Dit gebeurde er
De Brandweer: “In de ochtend van 25 maart begon er een elektrische auto in een showroom te roken. Door snel handelen van de medewerkers van de garage en de brandweer werd de auto naar buiten gereden. Omdat het een elektrische auto is, was inventief handelen nodig. De auto is in een bak met water ondergedompeld, omdat blussen op de ‘normale’ manier bij deze auto’s lastig is. De komende 24 uur blijft de auto in de waterbak staan.”
Onderdompelen
Maar waarom doet de brandweer dit? Een auto is dan direct total loss. We spreken met Louise Schneider, strategisch adviseur op gebied van strategie en ontwikkeling van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. “Het blussen van een elektrische auto vraagt om veel water gedurende een langere periode, mede omdat de accupakketten moeilijk bereikbaar zijn en de brand het cel-na-cel weer oplaait. Daarom is er gekozen voor het onderdompelen in een bak met water waar de auto dus lange tijd in blijft staan. Er komen bij een brand altijd onveilige stoffen vrij en dat is bij een dergelijke brand ook het geval. Dit vervuilde bluswater wordt nadien door een gespecialiseerd bedrijf afgevoerd. Samen met Brandweer Nederland en onze partners blijven wij ons verder voorbereiden op nieuwe technologische ontwikkelingen.”
Wat zijn de kenmerken van een accubrand?
Louise: “Elektrische en hybride voertuigen bevatten een hoog voltagecircuit met daarin een accupakket. Vooral de zogenaamde Lipo-(lithium-polymeer)accupakketten, die vaak gebruikt worden in elektrische, hybride of brandstofcelvoertuigen, zijn erg brandbaar. Brand in zo’n accupakket kenmerkt zich door een extreme hitte en het ontbranden cel na cel, over een lange periode. De ontwikkelde warmte zorgt ervoor dat cellen spontaan kunnen ontbranden en dat maakt het blussen complex.”
Hoe blus je een brand in een elektrisch voertuig?
Louise: “Blussen met veel water, gedurende een lange periode, is het handelingsperspectief voor de brandweer. In auto’s zijn de accupakketten vaak moeilijk te bereiken, waardoor blussen extra moeilijk wordt. Daarom is in deze situatie gekozen voor een waterbak om verzekerd te zijn dat de accu over een langdurige periode voldoende gekoeld is.”
Komen er gevaarlijke stoffen vrij bij een brand met een accu?
Louise: “Net als bij conventionele voertuigen veroorzaakt een brand met een elektrisch/hybride voertuig schadelijke rook van brandend materiaal. Bij een accubrand komen bijtende en giftige stoffen vrij.”
Is het bluswater bij een accubrand vervuild?
“Zoals bij iedere brand is het bluswater in meer of minder mate vervuild. Door de gekozen brandweerinzet blijft het bluswater in de container. Het bluswater wordt afgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf.”
Wat zijn de gevolgen van nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals elektrische voertuigen, voor de brandweer?
“De brandweer wordt in toenemende mate geconfronteerd met technologische ontwikkelingen. De auto-industrie met elektrische auto’s is hiervan een goed voorbeeld. Om antwoord te hebben op deze nieuwe risico’s en om oplossingen te vinden voor nieuwe ontwikkelingen met onbekende risico’s, investeert de brandweer in onderzoek in binnen- en buitenland, sluiten we allianties en werken we samen met deskundigen uit het bedrijfsleven. We ontwikkelen en delen kennis en we stellen handelingsperspectieven op voor energieopslagsystemen/elektrische voertuigen. Twee weken geleden was de jaarlijkse Incidentonderzoeksdag van het IFV en Brandweer Nederland gewijd aan een veilige energietransitie en het leren van incidenten op dat gebied. Samen met de partijen om ons heen blijven wij zoeken naar de beste oplossingen, zowel om dit soort incidenten te voorkomen als te bestrijden.”
Het bericht Achtergrond: daarom plaatst de brandweer sommige auto’s in een waterbak verscheen eerst op ZERauto.nl.