Welke elektrische auto’s zijn er? Het gaat rap met elektrische aangedreven auto’s. De in 2021 uitgebrachte en succesvolle nieuwe modellen zoals de IONIQ 5 en Kia EV6 (auto van het jaar 2022) hebben eind vorig jaar en in de eerste maanden van 2022 gezelschap gekregen van een reeks nieuwkomers. Opel Rocks-e Opel heeft de Rocks-e uitgebracht. Het is een zeer compact, relatief betaalbaar model voor stadsgebruik met een maximum snelheid van 45 km/h. Het is eigenlijk een elektrische brommobiel, waarmee 16-jarigen ook mogen rijden als ze in het bezit van een brommerrijbewijs. Opel heeft daarnaast de Opel Corsa-e en de Mokka-e als elektrische auto’s in zijn aanbod. Nog dit jaar, 2022, wordt ook een elektrische versie van de nieuwe Opel Astra aangeboden. MG 5 Electric MG is een van de eerste met een elektrische stationwagen. Dat is de MG 5 Electric die begin 2022 is geïntroduceerd. Interessant is zijn prijs van net boven de 30 mille. Hij is ruim en tegelijk redelijk betaalbaar. Sterker nog, hij is maar weinig duurder dan een stationwagen met verbrandingsmotor van dit formaat. Met ook nog een keurig rijbereik tot aan 400 km. MG heeft zich al op de elektrische kaart gezet met de eerder uitgebrachte ZS EV, die al snel een van de beter verkopende modellen werd in Nederland door zijn gunstige prijs, behoorlijke ruimte en goede prestaties. Hyundai IONIQ IONIQ (spreek uit: ei-on-ik) is als naam gekoppeld aan elektrisch aangedreven auto’s van Hyundai . Het eerste model heette nog Hyundai Ioniq. Inmiddels is sprake van een merk IONIQ, waarvan het eerste model met de type-aanduiding 5 door het leven gaat. Later in 2022 volgt de IONIQ 6, die meer het uiterlijk zal krijgen van een grote vierdeurs coupé en daarmee krijgt hij een lagere daklijn dan de IONIQ 5. Nissan Ariya Met de Leaf was Nissan de eerste fabrikant die een elektrische auto in serieproductie nam. Het merk is dus pionier en maakt nu, jaren later, de volgende stap met de Nissan Ariya . Het is een middenklasse hatchback die de aandrijving deelt met de Renault Mégane E-TECH . Beide modellen zijn in de eerste helft van 2022 uitgebracht en beide zijn door hun binnenruimte, actieradius en prijsstelling interessant voor wie een elektrische auto overweegt. Mercedes-Benz EQE Mercedes-Benz was ooit leading met dieseltechnologie. Nu richt de producent het vizier nadrukkelijk op elektrische aandrijving. In sneltreinvaart worden elektrische modellen gelanceerd. De ‘kleinere’ modellen EQA, EQB en EQC hebben in 2022 gezelschap gekregen van de EQE en EQS. Dit zijn grote limousines als elektrische evenknieën van de E-Klasse en S-klasse. De EQS springt eruit met een actieradius van maximaal 731 km en een oplaadtijd van 10 naar 80% in 31 minuten. Welke elektrische auto’s worden verwacht in 2022? Toyota bZ4X Hybrides zonder stekker is het terrein van Toyota, al jaren. De Prius was zelfs de eerste in dit genre en die acteert al bijna 20 jaar op het hybridetoneel. In aanvulling op enkele hybride-modellen met stekker komt er in 2022 ook een volledig elektrisch model, de Toyota bZ4X. Op basis van dit model zal Subaru een elektrische Solterra uitbrengen. Behalve een uitvoering met voorwielaandrijving komt er ook eentje met vierwielaandrijving. In de toekomst volgen nog een Toyota bZ3X en een compact model met de afmetingen van de Toyota Aygo. Elektrische BMW i7 BMW kan niet achterblijven met elektrische modellen. Het merk geeft net als Mercedes-Benz flink gas. Na de in 2021 geïntroduceerde BMW i4 en iX, een elektrisch variant van de BMW X3, staat nu een BMW i7 op stapel. De introductie is aangekondigd voor eind 2022. Net als de EQS van Mercedes-Benz is het een limousine voor de topklasse. De i7 komt er alleen in verlengde uitvoering en valt op door een geweldig entertainmentsysteem achterin waardoor de ruimte daar is om te toveren tot een kleine bioscoop. Volkswagen, Skoda en Audi De Volkswagen ID3 is sinds zijn komst zeer populair. In Nederland was dit model na zijn verkoopstart direct een van de best verkochte auto’s, dus beter dan modellen met verbrandingsmotor. De grotere ID4 en de technisch gelijke Skoda Enyaq (spreek uit: en-ie-jak) zetten het succes voort. In 2022 moeten de coupéversies Volkswagen ID5 en Skoda Enyaq Coupé die lijn vast gaan houden. Het tot dezelfde Volkswagen Group behorende Audi breidt in 2022 de e-tron modellijn uit met een Q6 e-tron, een grotere SUV dan de Q4 e-tron. Seres Seres is een vrij nieuw merk in Nederland. Het concern is echter geen kleine speler. Het heeft ontwikkelings- en productiefaciliteiten in de VS, China en Japan. De Seres 3 is er al, een middenformaat SUV voor nog geen 40 mille. In de loop van 2022 volgen de Seres 5, een elektrische SUV Coupé, en de Seres 7, een royale vierdeurs coupé. Polestar 3 Polestar, het volledig elektrische merk, van Volvo, pakt in 2022 uit met de Polestar 3 . Het uiterlijk is anders dan van de Polestar 2 die nog sterke gelijkenis vertoont met Volvo. De nieuwe volledig elektrische 3 is hoger, met grote wielen, een lage daklijn en langgerekte ruitpartijen. Daardoor krijgt deze SUV uiterlijke kenmerken van een sportieve coupé. Het bericht Nieuwe elektrische auto’s 2022 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Er wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan naar de levensduur en het capaciteitsverlies van lithium-ion-accu’s die in elektrische auto’s worden gebruikt. Maar ondanks de gigantische hoeveelheid aan data van miljoenen elektrische auto’s in de wereld, is er vooralsnog geen eenduidig antwoord te geven op de vraag naar de levensduur van een accu. Er is geen bewijs dat een accu een maximumaantal kilometers of een bepaald aantal jaar meegaat. Dat komt vooral doordat de levensduur van een accu afhankelijk is van allerlei factoren, terwijl er ook verschillen zijn tussen de accu’s van verschillende fabrikanten. Capaciteit Wat we wel weten, is dat een lithium-ion-accu in een elektrische auto heel langzaam steeds een beetje capaciteit verliest. Ofwel, de accu kan na verloop van tijd minder energie opslaan dan toen de accu net uit de fabriek kwam. De hoeveelheid lading die een lithium-ion-accu kan bevatten en hoe ver je dus met de auto kunt rijden met een volle accu, wordt beïnvloed door het aantal laadcycli: hoe vaak de accu helemaal wordt leeggereden en weer volledig wordt opgeladen. Hoe meer laadcycli de accu doormaakt, hoe sneller de capaciteit daalt. Levensduur maximaliseren Intensief onderzoek naar de eigenschappen van lithium-ion accu’s heeft wel aangetoond dat het verlies van capaciteit kan worden beperkt door goed voor de accu te zorgen. Daarom kun je de accu in een elektrische auto in werkelijkheid niet tot 100% opladen en niet tot 0% leegrijden. Ook al zegt de boordcomputer van de auto dat de accu helemaal leeg is, dan zit er altijd nog een beetje energie in de accu. Er is altijd een buffer. Dit vermindert het aantal laadcycli dat de accu doormaakt. Daarnaast loopt een accu langzaam leeg als die voor langere tijd niet gebruikt wordt. Anders dan bij een loodzuuraccu (startaccu) onder de motorkap van een conventionele auto, is een lithium-ion-accu nauwelijks meer op te laden als die echt helemaal leeg is. Daarom zijn de accu’s van elektrische auto’s voorzien van een speciaal systeem dat voorkomt dat de batterij volledig leegraakt. Verder is aangetoond dat een lithium-ion-accu het beste presteert en de meeste energie kan vasthouden bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Daarom zijn veel auto’s voorzien van accuverwarming en -koeling om de accu op de ideale werktemperatuur te houden en om de levensduur te maximaliseren. Wat kun je zelf doen? Auto- en accufabrikanten werken nauw samen om de levensduur en de veiligheid van de accu’s in elektrische auto’s steeds verder te verbeteren. Er worden steeds meer snufjes toegepast die hierbij helpen. Maar je kunt ook zelf rekening houden met bepaalde zaken. Zo kun je de levensduur van de accu maximaliseren door het laadniveau altijd tussen 20 en 80% te houden. Daarnaast is het verstandig om de accu minimaal halfvol te hebben als je de auto een paar weken niet gebruikt, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Snelladen niet schadelijk Wat in ieder geval niet uitmaakt, is hoe vaak je de accu gedeeltelijk oplaadt en met welke laadsnelheid. Er wordt wel eens gesuggereerd dat vaak snelladen (DC) met een extra hoog vermogen schadelijk is voor de accu, maar daar is geen bewijs voor. Tijdens het laden via een snellader wordt de accu continu gemonitord door de technologie van de auto én het laadstation. Wanneer nodig, bijvoorbeeld als de batterij te warm dreigt te worden, wordt automatisch het laadvermogen naar beneden bijgesteld. Bovendien kun je een batterij nooit volladen via een snellader: laden met een hoog DC-vermogen stopt als de batterij tot 80% is opgeladen. Wat doen fabrikanten om vertrouwen te wekken? Het is bij een elektrische auto vooralsnog niet te bewijzen dat de accu een bepaald aantal jaar of kilometers meegaat. De levensduur is immers afhankelijk van verschillende factoren. Daarom zegt de leeftijd van een elektrische auto ook niets over de werkelijke staat van de accu. De accu van een tien jaar oude auto kan in een veel betere staat verkeren dan die van een vijf jaar oude EV die heel intensief gebruikt is. Om vertrouwen te wekken onder automobilisten, geven vrijwel alle automerken minimaal zeven jaar fabrieksgarantie op de accu van een elektrische auto, inclusief alle bijbehorende onderdelen van het hoogspanningssysteem. In sommige gevallen geldt die garantie voor het behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit. Je hoeft dus bij een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto voorlopig niet bang te zijn voor reparatie van de accu, of dat die moet worden vervangen tegen een hoge prijs. Het bericht Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? verscheen eerst op ZERauto.nl .
