Alles over vve
Op deze pagina vind je alle essentiële, handige en relevante informatie voor het plaatsen van oplaadpunten binnen een vve. Mocht je naar aanleiding van deze pagina nog vragen hebben, neem dan contact op met de VER via onderstaande knop.
Contact met de VER
Wetgeving en besluitvorming
Hier vind je alles wat je moet weten over wetgeving en besluitvorming rondom
het plaatsen van laadpunten binnen jouw vve. We behandelen onder andere:
-
Stappenplan ‘laadoplossingen
voor EV’s binnen de vve’
-
Laadpunt aanleggen zonder
toestemming van de vergadering
Europese EPBD-regeling
Stappenplan ‘laadoplossingen voor EV’s binnen de vve’
Goed om te weten: er ligt een stappenplan voor je klaar dat je kunt
gebruiken om de hele procedure rondom het plaatsen van laadoplossingen goed te
laten verlopen. Dit stappenplan is gemaakt door de Nationale Agenda
Laadinfrastructuur, een samenwerking van onder andere de ministeries
Infrastructuur & Waterstaat en Economische Zaken en de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland en Nederlandse provincies en gemeenten.
Bekijk het stappenplan op vveladen.nl
Het stappenplan gaat uitvoerig in op de besluitvorming binnen jouw vve
rondom het plaatsen van laadpunten en -oplossingen. De belangrijkste zetten we
hier voor je op een rij. Weet bijvoorbeeld dat de aanschaf en installatie van
laadinfrastructuur gekwalificeerd wordt als een nieuwe installatie die buiten
het normale onderhoud van de vve valt. De vergadering van de vve moet hier dan
ook een besluit over nemen. Dat moet gedaan worden door 3/4e of 2/3e
van de meerderheid en dat is afhankelijk van het modelreglement van de vve.
Laadpunt aanleggen zonder toestemming van de vergadering
Het is in sommige gevallen mogelijk om als bewoner van een vve een
laadpunt aan te leggen zonder toestemming van de vergadering. Deze regel is
opgenomen in het splitsingsreglement van 2017. Daarin staat dat het mogelijk is
om onder bepaalde voorwaarden en voor eigen rekening en risico een laadpunt aan
te leggen, zonder toestemming van de vergadering. Gebeurt dit, dan raden we
altijd aan om een overeenkomst op te stellen tussen de eigenaar en de vve, die
ingaat op zaken als aanleg, onderhoud en aansprakelijkheid van de laadpunten.
- Voorwaarden aanleggen laadpunt zonder toestemming van de vergadering
Het oplaadpunt:
- Moet worden aangebracht binnen de begrenzing van het privégedeelte)
- Moet worden aangebracht door een erkende installateur op basis van een door hem opgesteld werkplan
- Moet zodanig worden aangebracht dat de kosten van het stroomverbruik ten laste komen van de gebruiker van het laadpunt. Wordt deze op een gezamenlijke energievoorziening geplaatst, dan moet er een tussenmeter geïnstalleerd worden
- Mag niet leiden tot beperking van de beschikbare energie voor andere apparatuur van bewonenden in de vve. Moeten er technische oplossingen worden geïnstalleerd om dit te voorkomen, dan zijn de kosten daarvan voor de gebruiker van het oplaadpunt
- Moet door de eigenaar worden onderhouden
- Moet voldoen aan de eventueel in het Huishoudelijk Reglement opgenomen voorschriften.
Kijk voor het gehele reglement in het
modelreglement. De VER adviseert
vve’s overigens om altijd naar een collectieve oplossing te zoeken en geen
aansluitingen vanuit individuele appartementen toe te staan.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken werkt aan een wetswijziging die
het gemakkelijker maakt om zonder toestemming van de vergadering, maar mét een
notificatieplicht een laadpunt te plaatsen. Als de gebruiker de vve notificeert
en voldoet aan bepaalde voorwaarden, dan kan de vve zich niet verzetten tegen
de plaatsing van dat laadpunt. Deze wetswijziging (inwerktreding per 2025)
wordt opgenomen in een wijziging van het appartementsrecht, die het eenvoudiger
moet maken om duurzaamheidsmaatregelen in vve’s uit te voeren.
Europese EPBD-regeling (Energy Performance Building
Directive)
Volgens de in 2020 geactiveerde EPBD-regeling moeten parkeervakken in
het geval van nieuwbouw of grondige renovatie (>25% vervanging van de schil
van de woning/het gebouw) worden voorzien van loze leidingen voor het plaatsen
van laadinfrastructuur. Dit geldt voor woongebouwen met meer dan 10
parkeervakken binnen of buiten het gebouw. Een jaar later zijn er nieuwe voorstellen gedaan, met daarin wijzigingen
op bovenstaand punt. Heeft een woongebouw meer dan 3 parkeerplekken, dan moeten
alle parkeerplekken worden voorzien van bekabeling waar infrastructuur op
aangesloten kan worden. Ook moeten de te plaatsen laadpalen slim aan te sturen
zijn en het elektriciteitsnet kunnen ontlasten. Inmiddels is er in Europa ook al een akkoord bereikt over de EPBD IV, waarin eisen staan die nog verder gaan. Vanaf 2025 zal ons land starten met het opnemen van deze eisen in de regelgeving. Die eisen vind je
hier.
- Meer informatie over de EPBD-regelingMeer weten over de EPBD-regeling, klik dan op deze link.
Subsidie- en financieringsmogelijkheden
Op deze pagina vertellen we je alles over de subsidie- en
financieringsmogelijkheden voor het inwinnen van advies en het plaatsen van
laadpunten bij jouw vve. We behandelen de volgende onderwerpen:
-
Subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van
eigenaars (SVVE)
-
Financieringsmogelijkheden voor vve’s die laadinfrastructuur niet kunnen bekostigen
Subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van eigenaars (SVVE)
De vve is van plan om laadpunten te plaatsen, maar wil daarvoor advies
inwinnen. Dat kan een flinke kostenpost zijn, maar om zo’n laadpuntenadvies te
stimuleren, keert de overheid een subsidie (SVVE) uit. Die subsidie geldt voor
75% van het adviesbedrag, met een maximum van €1500,-. Die regeling is
bovendien verlengd tot en met 31 december 2027. Het totale budget van die
subsidiepot bedraagt €10.000.000,-. In het advies moet een prognose opgenomen worden over de verwachte
laadbehoefte in de komende 10 jaar. Ook moet er in het advies informatie staan
over de borging van brandveiligheid, de verdeling van de kosten en de
aansluiting van de laadinfrastructuur op de (eventueel beperkte) netaansluiting
van de vve.
Vanaf 1 januari 2024 wordt er ook subsidie beschikbaar gesteld voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur. Op
deze website lees je daar meer over deze en andere subsidieregelingen uit de SVVE.
Financieringsmogelijkheden voor vve’s die geen beschikking hebben over
kosten voor laadinfrastructuur
Het kan zijn dat jouw vve niet over de financiële middelen beschikt om
laadinfrastructuur te plaatsen. Gelukkig zijn er mogelijkheden om dat tekort op
te vangen, zodat de vve tóch de overstap kan maken naar duurzame mobiliteit.
Het Nationale Warmtefonds: dit fonds geeft vve’s de mogelijkheid om een lening af
te sluiten voor het plaatsen en installeren van laadinfrastructuur. Daarbij
gaat het om een annuïteitenlening met een gunstige rente en looptijd van 10 of
15 jaar. Let op: dit fonds is enkel bedoeld voor gemeenschappelijke
laadinfrastructuur. Laadvoorzieningen op individuele parkeerplaatsen vallen
niet onder deze regeling. Via het Nationale Warmtefonds kun je ook een Energiebespaarlening voor jouw vve aanvragen.
Meer over het Nationale Warmtefonds
Een aantal
leveranciers van laadinfrastructuur geeft de mogelijkheid om de plaatsing
hiervan voor te financieren. De investeringskosten worden dan door de
vve betaald via bijvoorbeeld een meerjarencontract met een wat hoger kWh-tarief
voor het verbruik. Informeer voor de mogelijkheden bij de verschillende
adviseurs die je vindt op onze adviseurspagina.
Ga naar de adviseurspagina
Verschillende gemeenten in Nederland bieden financiering- en/of subsidieringsmogelijkheden aan voor vve's. Zo kent de Gemeente Amsterdam het duurzaamheidsfonds en een Energielening, o.a. bedoeld om bedrijven, maatschappelijke instellingen of bewonersgroepen te helpen bij het realiseren van duurzame projecten. Via de Energiesubisidiewijzer van MilieuCentraal zie je welke mogelijkheden jouw gemeente biedt op dit vlak.
Ga naar de Energiesubsidiewijzer
Techniek en veiligheid
Als bestuur of lid van een vve kun je vragen en/of zorgen hebben rondom
de veiligheid en het opladen van elektrische auto’s in bijvoorbeeld parkeergarages. Gelukkig is er inmiddels
al veel onderzoek gedaan naar dit soort situaties. Daarom behandelen we hier
een aantal zaken:
-
Kans op brand in een parkeergarage
-
Oorzaken autobrand in een elektrische auto
-
Veiligheidsscan voor vve
-
Regelgeving voor het veilig plaatsen van laadpunten
in parkeergarages
-
Het voorkomen van overbelasting
Kans op brand in een parkeergarage
Eind 2019 heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken TNO ingeschakeld
om de risico’s van elektrische auto’s in parkeergarages te onderzoeken. In het
onderzoek, dat
via deze link te lezen is, staat dat “het opladen van een elektrisch
aangedreven personenauto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans
op brand, mits de richtlijnen van autofabrikanten en producenten van
laadstations wordt opgevolgd”.
