15% lager verbruik Bij de zogeheten B-aandrijfsystemen zijn de motoren gekoppeld aan een kinetische remsysteem, volgens de Zweden goed voor een 15 procent lager verbruik en CO2-uitstoot. De nieuwe brake-by-wire technologie werkt samen met het kinetische remsysteem om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Volvo verwacht dat de nieuwe ‘B’-varianten de nieuwe standaard worden bij het merk. In 2025 moeten alle modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn zijn uitgerust. Nieuwe B5 en B6 De Volvo XC90 wordt verkrijgbaar met een B5 mild-hybrid benzine- en dieselmotor. De Volvo XC60 wordt leverbaar met de B5 mild-hybrid benzine en de B4 mild-hybrid dieselmotor. De B5 wordt bovendien leverbaar met keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Best verwarrend allemaal, omdat je straks niet aan de badge kunt zien of het om een benzine- of dieselmotor gaat. Al zal het vooral een kwestie van wennen zijn. LEES OOK: Volvo XC90 Onderhuids opgefrist Doorontwikkelde Twin Engine-aandrijflijnen Volvo heeft verder de Twin Engine-aandrijflijnen geoptimaliseerd. De T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn met vermogens tot 405 pk kreeg een nieuw accupakket en een brake-by-wire kinetisch remsysteem. Het rijbereik van de T8 Twin Engine – die verkrijgbaar is op de Volvo 60- en 90-serie – is daarmee met 15 procent vergroot. Ook de T6 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn is gekoppeld aan een nieuwe batterij en een brake-by-wire kinetische remsysteem. Het rijbereik van de T6 Twin Engine uitvoeringen van de Volvo S60 en V60 is eveneens met 15 procent vergroot. Daarnaast komt er van de Volvo XC40 een nieuwe T4 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn. Verder wordt de XC40 verkrijgbaar als T5 Twin Engine. Het bericht Vernieuwde plug-ins en nieuwe mild-hybrid aandrijflijnen van Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl .
Afmetingen Seat Minimó De Seat Minimó is zoals gezegd een volledig elektrisch aangedreven vierwieler. De Minimó is bijna net zo compact als een motorfiets, net als die welbekende Twizy van Renault. De Seat Minimó is 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Hij is daarmee compact genoeg om te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. In theorie is het zelfs mogelijk dat er twee Minimó’s zij aan zij kunnen rijden op één rijstrook. Motorfietsachtige koplamp Seat geeft de Minimó een zogeheten ‘naked’ design. Kenmerken zijn grote, vrijstaande 17-inch wielen, een SUV-achtige zit en een motorfietsachtige koplamp. Het design van de achterlichten is door de luchtvaart geïnspireerd. Seat heeft er ook vooral een praktische city cruiser van willen maken. De deuren zijn om die reden asymmetrisch en ze scharnieren zodanig dat ze zelfs in de meest krappe plekken te openen zijn. Saillant detail: de kleine deur voor de bestuurder (links) heeft ervoor gezorgd dat de glasoppervlakte vergroot kon worden. Dat komt het uitzicht van de inzittenden weer ten goede. View this post on Instagram EXCLUSIEF: Het concept van een volledig elektrische stadsauto met een 1+1-zitpositie is natuurlijk niet nieuw. Renault levert zo’n voertuig al jaren in de vorm van de Renault Twizy. Ook Seat ziet het idee van zo’n wendbare elektrische stadsauto wel zitten. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) – waarbij AutoRAI.nl/ZERauto.nl exclusief aanwezig is – presenteert Seat deze Minimó. Het voertuig kwam geheel zelfstandig het podium oprijden. Check AutoRAI.nl/ZERauto.nl voor de details! #Seat #SeatMinimo A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on Feb 25, 2019 at 1:23am PST 100+ kilometer Seat kan niet vertellen hoe groot het accupakket van de elektrische Minimó is. Wel noemt de autofabrikant een actieradius: meer dan 100 kilometer. Dat zou voor korte stadsritten meer dan genoeg moeten zijn. Opladen is in theorie niet nodig. Het accupakket is namelijk eenvoudig – een kwestie van enkele seconden volgens Seat – te vervangen door een opgeladen accu. Dit zou met carsharing een kostenbesparing van wel 50 procent kunnen opleveren, omdat er geen kostbare laadtijd verloren gaat. 360-graden view Seat heeft er duidelijk goed over nagedacht. Dat valt ook op als we het interieur beter onder de loep nemen. De bestuurder en passagier hebben in de 1+1-configuratie elk evenveel ruimte. Bovendien genieten beide personen van een 360-graden view rondom. Een fysieke stoel achterin heeft de Minimó niet. De zitplaats achterin is een integraal onderdeel van het interieur. Zonder passagier achterin kan de ‘zitplaats’ als opbergruimte worden gebruikt. 5G-technologie Seat rust de Minimó uit met diverse connectiviteitsoplossingen voor privégebruikers en voor carsharingdoeleinden. Al die oplossingen zijn gebaseerd op 5G-technologie. Het centrale display achter het stuur is draadloos te verbinden met een smartphone, zodat de twee elkaar aanvullen. “Met de Google Assistent van Android Auto kan de persoon aan het stuur de ogen op de weg houden terwijl hij/zij voicecontrol gebruikt om diverse functies aan te sturen”, aldus Seat. “Het digitale platform staat bovendien open voor toekomstige ontwikkelingen. Zo is de Minimó klaar voor technologieën die Level 4 autonoom rijden mogelijk maken. Daarmee zou hij in staat zijn om zijn eigenaar of bestuurder op te pikken in plaats van omgekeerd.” Stadse mobiliteit Luca de Meo, President van Seat: “De auto-industrie past zich aan aan de manier waarop klanten individueel transport zien. Met de Minimó gaan we deze uitdaging aan met een combinatie van autonome rijtechnologie en een elektrische aandrijflijn. Zo geven we vorm aan de toekomst van stadse mobiliteit.” Productiestadium Seat kan nog niet keihard bevestigen of de Minimó in productie gaat. Kijkend naar de uitwerking van het studiemodel lijkt het wel zeer realistisch dat de Minimó het productiestadium haalt. Het bericht EXCLUSIEF: Seat Minimó is concurrent van Renault Twizy verscheen eerst op ZERauto.nl .
50 TFSI e De Audi A6, A7 Sportback en Q5 worden leverbaar als ’50 TFSI e’ waarbij 2,0-liter viercilinder benzinemotor samenwerkt met een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Als beide motoren maximaal presteren, wordt een vermogen van 220 kW (299 pk) en 450 Nm koppel naar de wielen gestuurd. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,1 kWh. Een 7-traps S tronic-automaat met dubbele koppeling is standaard en gekoppeld aan quattro vierwielaandrijving. 55 TFSI e Dan is er ook de ’55 TFSI e’. Deze is grotendeels identiek aan de 50 TFSI e, maar dan met een vermogen en koppel van 270 kW (367 pk) en 500 Nm. Deze motorversie is eveneens beschikbaar voor de Audi A6, A7 Sportback en Q5 en bovendien standaard uitgerust als sportieve S line. Deze zijn voorzien van een sportonderstel en een sportiever aangekleed in- en exterieur. 60 TFSI e De derde plug-in hybride aandrijflijn is voorbehouden aan de Audi A8 L, de verlengde versie met 13 cm langere wielbasis. De ’60 TFSI e’ wordt aangedreven door een 3.0 V6 benzinemotor en een elektromotor, die samen maximaal 330 kW (449 pk) en 700 Nm genereren. Een 8-traps automaat en permanente quattro-vierwielaandrijving zijn standaard. De 14,1 kWh-batterij is hetzelfde als bij de 50 / 55 TFSI e. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019) Rijmodi Een nieuwe plug-in hybridemodellen van Audi bieden de rijstanden EV, Auto en Hold. In de EV-modus werkt alleen de elektromotor. De batterij biedt voldoende capaciteit voor een emissievrije actieradius van ‘meer dan 40 km’ (volgens WLTP). In de Auto-modus werken de benzine- en elektromotor optimaal samen, terwijl de Hold-stand bedoeld is om de energie in de batterij te bewaren voor later, bijvoorbeeld voor het rijden in milieuzones. De 50 TFSI e, 55 TFSI en en 60 TFSI e zijn geschikt voor snelladen, wat ongebruikelijk is voor een plug-in hybride. Van alle plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV tot dusver de enige stekkerhybride met een CCS-aansluiting. Bij een openbaar oplaadpunt met een laadsnelheid van 7,2 kW duurt het volgens Audi zo’n twee uur om de plug-in hybridemodellen op te laden. Verder worden Audi-klanten ondersteund met geschikte serviceproviders voor het installeren van een thuislaadpunt. Via de myAudi-app kunnen eigenaren op afstand de batterij- en bereikstatus van de auto bekijken, het laden starten, de laadtimer instellen en de standkachel bedienen. De nieuwe plug-in hybrides van Audi worden in de loop van dit jaar in Nederland verwacht. Overigens zijn ze voorzien van een nieuw TFSI e-logo waarmee de plug-in hybride-aandrijving wordt aangeduid. Voorheen gingen die door het leven als ‘e-tron’, maar die term reserveert Audi voortaan voor de volledig elektrisch aangedreven auto’s. LEES OOK: Audi bevestigd: elektrische Q4 komt in 2021 Het bericht Audi A6, A7, A8 en Q5 als plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
Opel Corsa EV Direct maar even een kanttekening. Opel – tegenwoordig ook onderdeel van Groupe PSA – brengt op basis van de nieuwe generatie Corsa ook een volledig elektrische variant op de markt met dezelfde aandrijflijn als deze e-208. Wat zojuist is beschreven, geldt dus ook voor de Opel Corsa EV. LEES OOK: De nieuwe Peugeot 208: gewaagd en lekker anders 208 GTi voortaan elektrisch? Voor nu richten we ons even op de Peugeot e-208. Peugeot levert de e-208 net als de versies met conventionele verbrandingsmotor in diverse uitvoeringen. De e-208 is echter als enige 208 leverbaar als sportievere GT-uitvoering. Waarom? Peugeot gelooft in ‘nieuwe sportiviteit’ waarbij je niet langer een brandstofmotor nodig hebt om rijplezier te beleven. Dat wordt extra onderstreept door het feit dat een 208 GTi-vervanger mogelijk een elektrische aandrijflijn krijgt. Die uitvoering krijgt dan echter niet de GTi-benaming. Actieradius en accupakket We lopen vooruit op de zaken, want in 2020 is het eerst tijd voor deze Peugeot e-208. Peugeot rust deze elektrische 208 uit met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Die krachtbron haalt zijn energie uit een 50 kWh lithium-ion accupakket, afkomstig van een producent uit China. Peugeot geeft een WLTP-range op van 340 kilometer. Net zo belangrijk als de actieradius zijn de oplaadtijden. Peugeot e-208: de oplaadtijden Ook die kunnen we al melden. Met een regulier stopcontact duurt het 16 uur om het 50 kWh-accupakket op te laden. Met een Wall Box gaat dat al een stukje sneller. Met 11 kW praat je over 5 uur en 15 minuten en met 7,4 kW is dat 8 uur. Snelladen kan ook. De e-208 ondersteunt laadsnelheden tot 100 kW. In dat geval kost het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren. Drie rijmodi De nieuwe Peugeot e-208 heeft drie rijmodi, te weten Eco, Normaal en Sport. Eco is bedoeld om de actieradius te optimaliseren, de modus Normaal is voor optimaal comfort tijdens alledaags gebruik en de modus Sport is er voor maximale kracht en koppel. In de Sport-stand sprint de e-208 in 8,1 seconden naar 100 km/u. Verder heeft de auto twee rem-modi: Gematigd en Verhoogd. De stand Gematigd biedt een gevoel dat lijkt op het remmen met een verbrandingsmotor terwijl standje Verhoogd voor een sterkere vertraging met behulp van het gaspedaal zorgt. Eenvoudig te herkennen De nieuwe Peugeot e-208 beschikt is eenvoudig te herkennen aan de in carrosseriekleur gespoten grille en een ‘e-208’-badge aan de achterzijde en een ‘e’ op de achterspatborden. Common Modular Platform Peugeot bouwt deze e-208 op het zogeheten Common Modular Platform (CMP). Dit platform vormt binnen de Groupe PSA – het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS Automobiles – ook de basis voor de nieuwe generatie Opel Corsa en de al reed gepresenteerde DS 3 Crossback. Zoals aangegeven komt er van die Corsa ook een batterij-elektrische variant. En het zal je niets verbazen: ook van die DS 3 Crossback komt een elektrische uitvoering: de E-Tense die ongeveer 37.500 euro gaat kosten. Ook die krijgt het 50 kWh-accupakket die in de e-208 wordt gelepeld. Een accupakket Wat dat betreft pakt Groupe PSA het slim aan door één accupakket toe te passen in diverse modellen van Citroën, Peugeot, DS Automobiles en Opel. Dat drukt ongetwijfeld de kosten. Peugeot verwacht dat zo’n 10 procent van de kopers van een nieuwe Peugeot 208 voor de elektrische variant gaan kiezen. Een richtprijs voor de e-208 kan de Nederlandse importeur nog niet geven. Wij rekenen op een vanafprijs van 30.000 tot 35.000 euro. In combinatie met vier procent bijtelling moet dat een succes worden. Het bericht Peugeot e-208: B-segment hatchback met elektrische aandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl .
74.000 euro De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s bedroeg in 2018 maar liefst 74.000 euro. Aanzienlijk hoger dan de gemiddelde aanschafwaarde voor een nieuw geregistreerde personenauto in 2018 in Nederland: ongeveer 33.800 euro. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Populaire elektrische auto’s in 2018 waren vooral de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s in 2018: de cijfers Mixbijtelling Door de gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s was er eind 2018 een enorme piek in het aantal registraties voor volledig elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2019 geldt de fiscale regel dat je mag rekenen met 4% bijtelling tot een waarde van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven reken je met 22% bijtelling. Voor duurdere elektrische auto’s is er dus sprake van een mixbijtelling . Fiscale prikkels De gemiddelde aanschafwaarde van een volledig elektrische auto is in januari 2019 enorm gedaald ten opzichte van december 2018. In december bedroeg die nog 74.000 euro, maar in januari 2019 net geen 43.000 euro. Een perfect voorbeeld van de invloed van fiscale prikkels. In 2019 worden naar verwachting vooral de goedkopere elektrische auto’s – dus onder de 50.000 euro – populairder dan ooit. Wie onder de 50 mille fiscale waarde blijft, profiteert bij zakelijk gebruik van 4% bijtelling. Het bericht Recordomzet autoverkoop in 2018 dankzij elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
74.000 euro De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s bedroeg in 2018 maar liefst 74.000 euro. Aanzienlijk hoger dan de gemiddelde aanschafwaarde voor een nieuw geregistreerde personenauto in 2018 in Nederland: ongeveer 33.800 euro. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Populaire elektrische auto’s in 2018 waren vooral de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Mixbijtelling Door de gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s was er eind 2018 een enorme piek in het aantal registraties voor volledig elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2019 geldt de fiscale regel dat je mag rekenen met 4 procent bijtelling tot een waarde van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven reken je met 22 procent bijtelling. Voor duurdere elektrische auto’s is er dus sprake van een mixbijtelling . Fiscale prikkels De gemiddelde aanschafwaarde van een volledig elektrische auto is in januari 2019 enorm gedaald ten opzichte van december 2018. In december bedroeg die nog 74.000 euro, maar in januari 2019 net geen 43.000 euro. Een mooi voorbeeld van wat de invloed is als fiscale prikkels verdwijnen. In 2019 worden naar verwachting vooral de goedkopere elektrische auto’s – dus onder de 50.000 euro – populairder dan ooit. Wie onder de 50 mille fiscale waarde blijft, profiteert bij zakelijk gebruik van 4 procent bijtelling. Het bericht Gemiddelde aanschafprijs volledig elektrische auto in 2018: 74.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
Formentor CUPRA werd een jaar geleden losgekweekt van SEAT en gelanceerd als zelfstandig automerk dat zich uitsluitend richt op extra sportieve modellen. Na de verkoopstart van de CUPRA Ateca ( rijtest ) is nu het tijd voor de volgende fase. De nieuwe Formentor is een middelgrote crossover die het midden houdt tussen een SUV en een sportcoupé en onder de Ateca wordt gepositioneerd. LEES OOK: Exclusief: de toekomstplannen van CUPRA Plug-in hybride In tegenstelling tot de CUPRA Ateca met een 2,0-liter viercilinder turbomotor is de Formentor ontwikkeld als plug-in hybride, waarin een 1.5 TSI benzinemotor optimaal samenwerkt met een elektromotor. Als beide motoren maximaal vermogen leveren, wordt 180 kW (245 pk) naar de wielen gestuurd. Verder wordt een elektrische actieradius van 50 km genoemd (volgens WLTP). Andere zaken die bij de CUPRA Formentor bijdragen aan een extra sportieve rijbeleving, zijn de DSG-automaat met dubbele koppeling, het adaptieve DCC-onderstel (Dynamic Chassis Control), een sperdifferentieel en het Progressive Steering-systeem. Uitbreiding De nieuwe CUPRA Formentor staat als wereldprimeur op de Autosalon van Genève. Het is officieel nog een studiemodel, maar naar verwachting wordt de crossover enkel nog op details aangepast. De marktintroductie volgt eind dit jaar. In 2020 wordt het CUPRA-aanbod verder uitgebreid met de geheel nieuwe CUPRA Leon en CUPRA Leon ST, evenals een compacte SUV. De Formentor is naar eigen zeggen het eerste model dat specifiek voor CUPRA is ontwikkeld, maar dat zou een veel te grote investering zijn. Naar verwachting wordt de Formentor ook onder het SEAT-label op de markt gebracht, weliswaar in minder agressieve vorm. LEES OOK: Bevestigd: elektrische Audi Q4 e-tron komt in 2021 Het bericht CUPRA Formentor: sportieve crossover met stekker verscheen eerst op ZERauto.nl .
Autonome auto heeft geen beleving Elektrisch en autonoom rijden lijken de nieuwe norm te worden, maar Domenicali moet daar voorlopig niets van weten: “Wie in onze auto’s rijdt, wil de beleving van het autorijden ervaren. Oftewel, hij wil de auto rijden in plaats van gereden worden. Een compromisloze auto ontwikkelen staat bij ons voorop. Daar past autonoom rijden niet bij.” In juli 2018 toonde Lamborghini de elektrische Terzo Millennio die veel lovende reacties kreeg, maar nu een stille dood lijkt te sterven. Nieuwe hybride supercar Het merk werkt wel aan een hybride aandrijflijn die mogelijk op de IAA in Frankfurt debuteert. Verschillende bronnen melden dat het om de 6,5-liter grote V12-motor uit de Aventador gaat die ondersteuning krijgt van een elektromotor. Federico Foschini, Lamborghini’s Chief Commercial Officer, wist in een interview met het Australische Motoring te melden dat de Italiaanse autofabrikant in Frankfurt een hybride supercar presenteert die designelementen van de Terzo Millennio krijgt. “De auto draagt op dit moment de codenaam LB48H. De echte naam onthullen wij later pas, maar de auto past perfect in het rijtje Reventon, Veneno en Centenario. Dit wordt een heel belangrijk product voor Lamborghini”, aldus Foschini. Eerste hybride productiemodel Foschini bevestigde dat Lamborghini slechts 63 exemplaren van de exclusieve hybride hypercar gaat bouwen die allemaal verkocht zijn. Het getal ’63’ verwijst naar de oprichting van Lamborghini in 1963. De hybride aandrijflijn uit de LB48H vormt ook de basis voor de opvolger van de Aventador. Volgens Foschini moeten we echter nog even wachten op dat nieuwe model: “De Aventador verkoopt nog heel goed, dus een opvolger komt pas na 2020.” Dat wordt het eerste hybride productiemodel van Lamborghini. zeventig kilometer elektrisch rijden Naast het verlagen van de uitstoot en het brandstofverbruik, dienen de elektromotoren vooral als krachtinjectie voor de V12-motor. “Uiteindelijk willen we dankzij de elektromotoren meer kracht halen uit de V12-motor. Natuurlijk kun je ook elektrische rijden met de hybride auto, maar dat zal niet meer dan zeventig a tachtig kilometer zijn”, aldus Foschini. De IAA in Frankfurt vindt plaats van 12 tot 22 september 2019. Lees ook: Lamborghini Terzo Millennio is elektrisch en aangrijpend Het bericht “Een elektrische Lamborghini komt er niet” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Een dergelijke steile helling werd gevonden in het Oostenrijkse Kitzbühel, op de voor velen bekende Streif. De ‘Mausefalle’ is het steilste gedeelte van de afdaling, met een hellingspercentage van maar liefst 85%. Een aangepaste Audi E-Tron ‘Technology Demonstrator’ heeft deze besneeuwde helling zonder verdere hulp bedwongen. Drie motoren De reguliere Audi E-Tron is voorzien van twee motoren, een op de voor- en een op de achteras. De speciaal aangepaste Technology Demonstrator heeft drie motoren, waarvan één op de vooras en een exemplaar voor elk achterwiel. Daarmee levert deze speciale E-Tron een vermogen van 370 kW, 504 ouderwetse pk’s. Het koppel aan de wielen bedraagt zelfs maximaal 8.920 Nm, benodigd om de steile helling te kunnen bedwingen. Ook de koppelverdeling werd softwarematig aangepast voor maximale tractie. Rallyrijder achter het stuur Achter het stuur van de met spijkerbanden uitgeruste E-Tron zit rallyrijder Mattias Ekström. Hij is wereldkampioen Rallycross en tweevoudig DTM-kampioen. Ondanks zijn uitgebreide race-ervaring beschouwt hij juist deze klim als een van zijn meest indrukwekkende ervaringen. “Het overwinnen van een hellingspercentage van 85% lijkt in eerste instantie onmogelijk,” zegt hij. “Zelfs ik was onder de indruk van de manier waarop deze auto omgaat met zulk moeilijk terrein.” Rolkooi en veiligheidskabel Op de video lijkt het alsof de E-Tron wordt voortgetrokken door een kabel, maar dat is niet het geval. Deze veiligheidskabel dient als zekering voor het geval de auto stil zou vallen. Voor de veiligheid is de auto tevens voorzien van een rolkooi, racestoel en zespuntsgordels. LEES OOK: Autotest; Audi e-tron (2019) Video De spectaculaire beklimming is vastgelegd op video, deze is hieronder te bekijken. Het bericht Speciale Audi E-Tron beklimt zeer steile helling verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model 3 heeft Romance mode Romance mode in Model 3 accommodates up to 5 — Tesla (@Tesla) January 25, 2019 Het bericht Tesla Model 3 heeft Romance modus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische aandrijflijn Citroën heeft de Ami One Concept bedacht als een alternatief voor het openbaar vervoer (bus, tram, metro) en tweewielers (fiets, scooter of step). Zo’n visie van Citroën op mobiliteit in de stad kan maar één ding betekenen: een elektrische aandrijflijn. En hoewel je het niet direct ziet, oogt deze Ami-One toch meer productierijp dan je zou verwachten. Sterker nog: de kans is aanwezig dat we deze stadsauto binnen een jaar of drie in de showroom zien staan. Een mogelijkheid is dat Citroën hiervoor samenwerkt met de producent van de e-Méhari, genaamd Bolloré. Haaks op de stoep parkeren Afijn, dat is allemaal gissen. Eerst de feiten, ook al zijn die van de elektrische aandrijflijn nog vrij beperkt. Het studiemodel is volgens Citroën perfect afgestemd op stadsverkeer en rijdt tot 45 km/u. De actieradius bedraagt 100 kilometer. Citroën heeft de lithium-ion batterij onder de vloer verwerkt. Via een publieke laadpaal of een Wall box is de batterij binnen 2 uur op te laden. Met behulp van een verlengsnoer kan de Ami One Concept ook worden aangesloten op een standaard stopcontact thuis. Ami One Concept is zoals je direct ziet kubusvormig en ultracompact. Citroën monteert 18-inch wielen met vierspaaksdesign. Heel groot is de Ami-One ook niet. Hij is 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en 1,5 meter hoog. Door die compacte buitenmate kun je hem haaks op de stoep parkeren, zoals ook bij de Smart Fortwo mogelijk is. De draaicirkel tussen stoepranden bedraagt 8 meter. 911 GT3 RS De Citroën Ami-One weegt 425 kilogram en duikt daarmee onder de magische grens van 450 kilogram. Dat lage gewicht is bereikt doordat de Franse autoconstructeur veel koolstofvezel heeft toegepast. Citroën heeft het vooral simpel willen houden. Zaken die overbodig zijn, zijn weggelaten. Doordat de Ami-One minder dan 450 kilogram weegt, valt het voertuig in de brommerklasse. Dat betekent dat je alleen een bromfietscertificaat nodig hebt om in de Ami-One te rijden. In Nederland kan dat al vanaf 16 jaar. Met het oog gewichtsbesparing is ook het verchroomde Citroën-logo op de neus weggelaten. Citroën plaats wel een simpele sticker. Saillant detail: Porsche doet dit ook bij de 911 GT3 RS. Keep it simple De kracht van eenvoud. Volgens die filosofie heeft Citroën de Ami-One ontworpen. En met eenvoud bedoelen we ook manieren om onderdelen zo simpel mogelijk te maken. De portieren zijn aan beide kanten bijvoorbeeld gelijk, met als gevolg dat het portier aan de bestuurderskant aan de achterzijde scharniert – zorgt volgens Citroën voor een eenvoudige instap – en het portier aan de bijrijderskant gewoon aan de voorkant. Elastieken Veel luxe heeft de Citroën Ami-One niet. Verwacht dus geen elektrisch bedienbare ramen, exotische materialen of ander high-end spul. Nee, Citroën geeft meer belang aan functionaliteit. Om die reden heeft de Ami-One schuiframen die je met de hand moet openen, heeft het studiemodel elastieken als opbergmogelijkheden en is de boden gewoon van hard kunststof gemaakt. De auto openen gebeurt met een QR-code. Een portierslot ontbreekt. En ook een volwaardig instrumentarium schittert van afwezigheid. Citroën plaatst alleen een 5-inch scherm dat uitsluitend nuttige informatie (snelheid, waarschuwing richtingaanwijzers…) toont. Car sharing De Ami-One is volgens Citroën ideaal voor carsharing. Met een speciale app is het mogelijk om een paar minuten of juist enkele uren in de Ami-One te reserveren. “Het aanbod voor carsharing en autohuur kan persoonlijk aan de behoefte van de gebruiker worden aangepast”, aldus Citroën. Er zijn diverse mogelijkheden: 5 minuten of 5 uur: het vervoermiddel staat ter beschikking op een bepaalde plaats voor de gereserveerde tijd bij Free2Move. Via de app voor nieuwe mobiliteitsvormen kan de Ami One Concept met enkele clicks worden geselecteerd. 5 dagen: het vervoermiddel wordt aangeboden voor huur voor korte termijn. De klant kan deze vorm van gebruik online reserveren op de website Citroën Rent&Smile. 5 maanden: toegang tot de auto zonder contract voor een duur die korter is dan ‘standaard’ bezit. 5 jaar: het vervoermiddel komt met een leasecontract voor 5 jaar dat per maand wordt betaald (inclusief batterij, onderhoud en parkeren). In het aanschaftraject dat geheel online verloopt, kan de klant de plaats van aflevering zelf kiezen: thuis of bij het dichtstbijzijnde verkooppunt. Tweede conceptmodel Op het tweede conceptmodel van Citroën moet je nog even wachten. Die debuteert in mei van dit jaar in Parijs tijdens de vierde editie van de VivaTech beurs die plaatsvindt in Porte de Versailles, van 16 tot 18 mei 2019. Dit tweede model is volgens Citroën een weerspiegeling van ‘ultracomfort’. Het bericht Citroën Ami-One: de kracht van eenvoud verscheen eerst op ZERauto.nl .
Feit 1: laag productievolume In tegenstelling tot de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg produceert de fabriek in Dresden aanzienlijk minder auto’s. In Wolfsburg rollen meer dan 3.000 auto’s per dag van de band. In Dresden verlaten 70 auto’s per dag de fabriekshal, 70 e-Golfs per dag dus. Feit 2: veel is handwerk De assemblage van de e-Golf in Dresden gebeurt grotendeels met de hand. In Wolfsburg is slechts 4 procent van de productie handwerk. In Dresden is dat 95 procent. Feit 3: er staan heel weinig robots In de Glazen fabriek in Dresden staan opmerkelijk weinig productierobots. Welgeteld staan er vier, versus dik duizend productierobots in Wolfsburg. Een van die robots plaats volledig automatisch de voorruit en achterruit van de e-Golf. Feit 4: heel veel magneten De productielocatie in Dresden mag dan over weinig robots beschikken, er rijden wel tientallen autonome voertuigen rond die de ‘karkassen’ van de e-Golf verplaatsen. Om die autonome Frog-voertuigen goed te laten rijden zijn er 60.000 magneten in de houten vloer verwerkt. In de fabriek in Dresden mogen bezoekers onder begeleiding de assemblagehal betreden, zolang de bezoekers maar niet over de blauwe strepen op de vloer stappen. Als een autonoom voertuig plotseling moet remmen voor een bezoeker, stopt de hele fabriek. En dat is een prijzig grapje. Feit 5: bijzondere vloer In de Glazen fabriek van Volkswagen ligt al dik tien jaar een houten vloer. Bijzonder voor een productiefaciliteit voor auto’s. De vloer is er brandschoon, net als de fabriek in het algemeen overigens. Ook is het er opmerkelijk stil. De houten vloer is gemaakt van Canadees esdoornhout. Dit hout bevat weinig vocht en is bij een eventuele brand goed bestand tegen de hitte. Ook heeft het hout een dempende werking. Voetstappen hoor je er nauwelijks. Een slimme keuze dus. Feit 6: niet alle productiestations worden gebruikt De Glazen fabriek van Volkswagen is oorspronkelijk ingericht om de Phaeton te bouwen. Er waren 89 stappen nodig om een Phaeton te bouwen. Voor het bouwen van een e-Golf zijn minder productiestappen nodig, vandaar dat de eerste stations onbemand zijn. De e-Golf staan simpelweg in de rij te wachten om geassembleerd te worden. Volkswagen produceert de e-Golf in Dresden in 65 stappen. De e-Golf verblijft 12 minuten bij elk station. In dertien uur tijd wordt er één e-Golf gebouwd. Feit 7: e-Golf-carrosserieën per tram naar Dresden Vanuit Wolfsburg worden de al in kleur gespoten carrosserieën van de Volkswagen e-Golf per vrachtauto’s naar Dresden gebracht. Omdat de gemeente in Dresden liever niet heeft dat de vrachtauto’s de carrosserieën afleveren bij de Glazen fabriek, gelegen in het centrum van Dresden, worden de carrosserieën ongeveer vijf kilometer buiten Dresden overgezet op een speciale Volkswagen-tram. Die elektrische tram van 60 meter rijdt zes keer per dag op en neer naar de fabriek en levert de carrosserieën en andere onderdelen af. Zo hebben de inwoners van Dresden zo min mogelijk last van het transport. Van grote rookpluimen is overigens geen sprake, want de Glazen fabriek opereert volledig klimaatneutraal. De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 – AutoRAI TV De Glazen Fabriek: belangrijke schakel in de elektrische revolutie bij Volkswagen Het bericht Achtergrond: 7 bijzondere feiten Glazen fabriek Volkswagen verscheen eerst op ZERauto.nl .