Nieuws

10 wintertips voor jouw elektrische auto

1. Calculeer verlies in Wanneer de temperatuur daalt krijgt een accu in een elektrische auto het moeilijk, ze kunnen gewoonweg niet tegen de kou. Houd daarom als vuistregel aan dat de range van een elektrische auto in de winter ongeveer 10% minder is dan de gemiddelde actieradius. 2. Laadkabel vastgevroren Het is heel vervelend als je ‘s ochtends bij je auto komt en de laadkabel zit vastgevroren… Dat komt omdat vocht alsnog onder het randje kan komen door bijvoorbeeld sneeuw of regen en dat vervolgens bevriest. Zorg er daarom voor dat je de stekker volledig droog in de aansluiting steekt. En als het gaat sneeuwen of regen in combinatie met vorst, dek dan de boel af met bijvoorbeeld een plastic zak en knoop die goed dicht. Is de kabel ondanks je inspanningen toch bevroren, blaas hem dan warm met een föhn of gebruik slotontdooier. Gebruik geen warm water! 3. Neem je laadkabel mee Je weet dat de actieradius van een elektrische auto drastisch kan afnemen in de winter. De kou kan er daarom voor zorgen dat je een stuk minder ver komt dan je gewend bent. Neem daarom voor de zekerheid altijd de laadkabel mee in de auto, voor het geval je bestemming net even wat verder ligt dan dat je auto wil rijden. 4. Voorverwarmen Verwarm je auto alvast voor voordat je de deur uit gaat. Dan kan je nog even de stroom van het oplaadpunt gebruiken om de auto te verwarmen en ga je met een volle accu de weg op. 5. Eco-modus Gebruik zo veel mogelijk de eco-modus. Dit helpt je bij het doseren van het vermogen, dat je met dit weer echt niet nodig hebt. Daarnaast helpt het ook om zoveel mogelijk van je actieradius te behouden. 6. Winterbanden Een beetje een open deur en niet specifiek gericht op EV’s, maar wel goed om toch te benoemen. Winterbanden geven je extra grip wanneer de ondergrond glad is. In Nederland is het niet verplicht om op winterbanden te rijden, maar toch zijn ze aan te raden. Winterbanden werken namelijk al bij 7°C. Ga je naar het buitenland, check dan goed welke regels daar gelden. In Duitsland bijvoorbeeld ben je wel verplicht om winterbanden te hebben met een minimale profieldiepte van 4mm. 7. Stoelverwarming Het overgrote deel van de elektrische auto is voorzien van stoelverwarming, gebruik het om de auto te verwarmen in plaats van de kachel. Je kan tot wel 25% van de batterij besparen door alleen de verwarming van de stoelen te gebruiken. Weer wat kilometers gewonnen! 8. Elektronica uitzetten Als aanvulling op tip 7 helpt het om voorzichtig te zijn met het stroomgebruik in de auto. Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je telefoon, airco, kachel en de achterruitverwarming. Deze verbruiken een hoop stroom. Het wordt allicht minder comfortabel, maar je krijgt er de nodige kilometers voor terug. Hopelijk kun je met bovenstaande tips de winter trotseren met je EV en hier en daar wat kilometers winnen op je actieradius. Heb je geen zin om de deur uit te gaan, beproef dan je geluk bij een van de vele Paypal casino’s . Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet hoeft te gokken of je jouw bestemming gaat halen. Het bericht 10 wintertips voor jouw elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 december 2021

Alles wat je moet weten over wiellagers

Wat is een wiellager?  Van alle onderdelen van een auto zijn de remmen het belangrijkst. Maar remmen kan natuurlijk alleen als de auto in beweging is. De wiellagers zijn juist een super belangrijk onderdeel als de auto vooruit beweegt. Een wiellager zorgt er voor een wiel om zijn eigen as kan draaien door een soepele overbrenging tussen de aandrijfas en het wiel. Klein maar fijn Een lager bestaat uit super sterke stalen kogeltjes, die ingekapseld zijn in een metalen ring. Daarbinnen zijn ze bedekt met een laag vet die ervoor zorgt dat ze kunnen bewegen zonder wrijving. Aan de ene kant van het lager zit het wiel gemonteerd en aan de andere kant de wielnaaf. Hierdoor kan het wiel draaien met minimale wrijving. Een nieuwe wiellager Doorrijden met een kapotte wiellager is allesbehalve verstandig. Hoewel de auto nog wel kan rijden met een defecte wiellager, kan het serieuze schade toebrengen aan omliggende onderdelen van de ophanging of elektronische onderdelen als ABS. In het ergste geval slaat het wiel op slot tijdens het rijden of het wiel kan loskomen van het voertuig. Snel repareren dus! De SKF VKBA 3643 naaf kit heeft een ABS-sensor dus daar hoef je al geen rekening meer mee te houden. Je kunt ervoor kiezen om de wiellager te laten repareren bij een garage of om het zelf te doen. Doe dat laatste alleen als je weet wat je doet. Versleten lagers Hoewel de lagers minimale wrijving hebben, zijn ze vroeg of laat toch een keer versleten. Afhankelijk van het type wiellager verschilt het wanneer deze ongeveer versleten zijn. Een taps toelopende wiellager gaat zo’n 50.000 kilometer mee en een afgedichte lager gaat tot drie keer zo lang mee. Maar ook andere factoren hebben invloed op de conditie van de wiellager. Te weinig vet, sportief rijgedrag, rijden tegen stoepranden en ouderdom spelen allemaal een rol hierin. Symptomen kapotte wiellager Een defecte wiellager is te herkennen een grommend of gonzend geluid vanuit een van de hoeken van de auto. Het geluid verandert vaak bij het nemen van een bocht. Waar het wiellager defect is zal het geluid harder klinken wanneer het wiel aan die kant zwaarder belast wordt. Een andere vorm van een kapotte wiellager is wanneer er speling op zit. Om te controleren of dit daadwerkelijk zo is moet je de auto opkrikken en het wiel boven en onder beet te pakken en te wiebelen aan het wiel. Andere tekenen van een kapotte wiellager zijn een trillend stuur of abnormale slijtage van de banden.     Het bericht Alles wat je moet weten over wiellagers verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 december 2021

De VER zoekt een nieuwe voorzitter!

De Vereniging Elektrische Rijders (VER – www.evrijders.nl ) is dé stem van de elektrische rijder en de onafhankelijke informatiebron voor (toekomstige) elektrische rijders. Onze huidige voorzitter treedt per 1 januari 2022 af en wij zijn op zoek naar een waardige opvolger. De vereniging groeit als kool; steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en steeds meer mensen willen daarbij geholpen en gehoord worden. De VER is onafhankelijk, niet commercieel, informatief en verbindend en wil dat graag blijven. We hebben een verenigingsbureau in Oosterhout, een gedreven bestuur van vijf mensen, een directeur, twee medewerkers en een grote groep enthousiaste VER-ambassadeurs.  Onze nieuwe voorzitter: Is een autoriteit en een boegbeeld van de VER richting politiek en ambtelijk Den Haag. Heeft ruime bestuurlijke ervaring.  Heeft een sturende rol in belangenbehartiging in andere gremia, die verder door werknemers dan wel vrijwilligers wordt ingevuld. Fungeert als sparringpartner en primair aanspreekpunt van de directeur en vervult een brugfunctie tussen bestuur en werkorganisatie.  Coördineert het bestuur en de besluitvorming (er wordt gezorgd voor een strategische, kaderstellende insteek vanuit het bestuur). Neemt het voortouw in het professionaliseren en besturen van de vereniging en bij de ontwikkeling van de governance structuur en werkorganisatie. Speelt een interne rol als relatiebeheerder richting bestuur, leden en omgeving.   Wij zoeken:  een technische goede voorzitter met het talent om ‘de boel bij elkaar te houden’ en  interesse om gestructureerd belangrijke onderwerpen op de agenda te krijgen. een sociale, enthousiaste, positieve, zorgzame doorzetter. iemand met ervaring met de automotive branche en passie voor de EV-transitie. een heldere communicator. een vrouw of man met een groot relevant netwerk. De tijdsinvestering voor het voorzitterschap schatten we in op een halve dag per week. Hier is een onkosten vergoeding voor beschikbaar. Interesse? Stuur een mail naar Marina van Helvoort via marinavanhelvoort@evrijders.nl  

10 december 2021

Onze jongste VER ambassadeur Darius

Kan je jezelf voorstellen en vertellen wat jij zo leuk vindt aan elektrische auto's? Hoi, ik ben Darius (14 jaar) ik houd van mountainbiken en elektrische auto’s. Ik vind elektrische auto's leuk omdat ze hard kunnen optrekken en omdat ze goed voor het milieu zijn. Je bespaart geld omdat het opladen goedkoper is en je weinig onderhoud hoeft te doen. Je kan als je wilt overal opladen als je de stekker meeneemt en een gewoon stopcontact gebruikt. Ik vind de app op m'n mobiele telefoon ook handig; je kan hiermee de auto openen, zien waar hij is en via je agenda de bestemming alvast in het navigatiesysteem zetten. O ja, je kan ook voice control gebruiken en de auto kan zelf rijden. Er zijn steeds meer merken die elektrische auto's maken, ik vind het leuk om nieuwe elektrische auto's van binnen te bekijken. Mijn vrienden vinden het ook leuk om onze auto en andere elektrische auto’s te zien. Wat ook gaaf was is dat er spelletjes in zitten en er continu updates komen. Er zijn vaak kinderen die naar ons toekomen en vragen om de auto van binnen te zien. Toen we in Tsjechië waren kwam er een groep kinderen langs die het heel gaaf vonden om een Tesla te zien. De eerste keer toen ik mijn stiefvader ontmoette, ik was toen net 8, hadden mijn moeder en ik met hem afgesproken bij een laadpaal. Ik wilde wel met hem meerijden, maar durfde niet echt met hem te praten. Toen hij de auto ging opladen vond ik het zo interessant dat ik daarna bij hem in de auto durfde te stappen en hem vragen bleef stellen over zijn auto. Sindsdien ben ik enorm enthousiast over elektrische auto's. Jeroen had een van de allereerste elektrische auto's in Nederland, het jaartal 2011 staat op een sticker op de achterruit. Dat vond ik heel gaaf, maar de auto reed niet zo ver omdat hij ouder was. We kregen 2,5 jaar geleden een Tesla waar we verder mee kunnen rijden.    Wat heb je tot nu toe gedaan met elektrisch rijden? Ik ben vaker met mijn stiefvader mee geweest naar elektrisch rijden beurzen. Ongeveer 3,5 jaar geleden werden Jeroen; mijn stiefvader en ik live geïnterviewd door radio Utrecht. We hadden bij een snellader van Fastned afgesproken. De interviewer kwam met een busje aan (niet elektrisch) met een enorme antenne er bovenop voor de radio. Hij wist niet zoveel over elektrische auto's en dat vond ik maar stom. Ik vertelde eerst dat ik het fijn vond dat elektrische auto's stil zijn en dat ik het leuk vond dat ze hard kunnen optrekken. Ik kreeg daarna allemaal cadeautjes; een zaklamp, een drinkwaterzak en een pet.  Ik zou zelf een keer op een normale weg willen rijden en hard optrekken. We waren het laatst tijdens de EV Experience op het circuit in Zandvoort. Daar had ik toen zelf wel op het circuit willen rijden.  Ik ben ook met mijn stiefvader, moeder en zusje met de EV rally naar de klimaattop naar Glasgow geweest. Dat was heel leuk, maar ook wel heel veel rijden. Ik heb leuke mensen ontmoet en heb daar een heel groot laadstation bezocht, een soort benzinestation voor elektrische auto’s. Ik was de jongste ondertekenaar van de declaratie. Het is belangrijk dat we klimaatverandering tegen gaan.   Wat zouden we moeten doen om meer kinderen in Nederland te interesseren voor elektrische auto's? Er moeten meer elektrische (school)bussen komen. En dat er op school uitleg wordt gegeven over elektrische auto's en dat er dan een auto langskomt ter demonstratie. Jullie zouden ook scholen kunnen uitnodigen zodat klassen gratis of goedkoop beurzen voor elektrisch rijden kunnen bezoeken.     Bekijk hier het tv-item wat gemaakt is over de EV rally. En hier vind je meer informatie over het 'benzinestation' voor elektrische auto's.

