Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
09
mei
OpenVeldDagen
Kampeerterrein De Distel Zeewolde
09
mei
OpenVeldDagen op 9 mei (dagentree)
Kampeerterrein De Distel in Zeewolde
10
mei
OpenVeldDagen op 10 mei (dagentree)
Kampeerterrein De Distel in Zeewolde
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
De VER gaat voor nóg slimmer laden met Europese energiehubs
18 april 2025
Fastned wordt onderdeel van grootste snellaadnetwerk in Europa
02 april 2025
VER waarschuwt: “Nu investeren in elektrisch rijden houdt mobiliteit juist voor iedereen betaalbaar”
01 april 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
09
mei
OpenVeldDagen
Kampeerterrein De Distel Zeewolde
09
mei
OpenVeldDagen op 9 mei (dagentree)
Kampeerterrein De Distel in Zeewolde
10
mei
OpenVeldDagen op 10 mei (dagentree)
Kampeerterrein De Distel in Zeewolde
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht
Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht
Gepubliceerd op:
21 maart 2019
Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden – het woord zegt het al – betekent dat je twee kanten op kunt laden. Met deze techniek fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zon- en windenergie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer zon- en windenergie geproduceerd wordt. Maar hoeveel energie, is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het hard waait en de zon volop schijnt, wordt meer elektriciteit geproduceerd dan gevraagd. Die stroom moet dus ergens worden opgeslagen. Maar midden in de nacht en als het windstil is, wordt juist te weinig stroom geproduceerd voor onze landelijke behoefte. Dus is het ideaal dat batterijen die groene stroom niet alleen kunnen opslaan, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet om piekmomenten in het stroomverbruik op te vangen. En aangezien steeds meer elektrische auto’s op de wegen rijden, kunnen we net zo goed de auto’s ‘ombouwen’ tot opslagbatterijen, toch?
Renault ZOE
Dat is precies waarmee Mitsubishi Motors al langer experimenteert en wat Renault nu in Utrecht op grote schaal gaat doen. Vijftien exemplaren van de Renault ZOE zijn geschikt gemaakt voor bidirectioneel laden en worden ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om bidirectionele laadstations – ook wel ‘vehicle-to-grid’-technologie – op grote schaal te implementeren. In de Domstad worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal profiteren van de lokale productie van hernieuwbare energie en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien ontvangen gebruikers een vergoeding als stroom uit de auto wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
LEES OOK:
Renault en Fetch Car Sharing starten groot deelautoproject in Amsterdam
Het bericht
Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
De VER gaat voor nóg slimmer laden met Europese energiehubs
18 april 2025
Fastned wordt onderdeel van grootste snellaadnetwerk in Europa
02 april 2025
VER waarschuwt: “Nu investeren in elektrisch rijden houdt mobiliteit juist voor iedereen betaalbaar”
01 april 2025