Niet elk voordeel is subsidie
Belangrijk om te weten is dat niet elk voordeel een subsidie is. Subsidie krijg je als er daadwerkelijk overheidsgeld op jouw bankrekening gestort wordt. Het meeste voordeel wordt gegeven in de vorm van belastingkortingen, waarvoor de naam ‘subsidie’ niet opgaat.
Elektrische auto vrijgesteld van bpm
Volledig elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ bpm. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van een elektrische auto is op papier nul. Dit geldt zowel voor batterij-elektrische auto’s als voor auto’s met een brandstofcel (waterstofauto’s). Die laatste rijden ook elektrisch.
Vrijgesteld van wegenbelasting
Bezitters van een volledig elektrische auto betalen tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer, zoals veel plug-inhybrides, geldt een halftarief.
Slechts 4% bijtelling
Zakelijk rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief als zij kiezen voor een elektrische auto. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent geldt voor elektrische auto’s een tarief van slecht 4 procent. Dat scheelt berijders al snel meer dan 1.200 euro per jaar.
Het lage bijtellingstarief geldt als de auto tot uiterlijk 2020 geregistreerd wordt. Mocht het tarief daarna worden verhoogd, dan heb je daar niet direct last van. Bij registratie wordt de bijtelling namelijk altijd voor de eerste vijf jaar vastgesteld en kan niet tussentijds worden aangepast. Voor plug-inhybrides geldt de bijtellingskorting niet.
Het gunstige bijtellingspercentage van 4 procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s geldt echter alleen over de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Over het bedrag boven de 50.000 euro wordt de reguliere bijtelling van 22 procent berekend.
MIA (milieu-investeringsaftrek)
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) is een investeringsaftrek voor duurzame auto’s die kan oplopen tot 36 procent bovenop de standaard investeringsaftrek. Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36 procent MIA, batterij-elektrische auto’s (BEV) profiteren van een MIA-korting van 27 procent.
De MIA kan worden toegepast tot een bedrag van 50.000 euro in het geval van waterstofauto’s en tot 40.000 euro in het geval van een BEV. In het geval van elektrische bestelbussen bedraagt het bedrag voor MIA en Vamil maximaal 75.000 euro. Het voordeel van de MIA-regeling loopt in veel gevallen op tot enkele duizenden euro’s. Zowel de MIA als de Vamil moet worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen)
Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten op een willekeurig moment worden afgeschreven. Dat moment kun je dus zelf bepalen en mag ook in het eerste jaar zijn. Door zelf te kiezen wanneer je deze afschrijving laat plaatsvinden geniet je een liquiditeitsvoordeel en mogelijk ook rentevoordeel.
Voordeel op laadpalen
Mocht het MIA-bedrag nog niet volledig gebruikt zijn voor de aanschaf van een auto, dan kunnen ook laadpalen tot een bedrag van 2.500 euro worden meegeteld in dezelfde aanvraag. Heb je dat bedrag reeds overschreden, dan kun je geen MIA aanvragen voor een dergelijk oplaadpunt. Voor laadpalen die meer dan 2.500 euro kosten, kun je een aparte MIA-aanvraag doen.
Subsidies van provincies en gemeenten
Veel provincies en gemeenten verstrekken zelf subsidies om elektrisch vervoer te stimuleren. Doorgaans gebeurt dit in de vorm van gratis publieke laadpunten die op aanvraag geplaatst kunnen worden. Ook zijn er gemeenten die slooppremies en aanschafsubsidies aanbieden. Voor de actuele mogelijkheden voor subsidie voor een elektrische auto kun je het beste contact opnemen met de gemeente.
Het bericht Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden? verscheen eerst op ZERauto.nl.