Massaproductie Dat heeft Yoshikazu Tanaka, chief engineer van de waterstofauto Toyota Mirai, gezegd in een interview met Reuters . “We gaan van beperkte productie opschalen naar massaproductie, verminderen de hoeveelheid dure materialen zoals platina die wordt gebruikt in FCV-componenten en maken het systeem compacter en krachtiger”, aldus Tanaka. Ook waterstof-SUV’s Toyota werkt aan een complete familie waterstofvoertuigen. Het merk heeft al de Mirai, maar daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al . Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn. Actieradius vergroten De huidige Toyota Mirai heeft een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer. Bij de volgende Mirai mikt Toyota op een range van 700 tot 750 kilometer. In 2025 moet 1.000 kilometer haalbaar zijn. Toyota City Tot op heden zijn er al 6.000 exemplaren van de Toyota Mirai verkocht waarvan enkele in Nederland. Toyota bouwt de Mirai momenteel in Toyota City, waar voorheen de Lexus LFA werd gebouwd. De dagproductie ligt op 6,5 auto’s. Alle aandrijflijncomponenten (brandstofcel, elektromotor, compacte batterij en de waterstoftanks) kosten naar schatting zo’n 11.000 dollar. Toyota hoopt deze prijs met productieverhoging te reduceren naar 8.000 dollar. De Toyota Mirai kost in Nederland 80.925 euro. Het bericht Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven verscheen eerst op ZERauto.nl .
Financiële problemen Faraday Future produceert de FF 91 in Hanford (Californië). Het bedrijf zat na de presentatie van de FF 91 tijdens de 2017-editie van de Consumer Electronics Show in Las Vegas lange tijd in financiële problemen. Recente activiteiten om munten op te halen zijn succesvol verlopen. 64.000 orders Faraday Future zet daarom alles op alles om de 64.000 mensen die een order hebben geplaatst blij te gaan maken. De volledig elektrische crossover kan deels autonoom rijden en beschikt over een 130 kWh groot accupakket (LG Chem). Volgens Faraday Future moet dit forse accupakket in 4,5 uur voor vijftig procent opgeladen kunnen worden via een thuislader (240 Volt). Vier elektromotoren De 5,25 meter lange FF 91 heeft in elk wiel een elektromotoren. Dat betekent in totaal vier elektromotoren met een systeemvermogen van 1.050 pk en 1.800 Nm koppel. De 0-100-sprint duurt ongeveer 2,5 seconden en de actieradius (NEDC) bedraagt 700 kilometer. In de toekomst hoopt Faraday Future nog met een compactere elektrische SUV te komen. Eerst zal het bedrijf zich richten op het bouwen van de FF 91. Het bericht ‘Levering Faraday Future FF 91 start in december’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Audi PB 18 e-tron Het jaarlijkse Pebble Beach Concours d’Elegance is misschien wel het meest prestigieuze evenement in de autowereld. Het is een schoonheidswedstrijd waar ’s werelds mooiste en meest bijzondere klassieke automobielen bij elkaar komen. Autofabrikanten grijpen het event ook aan om nieuwe conceptcars tentoon te stellen, zoals Audi dit jaar. Tijdens de Pebble Beach Car Week – een meerdaags event op het circuit van Laguna Seca met aansluitend het Concours d’Elegance – wordt de Audi PB 18 e-tron aan het publiek getoond. De Audi PB 18 e-tron lijkt op een platgeslagen Audi R8 e-tron met trekjes van de Audi Avus Quattro conceptcar uit 1991, zoals de plaatsing van de buitenspiegels. Vooralsnog blijft het bij een teaser. De uitgebreide info volgt spoedig. ZIE OOK: VIDEO – zo werken de digitale buitenspiegels van de nieuwe Audi e-tron SUV Het bericht Audi PB 18 e-tron is een dikke vette showcar verscheen eerst op ZERauto.nl .
