Polestar 2 versus Tesla Model 3
De voordeligste Tesla Model 3 – de Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive – staat voor 58.800 euro in de boeken. En de Performance-variant van de Tesla Model 3 kost op z’n minst 69.700 euro. Polestar mikt op een vanafprijs van 39.900 euro voor deze Polestar 2 en tijdens de eerste twaalf productiemaanden is de richtprijs van de Launch Edition 59.900 euro. Polestar start dus met de duurdere variant.
Polestar Spaces
Net als alle andere modellen van Polestar zal de Polestar 2 alleen online bestelbaar zijn. De Polestar 2 zal leverbaar worden in een netwerk van binnenkort te openen Polestar Spaces die mogelijkheden zullen bieden om de auto fysiek te bekijken en een proefrit te maken. De abonnementsprijzen voor de net geen 60 mille kostende Launch Edition maakt Polestar binnenkort bekend. Het plaatsen van een pre-orders is al mogelijk op polestar.com.
Nederland zit bij de eerste markten
Polestar is van plan om de eerste exemplaren begin 2020 in productie te nemen in de nieuwe fabriek in Chengdu, gelegen in China. Polestar levert zowel links- als rechtsgestuurde versies. Na zijn optreden op de Autosalon van Genève (7-17 maart) gaat de Polestar 2 in de loop van 2019 op tournee in Europa, Noord-Amerika en China. De eerste introductiemarkten zijn China, de Verenigde Staten, Canada, België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Polestar neemt andere markten in overweging.
Eerste volumemodel van Polestar
“De Polestar 2 is onze eerste volledig elektrische auto en ons eerste volumemodel”, aldus Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “Als een elektrisch sportmerk en met de aanstaande introductie van een portfolio van volledig elektrische auto’s is Polestar vastbesloten om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit aan te pakken. Polestar levert elektrische sportauto’s die geweldig zijn om te hebben en te rijden.”
Compact Modular Architectur
Goed, laten we eens kijken naar de specificaties. De Polestar 2 is een vijfdeurs fastback en staat op het aanpasbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company.
78 kW
Polestar levert de Polestar 2 met twee elektromotoren en een lithium-ion batterij met een capaciteit van 78 kW (72 kW in China). Polestar geeft een beoogde actieradius van 500 kilometer op volgens de WLTP-testcyclus. Het accupakket bestaat uit 27 modules en is geplaatst in de bodem van de Polestar 2. De fastback heeft vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW) en 660 Nm. Goed voor een 0-100-tijd van minder dan vijf seconden.
Performance Pack
Optioneel levert Polestar een Performance Pack bestaande uit Öhlins-dempers, Brembo-remmen en 20-inch gesmede wielen. Het pakket bestaat verder uit veiligheidsgordels, remklauwen en ventieldopjes in de kleur goud, de huiskleur van Polestar.
Android
Kijk in het interieur vooral even naar het dashboard. Het infotainmentsysteem van de Polestar 2 draait als een van de eerste auto’s ter wereld op Android-technologie. “De Android-software biedt een solide en aanpasbare digitale omgeving om apps en voertuigfuncties samen te laten gaan en brengt voor het eerst de ingebouwde Google-services naar een auto – inclusief de Google Assistant, Google Maps met ondersteuning voor elektrische voertuigen en de Google Play Store. Natuurlijke spraakbediening en een nieuw 11-inch touchscreen brengen de nieuwe interface tot leven”, aldus Polestar.
Ook inbegrepen is Phone-as-Key-technologie om autodelen mogelijk te maken. De Polestar 2 is net als toekomstige Polestar-modellen te herkennen aan frameloze zijspiegels en een verlicht Polestar-logo.
Het bericht Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl.