Nieuws

INTERVIEW: “Formule E is zeer interessant als kijkspel”

Zware positie In een carrière die begon in 1994 heeft onze landgenoot Roel de Vries (50) een van de hoogste en zwaarste posities in de automotive sector bereikt: Corporate Vice President, Global Head of Marketing, Communications en Brand bij het Japanse Nissan. Hij is verantwoordelijk voor de manier waarop het merk zich wereldwijd positioneert en manifesteert. Dan neem je grote en belangrijke beslissingen. Zo kun je gerust stellen dat De Vries een van de drijvende krachten is van het miljoenencontract dat Nissan in 2015 aan de Champions League bond. 22 elektrisch aangedreven racewagens Wij spreken De Vries op een van zijn vele tussenstops in Europa over een ander groot publieksevenement waarin Nissan sinds dit jaar participeert: de Formule E. In het vijfde seizoen nam Nissan in het snelgroeiende deelnemersveld de plek over van Renault, in het E-Dams Team van Jean-Paul Driot. Tot en met juli trekt een karavaan van 22 elektrisch aangedreven racewagens langs twaalf wereldsteden voor dertien races. Van april tot en met juni staan races in Europa op de rol: Berlijn, Parijs, Rome, Monaco en Bern waarna de twee slotraces plaats vinden in New York op 13 en 14 juli. Waarom is Nissan in de Formule E gestapt? De Vries: “Nissan heeft natuurlijk een uitgebreide en succesvolle historie opgebouwd in racing. Een jaar of drie, vier geleden begonnen we ons af te vragen of dat in deze tijd nog wel kan. Afgezet tegen de kosten en de dalende interesse vonden we dat niet meer logisch. Toen zijn we eens rustig gaan kijken naar andere mogelijkheden.” U bent vervolgens uitgekomen bij het racen met elektrische auto’s. Hoe dat zo? De Vries: “Wij willen graag participeren in een mondiale activiteit, niet ons beperken tot een markt maar echt overal zichtbaar zijn. We hebben echt alles afgewogen, zorgvuldig de balans opgemaakt. En dan concludeer je dat elektrificatie, racen en Nissan bij elkaar komen in de Formule E. Nissan is de leidende fabrikant op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s. Dit past echt bij elkaar, dit zit helemaal in ons DNA.” Kunt u wat meer specifieke argumenten geven? De Vries: “Zeker. Formule E racing is zeer toegankelijk en bereikbaar, de races vinden meestal plaats in de binnensteden. Het speelveld is voor iedereen gelijk, de coureurs rijden met dezelfde auto’s. Dat maakt ook de kosten beheersbaar. Het betreft eendaagse evenementen, alles is zeer bereikbaar en toegankelijk. De coureurs oefenen, dan is er de kwalificatie gevolgd door de race; allemaal achter elkaar. Het is uitgegroeid tot een evenement voor families, je bezoekt en kijkt er samen naar. Zo breng je ons merk ook onder de aandacht van een grote groep jongeren.” De Formule E verandert. Kunt u in het kort omschrijven welke maatregelen ertoe moeten leiden dat het racen spannender wordt en dus meer mensen aanspreekt . De Vries: “Bedenk vooral dat er nu negen fabrikanten zijn ingestapt, dat zie je in geen enkele andere raceklasse op deze schaal. In tegenstelling tot de afgelopen seizoenen beschikken de coureurs per race over een auto, er wordt niet meer gewisseld. De races duren nu 45 minuten plus één ronde. Het piekvermogen is opgevoerd, de coureurs kunnen de Attack Mode inzetten waardoor ze korte tijd over extra vermogen beschikken. Dat vergt veel discipline, ze moeten de beschikbare energie optimaal benutten. Het zijn dus ook tactische races. Dat maakt het zeer interessant als kijkspel.” Prestaties zijn natuurlijk altijd belangrijk. Ondanks de investeringen heeft Nissan in de eerste races van dit seizoen niet geïmponeerd met topresultaten. Valt dat tegen? “De Vries: “We zaten er al een paar keer dicht tegen aan, het komt wat dat betreft echt wel goed. Bedenk dat de concurrentie enorm is. Wij hebben dit seizoen relatief weinig tijd gehad om te testen, wij zijn feitelijk al bezig met de volgende fase. We hebben inmiddels een aandeel genomen in het team. Het komt wel goed, het is een kwestie van tijd. Daar heb ik alle vertrouwen in.” Het bericht INTERVIEW: “Formule E is zeer interessant als kijkspel” verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 maart 2019

