Elektrificatie bij Porsche, hoe zit dat?

Gepubliceerd op: 28 maart 2019

Elektrische Macan

De huidige Macan is de succesvolste Porsche van dit moment. Jaarlijks verkoopt het merk er zo’n 90.000. Met de mededeling dat het de volgende generatie Macan alleen als elektrisch model uitbrengt, lijkt Porsche dus een grote gok te nemen. “De bestaande Macan wordt eerst nog vernieuwd en blijft dan enkele jaren verkrijgbaar naast zijn elektrische opvolger”, stelt Steiner.

Michael Steiner - RD Porsche

Lastig te voorspellen

“Maar er komt een tijd dat Porsche stopt met die vernieuwde Macan en vanaf dat moment blijft alleen de elektrische Macan over. Hoe snel de elektrificatietransitie verloopt, is lastig te voorspellen. Daarom hebben we de mogelijkheid om de productie van de conventionele Macan te verlengen. Hoe beter batterij-elektrische voertuigen door de consument worden geaccepteerd, des te sneller de overgang zal verlopen. Omdat niet alle landen de laadinfrastructuur in orde hebben, kiezen we voor deze strategie.”

Gelijk verkoopvolume

Steiner verwacht dat Porsche op z’n minst een gelijk verkoopvolume kan realiseren met het aanbieden van twee Macan-generaties. “Van de elektrische Macan komen diverse varianten. Naar de benamingen kijken we nog, want een iconische naam als Turbo past natuurlijk niet bij een elektrische auto. Tijdens de ontwikkeling van het model kijken we ook direct naar mogelijke carrosserievarianten. De vijfdeurs SUV is de belangrijkste, maar een coupéversie of een variant met meer ruimte kan ook interessant zijn.”

Wetgeving

Porsche zit duidelijk in een transitie. Elektrificatie dringt door in alle modellen van het merk. Zelfs aan een elektrische Cayenne wordt gedacht, volgens Steiner. Maar dan moet wel het gewicht van de accu’s sterk afnemen. “In principe denken we aan elektrificatie voor alle modellen, maar het is een fout om een besluit te vroeg te nemen. Bij Porsche proberen we altijd zo laat mogelijk een besluit te nemen. Hoe meer je weet over de markt en de wetgeving, des te beter je besluiten kunt nemen. We staan open voor alle technologieën, van hybride tot plug-inhybride en batterij-elektrisch.”

Middenmotorconcept

En hoe zit het dan met modellen als de 718 Boxster en 718 Cayman? Steiner: “De elektrificatie bij Porsche is begonnen bij de Boxster, met de Boxster E. Onze testafdeling heeft nog steeds enkele prototypes voor testdoeleinden rijden. De auto’s bewijzen dat het zou kunnen om zo’n concept te elektrificeren. In principe is het middenmotorconcept zeer geschikt voor elektrificatie, maar een definitief besluit is nog niet genomen. Eén ding is zeker: het segment verlaten we absoluut niet. Bij Porsche zijn we enorm fan van deze modellen met middenmotor. Ze zijn wendbaar en sportief.”

911 GT2 RS en 911 GT3 RS

Ondanks alle elektrificatieplannen heeft Porsche volgens Steiner ook nog altijd oog voor de echte liefhebbers. “In de toekomst is er ruimte voor modellen als de 911 GT2 RS en de 911 GT3 RS. Er is altijd vraag naar dat soort auto’s en we doen er alles aan om die te blijven uitbrengen.”

Platforms

Binnen de Volkswagen Group bestaan diverse platforms voor elektrische auto’s. MEB wordt voor de grootste volumemerken gebruikt, zoals Volkswagen, Skoda, Seat en ook Audi. Audi en Porsche hebben echter ook een eigen platform ontwikkeld: het Premium Platform Electric, dat kortweg PPE wordt genoemd. Audi gebruikt dit platform voor diverse toekomstige elektrische performance-modellen. Porsche gebruikt geen MEB, maar alleen PPE. De Taycan komt als eerste op het PPE-platform te staan. De Macan volgt.

Het bericht Elektrificatie bij Porsche, hoe zit dat? verscheen eerst op ZERauto.nl.