Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden – het woord zegt het al – betekent dat je twee kanten op kunt laden. Met deze techniek fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zon- en windenergie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Deze techniek wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer zon- en windenergie geproduceerd wordt. Maar hoeveel energie, is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het hard waait en de zon volop schijnt, wordt meer elektriciteit geproduceerd dan gevraagd. Die stroom moet dus ergens worden opgeslagen.
Maar midden in de nacht en als het windstil is, wordt juist te weinig stroom geproduceerd voor onze landelijke behoefte. Dus is het ideaal dat batterijen die groene stroom niet alleen kunnen opslaan, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet om piekmomenten in het stroomverbruik op te vangen. En aangezien steeds meer elektrische auto’s op de wegen rijden, kunnen we net zo goed de auto’s ‘ombouwen’ tot opslagbatterijen, toch?
Renault ZOE
Dat is precies waarmee Mitsubishi Motors al langer experimenteert en wat Renault nu in Utrecht op grote schaal gaat doen. Vijftien exemplaren van de Renault ZOE zijn geschikt gemaakt voor bidirectioneel laden en worden ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om bidirectionele laadstations – ook wel ‘vehicle-to-grid’-technologie – op grote schaal te implementeren. In de Domstad worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd.
Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal profiteren van de lokale productie van hernieuwbare energie en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien ontvangen gebruikers een vergoeding als stroom uit de auto wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
LEES OOK: Renault en Fetch Car Sharing starten groot deelautoproject in Amsterdam
Het bericht Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht verscheen eerst op ZERauto.nl.