Feiten en cijfers Benieuwd naar de feiten en cijfers over het Taycan-testprogramma? We zetten hieronder enkele highlights op een rij. Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers. Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland. Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius. Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent. Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven. Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd. Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs. Prestaties De Porsche Taycan sprint in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/u en kan volgens de NEDC-cyclus ruim 500 kilometer rijden. Nu is die NEDC-range natuurlijk achterhaald. De WLTP-cijfers zijn nog niet bekend. Dankzij de 800 Volt-architectuur van de Taycan kan zijn lithium-ion batterij in 4 minuten worden opgeladen voor een NEDC-bereik van zo’n 100 kilometer. Het bericht Puntjes op de i voor elektrische Porsche Taycan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Electric Intelligence EQ is het nieuwe label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit en staat voor ‘Electric Intelligence’. Een van de eerste EQ-modellen is de volledig elektrische EQC. Deze elektrische SUV heeft twee elektromotoren aan de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. De auto vormt een concurrent van de Jaguar i-Pace en de Audi e-tron. 30 dealers in Nederland De auto kopen wordt in de Benelux dus mogelijk bij 65 dealers, waarvan 34 in België, 30 in Nederland en 1 in Luxemburg. Deze dealers mogen zich expert in elektromobiliteit noemen. “De overige Mercedes-Benz vestigingen fungeren als servicepunt om EQ-voertuigen in te nemen en vervolgens voor onderhoud bij een EQ-dealer onder te brengen. Op deze manier houdt de klant contact met zijn eigen, dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer”, aldus Mercedes-Benz. Verkoopaandeel Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht dat elektromodellen in 2025 een verkoopaandeel van 15 tot zelfs 25 procent zullen hebben bij Mercedes-Benz, afhankelijk van de individuele klantvoorkeuren en de ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur. 2022 In 2022 zal het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars geëlektrificeerd zijn. Het merk biedt elektrische alternatieven aan in elk segment, van een compacte Smart tot een SUV als de EQC. In totaal gaat het om meer dan 130 varianten. “Het elektro-offensief vindt plaats onder de vlag van het nieuwe technologie- en productmerk EQ en staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem voor elektromobiliteit, dat is opgebouwd uit producten, services, technologieën en innovaties.” CASE Het EQ-label is een elementair onderdeel van de Mercedes-Benz bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit, gebundeld onder de term CASE. De vier letters staan voor de vier strategische pijlers ‘connectiviteit’ (Connected), ‘autonoom rijden’ (Autonomous), ‘flexibel gebruik’ (Shared & Services) en ‘elektrische aandrijving’ (Electric). Het bericht Niet alle Mercedes-Benz-dealers verkooppunt van EQ-modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zesde generatie De zevenzits Explorer is de bestverkopende SUV van Ford in de Verenigde Staten. Ford onthulde de volledig nieuwe zesde generatie van de Explorer eerder dit jaar al in Noord-Amerika. In 1991 introduceerde Ford de eerste generatie van de Explorer. Speciaal voor de Europese markt heeft Ford nu een plug-in hybrideversie ontwikkeld. V6 + elektromotor Ford rust de Explorer Plug-In Hybrid uit met een 3,0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator. De V6-benzinemotor levert 350 pk (257 kW) en de elektromotor 100 pk (74 kW). Het systeemvermogen komt uit op 450 pk (331 kW) met 840 Nm aan koppel. Dankzij een 13,4 kWh lithium-ion accupakket kan de SUV 40 kilometer volledig elektrisch afleggen. Het accupakket opladen kan via de aansluiting in het linker voorspatbord. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s. Vier rijmodi PHEV-systeem De PHEV-aandrijflijn heeft vierwielaandrijving, een tientraps automaat en mag een aanhanger van 2.500 kilogram trekken. Verder heeft het PHEV-systeem vier rijmodi, te weten EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Hiermee kan de bestuurder kiezen hoe de aandrijflijn te werk gaat. In de rijmodus EV Auto ondersteunt de elektromotor de 3,0-liter Ecoboost V6-motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen. Terrain Management System Daarnaast heeft het Terrain Management System nog zeven rijmodi, namelijk Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand. Daarnaast heeft de Explorer ook nog Hill Descent Control om wegrijden in het terrein makkelijker te maken. ST-Line of als Platinum De Explorer Plug-In Hybrid wordt in Europa geleverd als ST-Line of als Platinum. De ST-Line heeft diverse hoogglans zwarte details, zoals de grille en dakrails, een sierlijst op de bagageklep en de deurpanelen. In het interieur past Ford rode stiksels in de stoel- en vloerbekleding toe, maar ook een sportstuurwiel met afgevlakte onderzijde en sierlijsten met carbonlook. Bij de Platinum-versie zijn de grille, dakrails, sierlijst op de bagageklep en deurpanelen in zijdeglans afgewerkt. Het interieur heeft houten sierdelen. Veel is standaard De ST-Line uitvoering heeft verder een 800 watt B&O-geluidsinstallatie met twaalf speakers. De Platinum uitvoering is uitgerust met een premium B&O-geluidsinstallatie van 1.000 watt en met veertien speakers. De Explorer Plug-In Hybrid is standaard uitgerust met lichtmetalen 20-inch wielen met een zwarte (ST-Line) of donkergrijze (Platinum) afwerking. Standaard beschikt het model ook over verwarmbare en gekoelde tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een verwarmbare tweede zitrij, een inductielader voor smartphones, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zitrij en privacy glas vanaf de B-stijl naar achter. Digitaal instrumentencluster In het interieur van de meer dan vijf meter lange, twee meter brede en bijna twee meter hoge Explorer Plug-In Hybrid bespeuren we verder een SYNC 3-infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen en een digitaal instrumentencluster met 12,3-inch display. De standaard EasyFold tweede zitrij en PowerFold derde zitrij zijn gemakkelijk neer te klappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De bagageruimte bedraagt maximaal 2.274 liter. In het interieur past Ford verder twaalf bekerhouders toe. Optioneel levert Ford een FordPass Connect-model zodat tot tien apparaten onderweg kunnen internetten via een wifi-hotspot. Veiligheid Uiteraard zijn er ook nog diverse veiligheids- en rijhulpsystemen aanwezig. Denk aan de parkeerhulp Active Park Assist, Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert, Reverse Brake Assist, Pre-Collision Assist met voetgangers- en fietsersdetectie, Adaptive Cruise control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring, Lane-Keeping System en Evasive Steering Assist. De prijzen van de Ford Explorer Plug-in Hybrid maakt Ford in een later stadium bekend. Het bericht Ford Explorer plug-in hybride komt naar Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
MINI Electric MINI spreekt overigens van een ‘MINI Electric’. De productieversie zou mogelijk Cooper SE gaan heten. Het merk belooft kartachtige rij-eigenschappen. De exacte specificaties en de prijs van de MINI Electric worden later bekendgemaakt. MINI is al maanden druk met voorbereidingen van de productie. De productie van de MINI Electric moet in november dit jaar van start gaan. Naar verwachting staat de hatchback in maart 2020 in de showrooms. Midnight Black Speciaal voor particuliere klanten biedt MINI Nederland per direct een overbruggingsaanbod aan in de vorm van een rijk aangeklede MINI Cooper 3-deurs in Midnight Black met gele accenten en MINI Yours Customised stijlelementen. “Hiermee is een productieplek voor de MINI Electric gegarandeerd. Klanten die hier gebruik van willen maken moeten snel zijn, want er zijn slechts 50 stuks van deze speciale MINI beschikbaar. Zakelijke klanten kunnen de tijd tot de aflevering van hun MINI Electric overbruggen met een MINI 5-deurs, waarvan er 100 stuks beschikbaar zijn”, aldus de Nederlandse importeur. Productie MINI produceert de aandrijflijn van de volledig elektrische driedeurs hatchback in de fabriek in Dingolfing en Landshut (Duitsland). De productie van de volledig elektrische MINI start in november dit jaar in de fabriek in Oxford (Groot-Brittannië). Dit is ook de hoofdproductielocatie voor de MINI driedeurs. Dertien plug-in hybrides “Bij BMW Group speelt elektrische mobiliteit een zeer grote rol”, zegt Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland. “Wereldwijd verkocht BMW Group in 2018 meer dan 142.000 geëlektrificeerde modellen, bijna 40 procent meer dan het jaar ervoor. In 2025 hebben we dertien plug-in hybride modellen en minimaal twaalf volledig elektrische modellen in het gamma. In de komende 24 maanden presenteren we achtereenvolgens de MINI Electric, de BMW iX3, de semi-autonoom rijdende BMW iNext en de ranke BMW i4. Allemaal volledig elektrisch.” Het bericht MINI opent orderboeken elektrische driedeurs hatchback verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zelf ontwikkelde onderdelen Het tunen van een Tesla is niet een kwestie van het willekeurig monteren van een aantal onderdelen. Elk onderdeel wordt door Unplugged Performance zelf ontworpen en uitvoerig getest voordat het in productie gaat. Een mooi voorbeeld is de frontsplitter die het bedrijf ontwikkelde voor de nieuwe Model 3. Die bevordert niet alleen de uitstraling van de auto, maar vermindert ook nog eens de luchtweerstand wat de actieradius ten goede komt. S-APEX Naast kleine bumperlipjes en andere accessoires deinst Unplugged Performance er ook niet voor terug om een complete auto aan te pakken. Werkelijk alles kan aangepast worden: bagagekleppen, koplampen, gefacelifte bumpers (Model S), diffusers, zijskirts en zelfs spatbordverbreders. Verder heeft de tuner een uitgebreid assortiment gesmede 21-inch lichtmetalen wielen. Het toppunt is de S-APEX, een Model S die van top tot teen volledig verbouwd is en een widebodykit van maar liefst 26.6000 euro heeft (30.000 dollar). Gepersonaliseerd interieur Ook het interieur van elke Tesla kan volledig gepersonaliseerd worden met carbonfiber sierstrips, carbonfiber stoeldelen en een alcantara hemelbekleding. Naar wens van de klant voorziet Unplugged Performance de Tesla ook van een met leder bekleed interieur, uiteraard wel kunstleer! Tesla Corsa Niet alleen het uiterlijk, maar ook de aandrijflijn gaat flink op de schop. De Tesla Model S, X en 3 zijn alle drie uit te rusten met grotere remschijven, nieuw ontwikkelde schokbrekers en sterkere draagarmen. Dat die onderdelen daadwerkelijk nut hebben bewijst het Tesla Corsa evenement. Dat zijn speciale circuitsessies die Unplugged Performance organiseert voor Tesla-eigenaren. Meer informatie over de onderdelen van Unplugged Performance is te vinden op de website . Het bericht Unplugged Performance: tuning voor je Tesla verscheen eerst op ZERauto.nl .
Driecilinder benzinemotor en elektromotor De aandrijflijn van de Volvo XC40 T5 Twin Engine bestaat uit een 180 pk en 265 sterke 1,5-liter grote geblazen driecilinder benzinemotor en een 82 pk (61 kW) en 160 Nm sterke elektromotor. Het 11 kWh lithium-ion accupakket is weggewerkt in de bodemsectie en zorgt ervoor dat de auto 54 kilometer volledig elektrisch kan rijden volgens de WLTP-meetnorm. 262 pk Het gecombineerde vermogen van de aandrijflijn komt uit op 262 pk met 425 Nm aan koppel. Schakelen gebeurt met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De stekkeringang (On Board Charger) zit links aan de bestuurderskant en heeft een oplaadcapaciteit van 3,3 kW. Over de oplaadtijden is nog niets bekend. Meer cijfers De CO2-uitstoot komt naar verwachting uit op 38 g/km en de 0-100-sprint duurt 7,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 205 km/u. Althans, tot modeljaar 2021 waarvan de productie in april of mei 2020 start. Vanaf dat moment gaan Volvo’s niet harder dan 180 km/u . Volvo noemt ook gewichtscijfers. Zo komt het geremde trekgewicht uit op 1.800 kilogram en weegt de XC40 T5 Twin Engine 1.771 kilogram. Daarmee is ie 200 kilogram lichter dan een V60 TwinEngine en 220 kilogram zwaarder dan een XC40 T4. De bagageruimte boven de laadvloer is ongewijzigd, maar onder de laadvloer is minder ruimte voorhanden: van 109 liter naar 54 liter. Drie uitvoeringen Volvo levert hem als Momentum Pro, Inscription en als R-Design. De vanafprijs van de Momentum Pro begint bij 46.995 euro. Daarmee is ie goedkoper dan de XC40 T4 benzine met automaat. De Inscription-versie van de T5 Twin Engine kost minimaal 49.995 euro en voor de R-Design brengt Volvo 50.495 euro in rekening. Standaarduitrusting Momentum Pro De Volvo XC40 T5 TwinEngine Momentum Pro is onder meer uitgerust met City Safety, ConnectedSafety, T-Tec/Textiel bekleding, sensusnavigatie met 9-inch touchscreen en LifetimeMapcare, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, smartphone integratie (Apple Carplay), preconditioning (koelen + parkeerverwarming), Park Assist achter, een elektrisch bedienbare achterklep, 18-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampen en High Performance Audio 330W met acht luidsprekers inclusief ‘FreshAir’ woofer. Elektrische XC40 De productie van deze Volvo XC40 T5 Twin Engine start in week 46 van dit jaar (11 tot 17 november), de levering begint in december. Een batterij-elektrische Volvo XC40 wordt later in 2019 voorgesteld, maar die variant komt naar verwachting pas begin 2020 op de Nederlandse markt. Primeur: Volvo XC40 T5 Twin Engine (2019) – AutoRAI TV Het bericht Primeur: Volvo XC40 T5 Twin Engine verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geen mogelijkheid “Met de hedendaagse technologie en opslagcapaciteit van lithium-ion-cellen zien we geen mogelijkheid om een veelzijdige 2+2-zitter als de 911 met een behoorlijke actieradius te realiseren. De vraag is dus of er zo’n auto komt. Ik zie het binnen tien jaar in ieder geval niet gebeuren”, aldus Steiner in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl. 2+2-interieurindeling “Het gaat niet alleen om gewicht, maar ook om de verpakking. Het concept met de motor achterin en een 2+2-interieurindeling leent zich niet direct voor elektrificatie. Er is simpelweg weinig ruimte voor een grote batterij en de 2+2-opstelling zou verloren gaan.” Wel een elektrische sportauto Steiner: “Met elektrische sportauto’s komen we zeker, maar niet als 911. De 911 is een iconische auto, waarom zouden we afbreuk doen aan dat concept puur uit oogpunt van elektrificeren? Laten we vooral plezier blijven beleven met de 911 met verbrandingsmotor of met een hybride aandrijflijn.” Het bericht Komt er een elektrische Porsche 911? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische Macan De huidige Macan is de succesvolste Porsche van dit moment. Jaarlijks verkoopt het merk er zo’n 90.000. Met de mededeling dat het de volgende generatie Macan alleen als elektrisch model uitbrengt, lijkt Porsche dus een grote gok te nemen. “De bestaande Macan wordt eerst nog vernieuwd en blijft dan enkele jaren verkrijgbaar naast zijn elektrische opvolger”, stelt Steiner. Lastig te voorspellen “Maar er komt een tijd dat Porsche stopt met die vernieuwde Macan en vanaf dat moment blijft alleen de elektrische Macan over. Hoe snel de elektrificatietransitie verloopt, is lastig te voorspellen. Daarom hebben we de mogelijkheid om de productie van de conventionele Macan te verlengen. Hoe beter batterij-elektrische voertuigen door de consument worden geaccepteerd, des te sneller de overgang zal verlopen. Omdat niet alle landen de laadinfrastructuur in orde hebben, kiezen we voor deze strategie.” Gelijk verkoopvolume Steiner verwacht dat Porsche op z’n minst een gelijk verkoopvolume kan realiseren met het aanbieden van twee Macan-generaties. “Van de elektrische Macan komen diverse varianten. Naar de benamingen kijken we nog, want een iconische naam als Turbo past natuurlijk niet bij een elektrische auto. Tijdens de ontwikkeling van het model kijken we ook direct naar mogelijke carrosserievarianten. De vijfdeurs SUV is de belangrijkste, maar een coupéversie of een variant met meer ruimte kan ook interessant zijn.” Wetgeving Porsche zit duidelijk in een transitie. Elektrificatie dringt door in alle modellen van het merk. Zelfs aan een elektrische Cayenne wordt gedacht, volgens Steiner. Maar dan moet wel het gewicht van de accu’s sterk afnemen. “In principe denken we aan elektrificatie voor alle modellen, maar het is een fout om een besluit te vroeg te nemen. Bij Porsche proberen we altijd zo laat mogelijk een besluit te nemen. Hoe meer je weet over de markt en de wetgeving, des te beter je besluiten kunt nemen. We staan open voor alle technologieën, van hybride tot plug-inhybride en batterij-elektrisch.” Middenmotorconcept En hoe zit het dan met modellen als de 718 Boxster en 718 Cayman? Steiner: “De elektrificatie bij Porsche is begonnen bij de Boxster, met de Boxster E. Onze testafdeling heeft nog steeds enkele prototypes voor testdoeleinden rijden. De auto’s bewijzen dat het zou kunnen om zo’n concept te elektrificeren. In principe is het middenmotorconcept zeer geschikt voor elektrificatie, maar een definitief besluit is nog niet genomen. Eén ding is zeker: het segment verlaten we absoluut niet. Bij Porsche zijn we enorm fan van deze modellen met middenmotor. Ze zijn wendbaar en sportief.” 911 GT2 RS en 911 GT3 RS Ondanks alle elektrificatieplannen heeft Porsche volgens Steiner ook nog altijd oog voor de echte liefhebbers. “In de toekomst is er ruimte voor modellen als de 911 GT2 RS en de 911 GT3 RS. Er is altijd vraag naar dat soort auto’s en we doen er alles aan om die te blijven uitbrengen.” Platforms Binnen de Volkswagen Group bestaan diverse platforms voor elektrische auto’s. MEB wordt voor de grootste volumemerken gebruikt, zoals Volkswagen, Skoda, Seat en ook Audi. Audi en Porsche hebben echter ook een eigen platform ontwikkeld: het Premium Platform Electric, dat kortweg PPE wordt genoemd. Audi gebruikt dit platform voor diverse toekomstige elektrische performance-modellen. Porsche gebruikt geen MEB, maar alleen PPE. De Taycan komt als eerste op het PPE-platform te staan. De Macan volgt. Het bericht Elektrificatie bij Porsche, hoe zit dat? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Laatste testfase Je verwacht niet snel een bestelauto op een bevroren meer in Zweden tegen te komen, maar de temperaturen van -30 graden Celsius zijn ideaal om de aandrijflijn van de eSprinter op de proef te stellen. Mercedes-Benz is al enkele weken in Arjeplog aan het testen om te onderzoeken hoeveel effect de kou op de actieradius heeft. De eSprinter is uitgerust met een 55kWh-batterij en heeft een actieradius van 150 kilometer. De elektromotor heeft een vermogen van 85 kW en 300 Nm koppel, vergelijkbaar met de standaard dieselmotor van het merk. De topsnelheid is 120 km/u. Met het standaard accupakket kan de eSprinter maximaal 900 kilogram vervoeren. Kleiner accupakket, meer laadvermogen Wie echter een hoger laadvermogen wil kan kiezen voor de kleinere 41 kWh-batterij waarmee het laadvermogen toeneemt tot 1040 kilogram. De actieradius neemt af tot maximaal 115 kilometer. Dankzij een snellaadfunctie is het accupakket binnen 30 minuten tot 80 procent op te laden. Tijdens de ijskoude testsessies in Zweden kwam de eSprinter met 55 kWh-batterij 100 kilometer ver op één acculading. Markintroductie tweede helft 2019 De eSprinter komt in eerste instantie alleen als bestelversie met een hoog dak en een maximum gewicht van 3.500 kilogram op de markt. Het laadvolume meet 10,5 kubieke meter wat vergelijkbaar is met een reguliere Sprinter. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2019 plaats. De prijzen worden op een later moment bekend gemaakt. Elektrisch modellenoffensief De eSprinter is een onderdeel van het elektrische modellenoffensief van Mercedes-Benz. Het merk kondigde vorig jaar al de eVit o aan die – net als de eSprinter- een 55 kWh-batterij heeft. Er verschijnt ook een personenuitvoering van de eVito op de markt die onder het EQ-label wordt geïntroduceerd ( EQV ). Of er ook een personenuitvoering van de eSprinter op de markt verschijnt is nog niet bekend. Lees ook: Mercedes-Benz EQV: personenvervoerder gaat elektrisch Het bericht Mercedes-Benz rondt laatste testen met eSprinter af verscheen eerst op ZERauto.nl .
SEAT el-Born Het Spaanse merk start eind dit jaar met de levering van de elektrische SEAT Mii. In 2020 volgt de volledig nieuwe SEAT el-Born, waarvan onlangs het eerste prototype getoond werd. De el-Born is een vijfdeurs van het formaat Golf en vertoont veel overeenkomsten met de Volkswagen I.D. De volledig elektrische SEAT el-Born (die mogelijk nog van naam zal wijzigen) krijgt een 62 kWh-batterij waarmee die een afstand van ruim 400 km kan rijden. Snelladen kan met een snelheid van 100 kW, zodat een lege batterij in drie kwartier tot 80% kan worden opgeladen. De elektromotor levert een vermogen van 150 kW (204 pk). Lees hier meer over de SEAT el-Born Plug-in hybride Op korte termijn kunnen we ook een plug-in hybrideversie van de SEAT Tarraco verwachten. En van de nieuwe generatie SEAT Leon die dit jaar nog gepresenteerd wordt, komt ook een plug-in hybride. De twee andere plug-in hybrides komen van Cupra, het sportieve submerk van SEAT dat sinds kort officieel als zelfstandig automerk opereert. Het gaat om de Cupra Formentor en de Cupra Leon, beide met een extra krachtige semi-elektrische aandrijflijn. Lees hier meer over de Cupra Formentor Goedkope stadsauto Verder gaat SEAT in samenwerking met Volkswagen een nieuw platform ontwikkelen voor elektrische stadsauto’s. En dat is voor het eerst. Normaal wordt het platform door Volkswagen ontwikkeld en maakt SEAT er alleen gebruik van. Met nieuwe platform dient als basis voor een volledig elektrische stadsauto van zo’n vier meter lang. Behalve SEAT krijgen ook Volkswagen en Skoda de beschikking over dit platform. Door slim samen te werken en kosten te drukken, kan de toekomstige elektrische stadsauto van SEAT voor een startprijs onder de 20.000 euro worden aangeboden. Het model staat gepland voor 2023. Het bericht SEAT: zes elektrische modellen binnen twee jaar verscheen eerst op ZERauto.nl .
Dit gebeurde er De Brandweer: “In de ochtend van 25 maart begon er een elektrische auto in een showroom te roken. Door snel handelen van de medewerkers van de garage en de brandweer werd de auto naar buiten gereden. Omdat het een elektrische auto is, was inventief handelen nodig. De auto is in een bak met water ondergedompeld, omdat blussen op de ‘normale’ manier bij deze auto’s lastig is. De komende 24 uur blijft de auto in de waterbak staan.” Onderdompelen Maar waarom doet de brandweer dit? Een auto is dan direct total loss. We spreken met Louise Schneider, strategisch adviseur op gebied van strategie en ontwikkeling van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. “Het blussen van een elektrische auto vraagt om veel water gedurende een langere periode, mede omdat de accupakketten moeilijk bereikbaar zijn en de brand het cel-na-cel weer oplaait. Daarom is er gekozen voor het onderdompelen in een bak met water waar de auto dus lange tijd in blijft staan. Er komen bij een brand altijd onveilige stoffen vrij en dat is bij een dergelijke brand ook het geval. Dit vervuilde bluswater wordt nadien door een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd. Samen met Brandweer Nederland en onze partners blijven wij ons verder voorbereiden op nieuwe technologische ontwikkelingen.” Wat zijn de kenmerken van een accubrand? Louise: “Elektrische en hybride voertuigen bevatten een hoog voltagecircuit met daarin een accupakket. Vooral de zogenaamde Lipo-(lithium-polymeer)accupakketten, die vaak gebruikt worden in elektrische, hybride of brandstofcelvoertuigen, zijn erg brandbaar. Brand in zo’n accupakket kenmerkt zich door een extreme hitte en het ontbranden cel na cel, over een lange periode. De ontwikkelde warmte zorgt ervoor dat cellen spontaan kunnen ontbranden en dat maakt het blussen complex.” Hoe blus je een brand in een elektrisch voertuig? Louise: “Blussen met veel water, gedurende een lange periode, is het handelingsperspectief voor de brandweer. In auto’s zijn de accupakketten vaak moeilijk te bereiken, waardoor blussen extra moeilijk wordt. Daarom is in deze situatie gekozen voor een waterbak om verzekerd te zijn dat de accu over een langdurige periode voldoende gekoeld is.” Komen er gevaarlijke stoffen vrij bij een brand met een accu? Louise: “Net als bij conventionele voertuigen veroorzaakt een brand met een elektrisch/hybride voertuig schadelijke rook van brandend materiaal. Bij een accubrand komen bijtende en giftige stoffen vrij.” Is het bluswater bij een accubrand vervuild? “Zoals bij iedere brand is het bluswater in meer of minder mate vervuild. Door de gekozen brandweerinzet blijft het bluswater in de container. Het bluswater wordt afgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf.” Wat zijn de gevolgen van nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals elektrische voertuigen, voor de brandweer? “De brandweer wordt in toenemende mate geconfronteerd met technologische ontwikkelingen. De auto-industrie met elektrische auto’s is hiervan een goed voorbeeld. Om antwoord te hebben op deze nieuwe risico’s en om oplossingen te vinden voor nieuwe ontwikkelingen met onbekende risico’s, investeert de brandweer in onderzoek in binnen- en buitenland, sluiten we allianties en werken we samen met deskundigen uit het bedrijfsleven. We ontwikkelen en delen kennis en we stellen handelingsperspectieven op voor energieopslagsystemen/elektrische voertuigen. Twee weken geleden was de jaarlijkse Incidentonderzoeksdag van het IFV en Brandweer Nederland gewijd aan een veilige energietransitie en het leren van incidenten op dat gebied. Samen met de partijen om ons heen blijven wij zoeken naar de beste oplossingen, zowel om dit soort incidenten te voorkomen als te bestrijden.” Het bericht Achtergrond: daarom plaatst de brandweer sommige auto’s in een waterbak verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bestuurslid Maarten van Biezen sprak in Kassa over elektrisch rijden. Kijk hier de aflevering terug