Bij de keuze voor een elektrische auto is het altijd een kwestie van afwegen van voor- en nadelen. De verschillen met een auto met verbrandingsmotor worden echter wel steeds kleiner, zeker met de Kia e-Niro. En helemaal als je zakelijk rijdt. Want gebruik je de e-Niro daarnaast ook privé, dan profiteer je van 4% bijtelling, ook in 2019. Met de prijs van 42.150 euro blijft hij immers onder de grens van de 50 mille. Voor elke euro daarboven geldt een bijtelling van 22%. Kia e-Niro ook met 39,2 kWh-batterij De prijs geldt voor de versie met de krachtigste batterij van 64 kWh en daarmee de flinke actieradius van bijna 500 kilometer. De Kia e-Niro is er ook met 39,2 kWh batterij, maar die volgt later. Naar verwachting is die wellicht pas vanaf eind 2019 te bestellen. Daarom geeft Kia van deze versie ook nog geen prijs op. De Kia e-Niro 64 kWh heeft een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. In slechts 7,8 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/uur. De 39,2 kWh-versie heeft een motor van 100 kW (136 pk) met een even hoog koppel. Lees ook: 4% bijtelling: deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020 Bijzonder compleet uitgerust Kia levert de e-Niro in twee uitvoeringen: DynamicLine en ExecutiveLine. De DynamicLine is al behoorlijk compleet uitgerust, zeker met veiligheidsvoorzieningen. Hij heeft noodremassistentie, rijbaanvolgassistentie, adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie. Ook navigatie met achteruitrijcamera, elektrisch bediende ramen voor en achter, digitale radio (DAB+), stoelverwarming en verwarmbaar stuurwiel zijn standaard. Topversie ExecutiveLine De topversie van de Kia e-Niro is de ExecutiveLine. Deze uitvoering (vanaf € 45.510 euro) heeft alles van de DynamicLine aangevuld met dodehoekdetectie (BSD), kruisend verkeersdetectie achter (RCTA), LED-koplampen, luxe instaplijsten, privacy glass, parkeersensoren vóór, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, volledig lederen bekleding, stoelventilatie vóór, stoelverwarming achter, een 8” full map navigatiesysteem, JBL Premium Sound System en een draadloos oplaadstation voor smartphones. Bijtelling vanaf 53 euro per maand Kia signaleert veel vraag naar een zakelijke full operational leaseoplossing. De Kia e-Niro DynamicLine (64kWh) is via Kia Autolease al verkrijgbaar vanaf € 539,- per maand (excl. BTW) o.b.v. 60 maanden / 100.000km met een bijtelling van € 53,- netto per maand. Bestellen en levering? Elke Kia e-Niro wordt standaard voorzien van Kia Connected Services. Hiermee krijg je naast de standaard voertuiginformatie zoals deurstatus, bandenspanning, locatie en ritregistratie ook direct inzicht in batterijstatus, actieradius en dichtstbijzijnde laadpunten. De Kia e-Niro 64 kWh bestellen kan direct. Er zijn sinds afgelopen juli al meer dan 3.000 reserveringen geplaatst. Voor geïnteresseerden die nu een bestelling plaatsen betekent dit dat de verwachte levertijd inmiddels eind 2019 is. Het bericht Nieuwe elektrische e-Niro vanaf 42.510 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
rEVolution 2019 Altijd al een NASA-astronaut willen ontmoeten? Of meer leren over de Hyperloop-technologie? Zet 19 maart 2019 dan in je agenda voor rEVolution! rEVolution is het jaarlijkse netwerk-evenement gericht op duurzame mobiliteit, georganiseerd door laadpaalfabrikant EVBox . Afgelopen jaar verzamelden ruim 500 professionals zich in de Passenger Terminal in Amsterdam, waaronder sprekers als Tony Seba (Auteur) en Christina Bu (Voorzitter Vereniging EV rijders in Noorwegen). Er vond ook de grootste brainstorm over elektrisch vervoer ooit plaats. Op 19 maart, 2019 verwacht rEVolution voor de derde editie ruim 1000 aanwezigen van over de hele wereld. Ditmaal in de iconische Westergasfabriek in Amsterdam. De eerste sprekers zijn bevestigd: Dirk Ahlborn (CEO HyperloopTT), Isabelle Kocher (CEO ENGIE) en Ron Garan (voormalig NASA-astronaut). Het middagprogramma zal in het teken staan van diverse workshops, presentaties, een kleine beursvloer met veel inspiratie en netwerkmogelijkheden. 50% korting Met je lidmaatschap bij VER, kun je nu een ticket bestellen met 50% korting! Wees er snel bij: er zijn 25 tickets met korting te vergeven tot 31 december 2018. Ga naar revolution19.amsterdam en gebruik de kortingscode rEVolutionVER of boek direct via deze link .
Percentages Het bijtellingsregime in Nederland is op dit moment vrij helder. Alles met nul emissie, heeft 4 procent bijtelling. Dat komt dus neer op volledig elektrisch, dus zowel batterij-elektrische auto’s als auto’s met een brandstofcel (waterstof). Alles met 1 of meer gram heeft juist 22 procent. Deze percentages gelden tot 2020. ZERauto.nl zet alle auto’s op een rij die in 2018, 2019 én 2020 slechts 4 procent bijtelling hebben bij zakelijk gebruik. Weet dat je voor een volledig elektrische of waterstof auto tot en met 2020 geen wegenbelasting (MRB) hoeft te betalen. Auto van de zaak Van bijtelling is alleen sprake bij een auto van de zaak. Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname: de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018, 2019 óf 2020 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage nog vijf jaar. Bijtellingscategorie van 4 procent In 2019 en 2020 gaat er wel iets veranderen met de bijtellingscategorie van 4 procent. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent namelijk alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Er is dus sprake van zogeheten mixbijtelling. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Waterstofauto’s als de Hyundai NEXO en Toyota Mirai blijven buiten schot. Die behouden dus 4 procent bijtelling in 2018, 2019 en 2020. De modellen op een rij Wat er na 2021 gaat gebeuren? Dat weet nog niemand. Mogelijk ga je dan zelfs voor volledig elektrische auto’s gewoon 22 procent bijtellen. Maar goed, laten we eerst maar eens kijken naar 2018, 2019 en 2020. We zetten per jaartal de modellen op een rij. Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2018 BMW i3 120 Ah – 41.995 euro – 260 kilometer Citroën C-Zero – 22.360 euro – 150 kilometer Citroën e-Berlingo Multispace – 30.670 euro – 170 kilometer Hyundai Ioniq Electric – 33.995 euro – 280 kilometer Hyundai Kona Electric 64 kWh – 39.195 euro – 482 kilometer Hyundai NEXO (waterstof) – 69.995 euro – 665 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 80.330 euro – 470 kilometer Kia e-Niro 64 kWh – n.n.b. – 485 kilometer Kia Soul EV – 36.335 euro – 250 kilometer Nissan e-NV200 Evalia – 41.990 euro – 301 kilometer Nissan Leaf 40 kWh – 36.890 euro – 378 kilometer Opel Ampera-e – 46.699 euro – 380 kilometer Peugeot iOn – 22.360 euro – 170 kilometer Renault Kangoo Maxi Z.E. – 29.910,30 euro – 270 kilometer Renault Twizy 80 – 13.190 euro – 100 kilometer Renault ZOE R90 – 32.890 euro – 317 kilometer Renault ZOE R110 – 35.090 euro – 300 kilometer Smart EQ Forfour – 24.050 euro – 155 kilometer Smart EQ Fortwo – 23.670 euro – 160 kilometer Smart EQ Fortwo Cabrio – 27.043 euro – 155 kilometer Tesla Model S 75D – 91.720 euro – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 113.320 euro – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 151.020 euro – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 99.670 euro – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 117.820 euro – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 160.220 euro – 542 kilometer Toyota Mirai (waterstof) – 80.925 euro – 500 kilometer Volkswagen e-Golf – 39.680 euro – 230 kilometer Volkswagen e-Up – 24.860 euro – 133 kilometer Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2019 BMW i3 120 Ah DS 3 Crossback E-Tense Hyundai Ioniq Electric Hyundai Kona Electric Hyundai NEXO (waterstof Kia e-Niro 39,2 kWh Kia e-Niro 64 kWh Kia Soul EV MINI E Hatchback Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf E-Plus Opel Ampera-e Opel Corsa Electric Renault Kangoo Z.E. Renault Twizy 80 Renault ZOE R90 Renault ZOE R110 Smart EQ Forfour Smart EQ Fortwo Smart EQ Fortwo Cabrio Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh Toyota Mirai (waterstof) Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Up Mixbijtelling 4 procent/22 procent in 2019 Audi e-tron – 400 