Nieuws

AutoRAI TV: De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976

De elektro-Golf bestaat al eventjes Volkswagen kwam al in de jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw met de eerste elektrische modellen, vaak nog als experiement. De eerste was de Golf 1 Elektro. Verder verscheen er ook van de Golf 2 een zogeheten CityStromer-versie. Niet veel mensen weten ook dat er van de Jetta 2 een CityStromer-variant verscheen. De Golf 3 CityStromer verscheen in 1994 en demonstreerde de elektrische mogelijkheden van die tijd. Die Golf 3 CityStromer had al een recuperatiesysteem waarbij tijdens afremmen elektrische energie wordt teruggewonnen. Hedendaagse elektrische auto’s als de Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf , Jaguar I-Pace , Audi e-tron en Tesla Model 3 zijn ook uitgerust met zo’n systeem. Afijn, meer weten over de Golf 1 Elektro en Volkswagen Golf 3 Citystromer? Check dan onderstaande video? De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 – AutoRAI TV Iconische status? Volkswagen verwacht dat de ID hatchback – de opvolger van de Volkswagen e-Golf – uitgroeit tot een iconisch Volkswagen-model. Tijdens ons bezoek parkeerde Volkswagen de ID hatchback – die eind 2019 wordt gepresenteerd en begin 2020 op de markt komt – naast de legendarische Volkswagen Golf I GTI en de Volkswagen Kever. Of de ID hatchback een iconische status krijgt, moet de toekomst uitwijzen. Het is in ieder geval een belangrijk model voor de Volkswagen Group, want de ID hatchback is het eerste lid van een zeer uitgebreide familie elektrische modellen die in de komende jaren op stapel staan. Volkswagen Golf 1 Elektro Volkswagen Golf III CityStromer Volkswagen Iconen   Het bericht AutoRAI TV: De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 februari 2019

Wat kost elektrisch rijden per kilometer?

Elektriciteit niet overal even duur Net als fossiele brandstof is ook elektriciteit niet overal even duur. Opladen bij snelladers is doorgaans prijziger dan bij een publiek oplaadpunt, terwijl thuis laden doorgaans de voordeligste optie is. Hoe duur elektrisch rijden is hangt dus sterk af van waar je de auto oplaadt. Het onderstaande overzicht bevat de gemiddelde prijzen in Nederland. Prijs per kWh (gemiddeld) Thuis: 0,22 euro per kWh Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement) De stroomkosten per kilometer Voor het berekenen van de kosten per kilometer gaan we uit van de volgende gegevens: Een kilometrage van 15.000 per jaar Realistisch gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km Om deze afstand van 15.000 km te overbruggen, is in dit geval 2.550 kWh aan stroom nodig. De elektriciteitskosten zijn afhankelijk van waar je de auto oplaadt. Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar Vrijwel niemand zal zijn elektrische auto alleen maar bij de snellader vullen, dus nemen we van onze berekening het gemiddelde van 35 cent per kWh. De energiekosten per kilometer bedragen dan 0,0595 euro, net geen zes cent. Kies je voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het stroomverbruik en de kosten toe. Vergelijking met rijden op benzine of diesel Stel dat je de hierboven berekende 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, hoe zuinig moet je auto dan zijn om dezelfde 15.000 km af te leggen? Een eenvoudige rekensom leert dat een benzineauto (1,669 euro per liter*) in de praktijk een welhaast onhaalbare 1 op 28 moet rijden om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel (1,424 euro per liter*) ligt dit op een iets realistischere, maar nog altijd ambitieuze 1 op 24. Welke kosten zijn nog meer belangrijk? Met alleen het verbruik ben je er niet, bij (elektrisch) autorijden spelen nog meer kosten een rol. Deze zetten wij hieronder uiteen. Aantal kilometers per jaar Het aantal gereden kilometers per jaar is van groot belang voor de kilometerkostprijs. Meer kilometers zorgen voor meer onderhoud, maar ook voor lagere mrb-kosten per kilometer. Zeker dieselrijders moeten een aanzienlijk aantal kilometers afleggen om de hogere belasting terug te verdienen. Hoogte MRB De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd, is een belangrijke factor. Voor leaserijders is deze belasting opgenomen in het maandtarief, maar voor particulieren is deze elk kwartaal terugkerende kostenpost zeker iets om rekening mee te houden. Voor een benzineauto bedragen deze kosten al snel 500 euro en voor dieselauto’s al snel meer dan 1.000 euro per jaar. Elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, wat de maandelijkse lasten aanzienlijk beperkt. Naar verluidt wordt deze regeling doorgetrokken tot en met 2025. Afschrijving De afschrijving van een auto is een belangrijke, vaak grote kostenpost. Deze is sterk afhankelijk van merk, type, brandstofsoort en leeftijd van de auto. Hoewel we zien dat elektrische auto’s momenteel een normaal afschrijvingspatroon hebben, is deze variabele te onvoorspelbaar om mee te kunnen nemen in de berekening. Dat geldt overigens in dezelfde mate voor benzine- en dieselmodellen. Onderhoudskosten Kosten van onderhoud zijn afhankelijk van meerdere factoren. Over het algemeen heeft een wat oudere auto meer onderhoud nodig, maar ook het aantal gereden kilometers per jaar is belangrijk. Voor elke auto is het goed om jaarlijks de dealer te bezoeken, de kosten die dit met zich meebrengt verschillen sterk. Bij een elektrische auto is een oliebeurt in ieder geval niet nodig en ook de onderdelen van het remsysteem slijten beduidend langzamer. We kunnen daardoor stellen dat een EV hier in het voordeel is, maar de kosten zijn niet concreet genoeg om te gebruiken in de berekening. Elektrisch rijden altijd voordeliger De conclusie luidt dat elektrisch rijden per kilometer altijd minder kost dan rijden op een brandstof, zeker door de mrb-vrijstelling tot 2020, en waarschijnlijk zelfs tot 2025. Waar een zuinige dieselmotor qua brandstofkosten nog in de buurt kan komen van een elektrische auto, zijn het de bijzonder lage vaste lasten die een EV zo interessant maken. Met gemiddeld slechts zes cent per kilometer aan stroomverbruik is rijden met een elektrische auto simpelweg goedkoop. *prijspeil februari 2019 Het bericht Wat kost elektrisch rijden per kilometer? verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 februari 2019

Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht

Meer vraag dan aanbod In een interview met Welt Online laat Mercedes-Benz CEO Dieter Zetsche weten dat het merk moeite heeft om aan de massale vraag te voldoen: ”Het is duidelijk dat we in 2019 de vraag naar de nieuwe Mercedes-Benz EQC niet kunnen bijbenen. Ook in 2020 is het onduidelijk of we aan de vraag kunnen voldoen.” Dit jaar start de productie van de EQC in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen, waar het model in de bestaande productielijn geïntegreerd wordt. De accu’s worden geproduceerd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. Eigen laadservice Met EQ (electric intelligence) wil Mercedes-Benz zich volledig focussen op alle aspecten van elektrisch rijden. Behalve een elektrisch modellenoffensief komt het merk ook met eigen laadstations, laadservices en energieopslagunits op de markt. De EQC heeft twee elektromotoren die samen 300 kW (408 pk) vermogen leveren. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 80 kW en kan binnen 40 minuten tot 80% opgeladen worden. De actieradius komt volgens de oude NEDC-cyclus uit op 450 kilometer. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. LEES OOK: Mercedes-Benz EQV Concept debuteert in Genève Negen elektrische modellen De Mercedes-Benz EQC is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dat label wil Mercedes-Benz tot 2022 negen elektrische modellen op de markt brengen. Op de Autosalon van Genève (maart 2019) debuteert een prototype van een elektrische bedrijfsauto van het merk: de EQV Concept. Naar verwachting volgen daarna de Mercedes-Benz EQA (hatchback), compacte SUV (EQB) en een luxueuze limousine (EQS). Het bericht Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 februari 2019

Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro

Knipoog naar vroeger Honda kiest voor een simpele opzet. Bovendien is de opzet van dit interieur stiekem een knipoog naar het interieur van de Honda Civic uit de jaren ’70. Kijk maar naar onderstaande foto’s voor de overeenkomsten. ‘Prototype’ Honda spreekt nog over een ‘elektrisch prototype geïnspireerd op de Urban EV Concept’ die in 2017 werd gepresenteerd op de IAA-autoshow in Frankfurt. Naar verwachting wijkt de productieversie nauwelijks af van de conceptcar, vooral omdat het design van het studiemodel enorm goed in de smaak viel. De oplettende kijker heeft vast al opgemerkt dat de auto in beeld is op het display. Verder valt op dat de auto geen zijspiegels heeft, maar zijcamera’s die het beeld op twee schermen in het interieur projecteren. Dashboardindeling Een beetje zoals de Mercedes-Benz A-Klasse geeft Honda de elektrische auto een fors display waarmee alle functies van de auto te bedienen zijn. Als we beter inzoomen op het display, dan valt op dat er aan de linkerzijde van het display een toetsencluster te vinden is voor de navigatie, de persoonlijke assistent (Personal Assistant), telefoon, het EV Menu, de verkeersinformatie en tot slot de Smartphone Connection. Aan de rechterkant vinden we de toetsen voor entertainment, zoals de FM-frequenties, Bluetooth Audio, USB, HDMI (best bijzonder in een auto) en DAB alsook een toets om de aandrijvinglayout te zien. Meer informatie geeft Honda binnenkort vrij. Het bericht Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 februari 2019

Prijswinnaars VER-Prijsvraag tweedehands elektrische auto's

Prijsvraag In 2018 hadden wij een prijsvraag voor het beste idee om tweedehands elektrische auto's te promoten. De eerste prijs was een slimme lader van Zappi en de tweede prijs een weekend in de Tesla Model X van VER-bestuurslid Vincent Everts.  Winnaars & Antwoorden #1)  Sander Bel Een duidelijke rekenmodule waar je twee auto's met elkaar kunt vergelijken op Total cost of ownership. Je kiest twee auto's uit (ICE en E bijvoorbeeld), geeft de belangrijkste parameters in (zoals benzine/elektriciteitsprijs, aantal km/jaar etc). Vervolgens kun je dan zien wat de prijs per jaar is of over de tijd dat je de auto wilt rijden. Dit is voor de meeste mensen best ingewikkeld om zelf te doen, dus zou denk ik erg nuttig zijn (en aantonen dat in veel gevallen E goedkoper is, ondanks een hogere aanschafprijs!). #2)  Jeffrey van Vegten  (nog) Meer praktische koophulp bieden. Middels de huidige EV app. Kenteken van de 2e hands EV scannen of invoeren dan huidige wagen invoeren. En daarmee meeste praktische gegevens vergelijkbaar laten zien in km woon-werk afstand en kostprijzen verschil brandstof. Het heel duidelijk maken dat de running costs van een EV vele maken minder is dan de fossiel verbrander. Met dat verschil bedrag kan je prima sparen voor je next gen EV. En voor zonnepaneel eigenaren aangeven dat je ook puur je zonnestroom kan benutten (zappi lader iig) waardoor je zonnepanelen ook sneller terugverdiend zijn. #3)  Alexander Haccou  Het zou mooi zijn als een onafhankelijke partij (TUV-KEMA-TNO oid) een test kan ontwikkelen voor de status van de accu: dan weet je wat je koopt (2e hands). Ritje Model X 2de-prijswinnaar Jeffrey van Vegten mocht 3 dagen de Tesla Model X van Vincent lenen. Een leuke video als je wilt weten wat je van de Model X kunt verwachten als je er nog nooit in hebt gereden! https://www.youtube.com/watch?v=b0ym3eSbjaM Bekendmaking winnaars VER-bestuurslid Marc Bolier maakte tijdens de laatste VER-Meeting over Slim Laden de winnaars bekend! Bekijk hier alle presentaties van de VER-meeting. https://www.youtube.com/watch?v=t9DdAJFPQKU

08 februari 2019

Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s

Overgang naar elektrische mobiliteit versnellen Thijssen rijdt zelf sinds juli 2018 met een Tesla-taxi door Nijmegen en wil elektrisch taxivervoer in de stad opschalen. ”Citax is een vertrouwde naam in de stad Nijmegen en onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric willen we het elektrisch taxivervoer vleugels geven”, aldus Thijssen. De vorige eigenaren van Citax blijven naast Thijssen betrokken in het bedrijf. Het nieuwe bedrijf begint met een Tesla Model S, maar heeft een duidelijke missie voor het taxivervoer in de stad. “Wij willen duurzaam ondernemen en de overgang naar volledig elektrische mobiliteit versnellen, ten koste van diesel.” Als vangnet heeft het bedrijf ook een Mercedes-Benz met hybride aandrijflijn in gebruik. Eind 2019 tien elektrische taxi’s Voor de zomer van 2019 verwacht Thijssen al uit te breiden naar vijf elektrische taxi’s en voor het eind van het jaar moeten er maar liefst tien elektrische taxi’s in Nijmegen rijden. Thijssen zegt: “De eerste auto’s zijn besteld en onderweg naar Nederland. Volgend jaar verwachten we op te schalen naar twintig voertuigen in de coöperatie. De enige spelbreker voor snelle groei is een mogelijke langere levertijd.” Mobiele applicatie Citax Nijmegen Electric kijkt bij zijn dienstverlenging ook met een schuin oog naar bijvoorbeeld Uber. Bij de beroemde taxidienst kunnen gebruikers een taxirit boeken en beoordelingen over de taxirit plaatsen via een app. Ook bij de Nijmeegse taxicentrale kunnen gebruikers een taxi boeken met een applicatie. ”De klant kan daarmee volgen waar zijn taxi is en hoe snel deze ter plekke zal zijn. Bovendien vermeldt de app de ritprijs en kan de klant hiermee de chauffeur een beoordeling geven”, aldus Thijssen. Een Tesla Model S 75D, 100D en P100D hebben een range van respectievelijk 490, 632 en 613 kilometer. Dit zijn wel de cijfers volgens de NEDC-cyclus. Het daadwerkelijke bereik ligt een stuk lager. Dit jaar wil Tesla in Europa een dekkend netwerk van superchargers hebben. Het bericht Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 februari 2019