Betalen naar Gebruik (BnG) / Kilometerheffing
Betalen naar Gebruik moet de transitie naar elektrisch rijden helpen. Voor het halen van Kabinetsen klimaatdoelen moeten in 2030 immers alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, en in 2050 het gehele nationale wagenpark. We liggen namelijk níet op koers. Extra inspanningen zijn nodig. Het voorstel van het Kabinet zorgt echter juist voor vertraging. Het beloont niet de schone autokilometers. Een autorijder in een Hummer betaalt straks net zoveel per kilometer als iemand in een Nissan Leaf. Dat kan natuurlijk niet als we elektrisch rijden voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar willen maken. We roepen kabinet en Kamerleden op om als uitdrukkelijke voorwaarde voor Betalen naar Gebruik vast te leggen dat het de transitie naar elektrisch rijden niet mag vertragen.
Ons bekruipt het gevoel dat BnG vooral wordt gezien als een slimme manier om elektrische auto’s te laten betalen voor de minder- inkomsten van benzine auto’s. Daarmee remmen we noodzakelijke transitie. We moeten blij zijn met minder benzine verkoop! Net als we dat zijn als er minder sigaretten worden verkocht. Ons voorstel is om die gederfde inkomsten NIET uit BnG te halen. Het is ook vanuit klimaat veel effectiever om die rekening grotendeels te leggen waar de vervuiling het hoogst is; de auto wordt schoner, maar vracht/bestel, lucht, scheepvaart nog nauwelijks. Laat vooral de vervuiler betalen!
Tot slot: Ook zonder die accijnsderving gaat het om miljarden (6) die jaarlijks via de MRB binnen komen en waarvan het de vraag is hoe gaan automobilisten daarvoor betalen per kilometer. Het voorstel van een MRB-plus met een vlak tarief zonder onderscheid per auto is bizar. Zelfs de huidige MRB differentieert al per auto. Wij pleiten dan ook voor stevige tarief-differentiatie naar energiegebruik of CO2 uitstoot van ieder vervoermiddel. Een EV kost dan eens stuk minder per kilometer dan zeer onzuinge Plof-auto. De effecten worden natuurlijk bepaald door de uiteindelijke vormgeving van de kilometerheffing.
VER wil dan ook dat in dit traject 2 uitgangspunten vooraf worden vastgelegd:
1. BnG draagt bij aan verdere vergroening van het nationale wagenpark
2. BnG mag de ZE transitie niet vertragen