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer Porsche Taycan – 500 kilometer Tesla Model S 75D – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 542 kilometer Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2020 BMW i3 120 Ah DS 3 Crossback E-Tense Hyundai Ioniq Electric Hyundai Kona Electric Hyundai NEXO (waterstof Kia e-Niro 39,2 kWh Kia e-Niro 64 kWh MINI E Hatchback Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf E-Plus Opel Ampera-e Opel Corsa Electric Renault Kangoo Z.E. Renault Twizy 80 Renault ZOE SEAT EV Smart EQ Forfour Smart EQ Fortwo Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh Toyota Mirai (waterstof) Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Up Volkswagen I.D. Hatchback Mixbijtelling 4 procent/22 procent Audi e-tron – 400 kilometer BMW iX3 – 400 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer Porsche Taycan – 500 kilometer Tesla Model S 75D – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 542 kilometer Het bericht 4 procent bijtelling: Deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .
* HEV, Hybrid Electric Vehicle – PHEV, Plug-in Electric Vehicle – BEV, Battery Electric Vehicle – FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle Aantal eco-modellen sterk uitbreiden “We gaan het aantal eco-modellen * van de Hyundai Motor Group sterk uitbreiden”, zegt Lee. “Rond 2025 zullen we er 38 hebben, waarvan 18 van Hyundai. Tussen 1997 en 2000 vond de eerste fase plaats. In die jaren kwamen we met de Avante HEV en de BlueOn BEV. De tweede fase liep van 2011 tot 2015. In die jaren introduceerden we vier verschillende eco-modellen: de Sonata HEV, Tuscon ix35 FCEV, de Sonata PHEV en de Kia Soul EV.” De derde fase Lee vervolgt: “De derde fase is voor ons het belangrijkst. De derde fase van ons eco-modellenoffensief loopt sinds 2016. De derde fase houdt in dat we, en dan bedoel ik de Hyundai Motor Group, in totaal met dertien hybrides komen, negen plug-inhybrides, veertien vol-elektrische auto’s en twee auto’s met een brandstofcel. Een aantal modellen heb je vast al gezien. Zo introduceerden we in 2016 de Ioniq als HEV, EV en PHEV en verschenen in 2018 de Kona Electric en Nexo FCEV op de markt.” “In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer.” Hyundai-Kia Wat betreft verkoop van deze eco-modellen, doet Hyundai-Kia al mee in de top. Wereldwijd is Hyundai-Kia de nummer twee. Alleen Toyota verkoopt beter. Op de thuismarkt Korea staat Hyundai-Kia wel op de eerste positie. In Europa heeft het concern momenteel de zilveren medaille in handen. Toyota heeft in Europa het goud in handen. Speciaal EV-platform Hyundai’s luxemerk Genesis speelt in de EV-toekomst van het concern ook een belangrijke rol. “We ontwikkelen een speciaal EV-platform waarop ook Genesis-modellen komen te staan. In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer volgens de NEDC-meetmethode. Het nieuwe EV-platform is flexibel, zodat we er accupakketten van diverse afmetingen op kwijt kunnen. Het platform krijgt ook een hoog-voltagesysteem om de laadtijd te reduceren. Laden met 400 kW wordt mogelijk. We zetten in op drie verschillende batterijtypen: solid state, metal-air en lithium-sulfur batterijen.” Geloof Waterstof wordt volgens Lee een belangrijkste ‘brandstof’ (lees: energiedrager) in de toekomst. “Daarin geloven we sterk bij Hyundai. Batterij-elektrische auto’s, de BEV’s, en waterstofauto’s, de FCEV’s, vullen elkaar aan. In de toekomst gaan we hybride- en plug-inhybridetechnologie ook aanbieden in 4×4 SUV’s en sedans. Daarnaast staat de ontwikkeling van hybride- en PHEV-systemen voor modellen met de motor voorin én achterwielaandrijving ook op het de planning”, besluit Lee. Het bericht “38 eco-modellen van Hyundai Motor Group rond 2025” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Orders In Nederland werden in 2018 tot op heden al meer dan 700 Opels Ampera-e op kenteken gezet. Dankzij de extra productallocaties voor Nederland moet dat aantal in 2019 flink toenemen, helemaal omdat de Ampera-e qua prijs gunstig gepositioneerd waardoor je de elektrische MPV ook in 2019 met 4 procent bijtelling kunt bestellen. 204 pk De Opel Ampera-e heeft een elektromotor met 150 kW (204 pk), een batterijcapaciteit van 60 kWh en een actieradius van meer dan 380 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De 4,16 meter lange Ampera-e biedt plaats aan vijf inzittenden en heeft een bagageruimte van 381 liter (1.274 liter met neergeklapte achterbank). Vanaf 46.699 euro De Opel Ampera-e is leverbaar vanaf 46.699 euro. Standaard heeft Ampera-e dan ook 8 jaar/160.000 kilometer garantie op alle elektrische onderdelen. Vier modellen Eind 2020 heeft Opel vier modellen met elektrische aandrijving in het aanbod, waaronder een volledig elektrische versie van de nieuwe generatie Corsa. Ook staat er een Grandland X PHEV op stapel. Voor die SUV openen de orderboeken rond de zomer van 2019. Vanaf 2024 zal Opel van elk model in het portfolio een versie met elektrische aandrijving aanbieden. Het bericht Kortere levertijd voor elektrische Opel Ampera-e verscheen eerst op ZERauto.nl .
Met zonnepanelen in het dak en de motorkap kan een auto extra veel zonlicht opnemen. Een regulator zet het zonlicht om in elektriciteit om bijvoorbeeld de accu op te laden. De techniek is niet alleen geschikt voor elektrische auto’s, maar ook hybrides of auto’s met alleen een verbrandingsmotor profiteren hiervan. Een grotere actieradius, lagere CO2-uitstoot en lager brandstofverbruik zijn het gevolg. Semi-transparante zonnepanelen Op dit moment werkt Hyundai aan drie soorten zonnepanelen: een siliconen paneel, een semi-transparant paneel en flexibele zonnecellen. Het siliconen paneel is een onderdeel van het dak en kan tot 60% van de batterij opladen. Uniek is het semi-transparante zonnepaneel. Dit paneel doet namelijk ook dienst als panoramisch schuifdak om de passagiers ook een beetje zon te gunnen. Als laatste zijn er de zonnecellen. Die vind je terug in bijvoorbeeld de motorkap van de auto om zo de batterij op te laden. 100 Wh per uur Het zonnepaneel levert genoeg kracht om een elektrische auto te laten rijden. Met een vermogen van 100 watt produceert een zonnepaneel, in de volle zon, 100 Wh energie. Op deze manier worden de auto’s rijdende energiecentrales waarmee je bijvoorbeeld ook je huis voorziet van stroom. Een dag rondrijden levert genoeg stroom op om een avondje film te kijken. Mocht er teveel zon zijn, dan reguleert de auto zelf de stroomopname om verhitting te voorkomen. Zonnige toekomst Het is nog even wachten voordat we de rijdende zonnepanelen op de weg zien. Vanaf 2019 begint Hyundai met het implementeren van de techniek in zijn modellen. Het is nog niet bekend welke modellen de zonnepanelen krijgen. Hyundai heeft genoeg auto’s om uit te kiezen. De autofabrikant is wereldwijd marktleider op het gebied van elektrisch rijden met de Kona Electric en de Ioniq Electric. De toekomst lijkt zonnig voor Hyundai! Lees ook: Hyundai Ioniq krijgt groter accupakket. Het bericht Zonnig nieuws: Hyundai laadt auto’s op met zonne-energie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Milieuwetgeving Het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot is noodzakelijk om aan de strenger wordende milieuwetgeving te voldoen. De fabrikant wil de jaarproductie van thans 150.000 exemplaren de komende vier jaar opvoeren tot circa 250.000 stuks. Nieuwe modellen, er staan er vier in de pijplijn, moeten voor de groei zorgen. Twee van de vier vervangen bestaande modellen, de andere twee zijn uitbreiding van het gamma. China en Verenigde Staten De elektrische variant van de nieuwe Korando is ook belangrijk met het oog op de automarkt van China en de Verenigde Staten. Deze twee markten zijn de grootste EV-markten in de wereld en dus een belangrijk potentieel afzetgebied. Prijsverschil De huidige Korando, die sinds 2010 in productie is, wordt in Nederland vaker op grijs dan op geel kenteken verkocht. Dat geldt trouwens voor de meeste modellen van SsangYong. Echt verwonderlijk is dat niet: een Belgische koper betaalt voor de aanschaf van bijvoorbeeld een Rexton op geel kenteken 29.000 euro, een Nederlander moet voor dezelfde auto bijna 70.000 euro neertellen vanwege de BPM. Grijs of geel De SsangYong Korando kost in Nederland op geel kenteken op dit moment minimaal 36.690 euro voor de e-XDi220 Diesel. De e-XGi200 Benzinevariant kost 39.390 euro. Op grijs kenteken kost de Korando 19.140 euro (exclusief BTW en BPM). Het bericht Elektrische SsangYong Korando in 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Uitgebreid dienstenpakket Volkswagen ondersteunt ondernemers bij de overstap naar elektrisch rijden met een uitgebreid pakket aan diensten, dat standaard is inbegrepen bij de aanschaf van een elektrische e-Crafter. Zo kunnen klanten rekenen op 8 jaar gratis onderhoud (tot 240.000 km), dus alle voorgeschreven grote en kleine servicebeurten en de verplichte APK. Ook worden rijtrainingen online en in de praktijk aangeboden om het maximale uit de elektrische bestelwagen te halen qua actieradius. Tevens kunnen ondernemers kosteloos een expert inschakelen om de gehele situatie en de wensen op het gebied van opladen te inventariseren. Op basis hiervan volgt een allesomvattend voorstel met de juiste opties voor bijvoorbeeld laadstations op de zaak, laadstations thuis bij werknemers, de beste laadmomenten en desgewenst zelfs een passend energiecontract. Verder ontvangen klanten een laadpas met toegang tot alle laadstations in Nederland en veel Europese landen. De pas maakt alle laadsessies inzichtelijk en een keer per maand wordt er automatisch gefactureerd. Dan is er ook nog de ‘Mijn Volkswagen Bedrijfswagen’-app waarmee de status van de bestelwagen altijd en overal kan worden opgevraagd, zoals het laadniveau van de accu. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter (2018) Prijzen Volkswagen e-Crafter De Volkswagen e-Crafter is inclusief het uitgebreide dienstenpakket leverbaar vanaf 69.100 euro. Deze prijs geldt voor de versie met een GWV van 3.500 kg. Er is ook een versie met een GVW van 4.250 kg die minimaal 72.650 euro (excl. BTW) moet kosten. De meeste klanten zullen echter kiezen voor Full Operational Lease. Dat is bij Volkswagen Pon Financial Services mogelijk vanaf 1.031 euro (72 mnd/20.000 km p/j) of 1.243 euro (48 mnd/20.000 km p/j). Geïnteresseerden kunnen vanaf 22 november a.s. op verschillende locaties kennismaken met deze elektrische Volkswagen Crafter. Bekijk hier bij de welke dealer hij wanneer te zien is. LEES OOK: Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B Het bericht Elektrische Volkswagen e-Crafter nu leverbaar in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
800 volt De elektrische Camaro-dragracer maakt gebruik van een 800 volt sterk accupakket en twee BorgWarner HVH 250-150 motoren. De motoren leveren samen omgerekend 700 pk en 813 Nm trekkracht. Alles is gekoppeld aan een “Turbo 400” automatische transmissie. Het accupakket bestaat uit vier 200 volt modules. Elke module weegt ongeveer 175 pond, omgerekend 79 kilogram. De 400-meter-sprint moet in ongeveer 9 seconden te klaren zijn. Elektrificatie “De eCOPO gaat over waar we naartoe gaan in de toekomst met elektrificatie in het performance segment”, aldus Russ O’Blenes, directeur Performance Variants, Parts en Motorsports bij General Motors. Chevrolet heeft voor de ontwikkeling van de eCOPO Camaro samengewerkt met Hancock en Lane Racing. Het bericht eCOPO Camaro: elektrische dragracer van Chevrolet verscheen eerst op ZERauto.nl .
Deels Porsche-technologie De Audi e-tron GT komt te staan op hetzelfde platform als de Porsche Taycan die in 2019 op de markt komt. Dat betekent dat Audi gebruik kan maken van zeer potente Porsche-technologie. De Taycan krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk (400 kW). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet ongeveer 500 kilometer bedragen. Daarnaast sprint de Taycan in 3,5 seconden naar 100 km/u en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/u. Genen van Porsche en Audi Volgens Audi ontwikkelingsbaas Ulrich Widmann krijgt de e-tron GT ‘wat genen van Porsche maar ook veel genen van Audi’. De nadruk ligt op dynamiek. De e-tron GT moet van de band gaan rollen in de Neckarsulm-fabriek in Duitsland. Het is een van de tien elektrische modellen die Audi voor 2025 op de markt brengt. Buiten schot Qua prijs duikt Audi onder de prijs van de Porsche Taycan. De Audi e-tron GT kan straks ook snelladen met maximaal 350 kW. Werkelijkheid is de Audi e-tron GT pas over dik 2 jaar. Tot die tijd blijft de Tesla Model S grotendeels buiten schot. Want auto’s als de Jaguar I-Pace en Audi e-tron zijn SUV-achtige modellen in plaats van een vijfdeurs hatchback/sedan. Het bericht Audi heeft Tesla Model S in vizier met e-tron GT verscheen eerst op ZERauto.nl .
Levenscyclus De moderne autotechnologie ontwikkelt zich razendsnel en de ene na de andere fabrikant komt met elektrische- of waterstofmodellen. Maar ook na het einde van de levenscyclus zijn er veel ontwikkelingen. Auto’s worden voor 98,6 procent verwerkt en ruim 200 miljoen kilogram gerecycled materiaal vindt zijn weg naar een nieuw product. Nieuwe innovaties zoals duurzaam bandenrubber of een dashboard van geperst gras (BMW i3) maken het recyclen een stuk makkelijker. Maar daar stopt het niet bij. In de toekomst vinden we steeds meer plantaardige producten terug in onze auto. Van bitumen naar citumen In Eindhoven presenteert de ontwerpster Aleksandra Gaca ‘Bloko’: een stof gemaakt met 3D-techniek. Het materiaal is biologisch, volledig geïsoleerd en zit erg lekker. Het complete interieur van de Renault Symbioz bestaat namelijk uit dit materiaal. Daarnaast bespeuren we in Eindhoven ook een nieuw type rubber , genaamd ‘citumen’. Dit materiaal bestaat uit gerecycled bitumen dat CO2-neutraal is en net zo sterk blijft als het origineel. Plastic uit de zee Naast stof en rubber zit er uiteraard ook erg veel kunststof in een auto. Denk maar aan alle knoppen, de middenconsole en zelfs het hele dashboard. Dat kunststof niet altijd makkelijk te verwerken is, bewijst de ‘Plastic Soup’ in alle oceanen wereldwijd. In Eindhoven staat echter een milieuvriendelijk alternatief voor dit chemische product. In Frankrijk werkt een team van wetenschappers aan het maken van kunststof met algen. De waterplant blijkt een perfect ingrediënt om plastic te creëren dat net zo sterk en duurzaam blijft als het oude plastic en voor honderd procent te recyclen is. Als het ook een drinkbeker kan zijn, waarom dan niet een knopje in je auto? Le Mans van de toekomst Het zijn niet alleen de materialen die blijven innoveren tijdens de Dutch Design Week. De Technische Universiteit van Eindhoven toont de Le Mans -racer van de toekomst. Een volledig elektrisch, hypermodern prototype dat in 2023 op Le Mans racen. De studenten ontwikkelen de accutechniek zo, dat de laadtijd beperkt blijft tot enkele seconden. Diverse lichtgewicht materialen en supergladde aerodynamica resulteren in een volbloed raceauto. Meer dan 2.600 innovaties Een servies van algenplastic of een citumen dakbedekking lijken misschien nog toekomstmuziek, maar vergis je niet. Je hele auto bestaat uit deze materialen. Tijdens de Dutch Design Week kun je kennismaken met meer dan 2.600 innovaties die realistischer zijn dan je verwacht. Nieuwsgierig geworden? Je kan nog tot 28 oktober terecht in Eindhoven! Het bericht Plantaardige wol, fijnstof en algen in jouw toekomstige auto! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kort nadat we in Gotenburg geland zijn, worden we gereden naar Torslanda, circa drie kilometer verderop. Deze voorstad van Gotenburg is vooral bekend als thuisbasis van Volvo Cars, de moedermaatschappij van Polestar. Tot voor kort hield het performance-label zich vooral bezig met het tunen van Volvo-modellen om ze vervolgens in smurfenblauw op de markt te brengen (zie de foto onderaan voor de S60 Polestar). Check de Volvo S60 en V60 Polestar Polestar heeft torenhoge ambities Als er een merk is dat duidelijk maakt hoe de auto-industrie op het punt staat ingrijpend te veranderen, is het Polestar wel. Volvo transformeert zijn tuning-dochter om tot een volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert. Van brullende pk’s naar zoemende kilowatts dus. De ambities zijn torenhoog. Directe concurrent van Tesla Model 3 Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3 ) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. “Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen”, vertelt Thomas Ingenlath van Polestar. De Senior Vice President Design van Volvo is tevens CEO bij Polestar (de man in het goudgele pak). Polestar moet bovenal rijplezier geven “Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s”, gaat Ingenlath verder. “Maar dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever.” Eigen design We staan inmiddels oog in oog met de Polestar 1. Die ziet eruit als een coupéversie van de Volvo S90, maar dat is een bewuste keuze, aldus Ingenlath. “De Polestar 1 moet een brug slaan naar de toekomstige modellen. En ik kan beloven dat die een heel eigen design zullen hebben dat met niets te vergelijken valt.” Blauwdruk Volvo Concept Coupé Het design van de Polestar 1 is een blauwdruk van de Volvo Concept Coupé uit 2013, maar who cares ? De Mona Lisa stamt uit de 16de eeuw (denken we) en ook die heeft haar glans nog niet verloren. De Polestar 1 ziet er dik uit. De sportstoelen zitten goed en ondersteunen het lichaam optimaal. Het dashboard is typisch Volvo; minimalistisch met een groot rechtopstaand multimediadisplay. Trots op Volvo Polestar nodigde ZERauto.nl tegelijkertijd uit om de opening van het nieuwe hoofdkantoor bij te wonen. In Gotenburg, op Volvo-terrein. Ook dat is een bewuste keuze, zegt pr-manager Brent Ellis. “De band die we met Volvo hebben, willen we uitdragen. Het is iets om trots op te zijn. We zijn een Scandinavisch merk. Bovendien ligt bij Volvo ligt een enorme hoeveelheid expertise voor het oprapen.” “Het nieuwe hoofdkantoor vertegenwoordigt onze filosofie”, voegt Ingenlath toe. “Het is onderscheidend, net als Polestar. Zelfs bijna provocerend. Bovendien fungeert het als een stimulans voor het hele Volvo-terrein. Het straalt een volgende generatie mobiliteit uit”, aldus de man die verantwoordelijk is voor het design van onder meer de huidige Volvo XC90 . Polestar 1: 500 per jaar Is het hoofdkantoor van Polestar feitelijk een vakkundig opgepimpt Volvo-kantoor uit de vorige eeuw, de nieuwste productiefaciliteit is dat beslist niet. Een gloednieuw, uiterst indrukwekkend state-of-the-artfabriek in Chengdu, China (zie foto hieronder). Medio 2019 begint hier de productie van de Polestar 1. Er worden jaarlijks 500 exemplaren gebouwd. En hij komt ook naar Nederland. Prijs Polestar 1 De prijs van de Polestar 1 maakt het merk later bekend. De prijs in Duitsland is inmiddels wel vastgesteld: 155.000 euro inclusief belastingen. “Een koopje gezien het werk dat erin zit”, sluit Ingenlath af. De carrosserie is van koolstofvezel. Met een koppel van 1.000 Nm. Een pure rijdersauto, belooft Polestar. We kunnen niet wachten om de weg op te gaan. Het bericht Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl .