1. Calculeer verlies in
Wanneer de temperatuur daalt krijgt een accu in een elektrische auto het moeilijk, ze kunnen gewoonweg niet tegen de kou. Houd daarom als vuistregel aan dat de range van een elektrische auto in de winter ongeveer 10% minder is dan de gemiddelde actieradius.
2. Laadkabel vastgevroren
Het is heel vervelend als je ‘s ochtends bij je auto komt en de laadkabel zit vastgevroren… Dat komt omdat vocht alsnog onder het randje kan komen door bijvoorbeeld sneeuw of regen en dat vervolgens bevriest. Zorg er daarom voor dat je de stekker volledig droog in de aansluiting steekt. En als het gaat sneeuwen of regen in combinatie met vorst, dek dan de boel af met bijvoorbeeld een plastic zak en knoop die goed dicht. Is de kabel ondanks je inspanningen toch bevroren, blaas hem dan warm met een föhn of gebruik slotontdooier. Gebruik geen warm water!
3. Neem je laadkabel mee
Je weet dat de actieradius van een elektrische auto drastisch kan afnemen in de winter. De kou kan er daarom voor zorgen dat je een stuk minder ver komt dan je gewend bent. Neem daarom voor de zekerheid altijd de laadkabel mee in de auto, voor het geval je bestemming net even wat verder ligt dan dat je auto wil rijden.
4. Voorverwarmen
Verwarm je auto alvast voor voordat je de deur uit gaat. Dan kan je nog even de stroom van het oplaadpunt gebruiken om de auto te verwarmen en ga je met een volle accu de weg op.
5. Eco-modus
Gebruik zo veel mogelijk de eco-modus. Dit helpt je bij het doseren van het vermogen, dat je met dit weer echt niet nodig hebt. Daarnaast helpt het ook om zoveel mogelijk van je actieradius te behouden.
6. Winterbanden
Een beetje een open deur en niet specifiek gericht op EV’s, maar wel goed om toch te benoemen. Winterbanden geven je extra grip wanneer de ondergrond glad is. In Nederland is het niet verplicht om op winterbanden te rijden, maar toch zijn ze aan te raden. Winterbanden werken namelijk al bij 7°C. Ga je naar het buitenland, check dan goed welke regels daar gelden. In Duitsland bijvoorbeeld ben je wel verplicht om winterbanden te hebben met een minimale profieldiepte van 4mm.
7. Stoelverwarming
Het overgrote deel van de elektrische auto is voorzien van stoelverwarming, gebruik het om de auto te verwarmen in plaats van de kachel. Je kan tot wel 25% van de batterij besparen door alleen de verwarming van de stoelen te gebruiken. Weer wat kilometers gewonnen!
8. Elektronica uitzetten
Als aanvulling op tip 7 helpt het om voorzichtig te zijn met het stroomgebruik in de auto. Denk bijvoorbeeld aan het opladen van je telefoon, airco, kachel en de achterruitverwarming. Deze verbruiken een hoop stroom. Het wordt allicht minder comfortabel, maar je krijgt er de nodige kilometers voor terug.
Hopelijk kun je met bovenstaande tips de winter trotseren met je EV en hier en daar wat kilometers winnen op je actieradius. Heb je geen zin om de deur uit te gaan, beproef dan je geluk bij een van de vele Paypal casino’s. Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet hoeft te gokken of je jouw bestemming gaat halen.
Het bericht 10 wintertips voor jouw elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl.