Nieuws

Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021)

Snelle elektrificatie De elektrificatie gaat bij lichte bedrijfswagens sneller dan bij personenauto’s. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo rijden deze bedrijfswagens relatief weinig kilometers per rit en vaak in bebouwd gebied. Kortom, een volledig elektrische aandrijving is veel eerder een realistisch alternatief voor een verbrandingsmotor dan bij gewone personenauto’s. Daar komt bij dat sommige steden van plan zijn om in 2025 een zero-emissiezone voor bedrijfswagens in te voeren. Wie daar is gevestigd of zijn werkzaamheden uitvoert, zal de komende jaren simpelweg wel moeten overstappen op een elektrisch aangedreven busje. Dat speelt in Nederland, maar ook wel daarbuiten. Stellantis, het moederbedrijf van Citroën en Peugeot, verwacht bijvoorbeeld dat in 2025 al 30% van alle door hun verkochte lichte bedrijfswagen een elektrische aandrijflijn heeft. Voor 2030 is dat percentage al gestegen tot liefst 70%. Dat is overigens inclusief waterstof-elektrische modellen . Elektrisch net zo praktisch De elektrische aandrijflijn is op zo’n manier in de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner verwerkt, dat de specificaties voor laadvolume en -vermogen en de mogelijkheden op gebied van conversies voor de elektrische varianten volledig gelijk zijn aan die van de brandstofversies. Het maximale trekgewicht is met 750 kg wel wat beperkt, maar het laadvermogen bedraagt nog steeds een stevige 800 kg. Afhankelijk van de carrosserievariant en -configuratie meet het laadvolume drie tot zelfs ruim vier vierkante meter. Overigens wordt niet iedere variant officieel in Nederland geleverd. Zo voldoet de uitvoering met dubbele cabine niet aan de eisen voor het grijs kenteken, waardoor die variant voor Nederland niet interessant is. Dat geldt overigens net zo goed voor de brandstofversie daarvan. Actieradius en opladen De volledig elektrische actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Ruimschoots genoeg dus. Uit eigen onderzoek van Stellantis blijkt namelijk dat 80% van de huidige bedrijfswagenklanten niet meer dan 200 kilometer per dag rijdt. Zeker in Nederland, waar de busjes geen lange snelwegafstanden zullen afleggen, moet je ook in de praktijk dicht bij de theoretische actieradius kunnen komen. Bovendien is voor de WLTP-cijfers al rekening gehouden met rijden met lading. De gereden route, de rijstijl van de bestuurder en de omgevingstemperatuur zullen dus een grotere invloed op de actieradius hebben dan zware lading. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 50 kWh en wordt geleverd met 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. De garantie houdt in dat de accu binnen die periode minstens 70% van zijn capaciteit behoudt. Ook fijn. De auto’s zijn afhankelijk van de uitvoering voorzien van een 7 kW (eenfase) of 11 kW (driefase) boordlader. Met die laatste behoort ook snelladen tot de mogelijkheden. Dan is de batterij in ongeveer een half uur weer voor 80% opgeladen. Aan een openbare laadpaal duurt volledig opladen vijf uur (of 7,5 uur met de 7 kW-lader). Aandrijflijn en prestaties De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h. Overigens is het volle vermogen alleen beschikbaar in de Power-rijmodus. In rijmodus Normal beschik je over 80 kW (109 pk) en in Eco-modus is het vermogen beperkt tot 60 kW (82 pk). Parallel daaraan neemt ook het koppel af, alles om de batterijlading te sparen op de momenten dat het volle vermogen niet noodzakelijk is. De rijmodi zijn dus gericht op maximale energiebesparing (Eco), maximale prestaties (Power) en een ideale balans daartussen (Normal). In Eco-modus wordt ook de werking van bijvoorbeeld de airconditioning of verwarming wat teruggeschroefd voor verdere energiebesparing. Normal gebruik je voor veruit de meeste ritten, Eco is voor als je energie wilt of moet besparen en Power is voor als je bijvoorbeeld met zware lading rijdt. Nieuw infotainment voor Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner De elektrische versies van de Berlingo en Partner hebben nog wat in petto: een nieuw infotainmentsysteem met (dus) ook nieuwe functies. De meeste nieuwtjes hebben direct verband met de elektrische aandrijving. Zo is er bijvoorbeeld een functie om een laadsessie in te plannen of het interieur voorafgaand aan de rit alvast lekker op temperatuur te brengen terwijl de auto oplaadt. De bediening van deze functies kan ook via de My Citroën- en My Peugeot-app. In die apps vind je ook onderhoudsinformatie en informatie over bijvoorbeeld oplaadmogelijkheden onderweg. Los van de ‘elektrische zaken’ is ook het (optionele) volledig digitale instrumentenpaneel een nieuwe toevoeging. Rijden De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner hebben een gelijke aandrijflijn, maar toch zijn er wat verschillen. Bij de Citroën e-Berlingo is de onderstelafstemming bijvoorbeeld sterker gericht op comfort. De e-Partner biedt de kenmerkende Peugeot i-Cockpit en bijbehorende, wat strakkere onderstelafstemming. Het verschil is niet super groot, maar wel merkbaar. Op grote oneffenheden, zoals de Franse wegen die weleens hebben, willen de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zonder lading nog wel eens een beetje ‘stuiteren’. Vooral bij kleine oneffenheden is te merken dat de Citroën die net even beter wegwerkt. We hebben met lege busjes gereden, maar ook met een lading van 200 kg achterin. Dan is te merken dat ze net even strakker op de weg liggen. De prestaties nemen met lading uiteraard wel iets af. Ook hier: het verschil is niet heel groot, maar wel merkbaar. Dan biedt de Power-modus uitkomst. De rijmodi Er zit merkbaar verschil tussen de verschillende rijmodi. In Eco-modus doet de auto het zeer rustig aan. Zo rustig, dat dit inderdaad een rijmodus is die je eigenlijk alleen gebruikt in de stad of als je écht energie moet besparen. De rijmodus Normal biedt zoals bedoeld de beste balans tussen prestaties en verbruik en in Power is de auto merkbaar een stuk krachtiger. Zonder lading zou je de acceleratie zelfs vlot kunnen noemen. Met lading biedt de Power-modus uitkomst bij het invoegen op de snelweg, dan wordt het gewicht van de lading als het ware gecompenseerd. B-modus Zoals tegenwoordig iedere andere elektrisch aangedreven auto hebben ook de Citroën e-Berlingo en de Peugeot e-Partner een B-modus. Schakel je die in, dan remt de auto extra sterk op de elektromotor. Daarmee win je niet alleen energie terug die anders tijdens het remmen verloren gaat, ook spaar je er de remmen mee. De B-modus is bij de Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner wel wat minder sterk dan gemiddeld. Je kunt zonder daadwerkelijk de rem aan te raken afremmen voor bijvoorbeeld een naderende bocht (‘one pedal driving’), maar voor sterker afremmen zal je toch nog het rempedaal moeten gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afremmen voor een rotonde of rode stoplichten. Voor een volledige ‘one pedal’ rijervaring zou de B-modus dus nog wel wat krachtiger mogen zijn. Dat neemt niet weg dat de B-modus prettig rijdt en we hem al snel bij iedere rit inschakelen. Uitrusting en prijzen Zoals gezegd komen de verschillende uitvoeringen en uitrustingen in principe volledig overeen met de brandstofversies van de busjes. Enkele (al dan niet optionele) highlights zijn Surround Rear Vision (beeld achteruitrijcamera weergegeven in de binnenspiegel), een head-up display, stabiliteitscontrole voor het rijden met een aanhanger en een indicator die waarschuwt wanneer het maximale laadvermogen wordt overschreden. De Peugeot voegt daar nog de i-Cockpit aan toe. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Stellantis heeft als doelstelling “om de elektrische versie niet duurder aan te bieden dan de brandstofversie”. In Nederland wordt de e-versie daarmee op geel kenteken waarschijnlijk zelfs wat goedkoper dan de brandstofversie, in verband met de bpm. Conclusie Citroën en Peugeot hebben met de Berlingo en Partner al ( jarenlang ) een sterk aanbod in huis. Deze nieuwe elektrische varianten zullen verder aan dat succes gaan bijdragen. Zelfs voor wie het niet noodzakelijk is om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen, zijn ze echt het overwegen waard. De kans is groot dat ze op de lange termijn goedkoper zijn dan de brandstofversies en bovendien rijden ze dankzij de vloeiende aandrijving en de directe vermogensafgifte ook nog eens fijner. Liever een ander logo op stuur en grille? De Citroën e-Berlingo en Peugeot e-Partner zijn ook leverbaar als Opel Combo-e Cargo en Toyota Proace City Electric . Het bericht Autotest – Citroën e-Berlingo Van vs. Peugeot e-Partner Van (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2021

Mega-order voor Tesla: dit bedrijf bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3’s

Auto huren Als je met het vliegtuig op vakantie gaat en toch over een paar wielen wil beschikken, dan kom je al snel uit bij autoverhuurbedrijven als Europcar, Alamo, Sixt en Hertz. Bij de meeste kun je inmiddels gewoon een elektrische auto huren, maar Hertz pakt het nu helemaal groots aan. Tesla huren Het internationaal opererend Amerikaans autoverhuurbedrijf heeft namelijk een gigantische order geplaatst bij Tesla, voor 100.000 exemplaren van de Model 3. Zulke orders komen eigen nooit voor, bij een bestelling van 1.000 auto’s – door bijvoorbeeld een overheidsinstantie – spreken wel al over een megadeal. Verenigde Staten en Europa De auto’s worden in de komende 14 maanden geleverd en zullen al vanaf begin november te huur zijn op Hertz-locaties in de belangrijkste Amerikaanse markten en delen van Europa. Met de huidige bestelling zal meer dan 20 procent van de wereldwijde Hertz-vloot uit EV’s bestaan. Big money Persbureau Bloomberg meldt op basis van anonieme bronnen dat er met de deal in totaal een bedrag van 4,2 miljard dollar gemoeid is, omgerekend 3,6 miljard euro. Het is daarmee de grootste aankoop ooit van elektrische auto’s. Best verkochte auto Europa De zaken gaan sowieso goed bij Tesla. In de maand september stond de Tesla Model 3 bovenaan de Europese verkooplijst, met 24.600 geregistreerde eenheden – een marktaandeel van 2,6%. Nog nooit eerder was een elektrische auto het best verkochte model in Europa. De Hertz-order is dan ook wederom goed nieuws voor Tesla-aandeelhouders, want het aandeel schoot direct na de bekendmaking bijna vijf procent omhoog.     Het bericht Mega-order voor Tesla: dit bedrijf bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 oktober 2021

Stellantis komt dit jaar nog met bedrijfswagen op waterstof

Op de markt van personenauto’s op waterstof zijn Toyota en Hyundai de grote spelers met de Mirai en de Nexo . Stellantis, het bedrijf achter Citroën, Peugeot, Opel en de merken van het voormalige FCA-concern, ziet vooral toekomst voor waterstof in het segment van bedrijfswagens. Sterker nog, die toekomst is eigenlijk nu al, want Stellantis laat weten dat het dit jaar nog een lichte bedrijfswagen met waterstofaandrijving introduceert. Grote actieradius, snel bijtanken Het gaat om een waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Die werden eerder dit jaar al aangekondigd en gaan dus dit jaar nog in (beperkte) serieproductie. Met deze waterstofbusjes richt Stellantis zich op de klanten die willen elektrificeren, maar die ook lange afstanden rijden en/of snel moeten kunnen bijtanken. Dan is een batterij-elektrische bedrijfswagen niet altijd praktisch, maar biedt een waterstof-elektrische bedrijfswagen uitkomst. Bovendien blijft, net als bij de batterij-elektrische versie, het laadvolume volledig behouden. Toch opladen aan stekker Stellantis heeft voor de waterstofaandrijflijn gekozen voor een concept dat een goede balans biedt tussen het vermogen van de brandstofcel, inhoud van de waterstoftanks, capaciteit van de batterij en productiekosten. Die batterij is in zekere zin bijzonder, want voor extra actieradius is die indien nodig ook nog oplaadbaar met een stekker. Handig als er even geen waterstoftankstation in de buurt is. Actieradius Met alleen de opgeladen batterij zou je zo’n 50 kilometer ver moeten komen. De totale actieradius bedraagt “meer dan 400 kilometer” volgens de WLTP-cyclus. Dat is ruimschoots verder dan de batterij-elektrische uitvoering komt. Overige specificaties De overige specificaties nog eens op een rij. De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). De acceleratie van 0-100 km/h duurt 15 seconden, maar dat is voldoende voor in de stad. Bovendien is de eerste acceleratie vanuit stilstand dankzij het direct beschikbare koppel sneller dan bij de brandstofversie. De topsnelheid is begrensd op 130 km/h. De drie waterstoftanks bieden samen plaats aan 4,4 kg waterstof (onder een druk van 700 bar), de batterij heeft een capaciteit van 10,5 kWh. De waterstoftechniek is volledig in de motorruimte en bodem van de bestelbus geïntegreerd, waardoor het volledige laadvolume van 5,3 tot 6,1 m 3 (afhankelijk van lengte-uitvoering) beschikbaar blijft. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.000 kg. Prijzen? De waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro komt eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet genoemd en de Opel is hoe dan ook alleen op speciale aanvraag leverbaar. Hoe alle elementen van de waterstof-aandrijflijn in de auto zijn verwerkt, zonder de laad- of interieurruimte negatief te beïnvloeden, zie je goed bij het opengewerkte model hieronder. Het bericht Stellantis komt dit jaar nog met bedrijfswagen op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 oktober 2021

Autotest – Tesla Model Y (2021), de betere keuze?

Levering Tesla Model Y gestart Gekkenhuis was het voor Tesla in de tijd dat de Model 3 bijzonder aantrekkelijk was voor zakelijk rijders. Ongeveer 30.000 exemplaren werden in zeer korte tijd op Nederlands kenteken gezet. Het was voor Tesla even alle hens aan dek. Inmiddels is de storm gaan liggen, maar saai is het bij Tesla nooit geworden. Het merk heeft om de zoveel tijd interessant nieuws te melden. Waaronder deze nieuwe Tesla Model Y die ein-de-lijk wordt geleverd in Europa. Dat had even tijd nodig, maar de levering aan klanten is dan eindelijk gestart. Model Y is SUV-broertje van Model 3 De start van levering geeft ook ons de gelegenheid om in deze langverwachte elektrische SUV van Tesla te stappen. Om te zien heeft de Model Y erg veel weg van de Model 3, maar er zijn natuurlijk best grote verschillen. Zo staat de Model Y wat hoger op de wielen, biedt het model ook meer leefruimte door de hogere carrosserie en neemt ook de bagageruimte flink toe. Het ontwerp oogt clean en strak, net als alle andere Tesla’s. Het interieur is een toonbeeld van minimalisme. Daar moet je van houden. Toch ontbreekt het je aan niets in deze Model Y, alleen zijn vrijwel alle functies alleen toegankelijk via het forse breedbeeld-touchscreen centraal op het dashboard. Briljant infotainmentsysteem Het infotainmentsysteem van de Tesla Model Y troeft elk ander systeem op de markt af. Het steekt werkelijk briljant in elkaar en laat zich intuïtief bedienen. Tesla denkt ook aan entertainment, waardoor je tijdens het laden gebruik kan maken van Youtube, Netflix, een internetbrowser alsook diverse games, een tekenprogramma en ga zo maar door. En die lijst wordt groter en groter. Tesla voegt geregeld nieuwe functies toe. Toy Box in Tesla Model Y En dan heb je nog de leukere functies van de ‘Toy Box’-functie. In de video laten we alle mogelijkheden uitgebreid zien. Een nieuwe functie is BoomBox waardoor je aan de buitenkant van de auto muziek en ook leuke geluiden kunt afspelen als de auto in de P-stand staat. Zo kun je je Model Y dus omtoveren tot een grote speaker, leuk tijdens feestjes. Ook grappen uithalen is mogelijk. Een scheet aan de buitenkant van de auto laten klinken? Geen probleem. Of een gillende geit laten horen? Check! Alles kan. De enige begrenzing is je eigen creativiteit, want je kunt ook een USB-stick inpluggen met muziek en die liedjes afspelen via de BoomBox. Geen enkel ander automerk ter wereld biedt deze voorzieningen. Buiten kijf staat dat de Tesla Model Y de gezelligste elektrische auto is ter wereld. Tesla Model Y (2021) REVIEW – Van A tot Z uitgelegd – AutoRAI TV En hoe is de afwerking van het interieur? De Tesla Model Y voelt solide aan en is extreem stil. Wel kan de geluidsisolatie in de wielkasten nog beter zodat je nog minder bandengeluid hoort. Ten opzichte van eerdere Tesla’s heeft het merk van Elon Musk goed geluisterd naar alle feedback. De afwerking in de Model Y is letterlijk naar een hoger plan getild. Alles voelt prettig aan. Het interieurdesign schittert door eenvoud. Je hebt een stuurwiel en een display. Meer niet. Daar moet je wel van houden. Tesla bouwt de Model Y overigens in China. Zicht rondom Het ruimte-aanbod is in de Model Y keurig voor elkaar. Ook met een lengte van 1,85 meter kun je achterin naar behoren zitten. Beenruimte is er in overvloed. Het zicht rondom is best oke, alleen het zicht naar achteren is vrij beperkt doordat de achterruit in een vrij aflopende lijn is geplaatst. Je kijkt zodoende naar buiten door een relatief smal raamoppervlak. Gelukkig heeft de Model Y camera’s rondom die je zelfs tijdens het rijden kan activeren. Zo weet je altijd wat er voor, naast en achter de auto gebeurt. Tesla Model Y Long Range Dual Motor Het programma van de Model Y is lekker overzichtelijk. Er is keuze uit een Performance-versie en een Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Die laatste rijden wij. Het prijskaartje van de Long Range Dual Motor start bij 65.010 euro. Op papier heeft het model een WLTP-range van 507 kilometer. In de praktijk blijft daar ongeveer 460 kilometer van over. En dat is echt oprecht heel erg netjes! Zelfs met wat hogere snelheden haal je nog 400+ kilometer. De aandrijflijn van de Model Y springt simpelweg bijzonder zuinig met energie om. Uiteraard is de daadwerkelijke actieradius sterk afhankelijk van factoren als rijgedrag, klimaat en route. Accupakket Gegevens over de inhoud van het accupakket en het vermogen van de twee elektromotoren geeft Tesla niet. Sterker nog: die kan de woordvoerder niet eens geven. Op het internet circuleren diverse cijfers. Een schatting is dat de accu van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor een geschatte capaciteit heeft van ongeveer 75 kWh. Snelle elektrische SUV En hoe zit het dan met vermogen? Het geschatte maximale vermogen van de Tesla Model Y Long Range Dual Motor komt uit op ongeveer 440 pk met een maximum koppel van ongeveer 500 Nm. Let op: dit zijn dus geen officiële cijfers, maar schattingen. Dual Motor slaat op vierwielaandrijving. Dat maakt dat de Tesla Model Y met zijn 2.056 kilogram rijklaar behoorlijk vlot is. De sprint van 0 naar 100 km/u komt uit op 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 217 km/u. Geremd mag het model 1.600 kilogram trekken. Slechts een paar opties De vanafprijs van zo’n 65 mille is best scherp. Uiteraard heb je de mogelijkheid om de Model Y verder aan te kleden. De opties zijn wel beperkt. Kies bijvoorbeeld voor een andere lakkleur. Deze kleur Red Multi-Coat heeft een meerprijs van 2.300 euro. De door ons gereden auto heeft ook de optionele 20-inch Induction velgen (2.300 euro). Tot slot zijn er nog wat softwarepakketten om de auto beter autonoom te laten rijden, nu maar vooral in de toekomst. Het pakket Enhanced Autopilot kost je 3.800 euro extra. Kies je voor Full Self-Driving Capability, dan betaal je 7.500 euro bij. In totaal zit je dan op 77 mille voor deze Tesla Model Y Long Range Dual Motor. Summon Smart en Summon Enhanced Autopilot is in principe al een mooi pakket. Het bestaat uit navigeren met Autopilot, Auto Lane Change, automatisch inparkeren, Summon Smart en Summon. Hoewel de meeste systemen voor zich spreken, behoeft de Summon-functie wat uitleg. Met de Tesla-app is het mogelijk om je geparkeerde Model Y naar je toe te laten rijden of hem in of uit een krap parkeervak te laten rijden. Smart Summon navigeert door complexe parkeersituaties en houdt zich aan de rijstrookmarkeringen en stopborden, waarbij voetgangers en obstakels zoals pionnen, vuilnisbakken en rondzwervende winkelwagentjes worden vermeden. Bijzonder is ook dat de Model Y in staat is om zelfstandig van rijstrook te wisselen. Je geeft simpelweg richting aan en de auto doet de rest als de ruimte het toe laat om van rijstrook te wisselen. Laden kan heel snel! Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting. Het maximale snellaadvermogen is 210 kW. Natuurlij kan de accu niet continu met dit vermogen geladen worden. Je bent ook afhankelijk van de laadinstallatie. In een gemiddelde snellaadsessie zal het gemiddelde snellaadvermogen ongeveer 70 tot 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 30 minuten van 10 tot 80%. Tesla heeft met zijn eigen Supercharger-netwerk een sterke troef in handen. Laden was nog nooit zo makkelijk. Kwestie van stekker inpluggen en klaar. Niks laadpasjes of laaddruppels. Gewoon plug & play. De rekening wordt via creditcard verstuurd. Lekker goedkoop ook! Laden bij een Tesla Supercharger-station is ook vele malen goedkoper dan bij andere snelladers. Je betaalt bij Tesla slechts 0,25 eurocent per kWh, daar waar je bij FastNed al ongeveer 0,75 eurocent pet kWh moet betalen. Bij Tesla betaal je dus ongeveer 4,50 euro per 100 kilometer, terwijl dat bij andere aanbieders kan oplopen tot een kleine 12 euro per 100 kilometer. Nog veel slimmer is om thuis te laden. Wie zonnepanelen heeft, kan echt spotgoedkoop laden. Slimme navigatie Het navigatiesysteem van de Model Y weet waar alle Supercharger-stations te vinden zijn. Stel dat je met de Model Y een reis naar het buitenland plant en je vult het adres van je bestemming in, dan stuurt het systeem je direct langs die Superchargers. Werkelijk briljant, want je hoeft nergens meer naar te kijken. Het is dan natuurlijk wel zo fijn dat er een Supercharger beschikbaar is, maar ook dat wordt getoond in het systeem. Omdat Tesla de eigenaar is van al die Superchargers, kan het perfect monitoren welke wel en welke niet in gebruik zijn. Je ziet daardoor bij elke Supercharger-locatie hoeveel laadpalen er nog vrij zijn. Conclusie test Tesla Model Y Je merkt aan alles dat Tesla zijn zaken goed voor elkaar heeft. In ieder geval al steeds beter. De afwerking van de modellen is naar een hoger niveau getild. De rijbeleving is super, ook in deze Model Y is een vleugje dynamiek te bespeuren. Het rijbereik is indrukwekkend, net als het comfort van de stoelen. Daarnaast heb je de beschikking over het beste infotainmentsysteem ter wereld. Het is zo goed uitgedacht en voorzien van diverse leuke extra’s. Tel daar ook nog Tesla’s Superchargers bij op en je hebt een zeer aantrekkelijk totaalpakket. Over smaak valt natuurlijk te twisten, dus de kans bestaat dat je de Model Y niet mooi vindt. Maar kijk je puur naar de techniek en wat Tesla allemaal te bieden heeft, dan troeft een auto als de Tesla Model Y de concurrentie op veel punten af. Het bericht Autotest – Tesla Model Y (2021), de betere keuze? verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 oktober 2021

Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021)

Indrukwekkende cijfers voor Ford Mustang Mach-e GT De cijfers spreken boekdelen. Want kijk maar even mee: een systeemvermogen van 487 pk, een systeemkoppel van 860 Nm, een 0-100-tijd van 3,7 seconden, pfoe! En dat alles voor een vanafprijs van 75.490 euro. Daarmee is het model iets duurder dan een Tesla Model Y Performance. Die start in Nederland bij 71.010 euro en sprint ook in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en door naar een topsnelheid van 241 km/u. Geduchte concurrenten van elkaar dus. Grabber Blue of Cyber Orange De Ford Mustang Mach-e GT heeft hierbij wel de meer bad-ass-uitstraling, helemaal in de kleur Grabber Blue of Cyber Orange. Een ander verschil ten opzichte van de reguliere Mustang Mach-e is het gewijzigde front. Het grille-deel kleurt bij de GT-variant Dark Matter Grey, terwijl dat bij alle andere Mustang Mach-e’s in carrosseriekleur wordt gespoten. Je kunt een Mach-e GT dus direct herkennen. Nog meer details En is dat niet aan de grille, dan wel aan de wielkasten in carrosseriekleur of de gewijzigde voorbumper met grotere luchtinlaten en een sportieve onderspoiler. Andere kenmerken zijn de 20-inch lichtmetalen wielen met een machinaal bewerkte buitenzijde en hoogglans zwarte binnenwerk, het dak in Shadow Black, de buitenspiegelkappen in Pillar Black en de remklauwen in Colorado Red. Ford maakt er op verzoek dus een kleurrijk feestje van. “De Ford Performance-sportstoelen zitten heerlijk.” 15,5-inch touchscreen In het interieur valt ook bij deze Mustang Mach-e het forse 15,5-inch touchscreen met SYNC-infotainmentsysteem op. Maar in deze GT-variant moeten ook absoluut de Ford Performance-sportstoelen worden benoemd. Die bieden in bochten nog meer ondersteuning. Bovendien zien ze er ook bijzonder fraai uit. Zaken als een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers en een handsfree te openen achterklep zijn standaard op de Mustang Mach-e GT. Een glazen panoramadak is optioneel verkrijgbaar. Ford Mustang Mach-e GT (2021) REVIEW – 487 pk & 860 Nm! – AutoRAI TV Mustang Mach-e GT een stuurmans-SUV? Ford focust zich niet alleen op cosmetische aspecten, maar sleutelde bij deze GT-variant ook aan de hardware. Het doel was echt om een sportieve, stuurmans-SUV te ontwikkelen. Onder meer de adaptieve MagneRide-wielophanging is standaard en speciaal aangepast aan het karakter van de Mustang Mach-e GT. Het systeem regelt elektronisch de magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze direct reageert op veranderende wegomstandigheden en het rijkarakter van de auto aanpast aan de gekozen rijmodus. Vier rijmodi Rijmodi heeft de GT-uitmonstering er vier, versus drie voor de reguliere Mach-e. Op basis van de gekozen rijmodus stuurt het AWD-systeem steeds meer koppel naar de achterwielen. Daarmee ligt het accent dus steeds meer op de achterwielen. Naast de bekende rijmodi Whisper, Active en Untamed is ook een Untamed Plus-rijmodus inbegrepen bij de GT. Deze modus maakt de Mach-e GT nog sportiever door niet alleen de overdracht van het vermogen en koppel te reguleren, maar ook om de tractie- en stabiliteitscontrole aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld het circuit mee op. Ook in Untamed is het mogelijk om de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) uit te schakelen. Bij haarspeldbochten is dat extra leuk, omdat je daadwerkelijk powerdrifts kunt maken met deze auto. Wielspin Het kan zelfs gebeuren – als de asfaltkwaliteit wat minder is – dat je bij een snelheid van ongeveer 80 km/u nog steeds wielspin hebt als je volgas accelereert. De krachten zijn oprecht indrukwekkend. Verslavend ook. Je begint je bijna af te vragen of het onderstel wel heel blijft met zoveel power. Toch wel dus, want je kunt het keer op keer doen. Waarschuwing: nekklachten kunnen ontstaan met 860 Nm aan koppel. Wat. Een. Power! Lekkers uit Italië: Brembo en Pirelli Op het circuit, maar ook op een leuke bergpas heb je natuurlijk ook goede banden en remmerij nodig. Welnu: ook daar heeft Ford aan gedacht. De specifiek voor de GT-variant gemaakte Pirelli-banden (245/45 R20) zijn speciaal ontworpen om het extra vermogen en de prestaties van het AWD-systeem aan te kunnen, terwijl de geventileerde Brembo-remschijven met een diameter van 385 mm de grootste zijn van alle Mustang Mach-e-uitvoeringen. Je hebt dus extra remkracht, al zal je die remmen bij normaal gebruik vrijwel niet gebruiken vanwege de regeneratieve werking van de aandrijflijn. One pedal driving Je rijdt deze Mustang Mach-e GT – naar wens – volgens het principe one pedal driving en remt de auto dus af door tijdig van je stroompedaal te stappen zodat de auto afremt op de elektromotoren. Alleen als het echt nodig is, is bijremmen noodzakelijk. Kleine kans dus dat je de remmerij van Brembo niet of nauwelijks gaat voelen, tenzij je echt gaat trappen op een circuit of het ESC uitschakelt, dan vervalt het regeneratieve remsysteem en moet je dus daadwerkelijk remmen met het rempedaal. Dan valt op dat je veel remgevoel hebt en dat de vertraging zeer goed is. Maar in het ‘normale leven’ zijn die knalrode Brembo-remklauwen vooral juwelen om de blits mee te maken, bijvoorbeeld op een verjaardag. Alleen in extreme gevallen ga je ze echt gebruiken. Gewicht Rijdt deze Ford Mustang Mach-e GT ook wezenlijk anders dan een normale Mach-e? Toch wel, want deze GT-versie heeft een eigen karakter. Hij stuurt directer, is meer bij de les en moedigt aan om net wat meer stroom te geven. Daarnaast is de auto voelbaar sportiever afgesteld, al kan deze auto zijn gewicht van dik 2.000 kilogram niet helemaal verbloemen. Vooral bij hobbelig wegdek voel je de koets bewegen. Storend is dat overigens niet, omdat dit geen invloed heeft op de controle van de auto. Maximale controle Controle heb je altijd, net als bakken grip, mede geholpen door plakkerig rubber van Pirelli. Ten opzichte van een Tesla Model Y biedt deze Ford veel meer stuurgevoel. Rustig cruisen kan ook. Multi-inzetbaar dus, deze GT. En wie een beetje rustig aan doet, kan ook stevige afstanden afleggen op een volle acculading. “Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks.” Grote actieradius voor Ford Mustang Mach-e GT Tot 500 kilometer is mogelijk, maar dan moet je wel goed je best doen. Reken eerder op een range die tussen de 400 en 450 kilometer ligt. Dan zit je safe. De Mustang Mach-e GT heeft altijd de grotere 98,7 kWh batterij, waarvan momenteel 88 kWh bruikbaar is. In de toekomst neemt die bruikbare accu-capaciteit dankzij een over-the-air-software-update toe met ongeveer 3 procent. De batterij is geschikt voor 150 kW-snelladen, waarmee binnen 10 minuten gemiddeld zo’n 100 km rijbereik kan worden bijgeladen. De batterij opladen van 10 tot 80% duurt in dit geval ongeveer 45 minuten. De oplaadsnelheid neemt natuurlijk af naarmate de batterij voller wordt. En de actieradius is sterk afhankelijk van je eigen rijstijl, de weersomstandigheden en het gekozen tempo. Conclusie review Mustang Mach-e GT De Ford Mustang Mach-e GT combineert eigenlijk alles waar je als liefhebber van sportievere elektrische auto’s van droomt. Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks. En dan kan ook nog het hele gezin mee. De Mustang Mach-e GT is een voorproefje van wat Ford Performance in de toekomst te bieden heeft. Vanaf 2030 produceert Ford alleen nog volledig elektrische auto’s. En dus zullen ook de Focus ST en Fiesta ST van nu, een andere invullen gaan krijgen: 100% elektrisch dus. Laat de toekomst maar komen, want de Mustang Mach-e GT smaakt als voorproefje al behoorlijk lekker. Als het gewicht van BEV’s in de toekomst door nieuwe technieken sterk daalt, dan wordt het feest alleen maar groter. Het bericht Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 oktober 2021

Zeekr 001 rolt van de band

Nieuwe fabriek in Ningbo De productie van de Zeekr 001 is al gestart in het Chinese Ningbo. Het systeem heeft een zogeheten 5G+-netwerk en moet daarmee hyper efficiënt kunnen produceren. In de fabriek staan meer dan 300 robots. Er is minimale mankracht nodig om de auto’s te kunnen bouwen. Zeekr 001 De 4,97 meter lange Zeekr 001 werd al in april 2021 gepresenteerd. Sindsdien heeft het merk hard gewerkt om de productie te kunnen opstarten. De auto maakt gebruik van een OTA-systeem zodat updates over-the-air uitgevoerd kunnen worden. 544 pk! De Zeekr 001 is een snelle elektrische auto met een wielbasis van meer dan drie meter. Het systeemvermogen komt uit op 400 kW – omgerekend 544 pk – en een maximum koppel van 768 Nm. Dit resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,8 seconden. De 100 kWh-batterij laat zich in ongeveer 30 minuten opladen van 10 tot 80 procent. Je kunt met maximaal 360 kW opladen. China Zeekr start met levering in China. Het merk poogt nog voor de jaarwisseling twee zogeheten Experience Centers te openen in Hangzhou en Shanghai. Het merk opent ook supersnelle 360 kW laadstations in tien steden nog voor het einde van 2021. Zes modellen Zeekr heeft de intentie om de komende vijf jaar ongeveer zes verschillende modellen uit te brengen. De 001 is de eerste. Hoe de andere modellen gaan heten, zal geen verrassing zijn. Het merk maakt gebruik van het SEA-platform van Geely. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture. De batterij- en aandrijftechnologie komt allemaal bij Geely vandaan. Zeekr richt zich allereerst op de Chinese markt. Het bericht Zeekr 001 rolt van de band verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 oktober 2021

Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab

Vier configuraties Maxus lanceert de eDeliver 9 Chassis Cab in vier configuraties, elk met een accu van 65 kWh. De Chassis Cab is er als L3 met een maximaal toegestane lengte van 6.529 mm en als L4 met een toegestane lengte van 6.835 mm. Zowel de L3 als de L4 is te combineren met een N1- of een N2-configuratie, met een GVW tot 4.050 kg. Alles is standaard De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab kent slechts één uitrustingsniveau, omdat alles standaard is. Onder meer airconditioning, een 10-inch touchscreen met achteruitrijcamera, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren voor, LED-koplampen, Lane Change Assist, Blind Area Monitoring en bandenspanningscontrole TPMS zijn standaard. Diverse varianten “Een chassis-cabinebedrijfswagen is bedoeld voor opbouw. Maxus realiseert zich dat bedrijfsmatige gebruikers op dit vlak sterk uiteenlopende wensen hebben. De eDeliver 9 Chassis Cab biedt daarom buitengewoon veel mogelijkheden om aan die wensen tegemoet te komen. In de L4 N2-configuratie is de maximaal toegestane lengte van de eDeliver 9 met opbouw maar liefst 6.835 mm. Maxus biedt echter de mogelijkheid om met een attest tot maximaal 7.092 mm lengte te gaan. Met een attest is de toegestane hoogte ook te verruimen van standaard 2.960 mm naar 3.300 mm. De maximale breedte is standaard 2.136 mm en met attest is 2.250 mm mogelijk. Bovendien mag de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab een aanhanger (geremd) tot 1.200 kg trekken. Dat maakt deze bedrijfswagen zeer veelzijdig inzetbaar, ook voor het zwaardere werk”, stelt Maxus. Aandrijflijn Voor de eDeliver 9 heeft Maxus sterk gefocust op de hoogst efficiënte elektromotor en aandrijving, voor een gunstig stroomverbruik en een grote reële actieradius. De elektromotor levert een piekvermogen van 150 kW en een maximumkoppel van 310 Nm. De maximumsnelheid is begrensd op 100 km/u en bij de speciale, met B-rijbewijs te rijden, N2-versie is dat 90 km/u. De eDeliver 9 Chassis Cabine heeft een 65 kWh accu. De actieradius is afhankelijk van de opbouw, maar in de praktijk kan op een rijbereik van gemiddeld 140 tot 200 km worden gerekend. Maxus biedt 8 jaar garantie op de high voltage-accu met een maximum van 160.000 kilometer en 5 jaar op het voertuig. 3-faselader AC én standaard DC snelladen Alle bestelwagens van Maxus zijn standaard voorzien van zowel AC- als DC-laders. De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab is ook standaard voorzien van een on-board 3-fase AC-lader, waarmee 11 kWh kan worden geladen. Snelladen (DC) kan met 65 kWh, waarbij de accu in 36 minuten van 20 naar 80 % is op te laden. Bij 11 kWh bedraagt de laadtijd 6,30 uur (5-100 %). De Nederlandse prijzen exclusief BTW van de Maxus eDeliver9 Chassis Cab voor 2021 zijn als volgt: L3 N1 65 kWh € 58.990 L4 N1 65 kWh € 59.990 L3 N2 65 kWh € 59.990 L4 N2 65 kWh € 60.990 Opties Metaalkleur € 650 RAL-kleur € 1.200 Het bericht Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 oktober 2021

Subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022: € 71 miljoen!

Flinke toename subsidiebudget in 2022 In totaal is er in 2022 sprake van een subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s van liefst 71 miljoen euro. Dat is bijna vijf keer zoveel als in 2021. Het subsidiebedrag per nieuwe auto gaat overigens wel wat omlaag, naar 3.350 euro. Dat was in 2021 3.700 euro. Vanwaar deze daling? RVO: “Dat komt omdat de prijzen van elektrische auto’s dalen en omdat er veel animo is. Op deze manier kunnen meer mensen gebruik maken van de subsidie.” Ook voor tweedehands BEV’s RVO: “Voor tweedehands auto’s blijft het subsidiebedrag gelijk, 2.000 euro per auto. In totaal is er voor deze categorie 20,4 miljoen euro beschikbaar, een stijging van bijna 7 miljoen euro ten opzichte van dit jaar. Subsidiebedragen 2022 voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen: Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: € 2.000 Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: € 3.350 Voorwaarden De subsidie is bedoeld voor particulieren. Voor SEPP-subsidie 2022 kom je alleen in aanmerking als je een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op je naam staan. Voorwaarden elektrische personenauto’s Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de elektrische personenauto voldoen aan de volgende voorwaarden: Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto. Weer er snel bij Aanvragen voor SEPP kan vanaf 3 januari 2022 om 09.00 uur. Wees er dus als de kippen bij, want naar verwachting is de subsidiepot zo leeg. Vanaf 1 november 2021 heb je je DigiD-app óf DigD met sms-controle nodig om in te loggen voor de SEPP-subsidie. Heb je dat nog niet? Dan moet je een van beide dus nog even snel regelen. Het bericht Subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022: € 71 miljoen! verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2021

Autotest – Opel Combo Cargo-e (2021)

Door: Gerben Witten Echo, echo… Bekijk de elektrische Opel Combo Cargio-e van de buitenkant en je ontdekt geen verschil met de versie voorzien van verbrandingsmotor. Een uitvergrote letter ‘e’ achterop het linker achterportier is het enige dat verklapt dat het om de elektrische variant gaat. Achterin de Cargo-e is het niet anders. Dankzij het vakkundig en netjes wegwerken van het batterijenpakket in de bodem van de auto – wat meteen een positief effect heeft op de rijeigenschappen, waarover later meer – is de gehele lay-out van de laadvloer en -ruimte identiek aan dat van de Combo met benzine- of dieselmotor. Laadvolume Opel Combo-e Cargo Open een van beide achterportieren en/of schuifdeuren (weerskanten optioneel, eentje aan bestuurderskant is standaard), en je krijgt zicht op de enorme laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3 met een laadvermogen van 800 kilogram. Smalle voorwerpen tot een lengte van 3,09 meter passen er moeiteloos in. Opel Combo-e Cargo XL Mag het gerust wat meer zijn? Er is ook een Cargo-e XL. Die is 4,75 meter lang, heeft een nog langere wielbasis om voorwerpen tot 3,44 meter te kunnen vervoeren en biedt een laadvolume tot liefst 4,4 m3. Het maximale laadvermogen en trekgewicht van beide versies bedraagt respectievelijk 800 en 750 kilogram. Geloof ons, het echoot nog net niet achterin de Cargo-e, zo ruim is met name de XL-uitvoering. Doordacht verpakt De laadruimte is nagenoeg perfect vierkant (rechthoekig in het geval van de XL) en wordt niet onderbroken door allerhande hoekjes of rondingen (van de wielkasten) waardoor het opgegeven laadvolume ook daadwerkelijk volledig bruikbaar is. Vier koelkasten bijvoorbeeld zullen prima naast elkaar getransporteerd kunnen worden. Of twee industriepallets vol graszoden. Of… (zelf in te vullen). Zes sjorogen Ook handig: dankzij de beladingsindicatie kan middels een druk op de knop gecontroleerd worden of de auto is overbeladen. Zes sjorogen op de laadvloer zijn standaard en twee extra paar sjorogen tegen de tussenwand is optioneel, evenals als een dakluik waardoor lange voorwerpen zoals een ladder kan worden vervoerd wanneer de overige laadruimte al vol ligt met spullen. Van alle laders thuis Zowel de Combo Cargo-e als Cargo-e XL zijn voorzien van een 50 kWh sterk accupakket, gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 136 pk en instant koppel van 260 Nm. De actieradius bedraagt 275 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Voor veel lokale ondernemers afdoende om dagen mee vooruit te kunnen zonder te hoeven bijladen. Opladen kan overigens via een regulier stopcontact, een wallbox of snellader. In het eerste geval duurt een laadsessie zo’n 15 uur, maar via een openbaar 100 kW DC-snellaadstation is het accupakket al na 30 minuten weer op 80% van diens capaciteit. Opladen via een wallbox kost zo’n 5 uur. Ook niet onbelangrijk om te weten voor de prijsbewuste MKB’er: Opel geeft acht jaar of 160.000 km garantie op behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke accucapaciteit. Watervlug Tijd om te rijden. Afhankelijk van de uitvoering accelereert de Combo-e vanuit stilstand in 11,2 seconden naar de 100 km/u. Nagemeten hebben we dit niet, maar in de wetenschap dat het hier om een EV gaat – waarvan het een bekend gegeven is dat de maximale trekkracht onmiddellijk voorhanden is zodat de aandrijflijn is ingeschakeld – is op voorhand duidelijk dat die niet zo spannende acceleratietijd in de praktijk een stuk vlotter aanvoelt. En ja hoor, ook de Cargo-e komt watervlug uit de startblokken en manoeuvreert evenzo kwiek tussen het overige verkeer en woonwijken in en rondom Rüsselsheim – waar wij de Opel Combo Cargo-e aan de tand voelden. Rijgedrag Opel Combo-e Sowieso stuurt de auto heel prima. Prima als in niet spannend of dynamisch, maar solide en veilig. Vaak precies zoals de tuinier of bakker het graag heeft. Een straffe demping beperkt overhellen in snel(ler) genomen bochten, maar kan wel voor een ietwat bonkerig weggedrag op slechtere wegen zorgen. Opletten bij verzonken putdeksels en adequate drempels dus met die trouwtaart. Troebel camerabeeld Geholpen door de hoekige carrosserie is perfect in te schatten of een steegje of parkeerplek wel of niet gaat passen. Het zicht direct naar achteren is door de gesloten cabine zeer beperkt, maar daar heeft Opel iets op gevonden: dankzij een digitale camera is de omgeving achter en naast de auto (rechterzijde) alsnog in de gaten te houden. De beeldresolutie van de digitale binnenspiegel kan echter hoger, waardoor de snelheid van achteropkomend verkeer beter valt in te schatten. Zeker wanneer het regent wordt het camerabeeld snel troebel. Wanen in een Astra Over (digitale) snufjes en andere verwennerijen gesproken. De Cargo-e doet wat dat betreft nauwelijks onder voor de personenwagens van Opel. Uitgebreide infotainment met groot centraal display, dito digitaal instrumentarium met moderne graphics, head-up display, diverse rij-assistentiesystemen, verwarmbaar stuurwiel, Apple Carplay, draadloos opladen van je smartphone en nog veel meer om je voorin net in de nieuwe Corsa of Astra te wanen is allemaal verkrijgbaar op de Combo. Eigenlijk enkel het dashboarddesign en de materiaalkeus doen nog denken aan een typische bestelauto. Bijzonder stijlvol en frivool doet het allemaal niet aan, maar in hoeverre is dat relevant voor de beoogde doelgroep? Duurzaamheid is allicht het voornaamste en die indruk wekt de cockpit van de Cargo-e wel degelijk. Toefje bijremmen Bij het opdraaien van de Duitse Autobahn – met z’n korte invoegstroken – wordt grote, zilveren tuimelschakelaar voor de verschillende Drive Modi in de middenconsole in de Power-modus ingeschakeld. Een paar tellen later reageert de Cargo-e nog gewilliger op gaspedaalingevingen. Nog voor het einde van de invoegstrook stopt de Cargo-e acuut echter al met accelereren. Bij 135 km/h. Die begrensde topsnelheid vindt Opel namelijk wel welletjes, en met een totaal wagengewicht van 2,5 ton (leeggewicht + maximaal laadgewicht) is dit waarschijnlijk een wijselijk besluit. De kloeke massa van de elektrische Combo moet immers ook weer vertraagd worden wanneer de verkeerssituatie daarom vraagt. En dat doet hij overigens met verve. Op twee manieren afremmen Afremmen kan zelfs op twee manieren: als vanzelfsprekend via het traditionele rempedaal, maar ook door de krachtige regeneratiemodus in te schakelen via een druk op de knop (met de letter ‘B’). In deze modus, beschikbaar voor alle drie de rijmodi (Eco, Normal, Power), is het liften van het gaspedaal al afdoende om de auto sterk te doen afremmen, terwijl er tegelijk energie teruggewonnen wordt ten gunste van de actieradius. Deze manier van rijden, beter bekend als one pedal driving, is eventjes wennen, maar zodra het onder de knie is en je als bestuurder alert anticipeert op en goed timet bij veelvoorkomende verkeersituaties, dan is het beroeren van het fysieke rempedaal aanzienlijk minder nodig. Volledig tot stilstand komen in de regeneratiemodus, zoals sommige EV’s dan kunnen, kan de Cargo-e niet. Verplaatsen van de rechtervoet naar het fysieke rempedaal is dus nog altijd nodig bij bijvoorbeeld een rood stoplicht op rotonde. Een gemiste kans wat ons betreft voor de ultieme one pedal driving-ervaring, alsmede het maximaliseren van het onderhoudsinterval. Conclusie test Opel Combo-e Cargo Lang niet alle bedrijven met een wagenpark vol bedrijf- en bestauto’s leggen dagelijks honderden kilometers af om een goed gesmeerde boterham te kunnen verdienen. Onder meer bloemisten, bakkers en lokale koeriersdiensten rijden hooguit luttele tientallen kilometers per dag om hun klanten te bedienen. En juist voor die MKB’ers is de Combo Cargo-e een ideaal werkpaard. Zeker in tijden waarin het ene na het andere prijsrecord voor een liter benzine en diesel sneuvelt – zoals op het moment van dit schrijven. Prijzen van de nieuwe Opel Combo Cargo-e zelf beginnen bij 27.599 euro. De Combo Cargo-e XL is er vanaf 28.699 euro. Of dit totaalpakket genoeg is voor de titel Bestelauto van het Jaar 2022? De elektrische Combo maakt zeker kans. Maar dat doet de technisch identieke Partner-e en ë-Berlingo van concerngenoten Peugeot en Citroën dan automatisch ook. En dan zijn er ook nog de Mercedes-Benz Citan en Volkswagen Caddy Cargo, eveneens gloednieuw. Gut, je zou maar MKB’er zijn… Het bericht Autotest – Opel Combo Cargo-e (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2021

