Milieuwetgeving
Het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot is noodzakelijk om aan de strenger wordende milieuwetgeving te voldoen. De fabrikant wil de jaarproductie van thans 150.000 exemplaren de komende vier jaar opvoeren tot circa 250.000 stuks. Nieuwe modellen, er staan er vier in de pijplijn, moeten voor de groei zorgen. Twee van de vier vervangen bestaande modellen, de andere twee zijn uitbreiding van het gamma.
China en Verenigde Staten
De elektrische variant van de nieuwe Korando is ook belangrijk met het oog op de automarkt van China en de Verenigde Staten. Deze twee markten zijn de grootste EV-markten in de wereld en dus een belangrijk potentieel afzetgebied.
Prijsverschil
De huidige Korando, die sinds 2010 in productie is, wordt in Nederland vaker op grijs dan op geel kenteken verkocht. Dat geldt trouwens voor de meeste modellen van SsangYong. Echt verwonderlijk is dat niet: een Belgische koper betaalt voor de aanschaf van bijvoorbeeld een Rexton op geel kenteken 29.000 euro, een Nederlander moet voor dezelfde auto bijna 70.000 euro neertellen vanwege de BPM.
Grijs of geel
De SsangYong Korando kost in Nederland op geel kenteken op dit moment minimaal 36.690 euro voor de e-XDi220 Diesel. De e-XGi200 Benzinevariant kost 39.390 euro. Op grijs kenteken kost de Korando 19.140 euro (exclusief BTW en BPM).
Het bericht Elektrische SsangYong Korando in 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl.