Opel Corsa EV
Direct maar even een kanttekening. Opel – tegenwoordig ook onderdeel van Groupe PSA – brengt op basis van de nieuwe generatie Corsa ook een volledig elektrische variant op de markt met dezelfde aandrijflijn als deze e-208. Wat zojuist is beschreven, geldt dus ook voor de Opel Corsa EV.
LEES OOK: De nieuwe Peugeot 208: gewaagd en lekker anders
208 GTi voortaan elektrisch?
Voor nu richten we ons even op de Peugeot e-208. Peugeot levert de e-208 net als de versies met conventionele verbrandingsmotor in diverse uitvoeringen. De e-208 is echter als enige 208 leverbaar als sportievere GT-uitvoering. Waarom? Peugeot gelooft in ‘nieuwe sportiviteit’ waarbij je niet langer een brandstofmotor nodig hebt om rijplezier te beleven. Dat wordt extra onderstreept door het feit dat een 208 GTi-vervanger mogelijk een elektrische aandrijflijn krijgt. Die uitvoering krijgt dan echter niet de GTi-benaming.
Actieradius en accupakket
We lopen vooruit op de zaken, want in 2020 is het eerst tijd voor deze Peugeot e-208. Peugeot rust deze elektrische 208 uit met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Die krachtbron haalt zijn energie uit een 50 kWh lithium-ion accupakket, afkomstig van een producent uit China. Peugeot geeft een WLTP-range op van 340 kilometer. Net zo belangrijk als de actieradius zijn de oplaadtijden.
Peugeot e-208: de oplaadtijden
Ook die kunnen we al melden. Met een regulier stopcontact duurt het 16 uur om het 50 kWh-accupakket op te laden. Met een Wall Box gaat dat al een stukje sneller. Met 11 kW praat je over 5 uur en 15 minuten en met 7,4 kW is dat 8 uur. Snelladen kan ook. De e-208 ondersteunt laadsnelheden tot 100 kW. In dat geval kost het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren.
Drie rijmodi
De nieuwe Peugeot e-208 heeft drie rijmodi, te weten Eco, Normaal en Sport. Eco is bedoeld om de actieradius te optimaliseren, de modus Normaal is voor optimaal comfort tijdens alledaags gebruik en de modus Sport is er voor maximale kracht en koppel. In de Sport-stand sprint de e-208 in 8,1 seconden naar 100 km/u. Verder heeft de auto twee rem-modi: Gematigd en Verhoogd. De stand Gematigd biedt een gevoel dat lijkt op het remmen met een verbrandingsmotor terwijl standje Verhoogd voor een sterkere vertraging met behulp van het gaspedaal zorgt.
Eenvoudig te herkennen
De nieuwe Peugeot e-208 beschikt is eenvoudig te herkennen aan de in carrosseriekleur gespoten grille en een ‘e-208’-badge aan de achterzijde en een ‘e’ op de achterspatborden.
Common Modular Platform
Peugeot bouwt deze e-208 op het zogeheten Common Modular Platform (CMP). Dit platform vormt binnen de Groupe PSA – het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS Automobiles – ook de basis voor de nieuwe generatie Opel Corsa en de al reed gepresenteerde DS 3 Crossback. Zoals aangegeven komt er van die Corsa ook een batterij-elektrische variant. En het zal je niets verbazen: ook van die DS 3 Crossback komt een elektrische uitvoering: de E-Tense die ongeveer 37.500 euro gaat kosten. Ook die krijgt het 50 kWh-accupakket die in de e-208 wordt gelepeld.
Een accupakket
Wat dat betreft pakt Groupe PSA het slim aan door één accupakket toe te passen in diverse modellen van Citroën, Peugeot, DS Automobiles en Opel. Dat drukt ongetwijfeld de kosten. Peugeot verwacht dat zo’n 10 procent van de kopers van een nieuwe Peugeot 208 voor de elektrische variant gaan kiezen. Een richtprijs voor de e-208 kan de Nederlandse importeur nog niet geven. Wij rekenen op een vanafprijs van 30.000 tot 35.000 euro. In combinatie met vier procent bijtelling moet dat een succes worden.
Het bericht Peugeot e-208: B-segment hatchback met elektrische aandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl.