Nieuws

Is micromobiliteit de toekomst van stadsverkeer?

Het groeiende mobiliteitsprobleem Stadsverkeer lijkt steeds drukker en drukker te worden. Sterker nog, de instantie  Verenigde Naties toont in een onderzoek aan dat in 2033 maar liefst 80 á 90 procent van de wereldbevolking in een stad woont. Het wegennet in een stad is niet berekend op die exponentiële groei, met als gevolg dat smog een steeds groter risico vormt voor de gezondheid. Alternatieven Uitbreiding van het wegennet is geen optie en daarom investeren steeds meer bedrijven in alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen van het openbaar vervoer, carsharing en micromobiliteit: kleine deelvoertuigen die makkelijk te parkeren zijn en weinig plaats innemen. Inzetten op micromobiliteit Een van de partijen die inzet op micromobiliteit is Seat dat samen met diverse partners (zoals IBM en Telefonica) zichzelf op de markt positioneert als ‘urban mobility leverancier’, precies zoals alle andere merken doen. Seat presenteerde eind 2018 de Kickscooter (in samenwerking met Segway) en begin 2019 de Minimo conceptcar . Actieradius De Kickscooter is een elektrisch aangedreven step met een actieradius van 25 kilometer die geschikt is voor de zogenoemde ‘last miles’. Je parkeert je auto in de stad en vervolgens leg je de laatste kilometers met de step af. Met de Kickscooter wordt ondertussen in een aantal Spaanse steden getest of het daadwerkelijk een oplossing kan bieden voor het mobiliteitsprobleem. Te veel ruimte innemen Een step lijkt ideaal voor korte afstanden in droog helder weer, maar bij slechte weersomstandigheden of het vervoeren van bagage is deze vorm van mobiliteit ongeschikt. Een uitkomst lijkt natuurlijk de auto, maar die neemt in de stad te veel ruimte in. Veel automerken investeren daarom in zogenoemde ‘microauto’s’ of ‘quadricycles’. Voertuigen die het midden houden tussen een motorfiets en een auto, met één of twee zitplaatsen en (meestal) een elektrische aandrijving. Slechts 2,5 meter lang Toyota heeft al diverse malen microauto’s gepresenteerd en Renault bracht in 2011 de Twizy op de markt. Veel navolging kwam er in de jaren daarna niet. Totdat Seat de Minimo presenteerde, een elektrische stadsauto met twee zitplaatsen, diverse autonome functies en speciale software ter ondersteuning van een carsharing-netwerk. De Minimo is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed, waardoor de auto op parkeerplaatsen voor motorfietsen kan parkeren. Weinig ruimte Daarnaast neemt hij simpelweg veel minder ruimte in op de weg. En aangezien de meeste bestuurders 90 procent van de tijd alleen in de auto zitten, zijn er niet meer dan twee zitplaatsen nodig. De bestuurder zit in het midden van de auto en achter hem is er plaats voor bagage of een tweede passagier. De micro-auto heeft een actieradius van 100 kilometer en door middel van uitneembare accu’s (a vijftien kilo per stuk) kun je hem vrij vlot weer opladen. Carsharing stimuleren Veel interessanter is het feit dat Seat met de Minimo carsharing wil stimuleren. De auto ondersteunt Google Android (en in een later stadium Apple CarPlay) en synchroniseert met de agenda en een applicatie op je smartphone. Wanneer je een afspraak in de agenda hebt staan, rijdt de Minimo automatisch naar je huidige bestemming. Via een applicatie ontgrendel je vervolgens de auto en via Google Maps navigeer je naar de eindbestemming. Op die manier heb je te allen tijde vervoer tot je beschikking. Navolging Is micromobiliteit in combinatie met carsharing en smartphone-integratie dan de oplossing voor het groeiende mobiliteitsprobleem? Seat neemt nu het voortouw met de Minimo, die in 2021 op de openbare weg moet verschijnen. De tijd zal het leren of in navolging van Renault en Seat andere autofabrikanten op het idee inspringen.   Het bericht Is micromobiliteit de toekomst van stadsverkeer? verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 maart 2019

Kia Niro Hybrid en Plug-in Hybrid opgefrist

Aanpassingen Kia geeft beide Niro-modellen nieuwe bumpers, een gewijzigde tiger nose-grille, andere koplampen, nieuwe achterlichten en een zilverkleurige skid plate aan de achterkant. In het interieur tilt Kia de afwerking naar een hoger niveau door toepassing van zachtere materialen. De rest van het dashboard en het instrumentarium zijn opgefrist met glanzend zwarte details en zilverkleurige of satijnchromen sierlijsten. Nieuw is het optionele 10,25-inch TFT-LCD scherm in de middenconsole en een 7,0-inch TFT display in het instrumentencluster. Standaard levert Kia de Niro met een 8,0-inch touchscreen en een 4,2-inch TFT scherm in het instrumentarium. Optioneel levert Kia schakelflippers aan het stuurwiel. Een elektronische parkeerrem is ook nieuw. Rijhulpsystemen Op het programma staan eveneens nieuwe rijhulpsystemen. Zo is Smart Cruise Control voortaan gekoppeld aan een Stop & Go functie en installeert Kia naar wens ook Lane Following Assist. Dit systeem volgt auto’s vóór en achter de Niro en detecteert wegmarkeringen. Afremmen, optrekken en sturen kan de auto zelfstandig met behulp van diverse sensoren bij snelheden van 0 naar 180 km/u. Voor de veiligheid dient de bestuurder wel de handen aan het stuur te houden. Systemen als autonome noodremassistentie, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een grootlichtassistent, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter en snelheidsbordenherkenning waren al leverbaar. De aandrijflijn van de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid is niet gewijzigd. 270.000+ exemplaren De Kia Niro is een populair model. Sinds de introductie in 2016 heeft Kia wereldwijd al meer dan 270.000 exemplaren verkocht, waarvan 100.000 in Europa. De hybride-crossover was in 2018 het vijfde bestverkopende model van Kia in Europa. De verkoop steeg vorig jaar met 33 procent naar een totaal van 45.255 exemplaren – waaronder 34.642 hybrides en 9.951 plug-in hybrides. En in Nederland? Sinds 2016 heeft Kia er hier al meer dan 12.000 verkocht. Het bericht Kia Niro Hybrid en Plug-in Hybrid opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 maart 2019

Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden?

Niet elk voordeel is subsidie Belangrijk om te weten is dat niet elk voordeel een subsidie is. Subsidie krijg je als er daadwerkelijk overheidsgeld op jouw bankrekening gestort wordt. Het meeste voordeel wordt gegeven in de vorm van belastingkortingen, waarvoor de naam ‘subsidie’ niet opgaat. Elektrische auto vrijgesteld van bpm Volledig elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ bpm. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van een elektrische auto is op papier nul. Dit geldt zowel voor batterij-elektrische auto’s als voor auto’s met een brandstofcel (waterstofauto’s). Die laatste rijden ook elektrisch. Vrijgesteld van wegenbelasting Bezitters van een volledig elektrische auto betalen tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer, zoals veel plug-inhybrides, geldt een halftarief. Slechts 4% bijtelling Zakelijk rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief als zij kiezen voor een elektrische auto. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent geldt voor elektrische auto’s een tarief van slecht 4 procent. Dat scheelt berijders al snel meer dan 1.200 euro per jaar. Het lage bijtellingstarief geldt als de auto tot uiterlijk 2020 geregistreerd wordt. Mocht het tarief daarna worden verhoogd, dan heb je daar niet direct last van. Bij registratie wordt de bijtelling namelijk altijd voor de eerste vijf jaar vastgesteld en kan niet tussentijds worden aangepast. Voor plug-inhybrides geldt de bijtellingskorting niet. Het gunstige bijtellingspercentage van 4 procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s geldt echter alleen over de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Over het bedrag boven de 50.000 euro wordt de reguliere bijtelling van 22 procent berekend. MIA (milieu-investeringsaftrek) De Milieu-investeringsaftrek (MIA) is een investeringsaftrek voor duurzame auto’s die kan oplopen tot 36 procent bovenop de standaard investeringsaftrek. Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36 procent MIA, batterij-elektrische auto’s (BEV) profiteren van een MIA-korting van 27 procent. De MIA kan worden toegepast tot een bedrag van 50.000 euro in het geval van waterstofauto’s en tot 40.000 euro in het geval van een BEV. In het geval van elektrische bestelbussen bedraagt het bedrag voor MIA en Vamil maximaal 75.000 euro. Het voordeel van de MIA-regeling loopt in veel gevallen op tot enkele duizenden euro’s. Zowel de MIA als de Vamil moet worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland . Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten op een willekeurig moment worden afgeschreven. Dat moment kun je dus zelf bepalen en mag ook in het eerste jaar zijn. Door zelf te kiezen wanneer je deze afschrijving laat plaatsvinden geniet je een liquiditeitsvoordeel en mogelijk ook rentevoordeel. Voordeel op laadpalen Mocht het MIA-bedrag nog niet volledig gebruikt zijn voor de aanschaf van een auto, dan kunnen ook laadpalen tot een bedrag van 2.500 euro worden meegeteld in dezelfde aanvraag. Heb je dat bedrag reeds overschreden, dan kun je geen MIA aanvragen voor een dergelijk oplaadpunt. Voor laadpalen die meer dan 2.500 euro kosten, kun je een aparte MIA-aanvraag doen. Subsidies van provincies en gemeenten Veel provincies en gemeenten verstrekken zelf subsidies om elektrisch vervoer te stimuleren. Doorgaans gebeurt dit in de vorm van gratis publieke laadpunten die op aanvraag geplaatst kunnen worden. Ook zijn er gemeenten die slooppremies en aanschafsubsidies aanbieden. Voor de actuele mogelijkheden voor subsidie voor een elektrische auto kun je het beste contact opnemen met de gemeente. Het bericht Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden? verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2019

Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3

Polestar 2 versus Tesla Model 3 De voordeligste Tesla Model 3 – de Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive – staat voor 58.800 euro in de boeken. En de Performance-variant van de Tesla Model 3 kost op z’n minst 69.700 euro. Polestar mikt op een vanafprijs van 39.900 euro voor deze Polestar 2 en tijdens de eerste twaalf productiemaanden is de richtprijs van de Launch Edition 59.900 euro. Polestar start dus met de duurdere variant. Polestar Spaces Net als alle andere modellen van Polestar zal de Polestar 2 alleen online bestelbaar zijn. De Polestar 2 zal leverbaar worden in een netwerk van binnenkort te openen Polestar Spaces die mogelijkheden zullen bieden om de auto fysiek te bekijken en een proefrit te maken. De abonnementsprijzen voor de net geen 60 mille kostende Launch Edition maakt Polestar binnenkort bekend. Het plaatsen van een pre-orders is al mogelijk op polestar.com. Nederland zit bij de eerste markten Polestar is van plan om de eerste exemplaren begin 2020 in productie te nemen in de nieuwe fabriek in Chengdu, gelegen in China. Polestar levert zowel links- als rechtsgestuurde versies. Na zijn optreden op de Autosalon van Genève (7-17 maart) gaat de Polestar 2 in de loop van 2019 op tournee in Europa, Noord-Amerika en China. De eerste introductiemarkten zijn China, de Verenigde Staten, Canada, België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Polestar neemt andere markten in overweging. Eerste volumemodel van Polestar “De Polestar 2 is onze eerste volledig elektrische auto en ons eerste volumemodel”, aldus Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “Als een elektrisch sportmerk en met de aanstaande introductie van een portfolio van volledig elektrische auto’s is Polestar vastbesloten om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit aan te pakken. Polestar levert elektrische sportauto’s die geweldig zijn om te hebben en te rijden.” Compact Modular Architectur Goed, laten we eens kijken naar de specificaties. De Polestar 2 is een vijfdeurs fastback en staat op het aanpasbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company. 78 kW Polestar levert de Polestar 2 met twee elektromotoren en een lithium-ion batterij met een capaciteit van 78 kW (72 kW in China). Polestar geeft een beoogde actieradius van 500 kilometer op volgens de WLTP-testcyclus. Het accupakket bestaat uit 27 modules en is geplaatst in de bodem van de Polestar 2. De fastback heeft vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW) en 660 Nm. Goed voor een 0-100-tijd van minder dan vijf seconden. Performance Pack Optioneel levert Polestar een Performance Pack bestaande uit Öhlins-dempers, Brembo-remmen en 20-inch gesmede wielen. Het pakket bestaat verder uit veiligheidsgordels, remklauwen en ventieldopjes in de kleur goud, de huiskleur van Polestar. Android Kijk in het interieur vooral even naar het dashboard. Het infotainmentsysteem van de Polestar 2 draait als een van de eerste auto’s ter wereld op Android-technologie. “De Android-software biedt een solide en aanpasbare digitale omgeving om apps en voertuigfuncties samen te laten gaan en brengt voor het eerst de ingebouwde Google-services naar een auto – inclusief de Google Assistant, Google Maps met ondersteuning voor elektrische voertuigen en de Google Play Store. Natuurlijke spraakbediening en een nieuw 11-inch touchscreen brengen de nieuwe interface tot leven”, aldus Polestar. Ook inbegrepen is Phone-as-Key-technologie om autodelen mogelijk te maken. De Polestar 2 is net als toekomstige Polestar-modellen te herkennen aan frameloze zijspiegels en een verlicht Polestar-logo. Het bericht Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2019

Honda onthult langverwachte e Prototype

Design oogt productierijp De Prototype heeft ten opzichte van de Urban Concept heel wat conceptcarachtige trekjes verloren, maar gelukkig is het retro-uiterlijk gebleven. De enorme wielen en de hypermoderne grille hebben plaatsgemaakt voor een conventioneler design met normale wielen, LED-verlichting en parkeersensoren. De zijcamera’s (in plaats van zijspiegels), verzonken handgrepen en ronde koplampen zijn gelukkig gebleven. Groot centraal touchscreen Ook in het interieur kiest Honda overduidelijk voor een minimalistische aanpak. Het dashboard wordt gedomineerd door een gigantisch touchscreen waarop alle informatie over de auto en diverse applicaties af te lezen is. Geheel volgens de trend is een uitgebreide smartphoneintegratie een van de belangrijkste elementen in het interieur. Daarnaast zijn er aan weerszijden van het dashboard de beeldschermen voor de zijcamera’s geplaatst. Door het gebruik van houten details en de met stof beklede stoelen oogt het interieur erg huiselijk en nagenoeg productieklaar. Nieuw EV-platform Met zijn stoffen interieur en retro-uitstraling is de e Prototype een vette knipoog naar de Honda’s uit de jaren zeventig. Vergis je echter niet, want onderhuids is het een hypermoderne auto. Honda ontwikkelde voor de e Prototype een nieuw compact EV platform dat gericht is op stadsverkeer. Het accupakket zit verwerkt in de bodem en dankzij de achterwielaandrijvijng, heeft de auto een korte draaicirkel. De e Prototype heeft een actieradius van 200 kilometer en een snellaadfunctie waarmee je het accupakket in 30 minuten tot 80% oplaadt. Productieversie later dit jaar Op de Autosalon van Geneve kunnen we de e Prototype voor het eerst in levende lijve bekijken. In Japan zijn ondertussen de eerste testexemplaren op de openbare weg gespot. Naar verwachting maken we later dit jaar kennis met de definitieve productieversie. Lees ook: Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro Het bericht Honda onthult langverwachte e Prototype verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2019

Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrische modelreeks

Leipzig Porsche brengt de productie de volgende generatie Macan – zoals in juli 2018 werd besloten – onder in Leipzig. Dat de volgende Macan volledig elektrisch wordt, is echter nieuw. De productie van de elektrische SUV gaat in Leipzig aan het begin van het volgend decennium van start. Porsche komt eerst nog met de volledig elektrische sportwagen Taycan waarvan de productie eind 2019 van start gaat. Kort daarna volgt de Taycan Cross Turismo. Investeren in elektrische mobiliteit “Elektrische mobiliteit en Porsche gaan hand in hand. Niet alleen vanwege de efficiënte benadering, maar vooral vanwege het sportieve karakter”, aldus Oliver Blume, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Tot 2022 investeren we meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, en in 2025 heeft 50 procent van alle nieuwe Porsche-modellen elektrische aandrijving. De komende jaren focussen we ons op de mix van nog verder doorontwikkelde benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven sportwagens. Ons doel is om op technologisch gebied een pioniersrol te bekleden. Daarom blijven we het bedrijf consequent afstemmen op de mobiliteit van de toekomst.” PPE-architectuur Om de elektrische Macan in Leipzig te kunnen bouwen, moet Porsche flink investeren in de productiefaciliteit. In Leipzig wordt de mogelijkheid gecreëerd om op de bestaande productielijn elektrische voertuigen te gaan bouwen. De elektrische Porsche Macan krijgt net als de Taycan 800-volttechnologie. De Macan ‘EV’ staat op de Porsche PPE-architectuur (Premium Platform Electric), die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. Leipzig: toen en nu In 2002 ging bij Porsche Leipzig GmbH de productie van de Cayenne van start met 259 werknemers. Sindsdien is de fabriek continu doorontwikkeld. In 2011 bracht de ontwikkeling van de Macan grote veranderingen met zich mee: de faciliteit in Leipzig groeide uit tot een volledige fabriek, met een eigen perserij, bodyshop en lakstraat. In februari 2014 werden van de compacte SUV 40.000 exemplaren op jaarbasis gepland. Tegenwoordig zijn dit meer dan 90.000 auto’s per jaar voor alle wereldmarkten. Twee jaar geleden is de tot dusverre laatste uitbreidingsfase van start gegaan en kan ook de Panamera volledig in Leipzig worden gebouwd. In totaal werken nu meer dan 4000 mensen in de fabriek. Sinds de openingsceremonie in februari 2000 heeft Porsche meer dan 1,3 miljard euro in de ontwikkeling van Leipzig geïnvesteerd. Het bericht Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrische modelreeks verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 februari 2019

Opvolger Kia Soul EV luistert naar de naam e-Soul – Alle specificaties!

Prestaties In Europa wordt de nieuwe Soul exclusief als elektroauto geleverd, als e-Soul dus. In Nederland wordt de e-Soul in eerste instantie geleverd met een accupakket van 64 kWh, gekoppeld aan een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Dit accupakket kennen we al van de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric . Kia geeft een actieradius op van 452 kilometer volgens de WLTP-norm. Het maximumkoppel bedraagt 395 Nm, waardoor de e-Soul met 64 kWh accupakket in 7,6 seconden naar 100 km/u accelereert. Opladen kan aan een stopcontact, een laadpaal of aan een DC-snellader. Met een DC-snellader van 100 kW kan de batterij in 42 minuten worden opgeladen van 20 tot 80 procent. One pedal driving Bestuurders kunnen kiezen uit vijf regeneratieve remniveaus (geen, 1 tot en met 3 en de ‘single-pedal’-stand). De ‘single-pedal’-stand van het systeem stelt de e-Soul-bestuurder ook in staat om de maximale hoeveelheid energie uit het afremmen terug te winnen en de auto zelfs geleidelijk tot stilstand te brengen zonder het rempedaal te gebruiken. Met het Drive Mode Select-systeem van de e-Soul kunnen chauffeurs de instellingen van de e-Soul aanpassen op hun rijstijl en de rijomstandigheden. Bestuurders kunnen kiezen uit de stand ‘Normal’, ‘Eco’, ‘Eco+’ en ‘Sport’. Beide Eco-standen dienen om de actieradius te optimaliseren met energiebesparende maatregelen, terwijl in de Sport-stand de reacties van de besturing en de elektromotor worden versterkt om het dynamische rijgevoel van de e-Soul te maximaliseren. Meer interieurruimte De nieuwe e-Soul is 4.195 mm lang en is daarmee 55 langer dan de Soul EV. De wielbasis groeide met 30 mm naar 2.600 mm. Door die grotere wielbasis belooft Kia meer interieurruimte. De nieuwe e-Soul is leverbaar met keuze uit zeven one-tone exterieurkleuren en zeven two-tone combinaties, waarbij felle carrosseriekleuren worden gekoppeld aan contrasterende kleuren voor het dak en de spiegelkappen. Centraal op het dashboard plaatst Kia een fors infotainmentsysteem met een 10,25-inch display. Dit systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en biedt toegang tot de nieuwe UVO Connect-technologie . Productie Kia produceert de nieuwe e-Soul in de fabriek in Gwangju, in Korea. De introductie op de Nederlandse markt is naar verwachting in de tweede helft van 2019. Kia e-Soul – Technische specificaties (Europa) Carrosserie en onderstel:  Vijfdeurs, vijfpersoons, volledig elektrisch aangedreven urban crossover. Zelfdragende carrosserie van staal met een hoge treksterkte en een hoog aandeel aluminium delen. Een elektromotor drijft de voorwielen aan via een transmissie met een vaste overbrenging; de motor wordt gevoed door een lithium-ion-polymeer accupakket. Aandrijflijn: Elektromotor: 64 kWh Type: Permanent magneet wisselstroom synchroonmotor Voltage: 356 V Maximum vermogen: 150 kW (204 pk) bij 3.800-8.000 t.p.m. Maximum koppel: 395 Nm bij 0-3.600 t.p.m. Accupakket: Type: Lithium-ion-polymeer Voltage: 356 V Energie: 64 kWh Vermogen: 170 kW Capaciteit: 180 Ah On-board lader: 7,2 kW Energiedichtheid (cel): 250 Wh/kg Wielophanging en demping:  Vóór: volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde MacPherson-veerpoten, schroefveren en gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang Achter: volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde multilink-wielophanging met schroefveren en twin-tube gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang Besturing: Type: Elektrische tandheugel stuurbekrachtiging Overbrengings: 12,8:1 Omwentelingen l-r: 2,5 Draaicirkel: 5,3 meter Remmen: Vóór: 305 x 25 mm geventileerde schijven Achter: 300 x 10 mm schijven Parkeerrem: Elektronische parkeerrem Wielen en banden: Standaard: lichtmetaal 17-inch, 215/55 R17-banden Reserve: bandenreparatiekit Afmetingen (mm): Totale lengte: 4.195 Totale breedte: 1.800* Totale hoogte: 1.600 Wielbasis: 2.600 Overhang voor: 865 Overhang achter: 730 Spoorbreedte voor: 1.565 Spoorbreedte achter: 1.575 Bodemvrijheid: 155 *exclusief buitenspiegels Bagageruimte (liter, VDA): Achter de 2e zitrij: 315 Achter de 1e zitrij: 1.339 Gewichten (kg): Leeggewicht: 1.682 Max. toegestaan gewicht: 2.180 Prestaties en actieradius: Topsnelheid: 167 km/u 0-100 km/u: 7,6 seconden Maximale actieradius (WLTP): 452 kilometer Energieverbruik (WLTP): 157 Wh/km Het bericht Opvolger Kia Soul EV luistert naar de naam e-Soul – Alle specificaties! verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 februari 2019

