Er wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan naar de levensduur en het capaciteitsverlies van lithium-ion-accu’s die in elektrische auto’s worden gebruikt. Maar ondanks de gigantische hoeveelheid aan data van miljoenen elektrische auto’s in de wereld, is er vooralsnog geen eenduidig antwoord te geven op de vraag naar de levensduur van een accu.
Er is geen bewijs dat een accu een maximumaantal kilometers of een bepaald aantal jaar meegaat. Dat komt vooral doordat de levensduur van een accu afhankelijk is van allerlei factoren, terwijl er ook verschillen zijn tussen de accu’s van verschillende fabrikanten.
Capaciteit
Wat we wel weten, is dat een lithium-ion-accu in een elektrische auto heel langzaam steeds een beetje capaciteit verliest. Ofwel, de accu kan na verloop van tijd minder energie opslaan dan toen de accu net uit de fabriek kwam.
De hoeveelheid lading die een lithium-ion-accu kan bevatten en hoe ver je dus met de auto kunt rijden met een volle accu, wordt beïnvloed door het aantal laadcycli: hoe vaak de accu helemaal wordt leeggereden en weer volledig wordt opgeladen. Hoe meer laadcycli de accu doormaakt, hoe sneller de capaciteit daalt.
Levensduur maximaliseren
Intensief onderzoek naar de eigenschappen van lithium-ion accu’s heeft wel aangetoond dat het verlies van capaciteit kan worden beperkt door goed voor de accu te zorgen.
Daarom kun je de accu in een elektrische auto in werkelijkheid niet tot 100% opladen en niet tot 0% leegrijden. Ook al zegt de boordcomputer van de auto dat de accu helemaal leeg is, dan zit er altijd nog een beetje energie in de accu. Er is altijd een buffer. Dit vermindert het aantal laadcycli dat de accu doormaakt.
Daarnaast loopt een accu langzaam leeg als die voor langere tijd niet gebruikt wordt. Anders dan bij een loodzuuraccu (startaccu) onder de motorkap van een conventionele auto, is een lithium-ion-accu nauwelijks meer op te laden als die echt helemaal leeg is. Daarom zijn de accu’s van elektrische auto’s voorzien van een speciaal systeem dat voorkomt dat de batterij volledig leegraakt.
Verder is aangetoond dat een lithium-ion-accu het beste presteert en de meeste energie kan vasthouden bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden Celsius. Daarom zijn veel auto’s voorzien van accuverwarming en -koeling om de accu op de ideale werktemperatuur te houden en om de levensduur te maximaliseren.
Wat kun je zelf doen?
Auto- en accufabrikanten werken nauw samen om de levensduur en de veiligheid van de accu’s in elektrische auto’s steeds verder te verbeteren. Er worden steeds meer snufjes toegepast die hierbij helpen. Maar je kunt ook zelf rekening houden met bepaalde zaken.
Zo kun je de levensduur van de accu maximaliseren door het laadniveau altijd tussen 20 en 80% te houden. Daarnaast is het verstandig om de accu minimaal halfvol te hebben als je de auto een paar weken niet gebruikt, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat.
Snelladen niet schadelijk
Wat in ieder geval niet uitmaakt, is hoe vaak je de accu gedeeltelijk oplaadt en met welke laadsnelheid. Er wordt wel eens gesuggereerd dat vaak snelladen (DC) met een extra hoog vermogen schadelijk is voor de accu, maar daar is geen bewijs voor.
Tijdens het laden via een snellader wordt de accu continu gemonitord door de technologie van de auto én het laadstation. Wanneer nodig, bijvoorbeeld als de batterij te warm dreigt te worden, wordt automatisch het laadvermogen naar beneden bijgesteld. Bovendien kun je een batterij nooit volladen via een snellader: laden met een hoog DC-vermogen stopt als de batterij tot 80% is opgeladen.
Wat doen fabrikanten om vertrouwen te wekken?
Het is bij een elektrische auto vooralsnog niet te bewijzen dat de accu een bepaald aantal jaar of kilometers meegaat. De levensduur is immers afhankelijk van verschillende factoren.
Daarom zegt de leeftijd van een elektrische auto ook niets over de werkelijke staat van de accu. De accu van een tien jaar oude auto kan in een veel betere staat verkeren dan die van een vijf jaar oude EV die heel intensief gebruikt is.
Om vertrouwen te wekken onder automobilisten, geven vrijwel alle automerken minimaal zeven jaar fabrieksgarantie op de accu van een elektrische auto, inclusief alle bijbehorende onderdelen van het hoogspanningssysteem. In sommige gevallen geldt die garantie voor het behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit. Je hoeft dus bij een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto voorlopig niet bang te zijn voor reparatie van de accu, of dat die moet worden vervangen tegen een hoge prijs.
Het bericht Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? verscheen eerst op ZERauto.nl.