Zeer gewild Gestimuleerd door een lage bijtelling en andere fiscale voordelen, is de nieuw verkoop van plug-in hybrides in 2013 enorm gestegen. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s, waarbij vooral de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Twin Engine zeer gewild waren. In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen als de Volkswagen Golf GTE. De bijtellingsvoordelen op zo’n auto gelden echter maar 5 jaar en komen dus ten einde voor grote hoeveelheden auto’s in ons wagenpark. Top 5 modellen occasionexport plug-in hybride januari-februari 2019 1: Mitsubishi Outlander PHEV: 893 exemplaren 2: Volvo V60 Twin Engine: 545 exemplaren 3: Opel Ampera: 183 exemplaren 4: Toyota Prius: 107 exemplaren 5: BMW i3: 20 exemplaren Top 5 landen export plug-in hybride 1: België 2: Hongarije 3: Duitsland 4: Finland 5: Portugal Nederlandse kopers of export Een deel van de gebruikte plug-ins wordt als occasion in ons eigen land verkocht, een deel gaat naar het buitenland. Begin 2018 vond 70 procent van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien er met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. Daar komt bij dat er nu grote aantallen vergelijkbare auto’s tegelijk op de occasionmarkt komen, waardoor het aanbod erg groot zou worden in vergelijking tot de vraag. Daarom worden er steeds meer plug-in hybrides geëxporteerd. Particulieren In de eerste maanden van dit jaar werd al 46 procent van de plug-ins geëxporteerd en ging 54 procent naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan 5 jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88 procent naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet. Vervijfvoudigd Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is dit jaar vervijfvoudigd. Er gingen alleen al in de eerste twee maanden van het jaar 893 plug-ins van dit model naar het buitenland versus 149 in januari en februari 2018. Daarmee is de Mitsubishi Outlander PHEV zelfs in de top drie van alle geëxporteerde auto’s terecht gekomen, voor traditioneel populaire exportauto’s als de Volkswagen Passat variant. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander PHEV. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde van 88 in januari-februari 2018 naar 545 in januari-februari 2019. Export van de al langer op de markt zijnde Opel Ampera nam daarmee vergeleken licht toe, waardoor dit model niet meer bovenaan staat zoals in 2018. België grootste markt geworden De export van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was Hongarije dat nog, een land waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan. Het bericht Gebruikte plug-in hybrides gaan massaal de grens over verscheen eerst op ZERauto.nl .
De aandrijflijn De T8 Polestar Engineered-modellen hebben een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger en een elektromotor. De twee motoren leveren samen 405 pk (298 kW), waarvan 318 pk voor de benzinemotor en 87 pk van de elektromotor. De twee motoren zijn gekoppeld aan een Geartronic achttraps automaat die dankzij optimalisatie van Polestar sportiever moet schakelen. Het onderstel Polestar heeft zich ook gericht op het onderstel. De Volvo S60, V60 en XC60 Polestar Engineered hebben goudkleurige instelbare schokdempers van Öhlins, een speciale Polestar veerpootbrug en verbeterde composietveren achter. De S60 en V60 staan standaard op 19-inch lichtmetaal. Bij de XC60 is dat zelfs 21-inch. De prestaties Snel zijn de versies ook. De 0-100-sprint van de Volvo S60 Polestar Engineered duurt slechts 4,4 seconden (V60: 4,6 seconden). Voor de zwaardere XC60 geeft Volvo een acceleratietijd op van 5,4 seconden. En het zijn plug-in hybrides, dus kan er ook langere tijd volledig elektrisch gereden worden. Met de T8 Polestar Engineered kan – afhankelijk van het model- 44 tot 53 kilometer volledig elektrisch gereden worden. Te herkennen aan… De Polestar Engineered-modellen zijn direct te herkennen, onder meer aan de Polestar grille met Glossy Black omlijsting en Polestar logo, een Polestar voorbumper, Black Chrome gekleurde uitlaateindstukken en goudkleurige remklauwen. De S60 en V60 hebben klauwen van Brembo. Bij de XC60 gaat het Akebono-remmen. In het interieur bespeuren we goudkleurige veiligheidsgordels en een vierspaaks sportstuurwiel met schakelpaddles. Dit kosten ze Dan de prijzen. Voor de S60 Polestar Engineered vraagt Volvo minimaal 64.995 euro. De V60 kost op z’n minst 67.995 euro. De XC60 Polestar Engineered staat in de prijslijst voor 84.995 euro. De S60 en XC60 Polestar Engineered zijn per direct te bestellen. De V60 Polestar Engineered is binnenkort te bestellen. Het bericht Dit kosten de Volvo S60, V60 en XC60 Polestar Engineered verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model Y De marktintroductie van de elektrische Ford moet ongeveer gelijktijdig plaatsvinden met die van de Tesla Model Y. Dat zou betekenen dat de elektrische Ford in het derde kwartaal van 2020 op de markt komt in de Verenigde Staten. Voor Europa start de productie van de Tesla Model Y pas begin 2021. De beoogde actieradius van de elektrische crossover komt uit op 482 kilometer. Mustang Hinrichs: “Ford beweegt zich snel in de richting van het produceren van een op de Mustang geïnspireerde volledig elektrische SUV die in 2020 in de showroom staat. Ongeveer tegelijkertijd begint Tesla met de levering van de Model Y.” Flinke inhaalslag Ford moet een flinke inhaalslag maken als het gaat om elektrische auto’s. Tot op heden zijn er in Europa – met uitzondering van de Ford Focus Electric – geen batterij-elektrische auto’s verschenen, wel plug-in hybrides van de C-Max. Heel succesvol waren die modellen niet. Ford investeert in totaal 11 miljard dollar om de ontwikkeling van elektrische auto’s te versnellen. Het merk streeft naar een productaanbod van veertig geëlektrificeerde modellen in 2022, waarvan 16 volledig elektrisch. Het bericht Elektrische crossover van Ford wordt tegenhanger Tesla Model Y verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bidirectioneel laden Bidirectioneel laden – het woord zegt het al – betekent dat je twee kanten op kunt laden. Met deze techniek fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zon- en windenergie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer zon- en windenergie geproduceerd wordt. Maar hoeveel energie, is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het hard waait en de zon volop schijnt, wordt meer elektriciteit geproduceerd dan gevraagd. Die stroom moet dus ergens worden opgeslagen. Maar midden in de nacht en als het windstil is, wordt juist te weinig stroom geproduceerd voor onze landelijke behoefte. Dus is het ideaal dat batterijen die groene stroom niet alleen kunnen opslaan, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet om piekmomenten in het stroomverbruik op te vangen. En aangezien steeds meer elektrische auto’s op de wegen rijden, kunnen we net zo goed de auto’s ‘ombouwen’ tot opslagbatterijen, toch? Renault ZOE Dat is precies waarmee Mitsubishi Motors al langer experimenteert en wat Renault nu in Utrecht op grote schaal gaat doen. Vijftien exemplaren van de Renault ZOE zijn geschikt gemaakt voor bidirectioneel laden en worden ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om bidirectionele laadstations – ook wel ‘vehicle-to-grid’-technologie – op grote schaal te implementeren. In de Domstad worden ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten geïnstalleerd. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal profiteren van de lokale productie van hernieuwbare energie en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien ontvangen gebruikers een vergoeding als stroom uit de auto wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. LEES OOK: Renault en Fetch Car Sharing starten groot deelautoproject in Amsterdam Het bericht Koning Willem-Alexander opent groot V2G-project in Utrecht verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volledig elektrische Rapide E Aston Martin en James Bond zijn nauw met elkaar verbonden. Op een paar uitstapjes na, rijdt de Britse superspion traditiegetrouw in de nieuwste modellen en prachtigste klassiekers van het merk. Volgens de Britse tabbloid The Sun lijkt het erop dat we in de nieuwe film geen V8-gegrom hoeven te verwachten. Naar verluidt rijdt Bond namelijk in de volledig elektrische Aston Martin Rapide E, die in een gelimiteerde oplage van 155 stuks wordt geproduceerd. Actieradius 320 kilometer De eerste exemplaren van de Rapide E worden vermoedelijk eind 2019 uitgeleverd, precies op tijd voor de Bond film die begin 2020 in première gaat. Aston Martin belooft dat de Rapide E sensationele prestaties krijgt. Vermoedelijk krijgt de auto twee elektromotoren die gezamenlijk 600 a 800 pk produceren. De actieradius moet ongeveer 320 kilometer bedragen. Elektrische klassiekers Overigens is de Rapide E niet de enige elektrische auto van Aston Martin. Het merk lanceerde in 2018 het zogenoemde ‘Heritage electrification’ concept waarbij klassiekers een elektrische aandrijflijn krijgen. De eerste auto met zo’n aandrijflijn was een DB6 MkII Volante uit 1970. De elektrische aandrijflijn is zo ontwikkeld dat hij op de bestaande bevestigingspunten van de benzinemotor en versnellingsbak gemonteerd kan worden. Het model kan dus op elk moment teruggebouwd worden naar de originele specificaties. Wie weet zien we dus ook een elektrische DB5 opduiken in de nieuwe Bond-film. Lees ook: Aston Martin komt met EV-unit voor klassiekers. Het bericht James Bond rijdt elektrisch in nieuwe speelfilm verscheen eerst op ZERauto.nl .
350 kilometer actieradius De Model Y is het vierde model in de line up van Tesla. De compactere SUV leunt qua design sterk op zijn grotere broer – de Model X- en de Model 3, waarmee hij zijn aandrijflijn deelt. Net als de Model 3 wordt de Model X leverbaar als Standard Range, Long Range, Dual-Motor All-Wheel Drive en een Performance variant. De Standard Range heeft een actieradius van ongeveer 350 kilometer en de Long Range komt volgens de WLTP-cyclus 540 kilometer ver op een accu. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,7 seconden en de topsnelheid is 241 km/u. De Model Y is geschikt voor de nieuwe V3 Superchargers van Tesla waarmee je naar verluidt 1.600 kilometer in één uur kunt bijladen. Zeven zitplaatsen Het interieur van de Model Y biedt plaats aan zeven personen en oogt erg ruimtelijk dankzij het grote panoramadak. Het instrumentenpaneel en alle bedieningselementen van de auto zijn verstopt in een centraal geplaatst 15-inch touchscreen dat ook in de Model 3 aanwezig is. Net als de overige Tesla-modellen heeft de Model Y een bagageruimte voor- en achterin. Van een traditionele sleutel hebben ze bij Tesla nog nooit gehoord en ook de Model Y ontgrendel je op een bijzondere manier. De compacte SUV is namelijk verbonden met je smartphone, waardoor hij opent en sluit zodra je in de buurt komt. Via de Tesla Mobile app kun je vervolgens de auto op afstand ontgrendelen, voorverwarmen, een snelheidslimiet instellen of de locatie bepalen. Vanaf 56.000 euro Tesla brengt in de herfst van 2020 de duurdere Performance, Long Range Rear-Wheel Drive en Dual-Motor All-Wheel Drive varianten op de markt. In 2021 volgt de goedkopere Model Y Standard Range die in Amerika vanaf 39.000 dollar verkrijgbaar wordt. In Nederland wordt de Model Y Standard Range leverbaar vanaf 56.000 euro. De Long Range Dual Motor AWD kost 60.000 euro en voor de Performance variant moet je minimaal 69.000 euro betalen. Het is nog niet bekend wanneer de Model Y in de Nederlandse showroom staat. Via de website is de auto te configureren. Lees ook: Autotest: Tesla Model 3 Performance (2019) Het bericht Tesla onthult de Model Y, komt in 2020 op de markt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hybride is al aanwezig Op dit moment