Wat kost elektrisch rijden per kilometer?

Gepubliceerd op: 14 februari 2019

Elektriciteit niet overal even duur

Net als fossiele brandstof is ook elektriciteit niet overal even duur. Opladen bij snelladers is doorgaans prijziger dan bij een publiek oplaadpunt, terwijl thuis laden doorgaans de voordeligste optie is. Hoe duur elektrisch rijden is hangt dus sterk af van waar je de auto oplaadt. Het onderstaande overzicht bevat de gemiddelde prijzen in Nederland.

Prijs per kWh (gemiddeld)

  • Thuis: 0,22 euro per kWh
  • Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh
  • Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement)

Kosten opladen elektrische auto

De stroomkosten per kilometer

Voor het berekenen van de kosten per kilometer gaan we uit van de volgende gegevens:

  • Een kilometrage van 15.000 per jaar
  • Realistisch gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km

Om deze afstand van 15.000 km te overbruggen, is in dit geval 2.550 kWh aan stroom nodig. De elektriciteitskosten zijn afhankelijk van waar je de auto oplaadt.

  • Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar
  • Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar
  • Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar

Vrijwel niemand zal zijn elektrische auto alleen maar bij de snellader vullen, dus nemen we van onze berekening het gemiddelde van 35 cent per kWh. De energiekosten per kilometer bedragen dan 0,0595 euro, net geen zes cent. Kies je voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het stroomverbruik en de kosten toe.

Vergelijking met rijden op benzine of diesel

Stel dat je de hierboven berekende 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, hoe zuinig moet je auto dan zijn om dezelfde 15.000 km af te leggen? Een eenvoudige rekensom leert dat een benzineauto (1,669 euro per liter*) in de praktijk een welhaast onhaalbare 1 op 28 moet rijden om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel (1,424 euro per liter*) ligt dit op een iets realistischere, maar nog altijd ambitieuze 1 op 24.

Welke kosten zijn nog meer belangrijk?

Met alleen het verbruik ben je er niet, bij (elektrisch) autorijden spelen nog meer kosten een rol. Deze zetten wij hieronder uiteen.

Aantal kilometers per jaar

Het aantal gereden kilometers per jaar is van groot belang voor de kilometerkostprijs. Meer kilometers zorgen voor meer onderhoud, maar ook voor lagere mrb-kosten per kilometer. Zeker dieselrijders moeten een aanzienlijk aantal kilometers afleggen om de hogere belasting terug te verdienen.

Hoogte MRB

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd, is een belangrijke factor. Voor leaserijders is deze belasting opgenomen in het maandtarief, maar voor particulieren is deze elk kwartaal terugkerende kostenpost zeker iets om rekening mee te houden. Voor een benzineauto bedragen deze kosten al snel 500 euro en voor dieselauto’s al snel meer dan 1.000 euro per jaar. Elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, wat de maandelijkse lasten aanzienlijk beperkt. Naar verluidt wordt deze regeling doorgetrokken tot en met 2025.

Afschrijving

De afschrijving van een auto is een belangrijke, vaak grote kostenpost. Deze is sterk afhankelijk van merk, type, brandstofsoort en leeftijd van de auto. Hoewel we zien dat elektrische auto’s momenteel een normaal afschrijvingspatroon hebben, is deze variabele te onvoorspelbaar om mee te kunnen nemen in de berekening. Dat geldt overigens in dezelfde mate voor benzine- en dieselmodellen.

Onderhoudskosten

Kosten van onderhoud zijn afhankelijk van meerdere factoren. Over het algemeen heeft een wat oudere auto meer onderhoud nodig, maar ook het aantal gereden kilometers per jaar is belangrijk. Voor elke auto is het goed om jaarlijks de dealer te bezoeken, de kosten die dit met zich meebrengt verschillen sterk. Bij een elektrische auto is een oliebeurt in ieder geval niet nodig en ook de onderdelen van het remsysteem slijten beduidend langzamer. We kunnen daardoor stellen dat een EV hier in het voordeel is, maar de kosten zijn niet concreet genoeg om te gebruiken in de berekening.

Elektrisch rijden altijd voordeliger

De conclusie luidt dat elektrisch rijden per kilometer altijd minder kost dan rijden op een brandstof, zeker door de mrb-vrijstelling tot 2020, en waarschijnlijk zelfs tot 2025. Waar een zuinige dieselmotor qua brandstofkosten nog in de buurt kan komen van een elektrische auto, zijn het de bijzonder lage vaste lasten die een EV zo interessant maken. Met gemiddeld slechts zes cent per kilometer aan stroomverbruik is rijden met een elektrische auto simpelweg goedkoop.

*prijspeil februari 2019

Het bericht Wat kost elektrisch rijden per kilometer? verscheen eerst op ZERauto.nl.