Top 10 best verkochte auto’s in China 2021 – Is dit de toekomst?

Chinese auto’s Nog niet zo lang geleden deden we een beetje lacherig over Chinese auto’s. Best vreemd, aangezien de meeste producten die we kopen toch al uit China komen. Ze kunnen best wel wat in elkaar schroeven in China. Je iPhone is niet Made in California. De Chinese autofabrikanten produceren bijna allemaal uitsluitend elektrische auto’s, want die zijn in het thuisland even populair als bij ons. Maar welke zijn dat eigenlijk? Dit zijn de 10 best verkochte elektrische auto’s in China in de eerste drie kwartalen van 2021: 10. Ora – Black Cat (Great Wall Motor) We beginnen deze top 10 direct met een stoere auto. Tenminste, hij heeft een stoere naam: de ORA Black Cat. Deze stadsauto is ook bekend als de Heimao of R1. Hij wordt geproduceerd door de Chinese autofabrikant Great Wall Motors en sinds 2019 verkocht onder het elektrische-submerk ORA. De Black Cat werd in 2019 onthuld op de Shanghai Motor Show en is voorzien van een 48 pk sterke elektromotor. Als je de Black Cat goed op z’n staart trapt, gaat de teller tot maximaal 102 km/u. Met een vanafprijs van 7.400 euro is de vijfdeurs hatchback goed betaalbaar. 9. Chery – eQ De eQ is een volledig elektrische auto die wordt geproduceerd door de Chinese fabrikant Chery. Hij heeft slechts 40 pk en kan niet harder dan 100 km/u. Niet heel indrukwekkend, maar hij is dan ook niet zo duur. De vanafprijs is namelijk een zeer schappelijke 6.200 euro. Z’n actieradius is best goed, namelijk 300 kilometer. Die is wel vastgesteld volgens de NEDC-meetmethode, die in China nog steeds wordt gebruikt. Deze meetmethode geeft een minder realistisch beeld van de daadwerkelijk actieradius in vergelijking met de WLTP-meetmethode die we in Europa gebruiken. 8. Aion – S (GAC Group) De Aion S is een compacte elektrische sedan geproduceerd door Aion, een sub-merk van de GAC Group. GAC is de zesde grootste autobouwer in China en verkoopt personenauto’s onder het merk Trumpchi, SUV’s onder het merk Changfeng Motor, elektrische auto’s onder het merk Aion en bussen onder het merk GAC Bus. De 180 pk sterke Aion S werd in 2018 onthuld op de Auto Guangzhou beurs en ging in mei 2019 officieel in de verkoop. Hij heeft een 59 kWh-batterij en een actieradius van 510 kilometer, wederom volgens de NEDC-meetmethode. 7. Changan – BenBen EV De BenBen is een compacte vijfdeurs hatchback van de Chinese fabrikant Changan. Hij is sinds 2006 op de markt, maar de nieuwste variant is er nu ook als EV. Een 75 pk en 170 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en een batterijpakket met een capaciteit van 32 kWh zorgt voor een NEDC-actieradius van 300 kilometer. Dat zal in de praktijk wel een stuk lager zijn, gezien het compacte accupakket. Hij heeft wel de leukste naam van alle auto’s in deze top 10. 6. Li Auto – Li One De Li One is een SUV van de Chinese start-up Li Auto en kost omgerekend ongeveer 46.000 euro. Het is een plug-in hybride met een elektrische range van ongeveer 140 kilometer. Daarna zorgt de 1.2-benzinemotor – die werkt als een generator – voor stroom in het accupakket. In het begin van 2021 verkocht het merk zo’n 4.500 stuks per maand, maar inmiddels is dat opgelopen tot maandelijks zo’n 10.000 exemplaren. 5. BYD – Qin Plus DM-i De BYD Qin is een compacte sedan, die in China verkrijgbaar is met een traditionele verbrandingsmotor, maar ook met een plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Het is de plug-in hybride Qin Plug DM-i-uitvoering die hoog scoort in China. De PHEV aandrijflijn combineert een 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal vermogen van 170 pk. Voor de 0 tot 100 sprint heeft hij maar vier seconden nodig en hij heeft een gecombineerd bereik van meer dan 1.000 kilometer. Zijn elektrische actieradius is ook behoorlijk indrukwekkend voor een PHEV: namelijk tot 120 kilometer. Qin spreek je overigens uit als ‘Chin’. 4. BYD – Han Op nummer vier komen we weer een BYD-model tegen. De Han is een extra interessante auto. De vierde populairste EV van China komt waarschijnlijk naar Europa. De consumentenadviesprijs zal hier naar verwachting tussen de 45.000 en 55.000 euro liggen. Daarvoor krijg je een volledig elektrische sportieve sedan met een actieradius tot wel 605 km (NEDC). Hij heeft slechts 3,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. 3. Tesla Model Y Tot nu toe bestond deze lijst uit louter Chinese merken, maar op nummer drie komen we een Amerikaan tegen: de Tesla Model Y. Helemaal Amerikaans is hij niet, want Tesla bouwt tegenwoordig ook auto’s in China. In januari 2021 startte namelijk de productieband van de Model Y in de Tesla-fabriek in Shanghai. De Model Y’s die je nu in Nederland ziet rijden komen uit deze fabriek. De Chinezen zijn zelf ook groot fan van de compacte SUV. Tot nu toe heeft Tesla in China 93.000 stuks verkocht in 2021. 2. Tesla Model 3 Deze kon je verwachten. De Model 3 is – net als in ons land – in China zeer populair. Zo’n 111.000 exemplaren verlieten de showroom tot nu toe in 2021. Net als de Model Y komen die niet meer uit de Fremont-fabriek in de Verenigde Staten, maar uit de nieuwe Tesla Gigafactory in Shanghai. 1. Hongguang Mini De beste verkochte auto in China in de eerste drie kwartalen van 2021 is de Hongguang Mini. Heel stoer en sexy is het resultaat van de samenwerking tussen het Chinese SAIC en General Motors niet, goedkoop is hij wel. Vanaf omgerekend 3.500 euro heb je er al eentje op de stoep staan voor de deur staan. De 17 pk sterke EV biedt – geloof het of niet – plaats aan vier personen en heeft een actieradius van zo’n 80 tot 120 kilometer. Prima voor in de stad dus, maar daar blijft het wel bij.   Het bericht Top 10 best verkochte auto’s in China 2021 – Is dit de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 oktober 2021

Wordt elektrische XBUS een hit? Prijzen vanaf 17.700 euro!

Volkswagen T2-look De XBUS van ElectricBrands ziet er natuurlijk heel erg tof uit. Wat design betreft heeft het model wel wat weg van de Volkswagen T2, maar echt een kopie willen we dat niet noemen. Het doel van het bedrijf is om elektrisch rijden voor een zo groot mogelijke groep bereikbaar te maken, niet alleen de professionals, maar in het bijzonder ook de particulieren. Martin Henne is de CEO van ElectricBrands en dus ook van XBUS, maar de oprichter van ElectricBrands is Ralf Haller. Design De XBUS is ontworpen door Yaroslav Yakovlev, een auto-ontwerper met Russische roots die in Japan woont. Modulair qua platform De XBUS is modulair van opzet. Dat betekent dat de fabrikant kinderlijk eenvoudig diverse varianten kan maken, van een cabriolet, terreinauto, bakwagen, stationwagon, pick-up of panelvan en zelfs een kampeerbus. Er is keuze uit een reguliere basis of een off-road basis, waarbij met name de off-road-variant toch net wat stoerder oogt. En je kan ook zelf aan de slag, want zo’n module is binnen een 1 uur te demonteren. Je kunt een bakwagen dus ook omtoveren in een cabriolet, al moet je dan wel een module erbij kopen. De kosten van afzonderlijke modules zullen naar verwachting tussen circa 1.200 en 17.000 euro liggen. Extreem licht Met een leeggewicht zonder batterijen van slechts 450 tot 600 kg behoort de XBUS tot de homologatieklasse: L7e. Hij is dus extreem licht. Het XBUS is opgebouwd uit materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recyclebaar. Toch wel belangrijk in deze tijd. Een conventionele elektrische auto is volgens XBUS pas echt ‘groen’ na ongeveer 40.000 km rijden. De XBUS bereikt dit al na circa 10.000 km. Zonnefolie op dak is standaard Daarnaast installeert XBUS standaard zonnefolies. Afhankelijk van de module heeft de XBUS tot 8 m2 grote, geïntegreerde zonnefolies. Hiermee wekt hij tot 13 kWh per dag op. Veiligheid De XBUS heeft een geïntegreerde veiligheidskooi. Actieve veiligheidssystemen staan al op de planning, zoals ESC, dodehoekassistent, hulp bij het wegrijden op een helling evenals passieve veiligheidssystemen zoals airbags en hoofdsteunen, ook al zijn deze voor de lichte voertuigklasse niet vereist. Zitplaatsen Afhankelijk van de module heeft de XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd. Aandrijflijn XBUS En hoe zit het dan met de aandrijflijn? De XBUS heeft standaard vierwielaandrijving. Elk wiel heeft zijn eigen in de wielnaaf geïntegreerde elektromotor. Elke afzonderlijke motor heeft een piekvermogen van ongeveer 300 Nm. Verder is er geen versnellingsbak of differentieel, waardoor het individuele vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel wordt overgedragen. Op papier heeft de XBUS ongeveer 1.200 Nm te vergeven. De topsnelheid komt uit op ongeveer 100 km/u. 8 batterijmodules standaard De basisuitrusting bevat 8 batterijmodules van elk 1,25 kWh die een actieradius van ongeveer 200 kilometer in de stadsmodus en maximaal 140 kilometer in de gemengde modus hebben. In totaal heb je satndaard dus 10 kWh batterijcapaciteit. Mocht je dit willen uitbreiden, dan kun je een pakket van 4 extra accumodules aanschaffen. De kosten van 4 extra modules zullen naar verwachting rond de 1.600 euro liggen. Er is ruimte voor maximaal 24 modules (30 kWh). Accu’s uit Duitsland, zonder kobalt Het gewicht van een lithium-ion batterijmodule bedraagt ongeveer 9 kilogram. XBUS werkt samen met het Duitse bedrijf Univercell dat zijn cellen zelf in Sleeswijk-Holstein produceert – en dat zelfs kobaltvrij. Bij gebruik van een 230V-stopcontact duurt het opladen ongeveer 3 tot 6 uur. Afmetingen De XBUS is 3.945 mm lang, 1.691 mm breed en 2.038 mm hoog. Redelijk compact dus. Het verschil tussen de standaard- en de offroadversie is dat de offroadversie meer bodemspeling heeft (van 4-6 cm), evenals een aangepast chassis, dat hoger is en een aangepaste chassisconfiguratie heeft. De lengte bedraagt altijd 3.945 mm, maar de breedte bedraagt bij de standaardvariant 1.633 mm en bij de offroadversie 1.691 mm. De hoogte komt bij de standaardversie uit op 1.963 mm en 2.013 mm bij de offroadversie. Marktintroductie derde kwartaal 2022 De XBUS zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal in 2022 beschikbaar zijn. Direct vanaf de marktintroductie zijn er diverse varianten verkrijgbaar. Hieronder een overzicht van de prijzen, inclusief 21 procent BTW. Prijzen XBUS STANDAARD Freedom: 17.672,10 euro Bus: 21.922,36 euro Kipper: 24.942,27 euro Koffer: 20.356,47 euro Stationwagon Pick Up: 20.692,02 euro Pick Up: 18.566,89 euro Open Cabrio Pick Up: 23.264,54 euro Camper: 29.975,46 euro Prijzen XBUS OFFROAD Freedom: 19.909,07 euro Bus: 21.159,33 euro Kipper: 27.179,24 euro Koffer: 22.593,45 euro Stationwagon Pick Up: 22.928,99 euro Pick Up: 20.803,87 euro Open Cabrio Pick Up: 25.501,51 euro Camper: 32.212,44 euro TECHNISCHE GEGEVENS XBUS STANDAARD Lengte: 3945 mm Breedte: 1633 mm Hoogte: 1963 mm Wielbasis: 2200 mm Spoorbreedte voor: 1352 mm Spoorbreedte achter: 1287 mm Oversteek voor: 964 mm Oversteek achter: 781 mm Banden: 185/75 R16 Benaderingshoek aan de voorkant: 26 graden Vertrekhoek aan de achterkant: 41 graden Hellingshoek: 31 graden Bodemvrijheid in het midden: 239 mm Bodemvrijheid aan de buitenkant: 200 mm Laadhoogte: 955 mm Aandrijving: AWD Motoren: 4 wielnaafmotoren á 3,75KW continu vermogen Duur systeemprestaties: 15 KW Piekvermogen: 56 KW Ophanging: onafhankelijke wielophanging, voor met dubbele draagarmen, achterkant met sleeparm-as Carrosserie: modulair met verwisselbare opzetstukken Accuplaatsing: in lades, in het midden of aan de achterkant, afhankelijk van de module Accucapaciteit: 10 kWh tot 30 kWh mogelijk Actieradius in City-modus bij 10 kWh aan boord: tot 200 km Actieradius in Mix-modus bij 10 kWh aan boord: tot 140 km Actieradius per extra accupakket in City-modus: tot 25 km Actieradius per extra accupakket in Mix-modus: tot 17,5 km Laadvermogen van het zonnedak in de bestuurderscabine: ca. 1,3 m2 x 200 W 260 Watt Peak Laadvermogen zonnedak middencabine: ca. 1,8 m2 x 200 W 360 Watt Peak Laadvermogen zonnedak module achterkant: ca. 1 m2 x 200 W 200 Watt Peak Maximum koppel: 1.200 NM Accusysteem: lithiumaccupakketten à 1,25 kWh Laadtijd AC tot 3,6 kW 1-fase: stopcontact bij 10 kWh (10-80%) ca. 3 uur Laadtijd AV 11 kW type 2 (10-80%): standaard uitvoering minder dan 1 uur Versnelling van 0-50: nog niet bekend Versnelling van 0-100: nog niet bekend Topsnelheid: 100 km/u Ledig gewicht, afhankelijk van de gekozen carrosserie: ca. 500-800 kg zonder accu’s Laadvermogen: ca. 800 – 1.100 kg Toegestane maximum massa in kg: 1.600 kg   Het bericht Wordt elektrische XBUS een hit? Prijzen vanaf 17.700 euro! verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 oktober 2021