09 december 2021

Verpleger wint in casino de grootste BWM die er is

Gokje wagen Iedereen waagt wel eens een gokje. De een koopt een oudejaarslot, de ander zet zijn geld op crypto of doet een gokje via casinoraadgever.com. Het spelen op gokkasten blijft ook onverminderd populair in ons land. Daarvoor hoef je tegenwoordig niet eens meer fysiek naar een casino. In het Online Casino kun je mooi prijzen winnen zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft. BMW X70 M50i In Florida ging de 50-jarige verpleegkundige Duane Kelloway wel de deur uit en bezocht het Seminole Hard Rock Hotel & Casino, om na een paar lange werkweken in het ziekenhuis wat stoom af te blazen. Kelloway had geen interesse in traditionele gokspellen zoals roulette, blackjack of poker, maar koos ervoor om zijn geluk te beproeven achter een gokkast. Hij wist een paar keer te winnen achter de fruitautomaat, maar geen gekke bedragen. Maar wat hij niet doorhad was dat door zijn overwinningen de totale uitgekeerde winst van het Seminole Hard Rock Hotel & Casino dat jaar tot boven de 1 miljard dollar kwam. Uniek Deze unieke mijlpaal wilde het casino groots vieren en beloonde Kelloway met een hagelnieuwe 2022 BMW X7 M50i, ter waarde van 112.00 dollar. De operatiekamerverpleger wist niet wat hem overkwam toen hij hoorde wat hij gewonnen had. De timing was volgens hem ideaal, want zijn huidige auto was een Ford Tauraus uit 2013 met dik 320.000 kilometer op de teller. Goede timing Kelloway vertelde aan een lokaal televisiestation dat hij oorspronkelijk op vrijdag het casino zou bezoeken, maar dat zijn vrouw, die ook verpleegster is, overtuigde hem een dag later te gaan. “Ik dacht dat ik flauw zou vallen. Om zoveel geluk te hebben om hier op het juiste moment en de juiste plaats en bij de juiste machine te zijn.” Kelloway was die dag niet de enige winnaar. Alle 1.130 gokautomaatspelers die binnen 15 minuten ook wisten te winnen kregen 100 dollar extra uitgekeerd. Spartanburg De gewonnen BMW X7 hoeft niet helemaal uit Europa verscheept te worden, BMW produceert hem namelijk – net als de X3, X4, X5 en X6 – in het Noord-Amerikaanse Spartanburg. Het is de grootste BMW die je kunt krijgen, tot de Duitsers natuurlijk met een X8 komen. BMW X7 M50i De BMW X7 M50i is misschien wel dé versie die je moet hebben. Met een 4,4-liter zes-in-lijn met een vermogen van 530 pk (390 kW) en maximaal 750 Nm aan koppel zul je nooit power tekort komen. Het gemiddeld verbruik van 1 op 9 is met de huidige benzineprijzen wat pittig, maar daar heb je in Amerika niet zoveel last van. En als je hem in Nederland kunt betalen lig je ook niet wakker van de benzineprijzen. In ons land betaal je namelijk minimaal 176.000 euro voor een BMW X7 M50i. Het bericht Verpleger wint in casino de grootste BWM die er is verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 november 2021

VER ambassadeur Nicolaas Veltman

Wie ben jij als EV rijder? Naast dat ik mij als burger zorgen maak over het klimaat, houd ik mij als zelfstandig professional ook bezig met duurzaamheid. Twee motieven om zelf de overstap te maken naar elektrisch rijden. In mijn werk ben ik betrokken bij de energietransitie in de Gebouwde Omgeving. Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord moeten onze 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen uiterlijk in 2050 aardgasvrij zijn. Daarnaast is er ook een zogeheten sectortafel mobiliteit waar de overgang van fossiel naar elektrisch rijden centraal staat. In 2030 moeten er bijvoorbeeld al 2,8 miljoen elektrische auto’s op de weg rijden. Ik zie graag dat deze sectortafels beter samen werken. Op 26 november 2019 heb ik mijzelf op mijn verjaardag een nieuwe elektrische auto cadeau gedaan, de Hyundai Kona (Premium 64 kWh). Als ondernemer vind ik het belangrijk om een betaalbare auto te rijden met voldoende actieradius. De Hyundai Kona bood dit alles met een actieradius van ruim 400 km en is daarnaast ook nog eens prettig voor het oog. Een lage bijtelling (4%), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Zelfstandigenaftrek hebben dit voor mij mogelijk gemaakt. Het elektrisch rijden bevalt erg goed, geen seconde spijt, ik zou nooit meer terug willen. Een elektrische auto biedt een heerlijk rijervaring. Afstandsherkenning, mee remmen, waarschuwing dat de richtingaanwijzer aan moet, echt rijden in de 21ste eeuw. Toen ik mijn auto bij de garage ophaalde werd ik zelfs gewaarschuwd dat er een knopje op mijn dashboard zit die ik altijd aan moet laten staan om te zorgen dat ik niet uit de bocht vlieg als ik optrek. Ik mag het alleen uitzetten als ik mezelf vast rij in de modder. Maar ik ben vergeten waar dat knopje ook al weer zit.   Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur? Ik wil mij als VER ambassadeur inzetten als lobbyist in de regio Zuid om via de beleidsmatige kant elektrisch rijden te stimuleren en de sectortafels Gebouwde Omgeving en Mobiliteit dichterbij elkaar te brengen. Ik zie vanuit mijn werk dat deze twee tafels nu nog redelijk gescheiden werelden zijn. Hoe krijgen we ze beleidsmatig bij elkaar? Daar wil ik mij als ambassadeur graag hard voor maken. Ze zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hele wijken gaan de komende jaren op zoek naar een duurzaam alternatief voor de vertrouwde cv-ketel. Warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en inductiekookplaten laten de vraag naar elektriciteit stijgen. De capaciteit van ons netwerk is beperkt, hoe gaan we dat aanpakken als er tegelijkertijd ook steeds meer elektrische auto’s en dus laadpalen komen? In september heb ik de VER lobbytraining gevolgd. Een zeer leerzame bijeenkomt, zeker voor herhaling vatbaar. Voor mijn eerste activiteit als regionale lobbyist ben ik als VER ambassadeur panellid bij een discussie tijdens het EVent op 18 november in Uden. Dit EVent is bedoeld voor ambtenaren en bestuurders in Zuid Nederland waarbij behaalde EV resultaten met elkaar gedeeld worden en er ook gekeken wordt naar de toekomst. Ik heb er veel zin in, want zit gelijk met Staatssecretaris Van Weyenberg, de gedeputeerde Limburg Van Gaans, NAL voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy en Enexis bestuurder Daphne Verreth aan tafel.   Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen? Om heel Nederland elektrisch te laten rijden moeten we natuurlijk eerst zorgen voor een goede oftewel concurrerende prijs-kwaliteit-verhouding. Onbekend maakt onbemind dus voor diegenen die niet eerder elektrisch gereden hebben helpen prijsprikkels hun over die spreekwoordelijke drempel heen. Gelukkig komt er nu ook aandacht voor de tweedehandsmarkt zodat elektrische auto’s voor meer mensen toegankelijk worden en meer mensen ervaring met elektrisch rijden op kunnen doen. Maar dit is zeker niet voldoende. Er moet ook beleid zijn gericht op de langere termijn. Zo betekenen meer laadpalen uiteindelijk ook meer hoogspanningsmasten, met langdurige planologische procedures tot gevolg. Gemeentes hebben tegenwoordig veel op hun bordje. Zeker voor kleine en armlastige gemeentes is het erg moeilijk om voldoende capaciteit en expertise in huis te halen. Zo heeft adviesbureau AnderssonEllfersFelix bijvoorbeeld uitgerekend dat een gemiddelde gemeente 14 tot 17 extra fte nodig heeft voor het uitvoeren van 28 nieuwe of sterk geïntensiveerde taken uit het Klimaatakkoord. Provincies, Rijk en Europa zullen dus over de brug moeten komen om gemeentes op dit cruciale punt te ondersteunen. VER-ambassadeurs zijn daarbij nodig om gemeentes te helpen dit beleid concreet handen en voeten te geven met als motto: “goed voorbeeld doet goed volgen”. Daarnaast speelt ook de technische innovatie een belangrijke rol. Bij de superladers kan je nu in een kwartiertje je accu opladen. Dit soort ontwikkelingen maakt het voor mensen aantrekkelijker om over te stappen. De generatie na ons zijn diegenen die nog heel veel jaren op de weg voor zich hebben en zij zien dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Wij hebben twee pleegkinderen, die een weekend per maand bij ons logeren. De oudste, inmiddels 13 jaar, keek drie jaar geleden niet naar BMW’s maar naar Tesla’s. Deze kinderen hebben de (elektrische) toekomst!   Benieuwd hoe het EVent gegaan is waar Nicolaas aan deelgenomen heeft? Kijk hier de digitale uitzending terug. De bijdrage van Nicolaas start vanaf minuut 46.20.

18 november 2021

Een reisverslag van de 'electric road to COP26'

VER ambassadeurs Jan, Maarten en Jeroen met zijn gezin maakten deel uit van een speciale EV rally naar de klimaattop in Glasgow. Samen met EV rijders uit heel Europa hebben zij op deze wijze het belang van duurzame mobiliteit zichtbaar gemaakt. Benieuwd naar hun ervaringen? Lees hier het reisverslag van Jan.   Voor mij als zeer recent VER-ambassadeur (mei 2021) was het een fantastische kans om aan zo’n evenement als deze reis naar Glasgow te mogen deelnemen. Dank hiervoor dus aan de VER. Zoonlief Maarten(ook VER lid en bijna EV rijder) wilde graag mee dus woensdag togen we naar Eindhoven om vrouw en kroost van Jeroen, de tweede deelnemende VER afgevaardigde, op te halen en mee te nemen naar Brussel. Jeroen zou ‘s nachts aankomen. In Brussel stond de fantastische organisatie reeds klaar om onze auto te voorzien van GEVA- stickers. Goed herkenbaar de boodschap uitdragen: het is geen enkel probleem om met een EV naar Glasgow te rijden . Vanuit geheel Europa. Er waren auto’s uit Slovenië, Zweden, Italië, Duitsland, Frankrijk, België en dus Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zou Ierland zich bij ons voegen. Het eerste hotel had een serie (ook Tesla) Superchargers dus de volgende dag was elke EV volgeladen. Eerst nog even een foto bij het Atomium en een bezoek brengen aan een belangrijke lobbyclub en dan naar Calais. Door de Eurotunnel en proberen te wennen aan het rijden aan de andere kant van de weg. Gelukkig had Maarten meer ervaring hiermee opgedaan in Afrika dus kon ik even de kunst gaan afkijken. Ik rijd zelf EV sinds 2019 en heb de vragen waarmee niet-EV rijders meestal komen ook gehad en de meeste antwoorden erop inmiddels gevonden. Actieradius, kosten en laadmogelijkheden laten zich gemakkelijk bepalen. Het rijden van een EV is veel minder duur en moeilijk dan het voor sommige mensen lijkt. Dus samen met de electronica van apps en Tesla is het du totaal geen probleem om door de UK te reizen. En zeer comfortabel ook nog.De boodschap aan de wereld is dus welgemeend en onderbouwd. Eigenlijk ging de overstap voor mij in 2019 naar een EV erg soepel. De keuze was toen nog vrij beperkt. Een ruim vier jaar oude Tesla Model S 85 voor mij op dat moment de enige goede optie. Die kocht ik dan ook maar voor de helft van de nieuwprijs. Tegenwoordig is de keuze heel veel ruimer gelukkig, zowel nieuw als gebruikt. De reis naar Glasgow duurde drie dagen waarbij we allereerst een bezoek brachten aan een uitgebreid laadstation te Braintree waar we bijzonder hartelijk werden opgevangen, toegesproken en uitgewuifd. Als tweede locatie was er de fabriek van onder meer de bekende Zappi laadpaal waarna het hotel in Hull werd opgezocht. Ook buiten het programma werd er natuurlijk veel met elkaar opgetrokken. Zaterdag gingen we naar een bouwplaats van een enorme batterijfabriek aan de oostkust bij Falkirk. Vlakbij aan het strand een EV experience, maar ook kleine e-stepjes die we konden proberen. Overal waar we kwamen was veel aandacht van de pers, die ons filmde en interviewde. Geweldig dat er zoveel belangstelling is voor deze belangrijke ontwikkelingen.   Ook  de volgende dag bij The Kelpies waar we bij hoge uitzondering de auto’s voor de paardenhoofden mochten zetten voor de foto’s, was veel pers. Op de foto in de krant rijdt onze auto toevallig voorop.Na deze bijzondere ervaring ging het naar een   overheidsinstantie waar men nadenkt over verkeers- en EV vraagstukken. Heel veel pers maar ook b.v. de eerste volledig elektrische reisbus.en een Toyota PHEV camper.   Hierna kwamen we bij een zeer groot informatie- en testcentrum te Glasgow, waar nagenoeg elke EV uitgebreid kan worden bekeken en proefgereden. Met onafhankelijk advies. Op die manier wordt de drempel naar EV rijden wel echt veel kleiner gemaakt. Als het er nog niet is: echt iets om in NL te starten.Tja en toen was het programma voor ons na een gezamenlijke Indiase maaltijd en een korte nacht afgelopen. Sommigen bleven nog één of twee dagen maar wij reden terug. Complimenten aan de organisatie voor al het werk. Covid voorschriften m.b.t. testen maakten het niet gemakkelijker maar alles kwam goed.De thuisreis duurde ons inclusief laden en Eurotunnel bijna een etmaal. Schotland ligt best ver weg en er waren nogal wat ongelukken die voor veel vertraging zorgden. We reden in totaal 1972 mijl, oftewel 3156 km. We hadden een gemiddelde van 206 Wh per km. Stroomkosten kennen we met een Model S van vóór 2017 uiteraard niet want levenslang gratis Superchargen. Er wordt binnen de groep al weer druk gesproken over een spoedige reunie ergens in Midden Duitsland. Ik kijk ernaar uit.    

16 november 2021

Flinke batterij voor Ford E-Transit, prijzen onder 50 mille

25 verschillende uitvoeringen Ford levert 25 verschillende uitvoeringen van de E-Transit, denk aan een Bestelauto, Bestelauto Dubbele Cabine en Chassis Enkele Cabine, in diverse lengte- of hoogtevarianten. Afhankelijk van de gekozen uitvoering varieert het maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 tot 4,25 ton en is het laadvermogen maximaal 1.616 kilogram (Bestelauto) of 1.967 kilogram (Chassis Cabine). 67 kWh lithium-ion batterij Het accupakket heeft een bruikbare capaciteit van 67 kWh en maakt een actieradius van maximaal 317 kilometer mogelijk volgens de WLTP-testcyclus. Snelladen is mogelijk tot 115 kW. Met die laadkracht is de batterij in 34 minuten weer opgeladen van 15 naar 80 procent. Met een normale 3-fase laadpaal of Wallbox is de batterij volledig opgeladen in circa 7,2 uur, dankzij de 11 kW-on board lader. Dankzij ProPower Onboard is het mogelijk om gereedschap, lampen, laptops en bijvoorbeeld koelaggregaten op locatie van stroom te voorzien. 184 of 269 pk De elektromotor is leverbaar in twee versies – 135 kW (184 pk) of 198 kW (269 pk) – en heeft een maximumkoppel van 430 Nm. Aan motorvermogen dus geen gebrek. De Ford E-Transit wordt in het voorjaar van 2022 bij de Nederlandse Transit Centrum dealers verwacht. Prijzen in Nederland, exclusief belastingen De Bestelauto 350 L2 Ambiente is leverbaar vanaf 49.050 euro, exclusief belastingen. De Bestelauto L2 Trend is er vanaf 51.100 ex ex. Prijzen van de Chassis Cabine beginnen bij 48.675 euro voor de L3 Ambiente en 50.350 euro voor de L3 Trend. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van de 135 kW sterke elektromotor. De meerprijs van de versie met 198 kW bedraagt 2.150 euro. Later volgen nog de prijzen van de overige uitvoeringen en optionele uitrusting. Uitrusting Ambiente De Ford E-Transit Ambiente is standaard uitgerust met onder meer Electronic Air Temperature Control, SYNC 4 met 12-inch touchscreen, Keyless Start, een elektrische handrem, verwarmbare stoelen, de Quickclear-voorruit en elektrisch bedien- en verwarmbare buitenspiegels. Ook standaard is het FordPass Connect Modem voor onbeperkte tijd toegang tot de diensten van FordPass Pro. Ook inbegrepen zijn een jaar lang toegang tot het FordPass-laadnetwerk en een jaarabonnement op Ford Telematics. Uitrusting E-Transit Trend De Trend vult de uitrusting van de Ambiente aan met systemen die de productiviteit en veiligheid verder verhogen en de bedrijfskosten verlagen. Enkele voorbeelden zijn het Ford Connected Navigation System, Cruise Control, Pre Collision Assist met Pedestrian Detection, Lane Departure Warning, Lane-Keeping Aid en parkeersensoren rondom. De bestelauto uitvoering heeft ook een laadvloerbescherming. Het bericht Flinke batterij voor Ford E-Transit, prijzen onder 50 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 november 2021

