TREV-systeem
Het Chinese R & D-bedrijf Techrules denkt aan het einde van 2019 gereed te zijn voor de productie van zijn baanbrekende Turbo-Recharging Electric Vehicle (TREV) technologie die werd getoond in de Ren supercar op de internationale autotentoonstelling van Genève in 2018. Het TREV-systeem is een nieuwe gepatenteerde hybride aandrijflijn met een turbine die via een generator het accupakket voedt en werkt als een uiterst effectieve en schone range extender.
World Electric Vehicle Association
In het afgelopen jaar heeft Techrules aanzienlijke investeringen gedaan om zijn eigen ontwikkelings- en productiecapaciteit uit te breiden. Al meer dan een jaar houdt de wereldwijd bekende expert op het gebied van elektrische voertuigen prof. dr. Ching Chuen Chan toezicht op het nieuw opgezette R&D-centrum in Beijing. Prof. Dr. Chan is onder andere lid van de ‘Chinese Academy of Engineering’, lid van de ‘Royal Academy of Engineering’ en oprichter van de ‘World Electric Vehicle Association’. Onder zijn leiding wordt een kleinere 15 kW turbine – die geschikt is voor commerciële en industriële toepassingen – gereed gemaakt voor serieproductie.
Kleinere turbine
William Jin, Chairman van Techrules: “Sinds we de Ren supercar hebben getoond met een 80 kW turbine in Genève in 2017 en 2018, hebben we enorm veel interesse ontvangen van OEM’s over de hele wereld die de reikwijdte van elektrische personenauto’s en lichte bedrijfswagens willen vergroten. We hebben besloten onze strategie te wijzigen en onze ontwikkelingsinspanningen niet te richten op 80 kW of 30 kW turbines voor de supercar, maar op een kleinere en goedkopere 15 kW-versie die geschikt is voor lichte bedrijfswagens en personenauto’s. Dit stelt ons in staat om het TREV-systeem sneller te commercialiseren en tegen het einde van 2019 klaar te hebben voor serieproductie.”
Mobiele laadstations
Techrules zal allereerst gebruik maken van het TREV-systeem in vaste en mobiele laadstations alvorens het aan fabrikanten te leveren voor gebruik in bedrijfswagens en personenauto’s. Techrules is ook van plan om het op de langere termijn te gebruiken voor personenauto’s onder eigen label. Voorts is Techrules momenteel op zoek naar internationale partners om de ontwikkeling en productie van zijn Ren supercar te helpen afronden.
Verschillende brandstoffen
Techrules Chief Technology Officer en uitvinder van de microturbine, Matthew Jin: “De ontwikkeling van de Ren supercar geeft ons een enorme hoeveelheid praktijkervaring die onze overtuiging bevestigt dat massale adoptie van microturbines in elektrische voertuigen een nieuw tijdperk zal inluiden. Serieproductie wordt mogelijk gemaakt door toepassing van een uniek ‘air bearing’ tegen relatief lage kosten. Hij kan op verschillende brandstoffen rijden, inclusief biobrandstof, en vanwege zijn grote efficiëntie zijn er minder batterijen nodig. Dit scheelt gewicht, verlaagt de kosten en vermindert de vervuiling.”
Range anxiety
Als een range extender, ongeacht of deze wordt toegepast in een voertuig of als een alleenstaand laadsysteem, kan de turbine de accu’s altijd en overal opladen. Het elimineert de problemen van ‘range anxiety’ en het ongemak van opladen. Omdat het de bestaande infrastructuur kan gebruiken, neemt het de uitdagingen weg die gepaard gaan met de constructie, kosten en capaciteit van een elektriciteitsnet.
Potentiële partners
William Jin besluit: “We zijn in gevorderde besprekingen met potentiële partners om strategische allianties te vormen. Deze maken het mogelijk onze technologie wereldwijd te introduceren en nieuwe producten en commerciële toepassingen te ontwikkelen. Maar onze prioriteit is nu om met de hulp van Professor Dr. Chan de onderhandelingen met lokale gemeenten en provincies goed af te ronden om te kunnen beginnen met de bouw van de grootste microturbinefabriek ter wereld.”
Het bericht Techrules: in gesprek met de uitvinder van de microturbine verscheen eerst op ZERauto.nl.