Nieuws

Fiat bestaat 120 jaar, presenteert Centoventi

In één kleur De Fiat Concept Centoventi toont Fiats ideeën over mobiliteit in de nabije toekomst. Zo komt de auto in één samenstelling uit de fabriek en kan de gebruiker achteraf gekleurde onderdelen laten monteren of de auto bij de dealer in kleur laten ‘wrappen’. Daarnaast is er keuze uit niet minder dan 114 accessoires, variërend van audiosystemen tot stoelbekledingen, die de klant zelf thuis kan monteren. Fiat spreekt zelfs van printbare elementen, die door middel van een 3D-printer gefabriceerd kunnen worden. Democratiseren Door de auto zo eenvoudig mogelijk te produceren kan de Fiat Centoventi betaalbaar worden aangeboden. Dat is noodzakelijk, want Fiat stelt zich ten doel om elektrisch rijden te democratiseren. Als het nog niet voordelig genoeg is, is er een scherm in de achterklep. Tijdens het rijden toont dit het Fiat-logo, maar bij stilstand kan dit scherm bijvoorbeeld worden verhuurd als reclamebord. 3,68 meter De Fiat Concept Centoventi heeft een lengte van 3,68 meter, daarmee is hij net iets langer dan de uitgaande Fiat Panda. Net als dat model heeft de Centoventi een vijfdeurs carrosserie. Het lijkt er dus op dat de Panda in Centoventi zijn geestelijk opvolger vindt. Verwisselbare accu’s Met kleuren en accessoires houdt de personaliseerbaarheid niet op. De Centoventi heeft ruimte voor in totaal vijf accu’s met een rijbereik van 100 km per stuk. Door accu’s bij te kopen of tijdelijk te huren kan de range vergroot worden van 100 naar maximaal 500 km. Ideale deelauto Fiat zet de Centoventi niet alleen neer als individueel bezit, maar juist ook als deelauto. Het merk belooft ‘de goedkoopste batterij-elektrische auto’ aan te bieden, zowel in aanschaf als in gebruik. Dankzij de modulaire techniek belooft de Centoventi eenvoudig in onderhoud, reparatie en reiniging te zijn. Het bericht Fiat bestaat 120 jaar, presenteert Centoventi verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Nissan IMQ Concept is voorbode nieuwe Qashqai

Nissan IMQ: een technologische showcase De Nissan IMQ is met zijn 22-inch lichtmetalen wielen en futuristische uiterlijk overduidelijk een conceptcar, maar toch zijn er bepaalde elementen die er productierijp uitzien. De zogenoemde ‘V-motion’ grille herkennen we namelijk van de huidige Nissan-modellen. Nissan presenteert de IMQ dan ook als een technologische showcase waarmee het merk de toekomst van zijn modellen laat zien. Qua afmetingen is de conceptcar vergelijkbaar met de Nissan Qashqai. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter benzinemotor met turbo en twee elektromotoren die samen maar liefst 250 kW (340 pk) en 700 Nm koppel produceren. Via vierwielaandrijving wordt het vermogen naar de 22-inch lichtmetalen wielen gestuurd. Geheel volgens de laatste trends toont Nissan ook de nieuwste autonome rijtechnologieën. De IMQ is uitgerust met nieuwe versie van ProPILOT waarmee de conceptcar via diverse sensoren, radars en camera’s in de stad en op de snelweg autonoom kan rijden. Daarnaast heeft de conceptcar Invisible-to-Visible-technologie aan boord, een innovatie die we voor het eerst tijdens de CES in Las Vegas zagen. Virtuele passagiers Met de Invisible-to-Visible-technologie is het mogelijk om via een 3D-interface passagiers in en om de auto te projecteren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om virtuele avatars in de auto te laten plaatsnemen. Zij praten over koetjes en kalfjes of geven je advies over je rijstijl. Vierde IM-studiemodel Nissan presenteert sinds 2017 IM-prototypes. In 2017 verscheen de Nissan IMx Concept, in maart 2018 de Nissan IMx Kuro Concept en in januari 2019 de Nissan IMs Concept. Nissan voegt nu de IMQ toe aan het rijtje IM-prototypes. De afkorting IM staat voor Intelligent Mobility. Het bericht Nissan IMQ Concept is voorbode nieuwe Qashqai verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

