Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2023
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Servicebenchmark 2024: zo is het gesteld met ons laadnetwerk
21 oktober 2024
Terugluisteren: podcast met Marina van Helvoort
18 oktober 2024
Maarten Pompen wint de Gouden Stekker 2024
01 oktober 2024
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
23
jan
Nieuwjaarsborrel 2025
Eneco World
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers
Boete is geen passende oplossing voor laadpaalklevers
Gepubliceerd op:
12 april 2022
VER vindt een boete bij twee uur parkeren zonder laden onwenselijk en onuitvoerbaar. VER wil dat mensen die klaar zijn met laden hun auto verplaatsen. Gelukkig gebeurt dit ook meestal. Gemeenten geven aan dat maar een paar procent van de laadplekken te lang wordt bezet door een volgeladen auto. Een laadkleeftarief kan dan helpen dat mensen hun auto sneller verplaatsten. Zo’n laadkleeftarief kan worden ingezet tussen 09.00 en 19.00 voor auto’s die klaar zijn met laden. In de randen van de avond en de nacht is dat onwenselijk, omdat er veelal geen beschikbaar uitwijk alternatief is. We moeten van mensen niet vragen in badjas en slippers hun auto te verplaatsen. Prioriteit één is dan ook voldoende laadpalen, vooral op plekken met hoge parkeerdruk
Met slim laden staat laadpaal soms in pauzestand.
Boetes geven voor te lang laden is ook heel lastig. Een handhaver kan immers niet zien hoe lang een auto klaar is met laden. Ook werkt de kleur van de LEDring op de laadpaal niet altijd goed, die aangeeft of een auto al dan niet oplaadt. Bij slimladen gaat bovendien de laadpaal in een pauzestand die foutief gezien kan worden als klaar met laden. En slimladen moet de norm voor laden worden; laden op momenten van capaciteit op het stroomnet , overschot van duurzame stroom en lage prijzen. En tot slot willen we mensen niet verleiden tot langzamer te laden omdat dan de parkeerplek gegarandeerd is. De tijd die mensen niet laden op een laadplek is essentieel. Als je de auto een dag of meer niet oplaadt dan is dat onacceptabel en is een boete te overwegen, als een handhaver dat zelf heeft kunnen vaststellen. Een boete bij twee uur parkeren zonder laden vinden wij als VER onwenselijk en onuitvoerbaar.
Lees ook
Servicebenchmark 2024: zo is het gesteld met ons laadnetwerk
21 oktober 2024
Terugluisteren: podcast met Marina van Helvoort
18 oktober 2024
Maarten Pompen wint de Gouden Stekker 2024
01 oktober 2024