Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Pininfaria Battista: sneller dan Formule 1-auto

Krachtigste EV ooit Ja, je leest het goed. 1.900 pk! De Pininfarina Battista wordt de krachtigste elektrische productieauto ooit, met dank aan het Kroatische bedrijf Rimac Automobili dat de aandrijflijn ontwikkelde. De Battista heeft vier elektromotoren die ieder onafhankelijk van elkaar een wiel aandrijft. Samen leveren de motoren 1.900 pk aan vermogen en 2.300 Nm trekkracht. LEES OOK: Porsche neemt belang in Rimac Automobili Krankzinnige cijfers Deze krankzinnige cijfers, in combinatie met de onmiddellijke reactie van de elektromotoren, resulteert in een sprint van 0-100 km/u in minder dan 2,0 seconden. Daarmee is de Battista naar eigen zeggen sneller dan een moderne Formule 1-auto. De acceleratie vanuit stilstand naar 300 km/u zou zelfs minder dan 12 seconden duren. Als je dan nog niet bent flauwgevallen door de extreme G-krachten, kun je de Battista doortrekken tot de topsnelheid van 350 km/u. De stroom wordt geleverd door een batterij van 120 kWh, die in een soort T-vorm is ontworpen voor de ideale gewichtsverdeling van de sportcoupé. Hoe lang de batterij het uithoudt, is natuurlijk geheel afhankelijk van het rijgedrag. De makers beloven in ieder geval een ‘cruising range’ van zo’n 450 km als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt. 150 stuks Een grote uitdaging is weggelegd voor Pirelli, waarmee Pininfarina intensief samenwerkt om een band te ontwikkelen die geschikt is voor de Battista en zijn buitenaardse krachten. Er zal daarom nog een hoop testwerk plaatsvinden voordat de 150 exemplaren gebouwd worden. De eerste modellen worden tegen het najaar van 2020 aan klanten geleverd. Naar verluidt is meer dan de helft van alle te bouwen Battista’s al vergeven. In totaal zijn 50 stuks bedoeld voor de VS, 50 voor Europa en 50 voor het Midden-Oosten en Azië. Kopers van een Pininfarina Battista mogen ruim twee miljoen euro aftikken. LEES OOK: Elektrische Jaguar i-Pace verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2019’ Het bericht Pininfaria Battista: sneller dan Formule 1-auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Audi Q4 e-tron Concept gaat in productie

Afmetingen Q4 e-tron De Audi Q4 e-tron is een compacte vierdeurs SUV met een lengte van 4,59 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,61 meter. De wielbasis meet 2,77 meter. Interieurruimte is er volgens Audi volop omdat er geen middentunnel door het interieur naar achteren loopt. 306 pk Audi bouwt hem op het modulaire MEB-platform dat de basis vormt voor alle elektrische modellen van de Volkswagen Group. De Audi Q4 e-tron is net zoals zijn iets grotere broer e-tron een vierwielaangedreven elektrische SUV. Hij heeft op de vooras een elektromotor en eentje op de achteras. Het systeemvermogen van de twee elektromotoren bedraagt 306 pk (226 kW). De 0-100-sprint komt uit op 6,3 seconden. Overigens gebruikt de Audi Q4 e-tron onder normale omstandigheden alleen de achterste 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Alleen als het complete vermogen gevraagd wordt, schakelt de voorste elektromotor bij. 82 kWh In de bodemvloer van de Audi Q4 e-tron monteert een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 82 kWh. Volgens de WLTP-testcyclus levert dat een actieradius op van dik 450 kilometer. Het accupakket weegt 510 kilogram en is zoals gebruikelijk bij een elektrische auto zo laag mogelijk geplaatst om een zo laag mogelijk zwaartepunt te realiseren. Diverse displays Veel displays in het interieur, zoals we ook bij de grotere e-tron zien. Ook de Audi Q4 e-tron heeft een virtuele cockpit en een fors head-up display. Ook installeert Audi een groot 12,3-inch touchscreen in het dashbaord. Op het stuurwiel verwerkt Audi touch-elementen voor de bediening van het infotainmentsysteem en andere functies. Styling Qua design leent de Audi Q4 e-tron enkele stylingkenmerken van de e-tron. Denk aan de gesloten grille, geaccentueerde wielkasten en een opvallende strip bij de dorpels. Laatstgenoemde duidt op de aanwezigheid van een batterij. Het conceptmodel rolt op 22-inch wielen. Tot slot: de achterlichten lopen door over de gehele achterzijde, waardoor Audi de breedte benadrukt. ‘Solar Sky’-lak Saillant detail van het studiemodel is de zogeheten ‘Solar Sky’-lak. Deze lak reflecteert volgens Audi bepaalde golflengtes van zonlicht waardoor het interieur minder snel opwarmt. Zodoende hoeft de airco minder hard te werken en dat resulteert weer in meer actieradius. Twaalf elektrische Audi’s Zoals gezegd komt de productieversie van deze Audi Q4 e-tron Concept eind 2020 op de markt. Er volgen nog veel meer modellen. De e-tron vormde in september 2018 de aftrap. Tot en met 2025 komt Audi met in totaal twaalf elektrische modellen. Audi verwacht rond die tijd dat 33 procent van de totale afzet een elektrische auto zal zijn. Audi komt met diverse modellen, zoals een compacte hatchback, diverse Avant-modellen en andere carrosserievarianten. De Audi e-tron GT Concept – die Audi samen met Porsche ontwikkeld – gaat eind 2020 in productie. Dit is een Audi A5 Sportback-achtige auto. Het bericht Audi Q4 e-tron Concept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Brabus presenteert schaap in wolfskleren

Meer dan alleen auto’s Brabus – dat bekend is om zijn extreem krachtige Mercedes-Benz modellen- waagt zich tegenwoordig ook aan andere vervoersmiddelen. Naast Mercedes-Benz (en Smart), kun je tegenwoordig ook terecht voor het tunen van je Tesla Model S, het personaliseren van je jacht of het aankleden van een taxi. In januari 2019 presenteerde het merk de Brabus 500 Shadow OPS boot met maar liefst twee buitenboordmotoren die gezamenlijk 368 kW (493 pk) produceren. De 500 Shadow OPS heeft een topsnelheid van 93 km/u. Bijpassende accessoire Uitgevaren? Dan rijd je natuurlijk het liefste rond in een auto die perfect bij je boot past. Daarom presenteert Brabus de Ultimate E Shadow Edition die werd voorzien van een speciale Gun Metal laklaag, bodykit, 18-inch lichtmetalen wielen en een verlaagd onderstel. De elektromotor (standaard 60 kW (81 pk) kreeg maar liefst 10 pk extra, waardoor de Fortwo in 10,9 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Via vier rijmodi (Eco, Normal, Sport, Sport+) kan de bestuurder het onderstel en de gasrespons naar eigen smaak instellen. De maximale actieradius van een acculading is 125 kilometer. Vanaf 64.900 euro Ook het interieur ontkwam niet aan een verbouwing. De stoelen, deurpanelen, het stuurwiel en dashboard werden allemaal met rood leer bekleed. Daarnaast moeten carbonfiber accenten duidelijk maken dat je in een hele bijzondere Smart rondrijdt. Een set aluminium sportpedalen maakt het interieur compleet. Interesse in zo’n bijzondere Smart? Reken dan op een stevige prijs. De gelimiteerde elektrische tweezits cabriolet kost in Duitsland maar liefst 64.900 euro. Lees ook: Smart presenteert Forease concept nogmaals, dit keer mét dak   Het bericht Brabus presenteert schaap in wolfskleren verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 maart 2019

Is micromobiliteit de toekomst van stadsverkeer?

