15% lager verbruik
Bij de zogeheten B-aandrijfsystemen zijn de motoren gekoppeld aan een kinetische remsysteem, volgens de Zweden goed voor een 15 procent lager verbruik en CO2-uitstoot. De nieuwe brake-by-wire technologie werkt samen met het kinetische remsysteem om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Volvo verwacht dat de nieuwe ‘B’-varianten de nieuwe standaard worden bij het merk. In 2025 moeten alle modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn zijn uitgerust.
Nieuwe B5 en B6
De Volvo XC90 wordt verkrijgbaar met een B5 mild-hybrid benzine- en dieselmotor. De Volvo XC60 wordt leverbaar met de B5 mild-hybrid benzine en de B4 mild-hybrid dieselmotor. De B5 wordt bovendien leverbaar met keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Best verwarrend allemaal, omdat je straks niet aan de badge kunt zien of het om een benzine- of dieselmotor gaat. Al zal het vooral een kwestie van wennen zijn.
LEES OOK: Volvo XC90 Onderhuids opgefrist
Doorontwikkelde Twin Engine-aandrijflijnen
Volvo heeft verder de Twin Engine-aandrijflijnen geoptimaliseerd. De T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn met vermogens tot 405 pk kreeg een nieuw accupakket en een brake-by-wire kinetisch remsysteem. Het rijbereik van de T8 Twin Engine – die verkrijgbaar is op de Volvo 60- en 90-serie – is daarmee met 15 procent vergroot.
Ook de T6 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn is gekoppeld aan een nieuwe batterij en een brake-by-wire kinetische remsysteem. Het rijbereik van de T6 Twin Engine uitvoeringen van de Volvo S60 en V60 is eveneens met 15 procent vergroot.
Daarnaast komt er van de Volvo XC40 een nieuwe T4 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn. Verder wordt de XC40 verkrijgbaar als T5 Twin Engine.
Het bericht Vernieuwde plug-ins en nieuwe mild-hybrid aandrijflijnen van Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl.