Nieuws

Toekomstige Mercedes-AMG modellen zijn plug-in hybride

Hybride is al aanwezig Op dit moment werkt Mercedes-AMG al aan mild-hybride technologie. De recent onthulde Mercedes-AMG GLE 53 4Matic is bijvoorbeeld uitgerust met een mild-hybride aandrijflijn die bestaat uit een EQ Boost elektrische supercharger en een 3,0-liter zescilindermotor met twin-turbotechniek. Twintig plug-in hybride modellen Volgens Overmeyer heeft de huidige mild-hybride aandrijflijn echter geen toekomst bij AMG. “Alle toekomstige AMG-modellen krijgen optioneel een plug-in hybride aandrijflijn. Met de huidige mild-hybridetechnologie verlagen we de uitstoot niet genoeg.” Plug-in hybride technologie is een belangrijk onderdeel van het elektrische offensief van Mercedes-Benz. Tot en met 2020 lanceert het merk maar liefst twintig plug-in hybride modellen. De modellen zijn allemaal uitgerust met een elektromotor die 121 pk produceert en die tot 50 kilometer elektrisch kan rijden. Daarnaast heeft het merk een nieuw elektrische label genaamd EQ gelanceerd. Het eerste volledig elektrische model – de EQC – is al uitverkocht. Meer vermogen en rijbeleving De AMG-varianten zijn waarschijnlijk gebaseerd op de bestaande hybride aandrijflijnen, aangevuld met de EQ Power+ technologie die in de Formule-1-auto’s van Mercedes-Benz zit. Volgens Overmeyer delen de toekomstige AMG-modellen dan ook veel techniek met de reguliere Mercedes-Benz modellen “Het accupakket en de elektromotor zijn hetzelfde als de standaardversies. De AMG-versies hebben wel meer vermogen en rijbeleving. De elektrische actieradius zal daardoor wel wat langer uitvallen.” Vier elektromotoren Het toppunt van hybridetechnologie wordt de Mercedes-AMG Project One. Die is uitgerust met een 1,6-liter V6 turbomotor, een lithium-ion accupakket en vier elektromotoren. Gezamenlijk produceren de motoren 1.000 pk waarmee de auto in minder dan 6 seconden 200 km/u per uur haalt. De Project One is één van de eerste auto’s die wordt uitgerust met een nagenoeg ongewijzigde Formule 1-aandrijflijn. Lees ook: Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht.   Het bericht Toekomstige Mercedes-AMG modellen zijn plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 maart 2019

Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren

In 30 minuten opgeladen De iX3 heeft volgens BMW meer dan 200 kW (270 pk) en een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Het 70 kWh sterke accupakket is uitgerust met een zogenaamde Charging Control Unit waarmee de iX3 geschikt is voor snelladers van 150 kW. Aan zo’n krachtige snellader moet het accupakket binnen 30 minuten volgeladen zijn. Productieplek reserveren Geïnteresseerden kunnen online voor 1.500 euro een productieplek reserveren. De productie van de iX3 start in 2020. Om die tijd te overbruggen biedt BMW diegene die een reservering hebben geplaatst aan om kortstondig een X3, 530e plug-in hybride of volledig elektrische i3 te leasen. Elektrisch modellenoffensief BMW verwacht veel van de iX3, die de start vormt van een elektrisch modellenoffensief. “We verwachten veel van deze auto”, zegt Stefanie Wurst, Algemeen directeur BMW Group Nederland. “ Bij BMW speelt elektrische mobiliteit een zeer grote rol. Binnen de komende 24 maanden presenteren we achtereenvolgens de Mini Electric, deze iX3, de semi-autonoom rijdende iNext en de i4. Allemaal volledig elektrisch.” Modulaire designstructuur De getoonde iX3 op de foto’s is de conceptcar die BMW in 2018 onthulde. De geëlektrificeerde versie heeft ten opzichte van een normale X3 een gesloten grille, aerodynamische wielen en afwijkende bumpers. De iX3 is het eerste model dat gebruikt maakt van een flexibele, modulaire designstructuur dat in verschillende soorten elektrische auto’s toegepast kan worden. BMW verkocht in 2018 wereldwijd meer dan 142.000 geëlektrificeerde modellen. In 2025 wil het merk dertien plug-in hybride modellen en twaalf volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. Lees ook: BMW presenteert plug-in hybride offensief. Het bericht Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 maart 2019

Toyota werkt aan waterstofauto voor op de maan en op Mars

Fors voertuig Het ruimtevoertuig van Toyota en JAXA biedt plaats aan twee personen en in noodgevallen zelfs vier. Het voertuig is 6,0 meter lang, 5,2 meter breed en 3,8 meter hoog, gelijk aan het formaat van ongeveer twee compacte busjes. Het voertuig biedt 13 vierkante meter aan leefruimte. Specifieke ruimtemissies “Bij JAXA bestuderen we verschillende scenario’s en technologieën voor toepassing op specifieke ruimtemissies”, aldus Koichi Wakata, JAXA Vice President. “Bemande ruimterovers zijn een belangrijk ondersteuningselement in de verkenning van de maan, waarvan we ons voorstellen dat die in de jaren 2030 zal plaatsvinden. Wij mikken op een lancering van zo’n ruimterover in 2029.” Bemande rover Wakata: “De zwaartekracht op de maan is slechts een zesde van die op aarde, terwijl de maan een complex terrein is, met kraters, kliffen en heuvels. Bovendien staat het maanoppervlak bloot aan straling en veel koudere temperaturen dan de aarde. Ook heerst er een zeer hoog vacuüm op de maan. Voor brede menselijke verkenningsactiviteiten op de maan is een voertuig met een drukcabine noodzakelijk, die in die omstandigheden meer dan 10.000 kilometer kan afleggen. Het maanvoertuig van Toyota is bestand tegen de zware condities op de maan. Toyota en JAXA werken sinds mei 2018 samen aan het ruimtevoertuig. Die samenwerking heeft tot nu toe geleid tot een voorlopig concept van een bemande rover. We bundelen de kennis en krachten van Toyota en JAXA om technische uitdagingen die we tegenkomen, op te lossen. Internationale verkenning van de ruimte is een uitdaging om het onbekende te veroveren. Om zo’n uitdaging aan te gaan, vinden wij het belangrijk om de technologische capaciteiten van ons land te bundelen in een ‘Team Japan’. Dankzij onze samenwerking met Toyota kunnen we ‘Team Japan’ verder versterken en zo de internationale verkenning van de ruimte voortzetten.” Schone energieopwekking Shigeki Terashi, Toyota Executive Vice President: “Brandstofcellen, die zorgen voor schone energieopwekking, stoten alleen water uit en vanwege hun hoge energiedichtheid kunnen ze veel energie leveren. Daardoor zijn ze bijzonder geschikt voor het project dat we met JAXA bespreken. Toyota is van mening dat het realiseren van duurzame mobiliteit op aarde gepaard zal gaan met het naast elkaar bestaan van verschillende typen geëlektrificeerde voertuigen, zoals hybrides, plug-in hybrides, batterij-elektrische voertuigen en voertuigen met brandstofcel.” Het bericht Toyota werkt aan waterstofauto voor op de maan en op Mars verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 maart 2019

Kijk nou, Volkswagen introduceert powerbank voor elektrische auto’s

360 kWh “Het flexibele laadstation werkt volgens het principe van een powerbank, die onderweg wordt gebruikt voor het opladen van smartphones of tablets”, aldus Volkswagen. De ‘powerbank’ van Volkswagen heeft logischerwijs een veel grotere batterij. De laadcapaciteit komt uit op maximaal 360 kWh. “Dankzij de gelijkstroom laadtechnologie met een capaciteit van maximaal 100 kW kunnen accu’s van elektrische auto’s zeer snel worden opgeladen. Ook zijn de mobiele laadstations aan te sluiten op het elektriciteitsnet waardoor ze continu worden opgeladen”, meldt de autobouwer. Een bijkomend voordeel is dat de mobiele stations tijdens piekuren de druk op het elektriciteitsnet verminderen. Compact Door de compacte afmetingen is deze ‘powerbank voor elektrische auto’s’ op elke gewenste plek neer te zetten. Hij meet slechts 1,20 meter bij 1,00 meter. Klein genoeg om geplaatst te worden bij festivals op stadions of tijdens andere activiteiten. Tweede leven De ‘powerbank’ voor auto’s maakt gebruik van de accutechnologie van Volkswagens MEB-platform. “Dat betekent niet alleen dat er diverse capaciteitsniveaus beschikbaar zijn, maar ook dat het station de accu’s van MEB-modellen een tweede leven kan geven. Als de capaciteit van het accupakket van een MEB-model onder een bepaald niveau komt, kan het na analyse worden hergebruikt in een laadstation. Zo wordt het gebruik van grondstoffen aanzienlijk verminderd”, stelt Volkswagen. Pilotproject in Wolfsburg Wat gaat ie kosten? Tja, op die vraag heeft Volkswagen nog geen antwoord. Wel maakt de autobouwer bekend dat de flexibele laadstations in de eerste helft van dit jaar worden geplaatst bij het hoofdkwartier van Volkswagen AG in Wolfsburg. Na dit pilotproject gaan de snellaadstations in 2020 in productie bij Volkswagen in Hannover en maakt het merk de vanafprijzen bekend. Het bericht Kijk nou, Volkswagen introduceert powerbank voor elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 maart 2019

Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019)