Elektrische Subaru Solterra komt bekend voor

Solterra: twee Latijnse woorden De Solterra is de eerste BEV van Subaru die wereldwijd wordt gelanceerd. De naamgeving is een samentrekking van twee Latijnse woorden Sol en Terra, de woorden voor ‘sun’ (zon) en ‘earth’ (Aarde). Zodoende ontstaat ‘Solterra’. e-Subaru Global Platform Subaru bouwt de Solterra naar eigen zeggen op het e-Subaru Global Platform. Dit platform is in samenwerking met Toyota ontwikkeld als een speciaal voor BEV’s bedoeld platform. Toyota spreekt zelf over een ‘e-TNGA-platform’. Het accupakket is uiteraard in de bodemsectie verwerkt voor een laag zwaartepunt. Ook maakt het accupakket deel uit van de complete structuur om de carrosseriestijfheid- en stevigheid te verbeteren. Interieur Subaru Solterra Het interieur heeft grote overeenkomsten met de Toyota bZ4X. Ook hier zien we een laag instrumentenpaneel en bovenop het instrumentenpaneel gemonteerde klokken. Forse displays mogen niet ontbreken. Aandrijflijn Over de aandrijflijn doet Subaru nog geen uitspraken, maar aangezien Toyota de technische specificaties van de bZ4X al vrijgegeven heeft, is het een invuloefening. Er is wel een klein verschil. Toyota levert zijn bZ4X met voor- of vierwielaandrijving. Subaru kiest – zoals je mag verwachten van dit Japanse automerk met rally-DNA – louter voor de AWD-variant met een 80 kW sterke elektromotor op de vooras en een elektromotor van 80 kW op de achteras. De Subaru Solterra AWD heeft naar verwachting een systeemvermogen van 160 kW (217,6 pk) en 336 Nm aan koppel, goed voor een topsnelheid van 160 km/u en een 0-100-tijd van 7,7 seconden. Batterij De lithium-ion-batterij van de Subaru Solterra AWD biedt een capaciteit van 71,4 kWh. Daarmee moet het model ongeveer 450 kilometer (WLTP) kunnen afleggen op een volle lading stroom. Snelladen kan tot 150 kW (CCS2) waarmee opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk is in ongeveer 30 minuten. Rijmodi voor Subaru Solterra De Subaru Solterra krijgt verschillende rijmodi om ook tijdens moeilijke omstandigheden voldoende grip te bieden, denk aan rijden in sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (snelheden tot 20 km/u). Door toevoeging van de nieuwe Grip Control-functie, die het mogelijk maakt om de auto op constante snelheid te laten rijden terwijl de auto ook op slecht wegdek gestabiliseerd wordt, is de bruikbaarheid verder vergroot. Sterke focus op veiligheid Het pakket aan actieve rijhulpsystemen zal in grote lijnen gelijk aan de Toyota bZ4X. Subaru belooft ook een zeer stijve carrosserie. In het geval van een aanrijding absorbeert de structuur die het gewicht naar de verschillende carrosseriegeraamtes overbrengt efficiënt de botsenergie. Dat beschermt niet alleen de inzittenden van de auto, maar beschermt eveneens de hoog-voltagecomponenten in de BEV. Zonnepanelen in het dak Het ligt in de lijn der verwachting dat ook Subaru zonnepanelen in het dak (solar roof) van de auto zal aanbieden. Het past in ieder geval uitstekend bij de Latijnse naam, want ‘sol’ staat voor zon. Dankzij deze zonnepanelen kan de Solterra zonne-energie opslaan in de batterij. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Het solar roof-daksysteem moet op jaarbasis genoeg energie opwekken om 1.800 kilometer te rijden. Het bericht Elektrische Subaru Solterra komt bekend voor verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 november 2021

Tarief Fastned naar 0,69 per kWh

+17 procent De prijsstijging van ongeveer 17 procent geldt voor Nederland en België. Welke gevolgen gaat dit hebben voor de portemonnee? Voor halen er even een rekenvoorbeeld bij, dat is wel zo makkelijk. Een rekenvoorbeeld Stel je stop bij een Fastned-snellader en slurpt 30 kWh aan stroom op. Met een tarief van 0,59 euro moest je voorheen 17,70 euro betalen. Met het nieuwe tarief van 0,69 euro per kWh betaal je 20,7 euro voor diezelfde 30 kWh. Een prijsverschil van drie euro dus. Dit betekent weer dat de prijs per gereden kilometer iets toeneemt. Gedeeltelijk ingedekt De elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt zijn de afgelopen periode aanzienlijk gestegen. Fastned heeft zich gedeeltelijk ingedekt tegen deze stijging door de verkoop van HBE’s (Hernieuwbare Brandstofeenheden). Daarnaast heeft Fastned volledige controle over de verkoopprijs. In oktober schreef het bedrijf nog dat werd overwogen om te bewegen naar een meer dynamische prijs-strategie waarmee de fluctuaties op de Europese groothandelsmarkt voor elektriciteit beter gevolgd kunnen worden. Met de prijsstijging van 0,59 naar 0,69 euro per kWh voegt Fastned de daad bij het woord. Fastned groeit als kool Fastned zag de omzet gerelateerd aan opladen in het derde kwartaal van 2021 met 96 procent stijgen naar 3,2 miljoen euro, tegen 1,6 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De resultaten over het derde kwartaal werden gerealiseerd dankzij de sterke verkoop van elektrische voertuigen in alle markten waarin Fastned actief is. Fastned houdt vast aan haar doelstelling om 45 of meer stations te realiseren in 2021 en ziet op basis van de huidige bouwplanning zelfs de mogelijkheid om tot 55 stations te realiseren. Aantal laders uitbreiden De doelstelling voor het aantal laders is herzien tot 160 nieuwe laders geïnstalleerd op bestaande stations in plaats van 200. Dit als gevolg van een grotere focus op de bouw van nieuwe stations, vertragingen bij de levering van netaansluitingen en de wijziging naar een meer omvattend plan voor het uitbreiden van stations in Duitsland, dat gepland staat voor het eerste kwartaal van 2022. Tegen het einde van het jaar zal het netwerk tussen de 176 en 186 stations uitkomen (exclusief 11 omgebouwde MisterGreen-locaties) en tussen 750 en 800 laders. Het bericht Tarief Fastned naar 0,69 per kWh verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 november 2021