werkt Mercedes-AMG al aan mild-hybride technologie. De recent onthulde Mercedes-AMG GLE 53 4Matic is bijvoorbeeld uitgerust met een mild-hybride aandrijflijn die bestaat uit een EQ Boost elektrische supercharger en een 3,0-liter zescilindermotor met twin-turbotechniek. Twintig plug-in hybride modellen Volgens Overmeyer heeft de huidige mild-hybride aandrijflijn echter geen toekomst bij AMG. “Alle toekomstige AMG-modellen krijgen optioneel een plug-in hybride aandrijflijn. Met de huidige mild-hybridetechnologie verlagen we de uitstoot niet genoeg.” Plug-in hybride technologie is een belangrijk onderdeel van het elektrische offensief van Mercedes-Benz. Tot en met 2020 lanceert het merk maar liefst twintig plug-in hybride modellen. De modellen zijn allemaal uitgerust met een elektromotor die 121 pk produceert en die tot 50 kilometer elektrisch kan rijden. Daarnaast heeft het merk een nieuw elektrische label genaamd EQ gelanceerd. Het eerste volledig elektrische model – de EQC – is al uitverkocht. Meer vermogen en rijbeleving De AMG-varianten zijn waarschijnlijk gebaseerd op de bestaande hybride aandrijflijnen, aangevuld met de EQ Power+ technologie die in de Formule-1-auto’s van Mercedes-Benz zit. Volgens Overmeyer delen de toekomstige AMG-modellen dan ook veel techniek met de reguliere Mercedes-Benz modellen “Het accupakket en de elektromotor zijn hetzelfde als de standaardversies. De AMG-versies hebben wel meer vermogen en rijbeleving. De elektrische actieradius zal daardoor wel wat langer uitvallen.” Vier elektromotoren Het toppunt van hybridetechnologie wordt de Mercedes-AMG Project One. Die is uitgerust met een 1,6-liter V6 turbomotor, een lithium-ion accupakket en vier elektromotoren. Gezamenlijk produceren de motoren 1.000 pk waarmee de auto in minder dan 6 seconden 200 km/u per uur haalt. De Project One is één van de eerste auto’s die wordt uitgerust met een nagenoeg ongewijzigde Formule 1-aandrijflijn. Lees ook: Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht. Het bericht Toekomstige Mercedes-AMG modellen zijn plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
In 30 minuten opgeladen De iX3 heeft volgens BMW meer dan 200 kW (270 pk) en een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Het 70 kWh sterke accupakket is uitgerust met een zogenaamde Charging Control Unit waarmee de iX3 geschikt is voor snelladers van 150 kW. Aan zo’n krachtige snellader moet het accupakket binnen 30 minuten volgeladen zijn. Productieplek reserveren Geïnteresseerden kunnen online voor 1.500 euro een productieplek reserveren. De productie van de iX3 start in 2020. Om die tijd te overbruggen biedt BMW diegene die een reservering hebben geplaatst aan om kortstondig een X3, 530e plug-in hybride of volledig elektrische i3 te leasen. Elektrisch modellenoffensief BMW verwacht veel van de iX3, die de start vormt van een elektrisch modellenoffensief. “We verwachten veel van deze auto”, zegt Stefanie Wurst, Algemeen directeur BMW Group Nederland. “ Bij BMW speelt elektrische mobiliteit een zeer grote rol. Binnen de komende 24 maanden presenteren we achtereenvolgens de Mini Electric, deze iX3, de semi-autonoom rijdende iNext en de i4. Allemaal volledig elektrisch.” Modulaire designstructuur De getoonde iX3 op de foto’s is de conceptcar die BMW in 2018 onthulde. De geëlektrificeerde versie heeft ten opzichte van een normale X3 een gesloten grille, aerodynamische wielen en afwijkende bumpers. De iX3 is het eerste model dat gebruikt maakt van een flexibele, modulaire designstructuur dat in verschillende soorten elektrische auto’s toegepast kan worden. BMW verkocht in 2018 wereldwijd meer dan 142.000 geëlektrificeerde modellen. In 2025 wil het merk dertien plug-in hybride modellen en twaalf volledig elektrische modellen in zijn gamma hebben. Lees ook: BMW presenteert plug-in hybride offensief. Het bericht Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren verscheen eerst op ZERauto.nl .
Fors voertuig Het ruimtevoertuig van Toyota en JAXA biedt plaats aan twee personen en in noodgevallen zelfs vier. Het voertuig is 6,0 meter lang, 5,2 meter breed en 3,8 meter hoog, gelijk aan het formaat van ongeveer twee compacte busjes. Het voertuig biedt 13 vierkante meter aan leefruimte. Specifieke ruimtemissies “Bij JAXA bestuderen we verschillende scenario’s en technologieën voor toepassing op specifieke ruimtemissies”, aldus Koichi Wakata, JAXA Vice President. “Bemande ruimterovers zijn een belangrijk ondersteuningselement in de verkenning van de maan, waarvan we ons voorstellen dat die in de jaren 2030 zal plaatsvinden. Wij mikken op een lancering van zo’n ruimterover in 2029.” Bemande rover Wakata: “De zwaartekracht op de maan is slechts een zesde van die op aarde, terwijl de maan een complex terrein is, met kraters, kliffen en heuvels. Bovendien staat het maanoppervlak bloot aan straling en veel koudere temperaturen dan de aarde. Ook heerst er een zeer hoog vacuüm op de maan. Voor brede menselijke verkenningsactiviteiten op de maan is een voertuig met een drukcabine noodzakelijk, die in die omstandigheden meer dan 10.000 kilometer kan afleggen. Het maanvoertuig van Toyota is bestand tegen de zware condities op de maan. Toyota en JAXA werken sinds mei 2018 samen aan het ruimtevoertuig. Die samenwerking heeft tot nu toe geleid tot een voorlopig concept van een bemande rover. We bundelen de kennis en krachten van Toyota en JAXA om technische uitdagingen die we tegenkomen, op te lossen. Internationale verkenning van de ruimte is een uitdaging om het onbekende te veroveren. Om zo’n uitdaging aan te gaan, vinden wij het belangrijk om de technologische capaciteiten van ons land te bundelen in een ‘Team Japan’. Dankzij onze samenwerking met Toyota kunnen we ‘Team Japan’ verder versterken en zo de internationale verkenning van de ruimte voortzetten.” Schone energieopwekking Shigeki Terashi, Toyota Executive Vice President: “Brandstofcellen, die zorgen voor schone energieopwekking, stoten alleen water uit en vanwege hun hoge energiedichtheid kunnen ze veel energie leveren. Daardoor zijn ze bijzonder geschikt voor het project dat we met JAXA bespreken. Toyota is van mening dat het realiseren van duurzame mobiliteit op aarde gepaard zal gaan met het naast elkaar bestaan van verschillende typen geëlektrificeerde voertuigen, zoals hybrides, plug-in hybrides, batterij-elektrische voertuigen en voertuigen met brandstofcel.” Het bericht Toyota werkt aan waterstofauto voor op de maan en op Mars verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mercedes-Benz EQV De luxueuze 8-zits personenautoversie op basis van de Mercedes-Benz Vito kennen wij als V-klasse. Vandaar ook de ‘V’ in de typeaanduiding. EQ is het label van Mercedes-Benz voor elektrische personenauto’s, waarvan het eerste model dit jaar in de showrooms verschijnt . De nieuwe Mercedes-Benz EQV krijgt een andere aandrijflijn dan de Mercedes-Benz eVito . De 100 kWh-batterij is aanzienlijk groter en de 150 kW (204 pk) elektromotor aanzienlijk krachtiger. Het Duitse merk belooft een actieradius van maximaal 400 km en afhankelijk van de snellader is het mogelijk om 100 km bereik in 15 minuten ‘bij te tanken’. Verder wijkt de Mercedes-Benz EQV nauwelijks af van de bestaande Mercedes-Benz V-klasse, die vaak wordt ingezet als VIP-shuttle. De definitieve productieversie van de EQV wordt later dit jaar onthuld. LEES OOK: Elektrische Mercedes-Benz EQA in formaat A-klasse Het bericht Mercedes-Benz EQV: luxe personenvervoerder gaat elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