BMW test met nieuwe i4 en iNEXT in de poolcirkel

70 kWh accupakket BMW test op dit moment in het Zweedse Arjeplog de actieradius en betrouwbaarheid van de drie elektrische modellen. De BMW iX3 is het eerste model dat in 2020 op de markt komt. De SUV heeft een vermogen van meer dan 200 kW (270 pk) en een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Het 70 kWh sterke accupakket is uitgerust met een zogenaamde Charging Control Unit waarmee de iX3 geschikt is voor snelladers van 150 kW. Daarmee moet het accupakket in 30 minuten op te laden zijn. De BMW iX3 is per direct te reserveren .   Elektrische vierdeurs coupé Over de andere twee elektrische modellen was tot op heden nog weinig bekend, maar afgaand op de foto’s lijkt de i4 een elektrische variant van de 4-Serie Grand Coupé te worden. De i4 is net als de iX3 en de iNEXT uitgerust met de vijfde generatie van BMW’s elektrische aandrijflijn die een vermogen van 150 kW heeft. De vierdeurs coupé sprint in 4 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een actieradius van 600 kilometer. BMW spreekt over een topsnelheid van meer dan 200 km/u. De productie start in 2021. Nieuw modulair platform De BMW iNext is een SUV die met zijn coupé-achtige daklijn een directe concurrent van de Audi e-tron lijkt te worden. De iNext staat op een nieuw modulair platform dat geschikt is voor autonoom rijden level 3 en diverse elektrische aandrijflijnen. De iNext heeft vermoedelijk hetzelfde accupakket als de i4 en een actieradius van 600 kilometer. De SUV moet het technische vlaggenschip van BMW worden, in 2021 gaat hij in productie. Lees ook: Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren   Het bericht BMW test met nieuwe i4 en iNEXT in de poolcirkel verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 maart 2019

Vrije energiekeuze bij Laadpalen Arnhem

Kies nu zelf je energieleverancier bij openbare laadpalen in Arnhem EV-rijders willen steeds vaker zélf kunnen bepalen met welke energie ze hun auto laden - en terecht. Daarom is het sinds januari 2019 mogelijk om bij openbare laadpalen van Allego in Arnhem de leverancier te kiezen die bij jou past.  Pilot De huidige wet staat slechts één energieleverancier per laadpaal toe, die daardoor automatisch wordt bepaald door de laadpaalbeheerder. Als EV-rijder kun je dus niet zelf kiezen welke leverancier de stroom voor jouw auto levert. Dat vindt Allego een beetje vreemd, en Allego niet alleen. Daarom is laadpaalbeheerder Allego samen met EXE en energieleveranciers EnergyZero, NieuweStroom, Mijndomein Energie én Vandebron een pilot gestart die vrije keuze mogelijk maakt. P In Arnhem kunnen EV-rijders bij openbare laadpalen van Allego nu zes maanden lang zélf kiezen wie hun energie levert tijdens het laden. Bij succes wordt de pilot verder uitgerold en kun je in de toekomst hopelijk overal kiezen voor goeie energie. Wil je meer informatie? Kijk dan op www.openlaadpaal.nl . Mijndomein Energie Laadpas Kijk ook op https://www.openlaadpaal.nl/mijndomeinenergie voor het interessante aanbod van Mijndomein Energie. Een laadpas voor € 1,50 per maand zonder transactie kosten, je betaalt dus alleen de kosten van de laadsessie. En als je nu bestelt, betaal je de eerste 3 maanden geen kosten voor de laadpas en laad je gratis bij de palen van Allego in Arnhem. 