Techrules: in gesprek met de uitvinder van de microturbine

TREV-systeem Het Chinese R & D-bedrijf Techrules denkt aan het einde van 2019 gereed te zijn voor de productie van zijn baanbrekende Turbo-Recharging Electric Vehicle (TREV) technologie die werd getoond in de Ren supercar op de internationale autotentoonstelling van Genève in 2018. Het TREV-systeem is een nieuwe gepatenteerde hybride aandrijflijn met een turbine die via een generator het accupakket voedt en werkt als een uiterst effectieve en schone range extender. World Electric Vehicle Association In het afgelopen jaar heeft Techrules aanzienlijke investeringen gedaan om zijn eigen ontwikkelings- en productiecapaciteit uit te breiden. Al meer dan een jaar houdt de wereldwijd bekende expert op het gebied van elektrische voertuigen prof. dr. Ching Chuen Chan toezicht op het nieuw opgezette R&D-centrum in Beijing. Prof. Dr. Chan is onder andere lid van de ‘Chinese Academy of Engineering’, lid van de ‘Royal Academy of Engineering’ en oprichter van de ‘World Electric Vehicle Association’. Onder zijn leiding wordt een kleinere 15 kW turbine – die geschikt is voor commerciële en industriële toepassingen – gereed gemaakt voor serieproductie. Kleinere turbine William Jin, Chairman van Techrules: “Sinds we de Ren supercar hebben getoond met een 80 kW turbine in Genève in 2017 en 2018, hebben we enorm veel interesse ontvangen van OEM’s over de hele wereld die de reikwijdte van elektrische personenauto’s en lichte bedrijfswagens willen vergroten. We hebben besloten onze strategie te wijzigen en onze ontwikkelingsinspanningen niet te richten op 80 kW of 30 kW turbines voor de supercar, maar op een kleinere en goedkopere 15 kW-versie die geschikt is voor lichte bedrijfswagens en personenauto’s. Dit stelt ons in staat om het TREV-systeem sneller te commercialiseren en tegen het einde van 2019 klaar te hebben voor serieproductie.” Mobiele laadstations Techrules zal allereerst gebruik maken van het TREV-systeem in vaste en mobiele laadstations alvorens het aan fabrikanten te leveren voor gebruik in bedrijfswagens en personenauto’s. Techrules is ook van plan om het op de langere termijn te gebruiken voor personenauto’s onder eigen label. Voorts is Techrules momenteel op zoek naar internationale partners om de ontwikkeling en productie van zijn Ren supercar te helpen afronden. Verschillende brandstoffen Techrules Chief Technology Officer en uitvinder van de microturbine, Matthew Jin: “De ontwikkeling van de Ren supercar geeft ons een enorme hoeveelheid praktijkervaring die onze overtuiging bevestigt dat massale adoptie van microturbines in elektrische voertuigen een nieuw tijdperk zal inluiden. Serieproductie wordt mogelijk gemaakt door toepassing van een uniek ‘air bearing’ tegen relatief lage kosten. Hij kan op verschillende brandstoffen rijden, inclusief biobrandstof, en vanwege zijn grote efficiëntie zijn er minder batterijen nodig. Dit scheelt gewicht, verlaagt de kosten en vermindert de vervuiling.” Range anxiety Als een range extender, ongeacht of deze wordt toegepast in een voertuig of als een alleenstaand laadsysteem, kan de turbine de accu’s altijd en overal opladen. Het elimineert de problemen van ‘range anxiety’ en het ongemak van opladen. Omdat het de bestaande infrastructuur kan gebruiken, neemt het de uitdagingen weg die gepaard gaan met de constructie, kosten en capaciteit van een elektriciteitsnet. Potentiële partners William Jin besluit: “We zijn in gevorderde besprekingen met potentiële partners om strategische allianties te vormen. Deze maken het mogelijk onze technologie wereldwijd te introduceren en nieuwe producten en commerciële toepassingen te ontwikkelen. Maar onze prioriteit is nu om met de hulp van Professor Dr. Chan de onderhandelingen met lokale gemeenten en provincies goed af te ronden om te kunnen beginnen met de bouw van de grootste microturbinefabriek ter wereld.” Het bericht Techrules: in gesprek met de uitvinder van de microturbine verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 februari 2019