360 kWh “Het flexibele laadstation werkt volgens het principe van een powerbank, die onderweg wordt gebruikt voor het opladen van smartphones of tablets”, aldus Volkswagen. De ‘powerbank’ van Volkswagen heeft logischerwijs een veel grotere batterij. De laadcapaciteit komt uit op maximaal 360 kWh. “Dankzij de gelijkstroom laadtechnologie met een capaciteit van maximaal 100 kW kunnen accu’s van elektrische auto’s zeer snel worden opgeladen. Ook zijn de mobiele laadstations aan te sluiten op het elektriciteitsnet waardoor ze continu worden opgeladen”, meldt de autobouwer. Een bijkomend voordeel is dat de mobiele stations tijdens piekuren de druk op het elektriciteitsnet verminderen. Compact Door de compacte afmetingen is deze ‘powerbank voor elektrische auto’s’ op elke gewenste plek neer te zetten. Hij meet slechts 1,20 meter bij 1,00 meter. Klein genoeg om geplaatst te worden bij festivals op stadions of tijdens andere activiteiten. Tweede leven De ‘powerbank’ voor auto’s maakt gebruik van de accutechnologie van Volkswagens MEB-platform. “Dat betekent niet alleen dat er diverse capaciteitsniveaus beschikbaar zijn, maar ook dat het station de accu’s van MEB-modellen een tweede leven kan geven. Als de capaciteit van het accupakket van een MEB-model onder een bepaald niveau komt, kan het na analyse worden hergebruikt in een laadstation. Zo wordt het gebruik van grondstoffen aanzienlijk verminderd”, stelt Volkswagen. Pilotproject in Wolfsburg Wat gaat ie kosten? Tja, op die vraag heeft Volkswagen nog geen antwoord. Wel maakt de autobouwer bekend dat de flexibele laadstations in de eerste helft van dit jaar worden geplaatst bij het hoofdkwartier van Volkswagen AG in Wolfsburg. Na dit pilotproject gaan de snellaadstations in 2020 in productie bij Volkswagen in Hannover en maakt het merk de vanafprijzen bekend. Het bericht Kijk nou, Volkswagen introduceert powerbank voor elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
Krachtbron uit BMW i3 S MINI rust de Cooper S E uit met elektromotor van de BMW i3 S. Die levert 184 pk (135 kW) met 270 Nm koppel. Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh versus 42 kWh voor de BMW i3. De 0-100-sprint duurt ongeveer zeven seconden en de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Actieradius Dan de actieradius: de 33 kWh-batterij geeft de MINI Cooper S E een range van 200 tot 250 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Mogelijk verschijnt in de toekomst nog een variant met 50 kWh-batterij. “Uit ons marktonderzoek weten we dat een MINI gemiddeld niet meer dan 37 kilometer per dag aflegt”, aldus productmanager Jacopo Marchetti. Prijsstelling Qua prijsstelling komt de MINI Cooper S E in de buurt van de 192 pk Cooper S, belooft MINI. In Nederland betekent dat je rekening moet houden met ongeveer 36.000 euro. 5.000 exemplaren per jaar MINI verwacht op jaarbasis – tot en met 2022 – ongeveer 5.000 exemplaren van de Cooper S E te gaan bouwen. MINI heeft hoge verwachtingen van het model in Europa en in China waar elektrische auto’s sterk in opkomst zijn. Presentatie Mini presenteert de Cooper S E rond april van dit jaar, als Mini zijn zestigste verjaardag viert. De marktintroductie vindt zoals gezegd plaats aan het einde van 2019. #MINIElectric , getting ready to electrify the roads. Register your interest now: https://t.co/nitO6wudyd pic.twitter.com/71VfVfTV5U — MINI UK (@MINIUK) March 6, 2019 Het bericht Elektrische MINI Cooper S E: dit kunnen we al vertellen verscheen eerst op ZERauto.nl .