Meer vraag dan aanbod
In een interview met Welt Online laat Mercedes-Benz CEO Dieter Zetsche weten dat het merk moeite heeft om aan de massale vraag te voldoen: ”Het is duidelijk dat we in 2019 de vraag naar de nieuwe Mercedes-Benz EQC niet kunnen bijbenen. Ook in 2020 is het onduidelijk of we aan de vraag kunnen voldoen.”
Dit jaar start de productie van de EQC in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen, waar het model in de bestaande productielijn geïntegreerd wordt. De accu’s worden geproduceerd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden.
Eigen laadservice
Met EQ (electric intelligence) wil Mercedes-Benz zich volledig focussen op alle aspecten van elektrisch rijden. Behalve een elektrisch modellenoffensief komt het merk ook met eigen laadstations, laadservices en energieopslagunits op de markt.
De EQC heeft twee elektromotoren die samen 300 kW (408 pk) vermogen leveren. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 80 kW en kan binnen 40 minuten tot 80% opgeladen worden. De actieradius komt volgens de oude NEDC-cyclus uit op 450 kilometer. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.
LEES OOK: Mercedes-Benz EQV Concept debuteert in Genève
Negen elektrische modellen
De Mercedes-Benz EQC is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dat label wil Mercedes-Benz tot 2022 negen elektrische modellen op de markt brengen. Op de Autosalon van Genève (maart 2019) debuteert een prototype van een elektrische bedrijfsauto van het merk: de EQV Concept.
Naar verwachting volgen daarna de Mercedes-Benz EQA (hatchback), compacte SUV (EQB) en een luxueuze limousine (EQS).
Het bericht Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht verscheen eerst op ZERauto.nl.