– Accucapaciteit in kWh De actieradius van een elektrische auto – ook wel rijbereik of range – is ten eerste afhankelijk van de capaciteit van de accu. Die wordt uitgedrukt in kWh (kilowattuur). Hoe hoger de capaciteit in kWh, hoe meer energie de accu kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden met een volle accu. – Energieverbruik in Wh/km De tweede belangrijke factor is hoeveel energie er wordt verbruikt tijdens het rijden. Dat verschilt per model, afhankelijk van het gewicht van de auto, de luchtweerstand, de efficiëntie van de elektromotor en dat soort zaken. Het energieverbruik van een elektrische auto wordt meestal uitgedrukt in Wh/km. (wattuur per kilometer). – Stad of snelweg? Ten derde is het rijbereik van een elektrische auto afhankelijk of je in de stad of op de snelweg rijdt. Anders dan bij een benzine- of dieselauto waarbij je steeds naar een hogere versnelling schakelt en daarmee het toerental van de motor en het brandstofverbruik verlaagt, heeft een elektrische auto geen versnellingsbak. Bij een elektrische auto is het simpel: hoe harder je rijdt, hoe sneller de elektromotor draait en hoe meer energie die verbruikt. Bij hogere snelheden op de snelweg neemt de actieradius dus sneller af dan bij lagere snelheden in de stad. Bovendien kun je in stadsverkeer energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je het rijbereik van de elektrische auto kunt vergroten. – Externe factoren Daarnaast heeft (uiteraard) ook de rijstijl van de bestuurder invloed op de actieradius, net als de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning, hoeveel mensen in de auto zitten en het gebruik van (zware) stroomverbruikers, zoals de airconditioning. Minder rijbereik in de winter Verder is de accu in een elektrische auto gevoelig voor lage temperaturen. Hoe kouder de accu, hoe minder energie die kan vasthouden. Normaal gesproken kun je in de winter met een volle accu dus minder ver rijden dan in de zomer. Gelukkig zijn steeds meer elektrische auto’s uitgerust met een systeem om de accu te verwarmen in de winter, of te koelen in de zomer, zodat de accu bij elk weertype zo efficiënt mogelijk fungeert en het verlies aan actieradius minder groot is. Een lithium-ion-accu presteert namelijk het beste bij temperaturen tussen 15 en 25 graden Celsius. LEES OOK: Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Hoe wordt de actieradius van een elektrische auto gemeten? Gezien de vele factoren die van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto, is er geen kant-en-klaar antwoord te geven over de werkelijke actieradius in de praktijk. Om wel een indicatie te kunnen geven en elektrische auto’s eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken, is de WLTP in het leven geroepen. De WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is de officiële, onafhankelijke en verplichte meting van het brandstof- of energieverbruik van alle (elektrische) personenauto’s en bestelwagens die in Europa nieuw verkocht worden. Het verbruik wordt in een speciale testomgeving op een rollenbank gemeten bij een omgevingstemperatuur van 23 graden Celsius. Bij een elektrische auto wordt dan een realistische autorit gesimuleerd en het stroomverbruik gemeten bij een rit in stadsverkeer, op de snelweg en een combinatie daarvan. Laatstgenoemde (WLTP gecombineerd) is de actieradius die in alle communicatie genoemd wordt, tenzij anders vermeld. Welke auto heeft de grootste actieradius? De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s gaat in rap tempo. Het model dat nu nog indruk maakt met de grootste actieradius van alle elektrische auto’s, is volgend jaar misschien niet zo bijzonder meer. Dit is momenteel de top-5 van elektrische auto’s met de grootste actieradius volgens de WLTP (gecombineerd): 729 km – Mercedes-Benz EQS (108 kW) 663 km – Tesla Model S (90 kWh) 646 km – Mercedes-Benz EQE (90 kWh) 625 km – BMW i7 (105 kWh) 613 km – BMW iX (105 kWh) Hoe kun je de actieradius maximaliseren? Hoe realistische een autorit ook wordt gesimuleerd bij de officiële verbruiksmeting: de actieradius volgens de WLTP komt nooit overeen met de actieradius in de praktijk. Dat je in werkelijkheid 15 tot 20% minder kilometers uit een volle accu haalt ten opzichte van de gecombineerde WLTP-actieradius, is helemaal zo gek nog niet. Toch kun je zelf veel invloed uitoefenen op de actieradius van een elektrische auto. Bijvoorbeeld door een rustige rijstijl aan te houden. Door 100 km/u te rijden op de snelweg in plaats van 120 km/u kun je al behoorlijk veel energie besparen. Neem ook geen onnodige bagage mee om gewicht te besparen, zorg altijd dat je banden voldoende zijn opgepompt en gebruik de airconditioning alleen als het nodig is. De meeste elektrische auto’s hebben overigens een ‘ECO’-stand waarbij alles systemen, inclusief de motor, in een extra verbruiksvriendelijke stand worden gezet om de actieradius te maximaliseren. Last but not least : maak maximaal gebruik van het regeneratieve remsysteem, waarmee je energie terugwint tijdens het remmen en uitrollen. Ook hiermee kun je de actieradius maximaliseren. Het bericht Wat is de actieradius van een elektrische auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Laten we meteen met de deur in huis vallen: een elektrische auto is flink voordeliger in onderhoud vergeleken met een benzine- of dieselauto. Dat is opnieuw bevestigd door de After Sales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging , gepubliceerd in maart 2022. Uit dit grootschalige onderzoek naar onderhoud en reparatie bij Nederlandse autobedrijven blijkt dat in 2021, over een heel jaar gemeten, gemiddeld € 529 per auto is uitgegeven aan onderhouds- en reparatiekosten. Bij een elektrische auto was dat bedrag een stuk lager: gemiddeld € 340 per jaar. Waarom lagere onderhoudskosten? Een reguliere brandstofauto heeft vooral onderhoud nodig omdat zo’n auto heel veel draaiende onderdelen bevat. De meeste bewegende onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en moeten daardoor worden gesmeerd. Door hitte-ontwikkeling moeten veel onderdelen ook worden gekoeld. Koelvloeistof en motorolie moeten echter na verloop van tijd worden vervangen. Ook filtersystemen voor olie en brandstof moeten periodiek worden vervangen. Verder zijn er ook onderdelen die na verloop van tijd kapot kunnen gaan door slijtage of veroudering en volgens de fabrieksvoorschriften na een bepaald aantal kilometers of jaren moeten worden vervangen. Bij een elektrische auto, die dus wordt aangedreven door een elektromotor, is dit allemaal niet van toepassing. Het aandrijfsysteem van een elektrische auto is aanzienlijk minder gecompliceerd en er zijn veel minder onderdelen die bewegen en slijten. Een elektrische auto heeft niet eens een versnellingsbak. Een elektrische auto heeft daarom ook geen vloeistoffen en filters aan boord die na verloop van tijd moeten worden vervangen. Regeneratief remmen Ook de remmen van een elektrische auto slijten minder snel dan bij een brandstofauto. Dat komt doordat een elektrische auto beschikt over een regeneratief remsysteem, waarbij de auto afremt op de motor. Hierdoor hoef je het rempedaal minder vaak te gebruiken – vooral in stadsverkeer – en slijten de remblokken en -schijven dus minder snel dan gebruikelijk. Specialistisch personeel Er zijn natuurlijk wel allerlei andere zaken die bij het reguliere onderhoud van een elektrische auto moeten worden gecontroleerd en waar specialistisch personeel voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het geavanceerde hoogspanningssysteem en de strenge veiligheidseisen die daarmee gemoeid zijn. Geheel onderhoudsvrij is een elektrische auto niet, maar dat je bespaart op onderhoudskosten, wordt keer op keer in de praktijk aangetoond. Het bericht Waarom is een elektrische auto voordeliger in onderhoud? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zolang de stroom van het landelijke elektriciteitsnet niet 100% afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zonnepanelen en windmolens, is een elektrische auto ook niet 100% groen. Wél als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van eigen zonnepanelen. Dan is er geen ‘indirecte uitstoot’. Maar als je de uitstoot tijdens de productie van elektriciteit meerekent, dan moet je toch ook de uitstoot meerekenen die vrijkomt tijdens de productie van benzine en diesel? En hoe zit het dan met de productie van lithium-ion batterijen en het winnen van essentiële grondstoffen voor deze batterijen? Dit zijn allemaal logische vragen als we willen weten hoe milieuvriendelijk een elektrische auto werkelijk is. Maar ook lastige vraagstukken die niet eenvoudig zijn te beantwoorden. Well to wheel Om de indirecte uitstoot van elektrische auto’s te kunnen vergelijken met die van benzine- en dieselauto’s wordt vaak gekeken naar totale uitstoot van alle processen bij elkaar. Dus niet alleen de uitstoot tijdens het rijden, maar ook tijdens de productie van de auto, de productie van brandstoffen/elektriciteit, de uitstoot tijdens het rijden, transportwerkzaamheden en alles daartussenin. De totale uitstoot van al deze factoren bij elkaar opgeteld wordt ook wel de ‘well to wheel-uitstoot’ (WTW) genoemd. Uit onderzoeken van onder andere TNO en Milieu Centraal blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto 30 tot 40% lager is dan die van een benzine- of dieselauto. Milieu Centraal baseert dit op eigen onderzoek, waarbij de totale CO2-uitstoot (WTW) van een 100% elektrische auto werd berekend en vergeleken met die van een gemiddelde middenklasse benzineauto. Daarbij werd rekening gehouden met de productie van de auto en de batterij, een totaal van 220.000 gereden kilometers en het gebruik van grijze stroom uit Nederland met een CO2-emissiefactor van 0,475 kg CO2/kWh. Verbetering door vergroening In het Klimaatakkoord staat dat tegen 2023 minimaal 70% van de Nederlandse elektriciteit afkomstig moet zijn van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Door de vergroening van het elektriciteitsnet zal de CO2-besparing van een elektrische auto de komende periode verder toenemen ten opzichte van een brandstofauto. Fijnstof elektrische auto Volgens Milieu Centraal stoot een elektrische auto ook 15 tot 20% minder fijnstof uit vergeleken met een brandstofauto. Fijnstof komt bij een elektrische auto uiteraard niet uit een uitlaat, maar ontstaat door de slijtage van banden en remmen. Door het hoge voertuiggewicht van een elektrische auto hebben de banden het zwaarder te verduren. Dat geldt in principe ook voor de remmen, alleen maken elektrische auto’s veel gebruik van regeneratief remmen waarbij de auto afremt op de motor. De conventionele remmen worden daardoor minder belast, waardoor de netto fijnstofuitstoot van een elektrische auto lager uitvalt dan bij een vergelijkbare brandstofauto. Het bericht Is elektrisch rijden beter voor het milieu? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Om auto te rijden heb je niet alleen je rijbewijs nodig, maar ook een goede autoverzekering zodat je onbezorgd de weg op kunt. Het is belangrijk een passende verzekering voor je auto te vinden aangezien dit je behoorlijk wat geld kan besparen en een geschikte service kan leveren. Daarom zetten we hier de belangrijkste zaken voor je op een rijtje waar je op moet letten bij het uitzoeken van de juiste autoverzekering. Vergelijk de premie Bij verschillende verzekeraars kun je de premie voor de dekking die jij nodig hebt vergelijken. Deze premie die je uiteindelijk betaalt hangt af van verschillende factoren. Dit zijn bijvoorbeeld het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt, het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd en de leeftijd van je auto. De verzekering auto is op die manier afgestemd op jouw persoonlijke situatie, maar ook op jouw eigen voorkeuren. Wil je meer dekking of zelfs aanvullende dekking? Dan gaat de premie automatisch omhoog. Verschillende soorten dekking Zodra je klaar bent om een autoverzekering af te sluiten kijk je welke dekking het beste past bij jouw situatie. In Nederland is iedere automobilist wettelijk verplicht om de auto op zijn minst WA te verzekeren. Je kunt kiezen uit de volgende opties: WA-verzekering: WA staat voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Dit is de meest basic verzekering en de goedkoopste autoverzekering die er is. Een WA-verzekering dekt alleen de schade die je met jouw auto veroorzaakt aan derden. Dit is ideaal als je een tweedehands auto gaat rijden die af en toe wel wat kleine schade zoals lakschade mag oplopen, of wanneer je handig bent en schade zelf kunt verhelpen. Beperkt casco-verzekering (of WA+): Deze verzekering geeft je een uitgebreidere dekking. Een beperkt casco-verzekering dekt niet alleen de schade die je aan anderen toebrengt, maar ook schade aan je eigen auto, zoals ruitschade en schade bij diefstal. Allrisk-verzekering (of volledig casco): Dit is de meest complete dekking die je kunt kiezen. Hiermee ben je ook tegen schade die je zelf veroorzaakt aan je eigen wagen verzekerd. Een allrisk-verzekering is vooral aan te raden als je een nieuwe auto hebt. Lees eerst de polisvoorwaarden van jouw verzekeraar door om exact te weten wat er allemaal onder de dekking voor jouw wagen valt en laat je goed informeren wanneer je een autoverzekering afsluit. Het bericht Hier moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering verscheen eerst op ZERauto.nl .
Belastingvoordelen elektrische auto’s voor particulieren – Geen BPM tot 2025 Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). Dat scheelt al gauw duizenden euro’s op de catalogusprijs. De lagere nieuwwaarde zonder BPM vertaalt zich ook in een lagere verzekeringspremie. Er komt wel een einde aan de BPM-vrijstelling, al zullen elektrische auto’s hierdoor niet heel veel duurder worden. Vanaf 1 januari 2025 wordt op iedere nieuwe elektrische auto € 360 BPM geheven. Dat bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie, zo meldt de Belastingdienst. Let op: de BPM-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Geen wegenbelasting tot 2025 Voor een elektrische auto betaal je ook geen wegenbelasting (MRB). Dat duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale MRB-tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto, gebaseerd op het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Let op: de MRB-vrijstelling tot 2025 geldt ook voor waterstofauto’s, maar niet voor hybrides en plug-in hybrides. – Aanschafsubsidie Particulieren kunnen ook subsidie (SEPP) aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto, mits de auto voldoet aan bepaalde voorwaarden en of er nog genoeg budget beschikbaar is. De hoogte van het subsidiebedrag wordt jaarlijks door het kabinet bepaald. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEPP) voor particulieren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor leaserijders Als je een leaseauto ter beschikking krijgt van je werkgever, dan koop je die niet zelf. De belastingvoordelen voor particulieren gelden dus niet direct voor leaserijders. Er gelden wel andere belastingvoordelen. Zo betalen leaserijders minder bijtelling voor een elektrische auto vergeleken met een benzine- of dieselauto. Voor een elektrische auto betaal je 16% bijtelling tot en met een cataloguswaarde van € 35.000. Mocht de auto duurder zijn, dan betaal je 22% bijtelling over de rest van het aankoopbedrag. Een waterstofauto komt ook in aanmerking voor 16% bijtelling, maar dan over het volledige aankoopbedrag zonder maximum. Voor hybrides en plug-in hybrides gelden geen bijtellingsvoordelen. Lees hier alles over bijtelling en de aangekondigde wijzigingen voor de komende jaren . Belastingvoordelen elektrische auto’s voor ondernemers – BPM- en MRB-vrij Elektrische auto’s en waterstofauto’s zijn tot en met eind 2024 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting (MRB). Dat voordeel geldt niet alleen voor particulieren, maar natuurlijk ook voor ondernemers die een elektrische auto aanschaffen. – Milieu-investeringsaftrek Een elektrische bedrijfswagen komt in aanmerking voor een MIA van 36% over het volledige investeringsbedrag minus € 11.000. Een laadpunt komt ook in aanmerking voor de MIA als dat tegelijkertijd met de elektrische bedrijfswagen wordt aangeschaft. Voor een waterstof-bedrijfswagen geldt een MIA van 45% over een maximum van € 125.000, met of zonder laadpunt. Volledig elektrisch aangedreven taxi’s waarvoor in het kentekenregister de vermelding ‘taxi’ is opgenomen, komen in aanmerking voor een MIA van 27% over een investeringsbedrag van maximaal € 40.000. Als het gaat om een elektrische taxi voor rolstoelvervoer of met negen zitplaatsen, dan geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 75.000. Let op: met ingang van 2022 is de MIA voor elektrische personenauto’s komen te vervallen. Alleen elektrische personenauto’s met geïntegreerde zonnepanelen komen nog in aanmerking voor de MIA. Hiervoor geldt een MIA van 36% over een investeringsbedrag van maximaal € 100.000 inclusief laadpunt. Kijk op RVO.nl voor meer informatie over de MIA en alle bedrijfsmiddelen die hiervoor in aanmerking komen. – Onbelaste vergoedingen Verder mag je als werkgever alle laadkosten van een werknemer met een elektrische zakenauto onbelast vergoeden, ook in het buitenland. Als die werknemer thuis een laadpunt heeft, mogen ook de kosten van het gebruik én de installatie van het laadpunt onbelast worden vergoed. – Aanschafsubsidie Ondernemers kunnen ook subsidie (SEBA) krijgen voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen, mits het model voldoet aan bepaalde voorwaarden. Bij koop of financial lease moeten ondernemers de subsidie zelf aanvragen via de RVO . Bij operational lease moet de leasemaatschappij de aanvraag indienen. De subsidieregeling voor ondernemers loopt tot en met 31 december 2025. Lees hier alles over de subsidieregeling (SEBA) voor ondernemers en de hoogte van het bedrag . Het bericht Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s? verscheen eerst op ZERauto.nl .
De wegenbelasting – door de belastingdienst ook wel motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd – wordt in rekening gebracht zodra een auto van jonger dan 40 jaar oud op naam van een privépersoon of bedrijf wordt gezet. De hoogte van de wegenbelasting is gebaseerd op het type voertuig, het type brandstof, het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Je kunt zelf kiezen of je de wegenbelasting per maand, per kwartaal of per jaar betaalt. Wegenbelasting elektrische auto De overheid zo veel mogelijk mensen aansporen om hun benzine- of dieselauto weg te doen en over te stappen naar een milieuvriendelijke elektrische auto. Om de overstap extra aantrekkelijk te maken, hoef je voor een elektrische auto (of een waterstofauto) geen wegenbelasting te betalen. Maar let op: dit duurt niet lang meer. De vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto’s duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd. Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto. Zoals het ernaar uitziet, worden de MRB-tarieven van elektrische auto’s gelijk getrokken met die van een benzineauto’s. LEES OOK: Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s? Wegenbelasting hybride en plug-in hybride Voor hybride auto’s en plug-in hybrides gelden geen afwijkende tarieven voor de wegenbelasting. Je krijgt wel 50% korting op de wegenbelasting als de auto tussen de 1 en 50 gram CO2/km uitstoot. In de praktijk zijn dat alleen plug-in hybrides. Die 50% korting geldt nog tot eind 2024. Met ingang van 2025 daalt die korting naar 25% en vanaf 2026 betaal je het volledige MRB-tarief. Wegenbelasting hybride en plug-in hybride bestelauto Voor een hybride en plug-in hybride bestelauto gelden wel afwijkende regels met betrekking tot de wegenbelasting. Bij de berekening van de wegenbelasting wordt het voertuiggewicht met 125 kg verminderd, waardoor de bestelauto in een lagere gewichtsklasse valt en je dus minder wegenbelasting betaalt. Op deze manier wordt het hogere gewicht vanwege het zware hybridesysteem gecompenseerd. Het bericht Moet ik wegenbelasting betalen voor een elektrische auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Met slim laden staat laadpaal soms in pauzestand. Boetes geven voor te lang laden is ook heel lastig. Een handhaver kan immers niet zien hoe lang een auto klaar is met laden. Ook werkt de kleur van de LEDring op de laadpaal niet altijd goed, die aangeeft of een auto al dan niet oplaadt. Bij slimladen gaat bovendien de laadpaal in een pauzestand die foutief gezien kan worden als klaar met laden. En slimladen moet de norm voor laden worden; laden op momenten van capaciteit op het stroomnet , overschot van duurzame stroom en lage prijzen. En tot slot willen we mensen niet verleiden tot langzamer te laden omdat dan de parkeerplek gegarandeerd is. De tijd die mensen niet laden op een laadplek is essentieel. Als je de auto een dag of meer niet oplaadt dan is dat onacceptabel en is een boete te overwegen, als een handhaver dat zelf heeft kunnen vaststellen. Een boete bij twee uur parkeren zonder laden vinden wij als VER onwenselijk en onuitvoerbaar.
WA, WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Als je een elektrische auto gekocht hebt, kun je ongetwijfeld niet wachten om hiermee de weg op te gaan. Wacht daarom vooral niet te lang met een autoverzekering afsluiten . Je moet een auto namelijk verzekeren als je er de openbare weg mee op wilt. Het verzekeren van jouw auto kost over het algemeen niet veel tijd. Je moet alleen wel weten dat er verschillende soorten dekkingen zijn. Bij de meeste verzekeraars kun je kiezen uit de volgende drie dekkingen: wettelijke aansprakelijkheid (WA), WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco. Hieronder lichten we iedere dekking kort toe. – WA Verzeker jij jouw elektrische auto enkel voor de wettelijke aansprakelijkheid? Dan wordt alleen de schade die je aan (spullen van) anderen aanricht vergoed. Iedere auto moet minimaal WA verzekerd worden voordat hij de openbare weg op mag. – WA + Beperkt Casco Bij de dekking WA + Beperkt Casco ben je niet alleen verzekerd voor schade die je aan (spullen van) anderen aanricht. Ook schade aan je eigen auto door diefstal, inbraak en joyriding, brand, storm en natuur, botsing met een loslopend dier en ruitschade wordt vergoed. – WA + Volledig Casco (allrisk) Wie voor WA + Volledig Casco kiest, is in ieder geval verzekerd voor hetgeen we hierboven aanhaalden. Hier houdt het niet bij op, want ook schade aan jouw auto door vandalisme en aanrijding of een botsing wordt namelijk vergoed. Door de uitgebreide dekking wordt deze verzekering ook wel een all risk verzekering auto genoemd. Wat is de beste autoverzekering voor een elektrische auto? Nu je weet op welke manieren jij jouw auto kunt verzekeren, ben je vast en zeker benieuwd wat de beste autoverzekering voor een elektrische auto is. Omdat deze auto’s vaak nieuw gekocht worden, hebben ze een hoge dagwaarde. Daarom is het verstandig om zo’n auto allrisk te verzekeren. Je kiest in dat geval voor de dekking WA + Volledig Casco. Deze verzekering wordt het vaakst gekozen voor auto’s jonger dan 6 jaar. Vergelijk verzekeringen voor elektrische auto’s Ben je van plan een elektrische auto te verzekeren? Doe dit dan niet bij de eerste beste verzekeraar die je tegenkomt. Als je dit wel doet, betaal je mogelijk onnodig veel premie. Een autoverzekering is namelijk niet overal even duur. Daarom loont autoverzekering vergelijken. Gebruik hier bij voorkeur een vergelijkingssite voor. Hierdoor vind je binnen de kortste keren de goedkoopste verzekering voor je auto. Het bericht Elektrische auto aangeschaft? Zo verzeker je deze auto op de juiste manier verscheen eerst op ZERauto.nl .
Waar kan ik parkeren bij Eindhoven Airport? Als je met de auto naar het vliegveld in Eindhoven komt, wil je natuurlijk weten waar dit kan. Bij Eindhoven Airport parkeren is heel eenvoudig. Er zijn veel parkeergelegenheden en -mogelijkheden bij. Gold Parking P1 De meest dichtstbijzijnde parkeergelegenheid bij Eindhoven Airport is P1. Wanneer je de parkeergarage uitloopt stap je direct de vertrekterminal in. Wel zo handig! De eerste 15 minuten zijn gratis, dus perfect als je iemand wilt afzetten (Kiss & Ride). Daarna gaat de € 3,00 per half uur in, met een dagtarief van € 35,-. Dus zowel kort parkeren als lang parkeren is mogelijk. Het is wel aan te raden vooraf te reserveren, om teleurstelling bij aankomst te voorkomen. Silver Parking P3 Gebruik maken van P3 vereist een reservering. Deze locatie is geschikt voor lang parkeren en ligt op een kleine 5 minuten lopen van de terminal. Bronze Parking P4 Op 7 minuten lopen van de terminal ligt P4. Voor deze parkeergelegenheid, die grotendeels overdekt is, kun je terecht voor lang parkeren. Ook voor deze parkeerplaats geldt dat een online reservering vooraf nodig is om gebruik te kunnen maken van de parkeergelegenheid. Bronze Parking P5 Evenals P4 ligt ook deze parkeerplaats 7 minuten lopen van de terminal. Deze parkeergelegenheid biedt echter meer plekken. Net als voor de overige parkeerplaatsen, behalve P1, geldt dat vooraf reserveren vereist is. Parkeervormen Eindhoven Airport Wanneer je wilt parkeren bij Eindhoven Airport, is er keuze uit meerdere parkeervormen. Iedere vorm kent andere tarieven. Parkeren op loopafstand De meest conventionele vorm is parkeren op loopafstand van de terminal. Met deze parkeervorm zet je zelf de auto weg en loop je met je bagage richting de terminal. Shuttle Een andere vorm is een shuttlebus die je naar de terminal brengt. Deze bus vertrekt enkele keren per uur van lang parkeren-gelegenheid P8 naar de Eindhoven Airport vertrekhal. Een rit duurt ongeveer 10 minuten. Deze manier is veruit de meest voordelige keuze om te parkeren bij Eindhoven Airport. Valet parking Wanneer je kiest voor de valetservice of valetparking kun je direct naar de luchthaven rijden. Het enige wat je hoeft te doen is contact opnemen met het parkeerbedrijf, een half uur voordat je arriveert op Eindhoven Airport. Er staat dan een chauffeur klaar die jouw auto naar de afgesproken parkeerplaats rijdt. Ideaal! En wanneer je terug bent in Eindhoven brengt de chauffeur je auto terug op de afgesproken plek, zodat je weer snel naar huis kunt. Parkeren elektrische auto Eindhoven Airport Ben je in het bezit van een elektrische auto, kun je alleen bij Gold Parking P1 parkeren. Parkeerplekken met een laadpaal zijn uitgesloten van reservering. Het is dus mogelijk dat er geen elektrische laadplaats beschikbaar is. Bovendien geldt een vergoeding die gevraagd wordt wanneer je een elektrische auto oplaadt op P1. De kosten hiervoor zijn € 0,45 per kW met een starttarief van € 0,50. Voor meer informatie over de Laadinfrastructuur in Nederland verwijzen we je naar dit artikel. Het bericht Parkeren bij Eindhoven Airport verscheen eerst op ZERauto.nl .
" Elektrisch rijden levert een positieve bijdrage aan een beter klimaat, zorgt voor betere leefbaarheid van steden en dorpen én is ook nog eens heel comfortabel. Maar het is nog lang niet beschikbaar voor iedereen. Voortbouwend op de fantastische basis die de vereniging heeft gelegd, ga ik me inspannen om de stap naar schonere mobiliteit te versnellen, met speciale aandacht voor het betaalbaar en nog duurzamer maken ervan ." Zij volgt hiermee Koos Burgman op, die vijf jaar lang op een voortreffelijke wijze de vereniging heeft helpen groeien tot waar het nu staat. De vereniging heeft bijna 10.000 leden, meer dan 500 vrijwilligers en bijna 80 ambassadeurs en groeit gestaag. Over Leonie van den Beuken Leonie is 51 jaar en woont in Amsterdam. Sinds november 2018 is zij Programmadirecteur Amsterdam Smart City, een stedelijk innovatieplatform met een onafhankelijk programma dat verbonden is aan de Amsterdam Economic Board. Het richt zich op het waardevol versnellen van de grote maatschappelijke transities: Energie, circulair, mobiliteit en digitalisering. Daarvoor was Leonie in verschillende leidinggevende functies werkzaam in de regio groot-Amsterdam voor het Havenbedrijf en de Gemeente Amsterdam. Leonie is een optimist en gedreven om maatschappelijke waarde te creëren. Zij wil leidinggeven aan het bundelen van kwaliteiten en krachten van mensen en organisaties om tot gewenste veranderingen te komen. Leonie is gewend om te werken op het snijvlak van markt en overheid en kan uitstekend samenwerken en onderhandelen.