Acceleratie Tesla Model 3 Al de eerste meters valt op hoe fel de Model 3 op het rechterpedaal reageert. De acceleratie is bijna onbehoorlijk, zelfs voor een sportauto, en in eerste instantie ook vrij lastig te doseren. De auto blijkt in de Sport-modus te staan, een rijstand die zijn naam duidelijk eer aandoet. Via het centrale scherm zet ik hem in de enige andere rijstand, Chill , die eveneens doet wat ‘ie belooft. Ineens loopt de Tesla niet meer te koop met zijn enorme snelheidspotentieel en reageert hij uiterst kalm op het ‘gaspedaal’. Zo kalm zelfs, dat een normale rijmodus een welkome middenweg zou zijn. De koude specs? Van 0 naar 100 km/u moet in 3,4 seconden achter de rug zijn en de Performance-uitvoering heeft een topsnelheid van 261 km/u. Fijne dynamiek De rijstanden ‘Chill’ en ‘Sport’ beïnvloeden alleen het motorvermogen en de manier waarop de aandrijflijn aanvoelt, niet het onderstel. De afstemming daarvan is dus ‘as is’ en daarin heeft Tesla een goede balans gevonden. Je voelt goed wat er onder de auto gebeurt, terwijl oneffenheden vrijwel zonder uitzondering keurig gedempt worden. Dat de koets bijzonder weinig overhelt in bochten verhoogt zowel het comfort als het dynamische gevoel, nooit heb je echt door met 1.847 kg gewicht op pad te zijn. Mocht je de besturing, die van zichzelf een fijne weerstand biedt, te zwaar of juist te licht vinden? Deze is via het menu in drie standen aan te passen. Plakband Heel aangenaam is de volgzaamheid van deze auto, het intuïtieve rijden. Je drukt het rechterpedaal in en er is meteen acceleratie, je stuurt in en de Model 3 verandert direct van richting waarbij het stuur ook nog eens voorziet in goede feedback. Eigenlijk rijdt hij heel gemakkelijk. Juist door dat gemak en de verbondenheid die dat schept merk ik dat deze Tesla, meer dan ooit, uitnodigt tot stevig doorrijden en dat vertragen voor bochten niet vaak nodig is. De gripgrens van deze auto ligt ver, heel ver weg. De vierwielaandrijving verdeelt merkbaar de aandrijfkrachten tussen alle wielen. Het zorgt ervoor dat de Model 3, zeker in combinatie met de zeer sportieve Michelin Pilot Sport 4S-banden, als plakband aan de weg kleeft. De keerzijde is het afrolgeluid, dat met deze sportieve bandenkeuze nadrukkelijker aanwezig is. Hierdoor is de Model 3 vanbinnen weliswaar stil, maar niet opvallend stil. Ruim voldoende De Model 3 heeft dus indrukwekkende specificaties en kan op sportief gebied dus heel veel, maar het blijft in de eerste plaats een bruikbare auto. Gelukkig is ook de kleinere Tesla onverminderd praktisch. Net als bij de Model S en X zijn er twee bagageruimtes, een grote achterbak en een bescheidenere, maar praktische bergruimte voorin. Mocht je willen, dan is er in totaal 542 liter beschikbaar. Voor zo’n waarde hoeft zelfs een stationwagen zich niet te schamen, en dan kan ook de achterbank nog in twee delen worden omgeklapt. Voor losse spullen biedt de middentunnel, die is voorzien van twee diepe bakken, veel ruimte. Tien bestuurders Voorin monteert Tesla comfortabele, goed (elektrisch) instelbare stoelen. Ze houden je stevig vast, ook bij het betere bochtenwerk. Wel zouden de zittingen iets langer of uitschuifbaar mogen zijn. Opvallend zijn de geheugenstanden van de stoelen, die zich laten koppelen aan de (maximaal 10!) bestuurdersprofielen. Ook het stuurwiel en de spiegels laten zich elektrisch verstellen en zijn aan hetzelfde profiel te koppelen. De manier waarop je stuur en spiegels instelt, via het centrale scherm en met behulp van de linker stuurknop, is even wennen maar eigenlijk heel vanzelfsprekend. De auto openen en wegrijden trouwens ook. Een flinterdun pasje of je telefoon fungeren als ‘sleutel’, starten doe je door simpelweg de transmissie in ‘D’ te zetten. Hierna kun je direct wegrijden. Ook uitzetten hoeft niet: op ‘P’ drukken is voldoende. Logisch bij een elektrische auto, maar toch is Tesla de enige fabrikant die het zo doet. Glazen plafond Zelfs als je niet rijdt beleven achterpassagiers een bijzondere sensatie. Tesla combineert namelijk dak en achterruit, waardoor er een ongekend ruimtelijk gevoel ontstaat. Ook heeft deze oplossing een goede invloed op de beschikbare hoofdruimte. Doordat het glas relatief dun is blijft er meer ruimte over voor kruinen van passagiers. Uitgesproken ruim is de Model 3 desondanks niet en zeker de voetenruimte is vrij beperkt, maar voor de meeste mensen is er voldoende bewegingsvrijheid. Het glazen dak heeft overigens geen afdekking, maar zelfs in de felle zon mis ik deze niet. Het glas is namelijk buitengewoon donker getint, waardoor het licht van boven niet hinderlijk wordt. Tesla Model 3 interieur Het interieur is zeer minimalistisch uitgevoerd. Over de gehele breedte van het dashboard is een houten sierstrip geplaatst, in het midden zit een 15 inch groot touchscreen. Uiteraard is er een stuur met daarnaast twee hendels en en in het dak zitten een SOS-knop en eentje voor de alarmverlichting. Daarmee heb je de niet-virtuele bedieningselementen wel gehad. De linker bovenhoek van het scherm dient als instrumentarium en laat snelheidsinformatie en controlelampjes zien. Het is even wennen, maar werkt eigenlijk erg gemakkelijk. Zelfs de ruitenwissers bedien je via het scherm, al zijn deze ook altijd in te schakelen met de linker stuurhendel. Het hoofd koel Over de gehele breedte van het dashboard is een ventilatieopening geplaatst. De luchtstroom hieruit is niet te bedienen zoals bij een reguliere auto, maar via het klimaatregelingsmenu. Door een vernuftig systeem, dat gebruik maakt van een extra uitstroomopening waarmee de lucht gestuurd wordt, is de ventilatie heel precies en over een heel groot bereik te regelen. Vanwege het ontbreken van een instrumentenpaneel is het zelfs mogelijk om de lucht recht in je gezicht te laten blazen – voor wie graag het hoofd koel houdt. Opladen De Tesla Model 3 is altijd voorzien van een 75 kWh groot accupakket, dat voor het eerst bij een Tesla ook kan worden opgeladen via de CCS-standaard voor snelladen. Zo kun je niet alleen razendsnel (tot 270 km rijbereik in 30 minuten) opladen bij Tesla’s eigen Supercharger-stations (in Nederland à 25 cent per kWh), maar ook bij snelladers van andere partijen. Thuisladen of laden aan een regulier laadpunt kan overigens met snelheden tot 11 kW, wat gelijk staat aan maximaal 65 km rijbereik per uur. Actieradius Tesla Model 3 Tesla staat bekend als fabrikant van elektrische auto’s met een grote actieradius. Voor de Model 3 in Performance-uitvoering wordt een bereik van meer dan 530 km opgegeven, voor de reguliere Long Range-versie meer dan 560 km. Met het gemiddelde testverbruik van 18,9 kWh/100 km is het mogelijk om zonder zweten meer dan 350 km op een acculading te halen – en ook bijna 400 km is haalbaar. Daarbij is de Model 3 niet alleen zuiniger dan de grotere Model S, maar ook eenvoudiger zuinig te rijden. Volks-Tesla De Model 3 moet Tesla-rijden flink bereikbaarder maken. Dat lukt goed, want met een prijs vanaf 55.600 euro stap je nu inderdaad flink voordeliger in. Ter illustratie: de Model S kost minimaal 86.000 euro. Desondanks blijft het een fors bedrag, waardoor de Model 3 buiten bereik van veel particuliere kopers blijft. Voor hen werkt Tesla aan een nog voordeligere versie – in de VS is de auto er nu vanaf 35.000 dollar. De meest spraakmakende optie is en blijft Autopilot, waarmee zelfrijdende functies beschikbaar worden. De meerprijs hiervoor af-fabriek bedraagt 3.200 euro. Op onze testauto is hiervoor niet gekozen, maar alle sensoren en camera’s zijn standaard aanwezig waardoor het ook mogelijk is om Autopilot achteraf te activeren. De prijs wordt dan iets hoger, namelijk 4.300 euro. LEES OOK:  Tesla Model 3 van 35.000 dollar nu leverbaar! Bijtelling en prijzen Tesla Model 3 Leaserijders profiteren van een lage 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro, voor het bedrag daarboven wordt 22 procent bijgeteld. In het geval van de testauto, met een prijs van 70.318 euro, is het bijtellingsbedrag vergelijkbaar met een benzine- of dieselauto ter waarde van zo’n 30.000 euro. En de veelbesproken levertijd? Die is teruggebracht tot maximaal een paar maanden. Verrassing Tesla was altijd al een innovatief merk met in veel gevallen vooruitstrevende producten. Onverdienstelijk rijden deden ze ook al niet, maar zo leuk als de Model 3 was het nog nooit. Tenminste, als we de Roadster even buiten beschouwing laten. Met de Model 3 als nieuwe toevoeging aan het gamma laten de tech-boys en -girls van Tesla zien dat ze niet alleen met innovatieve computertechniek en indrukwekkende specificaties schermen, maar ook echte rijdersauto’s kunnen bouwen. Deze constatering maakt van de Model 3 een oprecht verrassende auto. Het bericht Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 maart 2019

Elektrische MINI Cooper S E: dit kunnen we al vertellen

Krachtbron uit BMW i3 S MINI rust de Cooper S E uit met elektromotor van de BMW i3 S. Die levert 184 pk (135 kW) met 270 Nm koppel. Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh versus 42 kWh voor de BMW i3. De 0-100-sprint duurt ongeveer zeven seconden en de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Actieradius Dan de actieradius: de 33 kWh-batterij geeft de MINI Cooper S E een range van 200 tot 250 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Mogelijk verschijnt in de toekomst nog een variant met 50 kWh-batterij. “Uit ons marktonderzoek weten we dat een MINI gemiddeld niet meer dan 37 kilometer per dag aflegt”, aldus productmanager Jacopo Marchetti. Prijsstelling Qua prijsstelling komt de MINI Cooper S E in de buurt van de 192 pk Cooper S, belooft MINI. In Nederland betekent dat je rekening moet houden met ongeveer 36.000 euro. 5.000 exemplaren per jaar MINI verwacht op jaarbasis – tot en met 2022 – ongeveer 5.000 exemplaren van de Cooper S E te gaan bouwen. MINI heeft hoge verwachtingen van het model in Europa en in China waar elektrische auto’s sterk in opkomst zijn. Presentatie Mini presenteert de Cooper S E rond april van dit jaar, als Mini zijn zestigste verjaardag viert. De marktintroductie vindt zoals gezegd plaats aan het einde van 2019. #MINIElectric , getting ready to electrify the roads. Register your interest now: https://t.co/nitO6wudyd pic.twitter.com/71VfVfTV5U — MINI UK (@MINIUK) March 6, 2019 Het bericht Elektrische MINI Cooper S E: dit kunnen we al vertellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 maart 2019

Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019

Kleinste plug-in hybride Fiat heeft een feestje te vieren want het Italiaanse merk blaast dit jaar 120 kaarsjes uit. Ter ere van het jubileum presenteerde Fiat op de Autosalon van Genève de Centoventi conceptcar (Cento is honderd, Venti is twintig). Een compacte elektrische auto die mogelijk hint naar de opvolger van de huidige Fiat Panda. Die is sinds 2011 op de markt, maar voordat het model met pensioen mag heeft het een heuse primeur. Het is namelijk de eerste Fiat die met een plug-in hybride aandrijflijn uitgerust wordt . Eind 2019 moet de productieversie van het model op de markt verschijnen. Over de actieradius of het vermogen is nog niets bekend, maar bij zijn introductie is het de kleinste plug-in hybride die je kunt kopen. Centoventi in productie Uit betrouwbare bron heeft AutoRAI.nl vernomen dat de Centoventi mogelijk binnen twee jaar in productie gaat. De compacte vijfdeurs stadsauto heeft een volledig elektrische aandrijflijn met vijf losse accu’s die een actieradius van honderd kilometer per stuk hebben. Door accu’s bij te kopen of te huren kan de actieradius van honderd naar vijfhonderd kilometer vergroot worden. De Centoventi meet 3,86 meter, waardoor hij iets langer is dan de huidige Panda (3,65 meter). ‘Goedkoopste elektrische auto’ Fiat belooft met de Centoventi de ‘goedkoopste elektrische auto’ aan te bieden. Het model wordt in slechts één kleur en configuratie geproduceerd, maar hij is met diverse personalisatiemogelijkheden helemaal naar eigen smaak aan te passen. In totaal zijn er meer dan 114 accessoires beschikbaar die allemaal 3D-geprint zijn. Of de uitgebreide accessoirelijn ook het productiestadium haalt is nog niet bekend. Ervaring genoeg Het is overigens niet de eerste keer dat er een geëlektrificeerde Fiat Panda op de markt verschijnt. In 1990 bracht het merk de Panda Elettra op de markt; een volledig elektrisch model met een gigantisch accupakket achter de voorstoelen. De auto was maar liefst 450 kilogram zwaarder dan een normale Panda en het duurde zeven uur om de accu’s op te laden. De Elettra had een actieradius van 200 kilometer, mits je niet harder ging dan 50 km/u. De topsnelheid was 80 km/u. Een groot succes is het nooit geworden. Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera     Het bericht Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 maart 2019

Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype

Mix van modern en rétro De Honda e Prototype is de mogelijke productieversie van de Honda Urban EV Concept uit 2017. Dat was een stadsauto met een retro-uiterlijk dat geïnspireerd was op de Civic uit de jaren zeventig. De e Prototype die Honda op de Autosalon van Genève presenteerde, week gelukkig nauwelijks af van het studiemodel uit 2017. Ook het interieur is met zijn houten sierlijsten, met grijze stof beklede stoelen en breed touchscreen een mix van moderne en rétro elementen. Onderhuids is er niks rétro want de e Prototype staat op een nieuw ontwikkeld platform dat de basis vormt voor de geëlektrificeerde toekomst van Honda. De e Prototype heeft een actieradius van meer dan 200 kilometer en hij kan binnen een half uur tot tachtig procent worden opgeladen. Met de motor achterin en achterwielaandrijving belooft het een sportieve auto te worden. Volledig elektrisch en hybride Het Japanse merk wil zich in Europa volledig focussen op elektrische mobiliteit en in 2025 moet het complete modellengamma dan ook een geëlektricifeerde aandrijflijn hebben. Naast een volledig elektrische aandrijflijn verwacht Honda dat de hybride aandrijflijn ook een grote rol gaat spelen in de toekomst. Begin dit jaar toonde het merk de CR-V Hybrid die uitgerust is met twee elektromotoren. Eigen laadoplossingen Tijdens de Autosalon van Genève onthulde Honda dat het bezig is met het ontwikkelen van nieuwe laadoplossingen. Het zogenaamde Power Manager bi-directional charging concept werd voor het eerst in 2017 op de IAA in Frankfurt getoond. Wanneer we de productieversie van de laadpalen in de praktijk gaan zien is nog niet bekend. Het merk voert op dit moment haalbaarheidsstudies uit in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het bericht Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 maart 2019

