Met zonnepanelen in het dak en de motorkap kan een auto extra veel zonlicht opnemen. Een regulator zet het zonlicht om in elektriciteit om bijvoorbeeld de accu op te laden. De techniek is niet alleen geschikt voor elektrische auto’s, maar ook hybrides of auto’s met alleen een verbrandingsmotor profiteren hiervan. Een grotere actieradius, lagere CO2-uitstoot en lager brandstofverbruik zijn het gevolg.
Semi-transparante zonnepanelen
Op dit moment werkt Hyundai aan drie soorten zonnepanelen: een siliconen paneel, een semi-transparant paneel en flexibele zonnecellen. Het siliconen paneel is een onderdeel van het dak en kan tot 60% van de batterij opladen. Uniek is het semi-transparante zonnepaneel. Dit paneel doet namelijk ook dienst als panoramisch schuifdak om de passagiers ook een beetje zon te gunnen. Als laatste zijn er de zonnecellen. Die vind je terug in bijvoorbeeld de motorkap van de auto om zo de batterij op te laden.
100 Wh per uur
Het zonnepaneel levert genoeg kracht om een elektrische auto te laten rijden. Met een vermogen van 100 watt produceert een zonnepaneel, in de volle zon, 100 Wh energie. Op deze manier worden de auto’s rijdende energiecentrales waarmee je bijvoorbeeld ook je huis voorziet van stroom. Een dag rondrijden levert genoeg stroom op om een avondje film te kijken. Mocht er teveel zon zijn, dan reguleert de auto zelf de stroomopname om verhitting te voorkomen.
Zonnige toekomst
Het is nog even wachten voordat we de rijdende zonnepanelen op de weg zien. Vanaf 2019 begint Hyundai met het implementeren van de techniek in zijn modellen. Het is nog niet bekend welke modellen de zonnepanelen krijgen. Hyundai heeft genoeg auto’s om uit te kiezen. De autofabrikant is wereldwijd marktleider op het gebied van elektrisch rijden met de Kona Electric en de Ioniq Electric. De toekomst lijkt zonnig voor Hyundai!
Lees ook: Hyundai Ioniq krijgt groter accupakket.
Het bericht Zonnig nieuws: Hyundai laadt auto’s op met zonne-energie verscheen eerst op ZERauto.nl.