Indrukwekkende cijfers voor Ford Mustang Mach-e GT
De cijfers spreken boekdelen. Want kijk maar even mee: een systeemvermogen van 487 pk, een systeemkoppel van 860 Nm, een 0-100-tijd van 3,7 seconden, pfoe! En dat alles voor een vanafprijs van 75.490 euro. Daarmee is het model iets duurder dan een Tesla Model Y Performance. Die start in Nederland bij 71.010 euro en sprint ook in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en door naar een topsnelheid van 241 km/u. Geduchte concurrenten van elkaar dus.
Grabber Blue of Cyber Orange
De Ford Mustang Mach-e GT heeft hierbij wel de meer bad-ass-uitstraling, helemaal in de kleur Grabber Blue of Cyber Orange. Een ander verschil ten opzichte van de reguliere Mustang Mach-e is het gewijzigde front. Het grille-deel kleurt bij de GT-variant Dark Matter Grey, terwijl dat bij alle andere Mustang Mach-e’s in carrosseriekleur wordt gespoten. Je kunt een Mach-e GT dus direct herkennen.
Nog meer details
En is dat niet aan de grille, dan wel aan de wielkasten in carrosseriekleur of de gewijzigde voorbumper met grotere luchtinlaten en een sportieve onderspoiler. Andere kenmerken zijn de 20-inch lichtmetalen wielen met een machinaal bewerkte buitenzijde en hoogglans zwarte binnenwerk, het dak in Shadow Black, de buitenspiegelkappen in Pillar Black en de remklauwen in Colorado Red. Ford maakt er op verzoek dus een kleurrijk feestje van.
“De Ford Performance-sportstoelen zitten heerlijk.”
15,5-inch touchscreen
In het interieur valt ook bij deze Mustang Mach-e het forse 15,5-inch touchscreen met SYNC-infotainmentsysteem op. Maar in deze GT-variant moeten ook absoluut de Ford Performance-sportstoelen worden benoemd. Die bieden in bochten nog meer ondersteuning. Bovendien zien ze er ook bijzonder fraai uit. Zaken als een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers en een handsfree te openen achterklep zijn standaard op de Mustang Mach-e GT. Een glazen panoramadak is optioneel verkrijgbaar.
Ford Mustang Mach-e GT (2021) REVIEW – 487 pk & 860 Nm! – AutoRAI TV
Mustang Mach-e GT een stuurmans-SUV?
Ford focust zich niet alleen op cosmetische aspecten, maar sleutelde bij deze GT-variant ook aan de hardware. Het doel was echt om een sportieve, stuurmans-SUV te ontwikkelen. Onder meer de adaptieve MagneRide-wielophanging is standaard en speciaal aangepast aan het karakter van de Mustang Mach-e GT. Het systeem regelt elektronisch de magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze direct reageert op veranderende wegomstandigheden en het rijkarakter van de auto aanpast aan de gekozen rijmodus.
Vier rijmodi
Rijmodi heeft de GT-uitmonstering er vier, versus drie voor de reguliere Mach-e. Op basis van de gekozen rijmodus stuurt het AWD-systeem steeds meer koppel naar de achterwielen. Daarmee ligt het accent dus steeds meer op de achterwielen. Naast de bekende rijmodi Whisper, Active en Untamed is ook een Untamed Plus-rijmodus inbegrepen bij de GT. Deze modus maakt de Mach-e GT nog sportiever door niet alleen de overdracht van het vermogen en koppel te reguleren, maar ook om de tractie- en stabiliteitscontrole aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld het circuit mee op. Ook in Untamed is het mogelijk om de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) uit te schakelen. Bij haarspeldbochten is dat extra leuk, omdat je daadwerkelijk powerdrifts kunt maken met deze auto.
Wielspin
Het kan zelfs gebeuren – als de asfaltkwaliteit wat minder is – dat je bij een snelheid van ongeveer 80 km/u nog steeds wielspin hebt als je volgas accelereert. De krachten zijn oprecht indrukwekkend. Verslavend ook. Je begint je bijna af te vragen of het onderstel wel heel blijft met zoveel power. Toch wel dus, want je kunt het keer op keer doen. Waarschuwing: nekklachten kunnen ontstaan met 860 Nm aan koppel. Wat. Een. Power!
Lekkers uit Italië: Brembo en Pirelli
Op het circuit, maar ook op een leuke bergpas heb je natuurlijk ook goede banden en remmerij nodig. Welnu: ook daar heeft Ford aan gedacht. De specifiek voor de GT-variant gemaakte Pirelli-banden (245/45 R20) zijn speciaal ontworpen om het extra vermogen en de prestaties van het AWD-systeem aan te kunnen, terwijl de geventileerde Brembo-remschijven met een diameter van 385 mm de grootste zijn van alle Mustang Mach-e-uitvoeringen. Je hebt dus extra remkracht, al zal je die remmen bij normaal gebruik vrijwel niet gebruiken vanwege de regeneratieve werking van de aandrijflijn.
One pedal driving
Je rijdt deze Mustang Mach-e GT – naar wens – volgens het principe one pedal driving en remt de auto dus af door tijdig van je stroompedaal te stappen zodat de auto afremt op de elektromotoren. Alleen als het echt nodig is, is bijremmen noodzakelijk. Kleine kans dus dat je de remmerij van Brembo niet of nauwelijks gaat voelen, tenzij je echt gaat trappen op een circuit of het ESC uitschakelt, dan vervalt het regeneratieve remsysteem en moet je dus daadwerkelijk remmen met het rempedaal. Dan valt op dat je veel remgevoel hebt en dat de vertraging zeer goed is. Maar in het ‘normale leven’ zijn die knalrode Brembo-remklauwen vooral juwelen om de blits mee te maken, bijvoorbeeld op een verjaardag. Alleen in extreme gevallen ga je ze echt gebruiken.
Gewicht
Rijdt deze Ford Mustang Mach-e GT ook wezenlijk anders dan een normale Mach-e? Toch wel, want deze GT-versie heeft een eigen karakter. Hij stuurt directer, is meer bij de les en moedigt aan om net wat meer stroom te geven. Daarnaast is de auto voelbaar sportiever afgesteld, al kan deze auto zijn gewicht van dik 2.000 kilogram niet helemaal verbloemen. Vooral bij hobbelig wegdek voel je de koets bewegen. Storend is dat overigens niet, omdat dit geen invloed heeft op de controle van de auto.
Maximale controle
Controle heb je altijd, net als bakken grip, mede geholpen door plakkerig rubber van Pirelli. Ten opzichte van een Tesla Model Y biedt deze Ford veel meer stuurgevoel. Rustig cruisen kan ook. Multi-inzetbaar dus, deze GT. En wie een beetje rustig aan doet, kan ook stevige afstanden afleggen op een volle acculading.
“Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks.”
Grote actieradius voor Ford Mustang Mach-e GT
Tot 500 kilometer is mogelijk, maar dan moet je wel goed je best doen. Reken eerder op een range die tussen de 400 en 450 kilometer ligt. Dan zit je safe. De Mustang Mach-e GT heeft altijd de grotere 98,7 kWh batterij, waarvan momenteel 88 kWh bruikbaar is. In de toekomst neemt die bruikbare accu-capaciteit dankzij een over-the-air-software-update toe met ongeveer 3 procent. De batterij is geschikt voor 150 kW-snelladen, waarmee binnen 10 minuten gemiddeld zo’n 100 km rijbereik kan worden bijgeladen. De batterij opladen van 10 tot 80% duurt in dit geval ongeveer 45 minuten. De oplaadsnelheid neemt natuurlijk af naarmate de batterij voller wordt. En de actieradius is sterk afhankelijk van je eigen rijstijl, de weersomstandigheden en het gekozen tempo.
Conclusie review Mustang Mach-e GT
De Ford Mustang Mach-e GT combineert eigenlijk alles waar je als liefhebber van sportievere elektrische auto’s van droomt. Topprestaties, een zeer fatsoenlijke actieradius en sportieve looks. En dan kan ook nog het hele gezin mee. De Mustang Mach-e GT is een voorproefje van wat Ford Performance in de toekomst te bieden heeft. Vanaf 2030 produceert Ford alleen nog volledig elektrische auto’s. En dus zullen ook de Focus ST en Fiesta ST van nu, een andere invullen gaan krijgen: 100% elektrisch dus. Laat de toekomst maar komen, want de Mustang Mach-e GT smaakt als voorproefje al behoorlijk lekker. Als het gewicht van BEV’s in de toekomst door nieuwe technieken sterk daalt, dan wordt het feest alleen maar groter.
Het bericht Autotest – Ford Mustang Mach-e GT (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.