BMW presenteert plug-in hybride offensief

Eerste geëlektrificeerde compacte SUV Het is de eerste keer dat BMW een compacte SUV van een plug-in hybride aandrijflijn voorziet. De X3 xDrive30e is uitgerust met een viercilinder turbobenzinemotor en een elektromotor die samen 185 kW (252 pk) produceren. Via een tijdelijke ‘overboost’ produceert de elektromotor zelfs 30 kW (41 pk) extra. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 6,5 seconden. Het lithium-ion accupakket verstopte BMW onder de achterbank de X3, waardoor het model – volgens hen- qua bagageruimte (450 liter) niet onderdoet voor een reguliere X3. De X3 xDrive30e kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Nieuwe 330e Sedan Naast de nieuwe X3 presenteert BMW ook de plug-in hybride variant van de BMW 3-Serie: de 330e Sedan. Die is net als de X3 uitgerust met een viercilinder turbobenzinemotor die samen 185 kW (252 pk) produceren. Ook de tijdelijke overboostfunctie is aanwezig en de nieuwe 330e sprint in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. De nieuwe 330e kan 60 kilometer volledig elektrisch rijden. X5 grotere actieradius Ook de grotere broer van de X3, de X5, krijgt een vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn. De BMW X5 xDrive45e is voortaan uitgerust met een zescilinderbenzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. De twee motoren leveren gezamenlijk 290 kW (394 pk) en de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt slechts 5,6 seconden. De X5 xDrive45e kan volledig elektrisch 80 kilometer rijden, wat bijna drie keer zoveel is als zijn voorganger. Drie nieuwe 7-Serie varianten BMW presenteert ook maar liefst drie nieuwe aandrijflijnen voor de 7-Serie: de 745e, de 745Le en de 745Le xDrive. Alle varianten zijn uitgerust met een zescilinderbenzinemotor en een elektromotor die samen 290 kW (394 pk) produceren. Alle drie de varianten sprinten in iets meer dan 5 seconden naar 100 km/u. De plug-in hybride 7-Serie kan in totaal 50 tot 58 kilometer volledig elektrisch rijden. Marktleider in Duitsland en China Naast de introductie van vier nieuwe modellen wist BMW ook de bestaande modellen te verbeteren. Zo kregen onder andere de 530e Sedan en de 225xe Active Tourer een doorontwikkelde lithium-ion accu. De 225xe Active Tourer kan voortaan 47 kilometer volledig elektrisch rijden. De 530e Sedan komt 64 kilometer ver op één acculading. BMW breidt zijn elektrische gamma flink uit en dat is niet zo gek. De plug-in hybride modellen van het merk verkopen namelijk erg goed. In 2018 was het merk marktleider in Duitsland en China op het gebied van auto’s met een geëlektrificeerde aandrijving. Wereldwijd werden er in 2018 maar liefst 140.000 volledig elektrische en plug-in hybride auto’s verkocht. Dat is 38,7% meer ten opzichte van 2017. Lees ook: BMW iNEXT in actie in ijskoud Arjeplog (2021) Het bericht BMW presenteert plug-in hybride offensief verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Dit is de Alfa Romeo Tonale!

