Servicebenchmark 2024: zo is het gesteld met ons laadnetwerk

Gepubliceerd op: 21 oktober 2024
Elke twee jaar voert het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) een servicebenchmark uit, om te onderzoeken hoe het is gesteld met het Nederlandse laadpalennetwerk. Dit jaar werkten daar ook tientallen VER-leden aan mee. 

De NKL servicebenchmark wordt om het jaar uitgevoerd, om te onderzoeken hoe het is gesteld met de bereikbaar-, betrouwbaar- en toegankelijkheid van het laadnetwerk. Dit jaar is er voor het eerst ook gekeken naar semi-publieke laadpunten en snelladers. Daarom is het 2024-onderzoek niet één-op-één te vergelijken met het vorige onderzoek, maar toch is er een aantal positieve conclusies te vinden. 

Minder overvolle laadpunten
Zo was de algemene conclusie van het onderzoek positief: de kwaliteit van de publieke laadinfrastructuur is op dit moment hoog. Dat komt met name door de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van laadpalen, en het feit dat de landelijke laaddruk is afgenomen. Daardoor zijn er in algemene zin minder overvolle laadpunten.

Volgens het NKL is het ook goed gesteld met de betrouwbaarheid van laadpalen, en zijn er minder vaak storingen dan voorheen. Hetzelfde geldt voor de algemene toegankelijkheid: het is eenvoudig om bij laadpalen te parkeren en de kabel aan te sluiten. Wel is het zo dat er nog relatief vaak auto's op een laadpunt die niet worden opgeladen. 

Groene stroom
Positief is ook de stroom die uit de laadpunten komt: vrijwel elke CPO maakt gebruik van 100% groene stroom uit Nederland. Dat wordt in veel gevallen ook duidelijk gecommuniceerd, vaak mét onderbouwing en/of verklaring. Het NKL schrijft dat organisaties 'uit de fossiele brandstofsector' dat opvallend goed doen, net als aanbieders van snelladers. Het aandeel groene stroom is bij semi-publieke laadpunten vaak lager of juist onbekend, omdat de exploitant van de laadpaal in die gevallen vaak niet verantwoordelijk is voor het onderliggende stroomcontract. 

Of er dan ook verbeterpunten zijn? Jazeker. Zo schrijft het NKL dat de vindbaarheid van laadpalen nog steeds niet op niveau is, en zelfs is afgenomen ten opzichte van het vorige onderzoek. Zo tonen bijvoorbeeld niet alle apps semi-publieke laadpunten. 

Resultaten en webinar
Wil je zelf de resultaten lezen of het webinar terugkijken, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de resultaten? Klik dan op deze link