Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019

Kleinste plug-in hybride Fiat heeft een feestje te vieren want het Italiaanse merk blaast dit jaar 120 kaarsjes uit. Ter ere van het jubileum presenteerde Fiat op de Autosalon van Genève de Centoventi conceptcar (Cento is honderd, Venti is twintig). Een compacte elektrische auto die mogelijk hint naar de opvolger van de huidige Fiat Panda. Die is sinds 2011 op de markt, maar voordat het model met pensioen mag heeft het een heuse primeur. Het is namelijk de eerste Fiat die met een plug-in hybride aandrijflijn uitgerust wordt . Eind 2019 moet de productieversie van het model op de markt verschijnen. Over de actieradius of het vermogen is nog niets bekend, maar bij zijn introductie is het de kleinste plug-in hybride die je kunt kopen. Centoventi in productie Uit betrouwbare bron heeft AutoRAI.nl vernomen dat de Centoventi mogelijk binnen twee jaar in productie gaat. De compacte vijfdeurs stadsauto heeft een volledig elektrische aandrijflijn met vijf losse accu’s die een actieradius van honderd kilometer per stuk hebben. Door accu’s bij te kopen of te huren kan de actieradius van honderd naar vijfhonderd kilometer vergroot worden. De Centoventi meet 3,86 meter, waardoor hij iets langer is dan de huidige Panda (3,65 meter). ‘Goedkoopste elektrische auto’ Fiat belooft met de Centoventi de ‘goedkoopste elektrische auto’ aan te bieden. Het model wordt in slechts één kleur en configuratie geproduceerd, maar hij is met diverse personalisatiemogelijkheden helemaal naar eigen smaak aan te passen. In totaal zijn er meer dan 114 accessoires beschikbaar die allemaal 3D-geprint zijn. Of de uitgebreide accessoirelijn ook het productiestadium haalt is nog niet bekend. Ervaring genoeg Het is overigens niet de eerste keer dat er een geëlektrificeerde Fiat Panda op de markt verschijnt. In 1990 bracht het merk de Panda Elettra op de markt; een volledig elektrisch model met een gigantisch accupakket achter de voorstoelen. De auto was maar liefst 450 kilogram zwaarder dan een normale Panda en het duurde zeven uur om de accu’s op te laden. De Elettra had een actieradius van 200 kilometer, mits je niet harder ging dan 50 km/u. De topsnelheid was 80 km/u. Een groot succes is het nooit geworden. Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera     Het bericht Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 maart 2019

Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype

Mix van modern en rétro De Honda e Prototype is de mogelijke productieversie van de Honda Urban EV Concept uit 2017. Dat was een stadsauto met een retro-uiterlijk dat geïnspireerd was op de Civic uit de jaren zeventig. De e Prototype die Honda op de Autosalon van Genève presenteerde, week gelukkig nauwelijks af van het studiemodel uit 2017. Ook het interieur is met zijn houten sierlijsten, met grijze stof beklede stoelen en breed touchscreen een mix van moderne en rétro elementen. Onderhuids is er niks rétro want de e Prototype staat op een nieuw ontwikkeld platform dat de basis vormt voor de geëlektrificeerde toekomst van Honda. De e Prototype heeft een actieradius van meer dan 200 kilometer en hij kan binnen een half uur tot tachtig procent worden opgeladen. Met de motor achterin en achterwielaandrijving belooft het een sportieve auto te worden. Volledig elektrisch en hybride Het Japanse merk wil zich in Europa volledig focussen op elektrische mobiliteit en in 2025 moet het complete modellengamma dan ook een geëlektricifeerde aandrijflijn hebben. Naast een volledig elektrische aandrijflijn verwacht Honda dat de hybride aandrijflijn ook een grote rol gaat spelen in de toekomst. Begin dit jaar toonde het merk de CR-V Hybrid die uitgerust is met twee elektromotoren. Eigen laadoplossingen Tijdens de Autosalon van Genève onthulde Honda dat het bezig is met het ontwikkelen van nieuwe laadoplossingen. Het zogenaamde Power Manager bi-directional charging concept werd voor het eerst in 2017 op de IAA in Frankfurt getoond. Wanneer we de productieversie van de laadpalen in de praktijk gaan zien is nog niet bekend. Het merk voert op dit moment haalbaarheidsstudies uit in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het bericht Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 maart 2019

Opvolger Outlander PHEV wordt klaargestoomd

Meer dan 70 km elektrisch De Mitsubishi Engelberg Tourer heeft in feite dezelfde aandrijflijn als de huidige Outlander PHEV . Die bestaat uit een elektromotor op de voor- en achteras, een batterij in het midden en een 2,4-liter benzinemotor die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in een plug-in hybride. De benzinemotor fungeert als generator om de batterij op te laden in dien nodig en kan bij hogere snelheden via een vaste verbinding ook de voorwielen aandrijven. De combinatie van allerlei verbeteringen en een grotere batterijcapaciteit resulteert volgens Mitsubishi in een elektrische actieradius van ‘meer dan 70 km’. Dat is bovengemiddeld veel voor een plug-in hybride. LEES OOK: Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV Super All-Wheel Control Andere belangrijke eigenschap van de Mitsubishi Engelberg Tourer en Mitsubishi in het algemeen, is het Super All-Wheel Control 4WD-systeem. De voor- en achterwielen worden aangedreven door twee separate elektromotoren die veel trekkracht leveren maar hun kracht ook nauwkeurig kunnen doseren. Samen met de intelligente systemen zoals Active Yaw Control en Active Stability Control belooft Mitsubishi uitstekende tractie en wegligging op alle soorten ondergrond. De volgende generatie Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybride SUV komt binnen nu en drie jaar op de markt. Naar verwachting vindt de door Mitsubishi ontwikkelde PHEV-aandrijftechniek uiteindelijk ook zijn weg naar modellen van Alliantiepartners Renault en Nissan. Het bericht Opvolger Outlander PHEV wordt klaargestoomd verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 maart 2019

Nieuwe BMW X6? Nee de Skoda Vision iV

MEB-platform Skoda is achter de schermen druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe modellen met elektrische aandrijving. We krijgen regelmatig studiemodellen te zien die een idee geven welke kant het opgaat en welke techniek de fabrikant voor ogen heeft. Deze Skoda Vision iV toont de laatste stand van zaken. Deze sportieve SUV-coupé gaat in 2020 in productie en wordt de eerste Skoda op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Dit volledig nieuwe platform is specifiek ontwikkeld voor 100% elektrische aandrijving en dankzij de uitzonderlijke flexibiliteit breed inzetbaar voor een groot aantal verschillende modellen. LEES OOK: Skoda Vision RS is een sportieve plug-in hybride Twee motoren De Skoda Vision iV heeft een elektromotor op de voor- en achteras en is daarmee vierwielaangedreven. De twee krachtbronnen leveren samen 225 kW (306 pk) vermogen. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt de actieradius met volgeladen batterijen maximaal 500 km. Het vloeistofgekoelde lithium-ion batterijpakket is ondergebracht in de bodem van de auto en heeft een capaciteit van 83 kWh. Aangezien de snelle technische ontwikkeling op het gebied van elektrische aandrijving, is het afwachten of deze specificaties ook gelden voor de productieversie. Ambitieuze plannen Voor Skoda gaat 2019 de boeken in als een historisch jaar waarin eerste volledig elektrische Skoda op de markt komt. Het betreft de 100% elektrische Skoda Citigo, het neefje van de Volkswagen e-Up . Daarna volgt een plug-in hybrideversie van de Skoda Superb. De eerste Skoda op basis van het MEB-platform, de uiteindelijke productieversie van deze Skoda Vision iV, wordt in 2020 gepresenteerd. In de periode tot en met 2022 komen er in totaal tien geëlektrificeerde Skoda-modellen op de markt. LEES OOK: Elektrische Jaguar i-Pace verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2019’ Het bericht Nieuwe BMW X6? Nee de Skoda Vision iV verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 maart 2019

Fiat bestaat 120 jaar, presenteert Centoventi

In één kleur De Fiat Concept Centoventi toont Fiats ideeën over mobiliteit in de nabije toekomst. Zo komt de auto in één samenstelling uit de fabriek en kan de gebruiker achteraf gekleurde onderdelen laten monteren of de auto bij de dealer in kleur laten ‘wrappen’. Daarnaast is er keuze uit niet minder dan 114 accessoires, variërend van audiosystemen tot stoelbekledingen, die de klant zelf thuis kan monteren. Fiat spreekt zelfs van printbare elementen, die door middel van een 3D-printer gefabriceerd kunnen worden. Democratiseren Door de auto zo eenvoudig mogelijk te produceren kan de Fiat Centoventi betaalbaar worden aangeboden. Dat is noodzakelijk, want Fiat stelt zich ten doel om elektrisch rijden te democratiseren. Als het nog niet voordelig genoeg is, is er een scherm in de achterklep. Tijdens het rijden toont dit het Fiat-logo, maar bij stilstand kan dit scherm bijvoorbeeld worden verhuurd als reclamebord. 3,68 meter De Fiat Concept Centoventi heeft een lengte van 3,68 meter, daarmee is hij net iets langer dan de uitgaande Fiat Panda. Net als dat model heeft de Centoventi een vijfdeurs carrosserie. Het lijkt er dus op dat de Panda in Centoventi zijn geestelijk opvolger vindt. Verwisselbare accu’s Met kleuren en accessoires houdt de personaliseerbaarheid niet op. De Centoventi heeft ruimte voor in totaal vijf accu’s met een rijbereik van 100 km per stuk. Door accu’s bij te kopen of tijdelijk te huren kan de range vergroot worden van 100 naar maximaal 500 km. Ideale deelauto Fiat zet de Centoventi niet alleen neer als individueel bezit, maar juist ook als deelauto. Het merk belooft ‘de goedkoopste batterij-elektrische auto’ aan te bieden, zowel in aanschaf als in gebruik. Dankzij de modulaire techniek belooft de Centoventi eenvoudig in onderhoud, reparatie en reiniging te zijn. Het bericht Fiat bestaat 120 jaar, presenteert Centoventi verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Nissan IMQ Concept is voorbode nieuwe Qashqai

Nissan IMQ: een technologische showcase De Nissan IMQ is met zijn 22-inch lichtmetalen wielen en futuristische uiterlijk overduidelijk een conceptcar, maar toch zijn er bepaalde elementen die er productierijp uitzien. De zogenoemde ‘V-motion’ grille herkennen we namelijk van de huidige Nissan-modellen. Nissan presenteert de IMQ dan ook als een technologische showcase waarmee het merk de toekomst van zijn modellen laat zien. Qua afmetingen is de conceptcar vergelijkbaar met de Nissan Qashqai. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter benzinemotor met turbo en twee elektromotoren die samen maar liefst 250 kW (340 pk) en 700 Nm koppel produceren. Via vierwielaandrijving wordt het vermogen naar de 22-inch lichtmetalen wielen gestuurd. Geheel volgens de laatste trends toont Nissan ook de nieuwste autonome rijtechnologieën. De IMQ is uitgerust met nieuwe versie van ProPILOT waarmee de conceptcar via diverse sensoren, radars en camera’s in de stad en op de snelweg autonoom kan rijden. Daarnaast heeft de conceptcar Invisible-to-Visible-technologie aan boord, een innovatie die we voor het eerst tijdens de CES in Las Vegas zagen. Virtuele passagiers Met de Invisible-to-Visible-technologie is het mogelijk om via een 3D-interface passagiers in en om de auto te projecteren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om virtuele avatars in de auto te laten plaatsnemen. Zij praten over koetjes en kalfjes of geven je advies over je rijstijl. Vierde IM-studiemodel Nissan presenteert sinds 2017 IM-prototypes. In 2017 verscheen de Nissan IMx Concept, in maart 2018 de Nissan IMx Kuro Concept en in januari 2019 de Nissan IMs Concept. Nissan voegt nu de IMQ toe aan het rijtje IM-prototypes. De afkorting IM staat voor Intelligent Mobility. Het bericht Nissan IMQ Concept is voorbode nieuwe Qashqai verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

BMW presenteert plug-in hybride offensief

Eerste geëlektrificeerde compacte SUV Het is de eerste keer dat BMW een compacte SUV van een plug-in hybride aandrijflijn voorziet. De X3 xDrive30e is uitgerust met een viercilinder turbobenzinemotor en een elektromotor die samen 185 kW (252 pk) produceren. Via een tijdelijke ‘overboost’ produceert de elektromotor zelfs 30 kW (41 pk) extra. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 6,5 seconden. Het lithium-ion accupakket verstopte BMW onder de achterbank de X3, waardoor het model – volgens hen- qua bagageruimte (450 liter) niet onderdoet voor een reguliere X3. De X3 xDrive30e kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Nieuwe 330e Sedan Naast de nieuwe X3 presenteert BMW ook de plug-in hybride variant van de BMW 3-Serie: de 330e Sedan. Die is net als de X3 uitgerust met een viercilinder turbobenzinemotor die samen 185 kW (252 pk) produceren. Ook de tijdelijke overboostfunctie is aanwezig en de nieuwe 330e sprint in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. De nieuwe 330e kan 60 kilometer volledig elektrisch rijden. X5 grotere actieradius Ook de grotere broer van de X3, de X5, krijgt een vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn. De BMW X5 xDrive45e is voortaan uitgerust met een zescilinderbenzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. De twee motoren leveren gezamenlijk 290 kW (394 pk) en de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt slechts 5,6 seconden. De X5 xDrive45e kan volledig elektrisch 80 kilometer rijden, wat bijna drie keer zoveel is als zijn voorganger. Drie nieuwe 7-Serie varianten BMW presenteert ook maar liefst drie nieuwe aandrijflijnen voor de 7-Serie: de 745e, de 745Le en de 745Le xDrive. Alle varianten zijn uitgerust met een zescilinderbenzinemotor en een elektromotor die samen 290 kW (394 pk) produceren. Alle drie de varianten sprinten in iets meer dan 5 seconden naar 100 km/u. De plug-in hybride 7-Serie kan in totaal 50 tot 58 kilometer volledig elektrisch rijden. Marktleider in Duitsland en China Naast de introductie van vier nieuwe modellen wist BMW ook de bestaande modellen te verbeteren. Zo kregen onder andere de 530e Sedan en de 225xe Active Tourer een doorontwikkelde lithium-ion accu. De 225xe Active Tourer kan voortaan 47 kilometer volledig elektrisch rijden. De 530e Sedan komt 64 kilometer ver op één acculading. BMW breidt zijn elektrische gamma flink uit en dat is niet zo gek. De plug-in hybride modellen van het merk verkopen namelijk erg goed. In 2018 was het merk marktleider in Duitsland en China op het gebied van auto’s met een geëlektrificeerde aandrijving. Wereldwijd werden er in 2018 maar liefst 140.000 volledig elektrische en plug-in hybride auto’s verkocht. Dat is 38,7% meer ten opzichte van 2017. Lees ook: BMW iNEXT in actie in ijskoud Arjeplog (2021) Het bericht BMW presenteert plug-in hybride offensief verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Dit is de Alfa Romeo Tonale!

Compacte SUV in C-segment In juni 2018 werd er tijdens de presentatie van het toekomstige productportfolio al gesproken over een compacte SUV en nu lijkt Alfa Romeo de daad bij het woord te voegen. De Tonale is iets kleiner dan de Stelvio en opereert in het C-segment van SUV’s. Het uiterlijk van de Tonale is met zijn ronde vormen en beroemde Alfa Romeo-grille in lijn met de Giulia en de Stelvio. Of zoals Alfa Romeo het zelf zegt: “In de traditie van de Italiaanse beeldende kunst hebben de ontwerpers van Alfa Romeo zich voor de vormen van de Tonale laten inspireren op de schoonheid en verscheidenheid van het menselijk lichaam.” Dat is wat vergezocht, maar feit is dat Alfa Romeo overduidelijk inspiratie uit het verleden put. De zes losse koplampen herkennen we bijvoorbeeld van de Alfa Romeo Brera, Spider en 159. Ook de 21-inch ‘Telediale’ lichtmetalen wielen worden al decennia lang op Alfa-modellen gebruikt. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn Onderhuids vinden we het grootste nieuws want daar huist een plug-in hybride aandrijflijn, een primeur voor het merk. Over de prestaties of de actieradius wil Alfa Romeo nog niks zeggen, maar het is wel bekend dat de elektromotor tussen de achterwielen zit. Ook heeft de Tonale een zogenaamde ‘Dual Power’-modus wat mogelijk duidt op een sportief rijgedrag. Tevens is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. Een rijdende marktplaats In het interieur vinden we met leder en alcantara beklede stoelen, een doorschijnend paneel op de middenconsole en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel. Op het dashboard prijkt een 10,25-inch touchscreen met twee opvallende applicaties: ‘Alfista’ en ‘Paddock’. Met de ‘Alfista’-app kunnen bestuurders via het navigatiesysteem op zoek naar Alfa Romeo-clubs of -evenementen in de buurt. Daarnaast is het mogelijk om mee te doen aan loterijen om VIP-kaarten te winnen voor race-evenementen. Met de ‘Paddock’-app tover je de Tonale om tot een rijdende marktplaats. Via de applicatie kun je namelijk al rijdend Alfa Romeo-merchandise en -kleding bestellen. Zeven nieuwe modellen Tot 2022 wil Alfa Romeo maar liefst zeven nieuwe modellen introduceren. Dat is broodnodig, want op dit moment bestaat het modellengamma alleen uit de Giulietta, Giulia en Stelvio. Van de zeven modellen wil het merk er zes elektrificeren. Lees ook: ”Alfa Romeo en Maserati komen met plug-in hybride”        Het bericht Dit is de Alfa Romeo Tonale! verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Volkswagen trekt het doek van de ID.Buggy

Volledig vlakke bodem Volkswagen liet eerder al de schetsen van de ID. Buggy zien, maar nu zijn alle specificaties bekend. De ID. Buggy staat op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen-groep, waarbij de elektromotor achterin tussen de achterwielen ligt. De accu’s zijn in de chassisstructuur verwerkt, waardoor de auto een volledig vlakke bodem heeft. Net als de originele buggy’s (die ook een vlakke vloer en de motor achterin hadden) heeft de ID. Buggy een laag zwaartepunt en achterwielaandrijving. Actieradius 250 kilometer Binnen 7,2 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Wil je liever de duinen in? Dan is de buggy optioneel met vierwielaandrijving uit te rusten. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-norm 250 kilometer. Eigen interpretatie De ID. Buggy is een echte tweezitter die door het ontbreken van deuren, zijruiten en een volwaardig dak vooral geschikt is voor warme gebieden. Volkswagen benadrukt echter dat de buggy dankzij zijn modulaire platform eenvoudig om te bouwen is tot een vierzits auto of iets totaal anders. Net als vroeger biedt dat kansen voor kleine fabrikanten om met hun eigen interpretatie van de ID. Buggy op de markt te komen. Flexibele laadstations Volkswagen ziet de ID. Buggy als een echte strandauto en ook het opladen ervan moet op het strand gebeuren. Volkswagen wil daarvoor flexibele laadstations op het strand installeren. De laadstations bestaan uit oudere accupakketten die niet meer bruikbaar zijn in een auto. In 2020 wil het merk in Hannover voor het eerst testen met de laadstations. Of de buggy daadwerkelijk in productie gaat is nog niet bekend. Het is de vijfde conceptcar op het modulaire MEB-platform. Lees ook: Sneak preview Volkswagen I.D. (2020)   Het bericht Volkswagen trekt het doek van de ID.Buggy verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019

Kia presenteert elektrische Imagine by Kia

Meer focus op emotie De Imagine by Kia is de eerste volledig elektrische vierdeurs personenauto van Kia, die volgens hen de ‘stijlelementen van een gespierde SUV met de ranke atletische lijnen van een gezinsauto combineert’. Volgens Kia is de aandrijflijn dan ook van ondergeschikt belang. ”Veel autoproducenten hebben het bij elektrische auto’s over zaken als actieradius, verbruik en prestaties. Eigenlijk net zoals bij auto’s met een verbrandingsmotor. Kia is trots op de slogan ‘Power to Surprise’ en daarom willen wij weg van een puur rationele kijk en focussen we meer op emotie”, aldus Gregory Guillaume, Vice President of Design van Kia Motors Europe. Nieuw familiegezicht De Image by Kia staat op een volledig nieuw ontworpen chassis waarbij Kia focuste op de interieurruimte. Daarnaast kreeg het model – net als de huidige modellen – de bekende ‘tiger nose’-grille, aangevuld met zogenoemde ‘tiger mask’ koplampunits. Ook valt het op dat de crossover een sterk aflopende daklijn met smalle zijruiten heeft. Om meer interieurruimte te creëren is daarom de voorruit doorgetrokken in het dak. Een knipoog Binnenin de auto trekken vooral de 21 beeldschermen de aandacht die – volgens Kia – een knipoog zijn naar de obsessie van de auto-industrie om zoveel mogelijk beeldschermen in een auto te plaatsen. De rest van het interieur valt op door het gebruik van driedimensionale effecten en het ontbreken van verdere bedieningselementen. Wanneer we de nieuwe designtaal op de productiemodellen van Kia terugzien is nog niet bekend.     Het bericht Kia presenteert elektrische Imagine by Kia verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2019