Compacte SUV in C-segment In juni 2018 werd er tijdens de presentatie van het toekomstige productportfolio al gesproken over een compacte SUV en nu lijkt Alfa Romeo de daad bij het woord te voegen. De Tonale is iets kleiner dan de Stelvio en opereert in het C-segment van SUV’s. Het uiterlijk van de Tonale is met zijn ronde vormen en beroemde Alfa Romeo-grille in lijn met de Giulia en de Stelvio. Of zoals Alfa Romeo het zelf zegt: “In de traditie van de Italiaanse beeldende kunst hebben de ontwerpers van Alfa Romeo zich voor de vormen van de Tonale laten inspireren op de schoonheid en verscheidenheid van het menselijk lichaam.” Dat is wat vergezocht, maar feit is dat Alfa Romeo overduidelijk inspiratie uit het verleden put. De zes losse koplampen herkennen we bijvoorbeeld van de Alfa Romeo Brera, Spider en 159. Ook de 21-inch ‘Telediale’ lichtmetalen wielen worden al decennia lang op Alfa-modellen gebruikt. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn Onderhuids vinden we het grootste nieuws want daar huist een plug-in hybride aandrijflijn, een primeur voor het merk. Over de prestaties of de actieradius wil Alfa Romeo nog niks zeggen, maar het is wel bekend dat de elektromotor tussen de achterwielen zit. Ook heeft de Tonale een zogenaamde ‘Dual Power’-modus wat mogelijk duidt op een sportief rijgedrag. Tevens is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Een rijdende marktplaats In het interieur vinden we met leder en alcantara beklede stoelen, een doorschijnend paneel op de middenconsole en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel. Op het dashboard prijkt een 10,25-inch touchscreen met twee opvallende applicaties: ‘Alfista’ en ‘Paddock’. Met de ‘Alfista’-app kunnen bestuurders via het navigatiesysteem op zoek naar Alfa Romeo-clubs of -evenementen in de buurt. Daarnaast is het mogelijk om mee te doen aan loterijen om VIP-kaarten te winnen voor race-evenementen. Met de ‘Paddock’-app tover je de Tonale om tot een rijdende marktplaats. Via de applicatie kun je namelijk al rijdend Alfa Romeo-merchandise en -kleding bestellen. Zeven nieuwe modellen Tot 2022 wil Alfa Romeo maar liefst zeven nieuwe modellen introduceren. Dat is broodnodig, want op dit moment bestaat het modellengamma alleen uit de Giulietta, Giulia en Stelvio. Van de zeven modellen wil het merk er zes elektrificeren. Lees ook: ”Alfa Romeo en Maserati komen met plug-in hybride”        Het bericht Dit is de Alfa Romeo Tonale! verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Volkswagen trekt het doek van de ID.Buggy

Volledig vlakke bodem Volkswagen liet eerder al de schetsen van de ID. Buggy zien, maar nu zijn alle specificaties bekend. De ID. Buggy staat op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen-groep, waarbij de elektromotor achterin tussen de achterwielen ligt. De accu’s zijn in de chassisstructuur verwerkt, waardoor de auto een volledig vlakke bodem heeft. Net als de originele buggy’s (die ook een vlakke vloer en de motor achterin hadden) heeft de ID. Buggy een laag zwaartepunt en achterwielaandrijving. Actieradius 250 kilometer Binnen 7,2 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Wil je liever de duinen in? Dan is de buggy optioneel met vierwielaandrijving uit te rusten. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-norm 250 kilometer. Eigen interpretatie De ID. Buggy is een echte tweezitter die door het ontbreken van deuren, zijruiten en een volwaardig dak vooral geschikt is voor warme gebieden. Volkswagen benadrukt echter dat de buggy dankzij zijn modulaire platform eenvoudig om te bouwen is tot een vierzits auto of iets totaal anders. Net als vroeger biedt dat kansen voor kleine fabrikanten om met hun eigen interpretatie van de ID. Buggy op de markt te komen. Flexibele laadstations Volkswagen ziet de ID. Buggy als een echte strandauto en ook het opladen ervan moet op het strand gebeuren. Volkswagen wil daarvoor flexibele laadstations op het strand installeren. De laadstations bestaan uit oudere accupakketten die niet meer bruikbaar zijn in een auto. In 2020 wil het merk in Hannover voor het eerst testen met de laadstations. Of de buggy daadwerkelijk in productie gaat is nog niet bekend. Het is de vijfde conceptcar op het modulaire MEB-platform. Lees ook: Sneak preview Volkswagen I.D. (2020)   Het bericht Volkswagen trekt het doek van de ID.Buggy verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Kia presenteert elektrische Imagine by Kia

Meer focus op emotie De Imagine by Kia is de eerste volledig elektrische vierdeurs personenauto van Kia, die volgens hen de ‘stijlelementen van een gespierde SUV met de ranke atletische lijnen van een gezinsauto combineert’. Volgens Kia is de aandrijflijn dan ook van ondergeschikt belang. ”Veel autoproducenten hebben het bij elektrische auto’s over zaken als actieradius, verbruik en prestaties. Eigenlijk net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor. Kia is trots op de slogan ‘Power to Surprise’ en daarom willen wij weg van een puur rationele kijk en focussen we meer op emotie”, aldus Gregory Guillaume, Vice President of Design van Kia Motors Europe. Nieuw familiegezicht De Image by Kia staat op een volledig nieuw ontworpen chassis waarbij Kia focuste op de interieurruimte. Daarnaast kreeg het model – net als de huidige modellen – de bekende ‘tiger nose’-grille, aangevuld met zogenoemde ‘tiger mask’ koplampunits. Ook valt het op dat de crossover een sterk aflopende daklijn met smalle zijruiten heeft. Om meer interieurruimte te creëren is daarom de voorruit doorgetrokken in het dak. Een knipoog Binnenin de auto trekken vooral de 21 beeldschermen de aandacht die – volgens Kia – een knipoog zijn naar de obsessie van de auto-industrie om zoveel mogelijk beeldschermen in een auto te plaatsen. De rest van het interieur valt op door het gebruik van driedimensionale effecten en het ontbreken van verdere bedieningselementen. Wanneer we de nieuwe designtaal op de productiemodellen van Kia terugzien is nog niet bekend.     Het bericht Kia presenteert elektrische Imagine by Kia verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Pininfaria Battista: sneller dan Formule 1-auto

Krachtigste EV ooit Ja, je leest het goed. 1.900 pk! De Pininfarina Battista wordt de krachtigste elektrische productieauto ooit, met dank aan het Kroatische bedrijf Rimac Automobili dat de aandrijflijn ontwikkelde. De Battista heeft vier elektromotoren die ieder onafhankelijk van elkaar een wiel aandrijft. Samen leveren de motoren 1.900 pk aan vermogen en 2.300 Nm trekkracht. LEES OOK: Porsche neemt belang in Rimac Automobili Krankzinnige cijfers Deze krankzinnige cijfers, in combinatie met de onmiddellijke reactie van de elektromotoren, resulteert in een sprint van 0-100 km/u in minder dan 2,0 seconden. Daarmee is de Battista naar eigen zeggen sneller dan een moderne Formule 1-auto. De acceleratie vanuit stilstand naar 300 km/u zou zelfs minder dan 12 seconden duren. Als je dan nog niet bent flauwgevallen door de extreme G-krachten, kun je de Battista doortrekken tot de topsnelheid van 350 km/u. De stroom wordt geleverd door een batterij van 120 kWh, die in een soort T-vorm is ontworpen voor de ideale gewichtsverdeling van de sportcoupé. Hoe lang de batterij het uithoudt, is natuurlijk geheel afhankelijk van het rijgedrag. De makers beloven in ieder geval een ‘cruising range’ van zo’n 450 km als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt. 150 stuks Een grote uitdaging is weggelegd voor Pirelli, waarmee Pininfarina intensief samenwerkt om een band te ontwikkelen die geschikt is voor de Battista en zijn buitenaardse krachten. Er zal daarom nog een hoop testwerk plaatsvinden voordat de 150 exemplaren gebouwd worden. De eerste modellen worden tegen het najaar van 2020 aan klanten geleverd. Naar verluidt is meer dan de helft van alle te bouwen Battista’s al vergeven. In totaal zijn 50 stuks bedoeld voor de VS, 50 voor Europa en 50 voor het Midden-Oosten en Azië. Kopers van een Pininfarina Battista mogen ruim twee miljoen euro aftikken. LEES OOK: Elektrische Jaguar i-Pace verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2019’ Het bericht Pininfaria Battista: sneller dan Formule 1-auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Audi Q4 e-tron Concept gaat in productie

Afmetingen Q4 e-tron De Audi Q4 e-tron is een compacte vierdeurs SUV met een lengte van 4,59 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,61 meter. De wielbasis meet 2,77 meter. Interieurruimte is er volgens Audi volop omdat er geen middentunnel door het interieur naar achteren loopt. 306 pk Audi bouwt hem op het modulaire MEB-platform dat de basis vormt voor alle elektrische modellen van de Volkswagen Group. De Audi Q4 e-tron is net zoals zijn iets grotere broer e-tron een vierwielaangedreven elektrische SUV. Hij heeft op de vooras een elektromotor en eentje op de achteras. Het systeemvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 306 pk (226 kW). De 0-100-sprint komt uit op 6,3 seconden. Overigens gebruikt de Audi Q4 e-tron onder normale omstandigheden alleen de achterste 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Alleen als het complete vermogen gevraagd wordt, schakelt de voorste elektromotor bij. 82 kWh In de bodemvloer van de Audi Q4 e-tron monteert een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 82 kWh. Volgens de WLTP-testcyclus levert dat een actieradius op van dik 450 kilometer. Het accupakket weegt 510 kilogram en is zoals gebruikelijk bij een elektrische auto zo laag mogelijk geplaatst om een zo laag mogelijk zwaartepunt te realiseren. Diverse displays Veel displays in het interieur, zoals we ook bij de grotere e-tron zien. Ook de Audi Q4 e-tron heeft een virtuele cockpit en een fors head-up display. Ook installeert Audi een groot 12,3-inch touchscreen in het dashbaord. Op het stuurwiel verwerkt Audi touch-elementen voor de bediening van het infotainmentsysteem en andere functies. Styling Qua design leent de Audi Q4 e-tron enkele stylingkenmerken van de e-tron. Denk aan de gesloten grille, geaccentueerde wielkasten en een opvallende strip bij de dorpels. Laatstgenoemde duidt op de aanwezigheid van een batterij. Het conceptmodel rolt op 22-inch wielen. Tot slot: de achterlichten lopen door over de gehele achterzijde, waardoor Audi de breedte benadrukt. ‘Solar Sky’-lak Saillant detail van het studiemodel is de zogeheten ‘Solar Sky’-lak. Deze lak reflecteert volgens Audi bepaalde golflengtes van zonlicht waardoor het interieur minder snel opwarmt. Zodoende hoeft de airco minder hard te werken en dat resulteert weer in meer actieradius. Twaalf elektrische Audi’s Zoals gezegd komt de productieversie van deze Audi Q4 e-tron Concept eind 2020 op de markt. Er volgen nog veel meer modellen. De e-tron vormde in september 2018 de aftrap. Tot en met 2025 komt Audi met in totaal twaalf elektrische modellen. Audi verwacht rond die tijd dat 33 procent van de totale afzet een elektrische auto zal zijn. Audi komt met diverse modellen, zoals een compacte hatchback, diverse Avant-modellen en andere carrosserievarianten. De Audi e-tron GT Concept – die Audi samen met Porsche ontwikkeld – gaat eind 2020 in productie. Dit is een Audi A5 Sportback-achtige auto. Het bericht Audi Q4 e-tron Concept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Brabus presenteert schaap in wolfskleren

Meer dan alleen auto’s Brabus – dat bekend is om zijn extreem krachtige Mercedes-Benz modellen- waagt zich tegenwoordig ook aan andere vervoersmiddelen. Naast Mercedes-Benz (en Smart), kun je tegenwoordig ook terecht voor het tunen van je Tesla Model S, het personaliseren van je jacht of het aankleden van een taxi. In januari 2019 presenteerde het merk de Brabus 500 Shadow OPS boot met maar liefst twee buitenboordmotoren die gezamenlijk 368 kW (493 pk) produceren. De 500 Shadow OPS heeft een topsnelheid van 93 km/u. Bijpassende accessoire Uitgevaren? Dan rijd je natuurlijk het liefste rond in een auto die perfect bij je boot past. Daarom presenteert Brabus de Ultimate E Shadow Edition die werd voorzien van een speciale Gun Metal laklaag, bodykit, 18-inch lichtmetalen wielen en een verlaagd onderstel. De elektromotor (standaard 60 kW (81 pk) kreeg maar liefst 10 pk extra, waardoor de Fortwo in 10,9 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Via vier rijmodi (Eco, Normal, Sport, Sport+) kan de bestuurder het onderstel en de gasrespons naar eigen smaak instellen. De maximale actieradius van een acculading is 125 kilometer. Vanaf 64.900 euro Ook het interieur ontkwam niet aan een verbouwing. De stoelen, deurpanelen, het stuurwiel en dashboard werden allemaal met rood leer bekleed. Daarnaast moeten carbonfiber accenten duidelijk maken dat je in een hele bijzondere Smart rondrijdt. Een set aluminium sportpedalen maakt het interieur compleet. Interesse in zo’n bijzondere Smart? Reken dan op een stevige prijs. De gelimiteerde elektrische tweezits cabriolet kost in Duitsland maar liefst 64.900 euro. Lees ook: Smart presenteert Forease concept nogmaals, dit keer mét dak   Het bericht Brabus presenteert schaap in wolfskleren verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 maart 2019