22 maart 2019

Gebruikte plug-in hybrides gaan massaal de grens over

Zeer gewild Gestimuleerd door een lage bijtelling en andere fiscale voordelen, is de nieuw verkoop van plug-in hybrides in 2013 enorm gestegen. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s, waarbij vooral de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Twin Engine zeer gewild waren. In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen als de Volkswagen Golf GTE. De bijtellingsvoordelen op zo’n auto gelden echter maar 5 jaar en komen dus ten einde voor grote hoeveelheden auto’s in ons wagenpark. Top 5 modellen occasionexport plug-in hybride januari-februari 2019 1: Mitsubishi Outlander PHEV: 893 exemplaren 2: Volvo V60 Twin Engine: 545 exemplaren 3: Opel Ampera: 183 exemplaren 4: Toyota Prius: 107 exemplaren 5: BMW i3: 20 exemplaren Top 5 landen export plug-in hybride 1: België 2: Hongarije 3: Duitsland 4: Finland 5: Portugal Nederlandse kopers of export Een deel van de gebruikte plug-ins wordt als occasion in ons eigen land verkocht, een deel gaat naar het buitenland. Begin 2018 vond 70 procent van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien er met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. Daar komt bij dat er nu grote aantallen vergelijkbare auto’s tegelijk op de occasionmarkt komen, waardoor het aanbod erg groot zou worden in vergelijking tot de vraag. Daarom worden er steeds meer plug-in hybrides geëxporteerd. Particulieren In de eerste maanden van dit jaar werd al 46 procent van de plug-ins geëxporteerd en ging 54 procent naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan 5 jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88 procent naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet. Vervijfvoudigd Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is dit jaar vervijfvoudigd. Er gingen alleen al in de eerste twee maanden van het jaar 893 plug-ins van dit model naar het buitenland versus 149 in januari en februari 2018. Daarmee is de Mitsubishi Outlander PHEV zelfs in de top drie van alle geëxporteerde auto’s terecht gekomen, voor traditioneel populaire exportauto’s als de Volkswagen Passat variant. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander PHEV. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde van 88 in januari-februari 2018 naar 545 in januari-februari 2019. Export van de al langer op de markt zijnde Opel Ampera nam daarmee vergeleken licht toe, waardoor dit model niet meer bovenaan staat zoals in 2018. België grootste markt geworden De export van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was Hongarije dat nog, een land waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan. Het bericht Gebruikte plug-in hybrides gaan massaal de grens over verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 maart 2019

Dit kosten de Volvo S60, V60 en XC60 Polestar Engineered

De aandrijflijn De T8 Polestar Engineered-modellen hebben een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger en een elektromotor. De twee motoren leveren samen 405 pk (298 kW), waarvan 318 pk voor de benzinemotor en 87 pk van de elektromotor. De twee motoren zijn gekoppeld aan een Geartronic achttraps automaat die dankzij optimalisatie van Polestar sportiever moet schakelen. Het onderstel Polestar heeft zich ook gericht op het onderstel. De Volvo S60, V60 en XC60 Polestar Engineered hebben goudkleurige instelbare schokdempers van Öhlins, een speciale Polestar veerpootbrug en verbeterde composietveren achter. De S60 en V60 staan standaard op 19-inch lichtmetaal. Bij de XC60 is dat zelfs 21-inch. De prestaties Snel zijn de versies ook. De 0-100-sprint van de Volvo S60 Polestar Engineered duurt slechts 4,4 seconden (V60: 4,6 seconden). Voor de zwaardere XC60 geeft Volvo een acceleratietijd op van 5,4 seconden. En het zijn plug-in hybrides, dus kan er ook langere tijd volledig elektrisch gereden worden. Met de T8 Polestar Engineered kan – afhankelijk van het model- 44 tot 53 kilometer volledig elektrisch gereden worden. Te herkennen aan… De Polestar Engineered-modellen zijn direct te herkennen, onder meer aan de Polestar grille met Glossy Black omlijsting en Polestar logo, een Polestar voorbumper, Black Chrome gekleurde uitlaateindstukken en goudkleurige remklauwen. De S60 en V60 hebben klauwen van Brembo. Bij de XC60 gaat het Akebono-remmen. In het interieur bespeuren we goudkleurige veiligheidsgordels en een vierspaaks sportstuurwiel met schakelpaddles. Dit kosten ze Dan de prijzen. Voor de S60 Polestar Engineered vraagt Volvo minimaal 64.995 euro. De V60 kost op z’n minst 67.995 euro. De XC60 Polestar Engineered staat in de prijslijst voor 84.995 euro. De S60 en XC60 Polestar Engineered zijn per direct te bestellen. De V60 Polestar Engineered is binnenkort te bestellen. Het bericht Dit kosten de Volvo S60, V60 en XC60 Polestar Engineered verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 maart 2019

Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht

Bidirectioneel laden Bidirectioneel laden – het woord zegt het al – betekent dat je twee kanten op kunt laden. Met deze techniek fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zon- en windenergie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer zon- en windenergie geproduceerd wordt. Maar hoeveel energie, is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het hard waait en de zon volop schijnt, wordt meer elektriciteit geproduceerd dan gevraagd. Die stroom moet dus ergens worden opgeslagen. Maar midden in de nacht en als het windstil is, wordt juist te weinig stroom geproduceerd voor onze landelijke behoefte. Dus is het ideaal dat batterijen die groene stroom niet alleen kunnen opslaan, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet om piekmomenten in het stroomverbruik op te vangen. En aangezien steeds meer elektrische auto’s op de wegen rijden, kunnen we net zo goed de auto’s ‘ombouwen’ tot opslagbatterijen, toch? Renault ZOE Dat is precies waarmee Mitsubishi Motors al langer experimenteert en wat Renault nu in Utrecht op grote schaal gaat doen. Vijftien exemplaren van de Renault ZOE zijn geschikt gemaakt voor bidirectioneel laden en worden ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om bidirectionele laadstations – ook wel ‘vehicle-to-grid’-technologie – op grote schaal te implementeren. In de Domstad worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal profiteren van de lokale productie van hernieuwbare energie en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien ontvangen gebruikers een vergoeding als stroom uit de auto wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. LEES OOK: Renault en Fetch Car Sharing starten groot deelautoproject in Amsterdam Het bericht Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 maart 2019

Eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense (2020)

Gevarieerd terrein Welgeteld hebben we een kleine vijf minuten in de DS 3 Crossback E-Tense kunnen rijden, maar dat was op zo’n gevarieerd terrein dat we eigenlijk al een goed beeld hebben gekregen over de rijkwaliteiten van deze tegenhanger van de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Sneak Preview DS 3 Crossback E-Tense – AutoRAI TV B-modus Rijden in de DS 3 Crossback E-Tense is kinderspel. We vinden in deze elektrische versie dezelfde transmissiehendel als in de benzine- en dieselversies met 8-traps automaat. Enig verschil is dat er bij de D-stand een B-modus is toegevoegd. De auto rijdt altijd weg in D. Wie nog een keer aan de pook trekt in de D-stand activeert de B-modus (Brake). Kruipstand “De auto remt dan sterker af op de elektromotor”, aldus William Maille, Chief Engineer van de E-Tense, die tijdens onze eerste testrit meerijdt om wat zaken over de auto toe te lichten. “We hebben ervoor gekozen om geen meerdere regeneratiestanden toe te passen. De B-modus staat uit of aan. We wilden het de gebruikers zo eenvoudig mogelijk maken. Als tijdens afremmen een snelheid van 5 km/u wordt bereikt, stopt de B-stand en rijdt de auto in de kruipstand. De bestuurder moet om tot stilstand te komen zelf nog bijremmen.” Elektromotor De aandrijflijn doet fluisterstil zijn werk en brengt snel tempo in de elektrische crossover. De techniek van de E-Tense is gelijk aan die van de Peugeot e-208 en de aankomende Opel Corsa ‘Electric’. Voorin vinden we dus een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die de DS 3 Crossback E-Tense in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u brengt. Vlot genoeg dus. 50 kWh Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 50 kWh en is geplaatst in de bodemsectie van de auto. “Het accupakket weegt ongeveer 350 kilogram. De totale auto weegt net iets meer dan 1.500 kilogram. Het gewichtsverschil ten opzichte van de reguliere DS 3 Crossback komt uit op zo’n 300 kilogram”, aldus Maille. Drie rijmodi De auto heeft drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. “In die laatste stand levert de aandrijflijn zijn complete vermogen. In de stand Eco bedraagt de maximale actieradius volgens de WLTP-meetcyclus 320 kikometer”, zegt Maille. De actieradius in de praktijk valt door onze korte rit niet te beoordelen, maar reken op minimaal 250 kilometer range. Opladen Ook belangrijk: het opladen. De DS 3 Crossback E-Tense is geschikt voor snelladen tot maximaal 100 kW. In dat geval duurt het 30 minuten om de batterij tot 80 procent op te laden. Met een wallbox duurt het minder dan vijf uur om de batterij volledig op te laden. Het accupakket heeft geen gevolgen voor de bagageruimte. Die is met 350 liter gelijk aan de benzine- en dieselversies. Hobbelige ondergrond DS Automobiles geeft de 3 Crossback E-Tense een specifieke achteras, mede door het hogere wagengewicht. Tijdens onze korte testrit over een hobbelige ondergrond viel op dat alles goed wordt gedempt. Comfort overheerst. Ook de besturing voelt prettig aan. Je hebt niet heel veel gevoel, krijgt wel voldoende feedback. Kortom: nauwelijks een verschil ten opzichte van de diesel- en benzineversies. Het enige grote verschil is dat de elektrische aandrijflijn lekker stil is en genoeg power in huis heeft. Geen PHEV mogelijk Overigens hoef je van de DS 3 Crossback geen plug-inhybride te verwachten. Er is geen ruimte voor zowel een brandstoftank als een accupakket. Bij de grotere DS 7 Crossback is dat wel mogelijk, maar niet bij auto’s als de DS 3 Crossback en Peugeot 208 of Opel Corsa. Verkoopaandeel Een verwacht verkoopaandeel voor de elektrische DS 3 Crossback E-Tense kan DS niet geven. Dat komt omdat in elke markt andere cijfers gelden. Volgens het merk varieert het verkoopaandeel van de E-Tense van 5 tot 50 procent van de totale verkoopcijfers. Dat is volgens het merk puur afhankelijk van subsidies in een land en of de laadinfrastructuur in een land op orde is. Vanafprijs en conclusie Wat gaat zo’n comfortabele DS 3 Crossback E-Tense kosten? Tja, de Nederlandse prijzen zijn tijdens het schrijven van dit verhaal nog niet bekendgemaakt. Wel geeft DS een prijsindicatie voor Europa: 39.000 euro voor de basisversie tot 45.000 euro voor de dikste versie. Dat betekent in ieder geval dat de E-Tense in aanmerking komt voor 4 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde. En dat is goed nieuws voor zakelijk rijders. Wel een maar: je moet nog even geduld hebben tot begin 2020. Het wachten waard dan? In onze optiek wel, al is dat alleen maar omdat DS met de 3 Crossback laat zien dat het iets afwijkend in de markt durft te zetten. Het bericht Eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 maart 2019