Het groeiende mobiliteitsprobleem Stadsverkeer lijkt steeds drukker en drukker te worden. Sterker nog, de instantie  Verenigde Naties toont in een onderzoek aan dat in 2033 maar liefst 80 á 90 procent van de wereldbevolking in een stad woont. Het wegennet in een stad is niet berekend op die exponentiële groei, met als gevolg dat smog een steeds groter risico vormt voor de gezondheid. Alternatieven Uitbreiding van het wegennet is geen optie en daarom investeren steeds meer bedrijven in alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen van het openbaar vervoer, carsharing en micromobiliteit: kleine deelvoertuigen die makkelijk te parkeren zijn en weinig plaats innemen. Inzetten op micromobiliteit Een van de partijen die inzet op micromobiliteit is Seat dat samen met diverse partners (zoals IBM en Telefonica) zichzelf op de markt positioneert als ‘urban mobility leverancier’, precies zoals alle andere merken doen. Seat presenteerde eind 2018 de Kickscooter (in samenwerking met Segway) en begin 2019 de Minimo conceptcar . Actieradius De Kickscooter is een elektrisch aangedreven step met een actieradius van 25 kilometer die geschikt is voor de zogenoemde ‘last miles’. Je parkeert je auto in de stad en vervolgens leg je de laatste kilometers met de step af. Met de Kickscooter wordt ondertussen in een aantal Spaanse steden getest of het daadwerkelijk een oplossing kan bieden voor het mobiliteitsprobleem. Te veel ruimte innemen Een step lijkt ideaal voor korte afstanden in droog helder weer, maar bij slechte weersomstandigheden of het vervoeren van bagage is deze vorm van mobiliteit ongeschikt. Een uitkomst lijkt natuurlijk de auto, maar die neemt in de stad te veel ruimte in. Veel automerken investeren daarom in zogenoemde ‘microauto’s’ of ‘quadricycles’. Voertuigen die het midden houden tussen een motorfiets en een auto, met één of twee zitplaatsen en (meestal) een elektrische aandrijving. Slechts 2,5 meter lang Toyota heeft al diverse malen microauto’s gepresenteerd en Renault bracht in 2011 de Twizy op de markt. Veel navolging kwam er in de jaren daarna niet. Totdat Seat de Minimo presenteerde, een elektrische stadsauto met twee zitplaatsen, diverse autonome functies en speciale software ter ondersteuning van een carsharing-netwerk. De Minimo is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed, waardoor de auto op parkeerplaatsen voor motorfietsen kan parkeren. Weinig ruimte Daarnaast neemt hij simpelweg veel minder ruimte in op de weg. En aangezien de meeste bestuurders 90 procent van de tijd alleen in de auto zitten, zijn er niet meer dan twee zitplaatsen nodig. De bestuurder zit in het midden van de auto en achter hem is er plaats voor bagage of een tweede passagier. De micro-auto heeft een actieradius van 100 kilometer en door middel van uitneembare accu’s (a vijftien kilo per stuk) kun je hem vrij vlot weer opladen. Carsharing stimuleren Veel interessanter is het feit dat Seat met de Minimo carsharing wil stimuleren. De auto ondersteunt Google Android (en in een later stadium Apple CarPlay) en synchroniseert met de agenda en een applicatie op je smartphone. Wanneer je een afspraak in de agenda hebt staan, rijdt de Minimo automatisch naar je huidige bestemming. Via een applicatie ontgrendel je vervolgens de auto en via Google Maps navigeer je naar de eindbestemming. Op die manier heb je te allen tijde vervoer tot je beschikking. Navolging Is micromobiliteit in combinatie met carsharing en smartphone-integratie dan de oplossing voor het groeiende mobiliteitsprobleem? Seat neemt nu het voortouw met de Minimo, die in 2021 op de openbare weg moet verschijnen. De tijd zal het leren of in navolging van Renault en Seat andere autofabrikanten op het idee inspringen.   Het bericht Is micromobiliteit de toekomst van stadsverkeer? verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 maart 2019

Kia Niro Hybrid en Plug-in Hybrid opgefrist

Aanpassingen Kia geeft beide Niro-modellen nieuwe bumpers, een gewijzigde tiger nose-grille, andere koplampen, nieuwe achterlichten en een zilverkleurige skid plate aan de achterkant. In het interieur tilt Kia de afwerking naar een hoger niveau door toepassing van zachtere materialen. De rest van het dashboard en het instrumentarium zijn opgefrist met glanzend zwarte details en zilverkleurige of satijnchromen sierlijsten. Nieuw is het optionele 10,25-inch TFT-LCD scherm in de middenconsole en een 7,0-inch TFT display in het instrumentencluster. Standaard levert Kia de Niro met een 8,0-inch touchscreen en een 4,2-inch TFT scherm in het instrumentarium. Optioneel levert Kia schakelflippers aan het stuurwiel. Een elektronische parkeerrem is ook nieuw. Rijhulpsystemen Op het programma staan eveneens nieuwe rijhulpsystemen. Zo is Smart Cruise Control voortaan gekoppeld aan een Stop & Go functie en installeert Kia naar wens ook Lane Following Assist. Dit systeem volgt auto’s vóór en achter de Niro en detecteert wegmarkeringen. Afremmen, optrekken en sturen kan de auto zelfstandig met behulp van diverse sensoren bij snelheden van 0 naar 180 km/u. Voor de veiligheid dient de bestuurder wel de handen aan het stuur te houden. Systemen als autonome noodremassistentie, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een grootlichtassistent, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter en snelheidsbordenherkenning waren al leverbaar. De aandrijflijn van de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid is niet gewijzigd. 270.000+ exemplaren De Kia Niro is een populair model. Sinds de introductie in 2016 heeft Kia wereldwijd al meer dan 270.000 exemplaren verkocht, waarvan 100.000 in Europa. De hybride-crossover was in 2018 het vijfde bestverkopende model van Kia in Europa. De verkoop steeg vorig jaar met 33 procent naar een totaal van 45.255 exemplaren – waaronder 34.642 hybrides en 9.951 plug-in hybrides. En in Nederland? Sinds 2016 heeft Kia er hier al meer dan 12.000 verkocht. Het bericht Kia Niro Hybrid en Plug-in Hybrid opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 maart 2019

Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden?

Niet elk voordeel is subsidie Belangrijk om te weten is dat niet elk voordeel een subsidie is. Subsidie krijg je als er daadwerkelijk overheidsgeld op jouw bankrekening gestort wordt. Het meeste voordeel wordt gegeven in de vorm van belastingkortingen, waarvoor de naam ‘subsidie’ niet opgaat. Elektrische auto vrijgesteld van bpm Volledig elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ bpm. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van een elektrische auto is op papier nul. Dit geldt zowel voor batterij-elektrische auto’s als voor auto’s met een brandstofcel (waterstofauto’s). Die laatste rijden ook elektrisch. Vrijgesteld van wegenbelasting Bezitters van een volledig elektrische auto betalen tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer, zoals veel plug-inhybrides, geldt een halftarief. Slechts 4% bijtelling Zakelijk rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief als zij kiezen voor een elektrische auto. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent geldt voor elektrische auto’s een tarief van slecht 4 procent. Dat scheelt berijders al snel meer dan 1.200 euro per jaar. Het lage bijtellingstarief geldt als de auto tot uiterlijk 2020 geregistreerd wordt. Mocht het tarief daarna worden verhoogd, dan heb je daar niet direct last van. Bij registratie wordt de bijtelling namelijk altijd voor de eerste vijf jaar vastgesteld en kan niet tussentijds worden aangepast. Voor plug-inhybrides geldt de bijtellingskorting niet. Het gunstige bijtellingspercentage van 4 procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s geldt echter alleen over de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Over het bedrag boven de 50.000 euro wordt de reguliere bijtelling van 22 procent berekend. MIA (milieu-investeringsaftrek) De Milieu-investeringsaftrek (MIA) is een investeringsaftrek voor duurzame auto’s die kan oplopen tot 36 procent bovenop de standaard investeringsaftrek. Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36 procent MIA, batterij-elektrische auto’s (BEV) profiteren van een MIA-korting van 27 procent. De MIA kan worden toegepast tot een bedrag van 50.000 euro in het geval van waterstofauto’s en tot 40.000 euro in het geval van een BEV. In het geval van elektrische bestelbussen bedraagt het bedrag voor MIA en Vamil maximaal 75.000 euro. Het voordeel van de MIA-regeling loopt in veel gevallen op tot enkele duizenden euro’s. Zowel de MIA als de Vamil moet worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland . Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten op een willekeurig moment worden afgeschreven. Dat moment kun je dus zelf bepalen en mag ook in het eerste jaar zijn. Door zelf te kiezen wanneer je deze afschrijving laat plaatsvinden geniet je een liquiditeitsvoordeel en mogelijk ook rentevoordeel. Voordeel op laadpalen Mocht het MIA-bedrag nog niet volledig gebruikt zijn voor de aanschaf van een auto, dan kunnen ook laadpalen tot een bedrag van 2.500 euro worden meegeteld in dezelfde aanvraag. Heb je dat bedrag reeds overschreden, dan kun je geen MIA aanvragen voor een dergelijk oplaadpunt. Voor laadpalen die meer dan 2.500 euro kosten, kun je een aparte MIA-aanvraag doen. Subsidies van provincies en gemeenten Veel provincies en gemeenten verstrekken zelf subsidies om elektrisch vervoer te stimuleren. Doorgaans gebeurt dit in de vorm van gratis publieke laadpunten die op aanvraag geplaatst kunnen worden. Ook zijn er gemeenten die slooppremies en aanschafsubsidies aanbieden. Voor de actuele mogelijkheden voor subsidie voor een elektrische auto kun je het beste contact opnemen met de gemeente. Het bericht Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden? verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2019

Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3

Polestar 2 versus Tesla Model 3 De voordeligste Tesla Model 3 – de Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive – staat voor 58.800 euro in de boeken. En de Performance-variant van de Tesla Model 3 kost op z’n minst 69.700 euro. Polestar mikt op een vanafprijs van 39.900 euro voor deze Polestar 2 en tijdens de eerste twaalf productiemaanden is de richtprijs van de Launch Edition 59.900 euro. Polestar start dus met de duurdere variant. Polestar Spaces Net als alle andere modellen van Polestar zal de Polestar 2 alleen online bestelbaar zijn. De Polestar 2 zal leverbaar worden in een netwerk van binnenkort te openen Polestar Spaces die mogelijkheden zullen bieden om de auto fysiek te bekijken en een proefrit te maken. De abonnementsprijzen voor de net geen 60 mille kostende Launch Edition maakt Polestar binnenkort bekend. Het plaatsen van een pre-orders is al mogelijk op polestar.com. Nederland zit bij de eerste markten Polestar is van plan om de eerste exemplaren begin 2020 in productie te nemen in de nieuwe fabriek in Chengdu, gelegen in China. Polestar levert zowel links- als rechtsgestuurde versies. Na zijn optreden op de Autosalon van Genève (7-17 maart) gaat de Polestar 2 in de loop van 2019 op tournee in Europa, Noord-Amerika en China. De eerste introductiemarkten zijn China, de Verenigde Staten, Canada, België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Polestar neemt andere markten in overweging. Eerste volumemodel van Polestar “De Polestar 2 is onze eerste volledig elektrische auto en ons eerste volumemodel”, aldus Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “Als een elektrisch sportmerk en met de aanstaande introductie van een portfolio van volledig elektrische auto’s is Polestar vastbesloten om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit aan te pakken. Polestar levert elektrische sportauto’s die geweldig zijn om te hebben en te rijden.” Compact Modular Architectur Goed, laten we eens kijken naar de specificaties. De Polestar 2 is een vijfdeurs fastback en staat op het aanpasbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company. 78 kW Polestar levert de Polestar 2 met twee elektromotoren en een lithium-ion batterij met een capaciteit van 78 kW (72 kW in China). Polestar geeft een beoogde actieradius van 500 kilometer op volgens de WLTP-testcyclus. Het accupakket bestaat uit 27 modules en is geplaatst in de bodem van de Polestar 2. De fastback heeft vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW) en 660 Nm. Goed voor een 0-100-tijd van minder dan vijf seconden. Performance Pack Optioneel levert Polestar een Performance Pack bestaande uit Öhlins-dempers, Brembo-remmen en 20-inch gesmede wielen. Het pakket bestaat verder uit veiligheidsgordels, remklauwen en ventieldopjes in de kleur goud, de huiskleur van Polestar. Android Kijk in het interieur vooral even naar het dashboard. Het infotainmentsysteem van de Polestar 2 draait als een van de eerste auto’s ter wereld op Android-technologie. “De Android-software biedt een solide en aanpasbare digitale omgeving om apps en voertuigfuncties samen te laten gaan en brengt voor het eerst de ingebouwde Google-services naar een auto – inclusief de Google Assistant, Google Maps met ondersteuning voor elektrische voertuigen en de Google Play Store. Natuurlijke spraakbediening en een nieuw 11-inch touchscreen brengen de nieuwe interface tot leven”, aldus Polestar. Ook inbegrepen is Phone-as-Key-technologie om autodelen mogelijk te maken. De Polestar 2 is net als toekomstige Polestar-modellen te herkennen aan frameloze zijspiegels en een verlicht Polestar-logo. Het bericht Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2019