In onze rubriek VER ambassadeur aan het woord spreken we deze keer met Nicolaas Veltman, VER -lid sinds 27-4-2019 en sinds 5-3-2021 zelfs Premium-lid.
Nicolaas zet zich als lobbyist in voor de regio Zuid en moet nog steeds op zoek naar dat ene knopje in de zijn elektrische auto die zorgt dat hij niet uit de bocht vliegt bij het optrekken.
Wie ben jij als EV rijder?
Naast dat ik mij als burger zorgen maak over het klimaat, houd ik mij als zelfstandig professional ook bezig met duurzaamheid. Twee motieven om zelf de overstap te maken naar elektrisch rijden. In mijn werk ben ik betrokken bij de energietransitie in de Gebouwde Omgeving. Zoals afgesproken in het Klimaatakkoord moeten onze 7 miljoen woningen en 1 miljoen gebouwen uiterlijk in 2050 aardgasvrij zijn. Daarnaast is er ook een zogeheten sectortafel mobiliteit waar de overgang van fossiel naar elektrisch rijden centraal staat. In 2030 moeten er bijvoorbeeld al 2,8 miljoen elektrische auto’s op de weg rijden. Ik zie graag dat deze sectortafels beter samen werken.
Op 26 november 2019 heb ik mijzelf op mijn verjaardag een nieuwe elektrische auto cadeau gedaan, de Hyundai Kona (Premium 64 kWh). Als ondernemer vind ik het belangrijk om een betaalbare auto te rijden met voldoende actieradius. De Hyundai Kona bood dit alles met een actieradius van ruim 400 km en is daarnaast ook nog eens prettig voor het oog. Een lage bijtelling (4%), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Zelfstandigenaftrek hebben dit voor mij mogelijk gemaakt.
Het elektrisch rijden bevalt erg goed, geen seconde spijt, ik zou nooit meer terug willen. Een elektrische auto biedt een heerlijk rijervaring. Afstandsherkenning, mee remmen, waarschuwing dat de richtingaanwijzer aan moet, echt rijden in de 21ste eeuw. Toen ik mijn auto bij de garage ophaalde werd ik zelfs gewaarschuwd dat er een knopje op mijn dashboard zit die ik altijd aan moet laten staan om te zorgen dat ik niet uit de bocht vlieg als ik optrek. Ik mag het alleen uitzetten als ik mezelf vast rij in de modder. Maar ik ben vergeten waar dat knopje ook al weer zit.
Waar houd jij je mee bezig als VER ambassadeur?
Ik wil mij als VER ambassadeur inzetten als lobbyist in de regio Zuid om via de beleidsmatige kant elektrisch rijden te stimuleren en de sectortafels Gebouwde Omgeving en Mobiliteit dichterbij elkaar te brengen. Ik zie vanuit mijn werk dat deze twee tafels nu nog redelijk gescheiden werelden zijn. Hoe krijgen we ze beleidsmatig bij elkaar? Daar wil ik mij als ambassadeur graag hard voor maken. Ze zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hele wijken gaan de komende jaren op zoek naar een duurzaam alternatief voor de vertrouwde cv-ketel. Warmtepompen, zonneboilers, zonnepanelen en inductiekookplaten laten de vraag naar elektriciteit stijgen. De capaciteit van ons netwerk is beperkt, hoe gaan we dat aanpakken als er tegelijkertijd ook steeds meer elektrische auto’s en dus laadpalen komen? In september heb ik de VER lobbytraining gevolgd. Een zeer leerzame bijeenkomt, zeker voor herhaling vatbaar. Voor mijn eerste activiteit als regionale lobbyist ben ik als VER ambassadeur panellid bij een discussie tijdens het EVent op 18 november in Uden. Dit EVent is bedoeld voor ambtenaren en bestuurders in Zuid Nederland waarbij behaalde EV resultaten met elkaar gedeeld worden en er ook gekeken wordt naar de toekomst. Ik heb er veel zin in, want zit gelijk met Staatssecretaris Van Weyenberg, de gedeputeerde Limburg Van Gaans, NAL voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy en Enexis bestuurder Daphne Verreth aan tafel.
Wat kunnen we doen om heel Nederland aan het elektrisch rijden te krijgen?
Om heel Nederland elektrisch te laten rijden moeten we natuurlijk eerst zorgen voor een goede oftewel concurrerende prijs-kwaliteit-verhouding. Onbekend maakt onbemind dus voor diegenen die niet eerder elektrisch gereden hebben helpen prijsprikkels hun over die spreekwoordelijke drempel heen. Gelukkig komt er nu ook aandacht voor de tweedehandsmarkt zodat elektrische auto’s voor meer mensen toegankelijk worden en meer mensen ervaring met elektrisch rijden op kunnen doen. Maar dit is zeker niet voldoende. Er moet ook beleid zijn gericht op de langere termijn. Zo betekenen meer laadpalen uiteindelijk ook meer hoogspanningsmasten, met langdurige planologische procedures tot gevolg. Gemeentes hebben tegenwoordig veel op hun bordje. Zeker voor kleine en armlastige gemeentes is het erg moeilijk om voldoende capaciteit en expertise in huis te halen. Zo heeft adviesbureau AnderssonEllfersFelix bijvoorbeeld uitgerekend dat een gemiddelde gemeente 14 tot 17 extra fte nodig heeft voor het uitvoeren van 28 nieuwe of sterk geïntensiveerde taken uit het Klimaatakkoord. Provincies, Rijk en Europa zullen dus over de brug moeten komen om gemeentes op dit cruciale punt te ondersteunen. VER-ambassadeurs zijn daarbij nodig om gemeentes te helpen dit beleid concreet handen en voeten te geven met als motto: “goed voorbeeld doet goed volgen”.
Daarnaast speelt ook de technische innovatie een belangrijke rol. Bij de superladers kan je nu in een kwartiertje je accu opladen. Dit soort ontwikkelingen maakt het voor mensen aantrekkelijker om over te stappen.
De generatie na ons zijn diegenen die nog heel veel jaren op de weg voor zich hebben en zij zien dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Wij hebben twee pleegkinderen, die een weekend per maand bij ons logeren. De oudste, inmiddels 13 jaar, keek drie jaar geleden niet naar BMW’s maar naar Tesla’s. Deze kinderen hebben de (elektrische) toekomst!
Benieuwd hoe het EVent gegaan is waar Nicolaas aan deelgenomen heeft? Kijk hier de digitale uitzending terug. De bijdrage van Nicolaas start vanaf minuut 46.20.