James Bond rijdt elektrisch in nieuwe speelfilm

Volledig elektrische Rapide E Aston Martin en James Bond zijn nauw met elkaar verbonden. Op een paar uitstapjes na, rijdt de Britse superspion traditiegetrouw in de nieuwste modellen en prachtigste klassiekers van het merk. Volgens de Britse tabbloid The Sun lijkt het erop dat we in de nieuwe film geen V8-gegrom hoeven te verwachten. Naar verluidt rijdt Bond namelijk in de volledig elektrische Aston Martin Rapide E, die in een gelimiteerde oplage van 155 stuks wordt geproduceerd. Actieradius 320 kilometer De eerste exemplaren van de Rapide E worden vermoedelijk eind 2019 uitgeleverd, precies op tijd voor de Bond film die begin 2020 in   première gaat. Aston Martin belooft dat de Rapide E sensationele prestaties krijgt. Vermoedelijk krijgt de auto twee elektromotoren die gezamenlijk 600 a 800 pk produceren. De actieradius moet ongeveer 320 kilometer bedragen. Elektrische klassiekers Overigens is de Rapide E niet de enige elektrische auto van Aston Martin. Het merk lanceerde in 2018 het zogenoemde ‘Heritage electrification’ concept waarbij klassiekers een elektrische aandrijflijn krijgen. De eerste auto met zo’n aandrijflijn was een DB6 MkII Volante uit 1970. De elektrische aandrijflijn is zo ontwikkeld dat hij op de bestaande bevestigingspunten van de benzinemotor en versnellingsbak gemonteerd kan worden. Het model kan dus op elk moment teruggebouwd worden naar de originele specificaties. Wie weet zien we dus ook een elektrische DB5 opduiken in de nieuwe Bond-film. Lees ook: Aston Martin komt met EV-unit voor klassiekers. Het bericht James Bond rijdt elektrisch in nieuwe speelfilm verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 maart 2019

Tesla onthult de Model Y, komt in 2020 op de markt

350 kilometer actieradius De Model Y is het vierde model in de line up van Tesla. De compactere SUV leunt qua design sterk op zijn grotere broer – de Model X- en de Model 3, waarmee hij zijn aandrijflijn deelt. Net als de Model 3 wordt de Model X leverbaar als Standard Range, Long Range, Dual-Motor All-Wheel Drive en een Performance variant. De Standard Range heeft een actieradius van ongeveer 350 kilometer en de Long Range komt volgens de WLTP-cyclus 540 kilometer ver op een accu. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,7 seconden en de topsnelheid is 241 km/u. De Model Y is geschikt voor de nieuwe V3 Superchargers van Tesla waarmee je naar verluidt 1.600 kilometer in één uur kunt bijladen. Zeven zitplaatsen Het interieur van de Model Y biedt plaats aan zeven personen en oogt erg ruimtelijk dankzij het grote panoramadak. Het instrumentenpaneel en alle bedieningselementen van de auto zijn verstopt in een centraal geplaatst 15-inch touchscreen dat ook in de Model 3 aanwezig is. Net als de overige Tesla-modellen heeft de Model Y een bagageruimte voor- en achterin. Van een traditionele sleutel hebben ze bij Tesla nog nooit gehoord en ook de Model Y ontgrendel je op een bijzondere manier. De compacte SUV is namelijk verbonden met je smartphone, waardoor hij opent en sluit zodra je in de buurt komt. Via de Tesla Mobile app kun je vervolgens de auto op afstand ontgrendelen, voorverwarmen, een snelheidslimiet instellen of de locatie bepalen.   Vanaf 56.000 euro Tesla brengt in de herfst van 2020 de duurdere Performance, Long Range Rear-Wheel Drive en Dual-Motor All-Wheel Drive varianten op de markt. In 2021 volgt de goedkopere Model Y Standard Range die in Amerika vanaf 39.000 dollar verkrijgbaar wordt. In Nederland wordt de Model Y Standard Range leverbaar vanaf 56.000 euro. De Long Range Dual Motor AWD kost 60.000 euro en voor de Performance variant moet je minimaal 69.000 euro betalen. Het is nog niet bekend wanneer de Model Y in de Nederlandse showroom staat. Via de website is de auto te configureren. Lees ook: Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019)       Het bericht Tesla onthult de Model Y, komt in 2020 op de markt verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 maart 2019