Oorzaken autobrand elektrische auto
Verreweg de meest voorkomende oorzaak van een autobrand in een
elektrische auto’s zijn externe, zoals brand in een gebouw of ander voertuig.
Ook brandstichting komt vaak voor. Kijken we naar de jaarreportage over 2021,
dan zien we dat er 71 elektrische auto’s betrokken zijn bij 62 branden. Destijds
betrof dat dus 0,02% van de op dat moment in Nederland geregistreerde
elektrische of hybride auto’s. Jaarlijks zijn er ruim 5000 autobranden op een
totaal van zo’n 8 miljoen voertuigen met brandstofmotor, dus verhoudingsgewijs
vinden er veel meer branden in die autocategorie plaats.
Van die 71 geregistreerde branden uit 2021 was er in 1 geval sprake van
een technisch defect tijdens het opladen van de auto. Tot op heden is er in
Nederland nog geen elektrische auto in een parkeergarage uitgebrand.
Veiligheidsscan voor vve
Bestaat er twijfel over de integrale (brand)veiligheid van een
parkeergarage binnen de vve? Laat dan een (brand)veiligheidsscan uitvoeren. Dit
kan namelijk leiden tot een verbeterplan, of zorgen wegnemen wat betreft de
veiligheid van het pand. De VER raadt twee partijen aan die zo’n scan
uitvoeren:
Stravea
Adviescentrum Brandveilig Wonen
Quickscan veiligheid bestaande parkeergarages
De brandveiligheidsrisico’s in garages zijn de afgelopen jaren toegenomen, onder andere doordat er auto's steeds groter zijn geworden en er steeds meer kunststoffen worden gebruikt in auto's. Hierdoor kan het zijn een garage nog steeds wel voldoet aan de omgevingsvergunning maar niet meer in lijn is met de huidige standaarden. De
Gemeente Amsterdam, Brandweer Amsterdam Amstelland en de MRA-E hebben een Quickscan opgesteld die zicht geeft op mogelijke verbeterpunten.
De Quickscan staat op de site van VVE Laden
Regelgeving voor het veilig plaatsen van laadpunten in parkeergarages
Om er zeker van te zijn dat laadpunten in parkeergarages veilig worden
geplaatst, geldt er vanaf 1 juli 2023 een aanvullende regelgeving. Hierin staat
onder andere dat:
Het mogelijk moet zijn om alle laadpunten
tegelijkertijd af te schakelen;
Bij de ingang van de garage duidelijk aangegeven
moet zijn waar de laadpunten geplaatst zijn, en hoe deze afgeschakeld kunnen
worden;
Laden met behulp van een mobiele lader (een
zogenoemde ‘granny charger’) niet is toegestaan. Enkel mode 3- of mode
4-laadpalen (AC en DC) zijn toegestaan.
- Besluit Bouwwerken LeefomgevingDeze aanvullende regelgeving is terug te vinden in het Besluit
Bouwwerken Leefomgeving. Ben je specifiek op zoek naar de wijzigingen die in
2023 zijn doorgevoerd met betrekking tot de brandveiligheid van parkeergarages,
klik dan op deze link.
Het voorkomen van overbelasting
Het is erg belangrijk om te voorkomen dat een beperkte aansluiting in
een gebouw overbelast wordt, onder andere door het plaatsen van laadpunten. De
techniek om die overbelasting te voorkomen het ‘loadbalancing’. Inmiddels zijn
de meeste laadpalen al voorzien van deze functie.
VER-partner Laadpaaldirect heeft een duidelijke uitlegpagina over wat
‘loadbalancing’ precies inhoudt. Zoek je naar een laadpaal die loadbalancing
ondersteunt, kijk dan verder op de website van LaadpaalTop10, waar je met
behulp van filters kunt zoeken naar het juiste product voor jouw vve.
- Een voorbeeld van load balancingHet Smart Charging Network van laadpaalaanbieder Alfen zorgt ervoor dat
laadpalen samen nooit meer gebruiken dan een van tevoren ingesteld maximaal
beschikbare capaciteit. De functie Dynamic Load Balancing past de gebruikte
capaciteit telkens aan op de hoeveelheid energie die op dat moment beschikbaar
is. Voor meer informatie, klik op deze link.