Opvolger Outlander PHEV wordt klaargestoomd

Meer dan 70 km elektrisch De Mitsubishi Engelberg Tourer heeft in feite dezelfde aandrijflijn als de huidige Outlander PHEV . Die bestaat uit een elektromotor op de voor- en achteras, een batterij in het midden en een 2,4-liter benzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in een plug-in hybride. De benzinemotor fungeert als generator om de batterij op te laden in dien nodig en kan bij hogere snelheden via een vaste verbinding ook de voorwielen aandrijven. De combinatie van allerlei verbeteringen en een grotere batterijcapaciteit resulteert volgens Mitsubishi in een elektrische actieradius van ‘meer dan 70 km’. Dat is bovengemiddeld veel voor een plug-in hybride. LEES OOK: Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV Super All-Wheel Control Andere belangrijke eigenschap van de Mitsubishi Engelberg Tourer en Mitsubishi in het algemeen, is het Super All-Wheel Control 4WD-systeem. De voor- en achterwielen worden aangedreven door twee separate elektromotoren die veel trekkracht leveren maar hun kracht ook nauwkeurig kunnen doseren. Samen met de intelligente systemen zoals Active Yaw Control en Active Stability Control belooft Mitsubishi uitstekende tractie en wegligging op alle soorten ondergrond. De volgende generatie Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybride SUV komt binnen nu en drie jaar op de markt. Naar verwachting vindt de door Mitsubishi ontwikkelde PHEV-aandrijftechniek uiteindelijk ook zijn weg naar modellen van Alliantiepartners Renault en Nissan. Het bericht Opvolger Outlander PHEV wordt klaargestoomd verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 maart 2019

Nieuwe BMW X6? Nee de Skoda Vision iV

MEB-platform Skoda is achter de schermen druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe modellen met elektrische aandrijving. We krijgen regelmatig studiemodellen te zien die een idee geven welke kant het opgaat en welke techniek de fabrikant voor ogen heeft. Deze Skoda Vision iV toont de laatste stand van zaken. Deze sportieve SUV-coupé gaat in 2020 in productie en wordt de eerste Skoda op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Dit volledig nieuwe platform is specifiek ontwikkeld voor 100% elektrische aandrijving en dankzij de uitzonderlijke flexibiliteit breed inzetbaar voor een groot aantal verschillende modellen. LEES OOK: Skoda Vision RS is een sportieve plug-in hybride Twee motoren De Skoda Vision iV heeft een elektromotor op de voor- en achteras en is daarmee vierwielaangedreven. De twee krachtbronnen leveren samen 225 kW (306 pk) vermogen. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt de actieradius met volgeladen batterijen maximaal 500 km. Het vloeistofgekoelde lithium-ion batterijpakket is ondergebracht in de bodem van de auto en heeft een capaciteit van 83 kWh. Aangezien de snelle technische ontwikkeling op het gebied van elektrische aandrijving, is het afwachten of deze specificaties ook gelden voor de productieversie. Ambitieuze plannen Voor Skoda gaat 2019 de boeken in als een historisch jaar waarin eerste volledig elektrische Skoda op de markt komt. Het betreft de 100% elektrische Skoda Citigo, het neefje van de Volkswagen e-Up . Daarna volgt een plug-in hybrideversie van de Skoda Superb. De eerste Skoda op basis van het MEB-platform, de uiteindelijke productieversie van deze Skoda Vision iV, wordt in 2020 gepresenteerd. In de periode tot en met 2022 komen er in totaal tien geëlektrificeerde Skoda-modellen op de markt. LEES OOK: Elektrische Jaguar i-Pace verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2019’ Het bericht Nieuwe BMW X6? Nee de Skoda Vision iV verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 maart 2019