EV-verkoop In de eerste zes maanden van 2018 werden in 27 Europese markten 450.200 nieuwe personenauto’s met (semi-)elektrische aandrijving geregistreerd. Daarmee nemen de HEV’s, PHEV’s en BEV’s 5,4% van de Europese autoverkoop voor hun rekening. Een jaar geleden was dat nog 4,3%. In de klasse van de volledig elektrische auto’s is de Nissan LEAF het bestverkochte model in Europa. Met een kleine 17.000 registraties blijft hij de Renault ZOE nipt voor. In segment van de plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV onveranderd de populairste. Hiervan werden in de eerste zes maanden 9.244 stuks verkocht. De Toyota Yaris Hybrid is bij uitstek de populairste hybride van Europa, met ruim 61.500 verkochte exemplaren. Overigens werd in z’n totaliteit een recordaantal nieuwe auto’s verkocht in het afgelopen halfjaar, namelijk 8,66 miljoen (+2,7%). Het aandeel diesel daalde met 17% ten opzichte van een jaar geleden, het laagste niveau sinds 2001. De SUV is met een marktaandeel van 33,7% veruit de populairste autosoort in Europa. Het bericht Top 5 bestverkochte elektrische auto’s in 2018 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Regio Amsterdam De ANWB Wegenwacht start met deze elektrische voertuigen een proef in de regio Amsterdam. Als die goed bevalt, dan kan de Wegenwacht het wagenpark volledig elektrische voertuigen in de toekomst verder uitbreiden. “We hadden bij de Wegenwacht al een omgebouwde elektrische Volkswagen Caddy rijden op Schiphol. Dit nieuwe drietal vormt een mooie aanvulling op ons elektrische wagenpark”, aldus Markus van Tol, woordvoerder van de ANWB. Drie voertuigen De Volkswagen e-Golf heeft Schiphol als standplaats. De elektrische Zero-motorfiets gaat vooral dienst doen in Amsterdam. De Nissan e-NV200 – ook actief in Amsterdam – is vrij bijzonder want hij heeft een oplader voor elektrische auto’s aan boord en kan dus stilgevallen batterij-elektrische auto’s weer op weg helpen. De Nissan vormt dus feitelijk een mobiel oplaadpunt. Het bericht Wegenwacht neemt extra elektrische voertuigen in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl .
Risico Als een batterij-elektrische auto een ongeluk krijgt, is er altijd een risico dat het batterijpakket in brand vliegt. Accu-ontwerpers doen er alles om dat risico zo klein mogelijk te maken door slimme ontwerpconstructies. Tesla zag nog ruimte voor verbetering en komt nu met een nieuw patent. Het nieuwe patent is in januari 2018 geregistreerd . Slimme verbindingen In de vernieuwde constructie werkt Tesla met slimme verbindingen. In een batterij kan heet gas ontstaan als gevolg van een verkeerde chemische reactie in het accupakket. Dankzij de slimme verbindingen kan de warmte beter worden afgevoerd zodat andere cellen in het accupakket beschermd blijven. Het bericht Veiligere accu’s van Tesla verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grootste stijger Door de forse toename van het aantal gestolen Toyota’s is het Japanse merk de grootste stijger van alle gestolen automerken in Nederland. Met een totaal van 226 gestolen Toyota’s in de eerste zes maanden van dit jaar, steeg het aantal diefstalmeldingen met 148,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Van alle gestolen Toyota’s is 72% voorzien van hybride-aandrijving. Met 45 gestolen exemplaren is de Toyota RAV4 Hybrid de populairste onder autodieven, gevolgd door de Toyota C-HR Hybrid (32) en Toyota Auris Hybrid (17). En als je kijkt naar het totaal aantal Toyota’s RAV4 op de Nederlandse wegen ten opzichte van het aantal gestolen exemplaren, is dit ook meteen de auto met het hoogste diefstalrisico in Nederland (1 op 396). En binnen de top-1o van auto’s met het hoogste diefstalrisico werden van de Toyota RAV4 ook veruit het minste teruggevonden. LEES OOK: Compleet nieuwe Toyota RAV4 (2019) oogt gewaagd Categorie 0 tot 3 jaar Wat verder nog opvalt in de statistieken van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: de meeste gestolen Toyota’s zijn relatief nieuw. Met 129 gestolen modellen met een leeftijd tussen 0 en 3 jaar is Toyota zelfs het meest gestolen automerk in deze categorie. Het totaal aantal gestolen auto’s in Nederland daalde overigens met 14% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017. Volkswagen is nog steeds by far het meest gestolen automerk in Nederland (1.010 stuks), gevolgd door BMW (349), Audi (252) en Toyota op plek vier (226). LEES OOK: Alle diefstalcijfers eerste halfjaar 2018 op een rij Het bericht Forse stijging aantal gestolen Toyota hybrides verscheen eerst op ZERauto.nl .
Innovatieve Olympische en Paralympische Spelen Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020’ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers. Mobility for All De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD. Waterstof Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxemerk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen. Transport Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden. Het bericht Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio verscheen eerst op ZERauto.nl .
400 elektromotoren per dag Audi produceert de elektromotoren van de e-tron in een productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Gyor 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. In de productiefaciliteit in Gyor maakt Audi gebruik van autonome robots die de elektromotoren vervoeren. Brussel Tot op heden zijn er 100 mensen bij het productieproces van de elektromotoren betrokken. Eind 2018 moeten dat er al meer dan 130 zijn. De elektromotoren worden vervoerd naar Brussel waar Audi de volledig elektrische Audi e-tron produceert. De auto gaat ongeveer 82.500 euro kosten. Reserveren is al mogelijk, maar de levering start zoals gezegd pas in 2019. De SUV wordt optioneel leverbaar met zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels. Het bericht Elektromotoren Audi e-tron in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model S op één De Tesla Model S is nog altijd de populairste batterij elektrische auto in Nederland. In de eerste helft van 2018 kregen er al 1.879 exemplaren een kenteken. In heel 2017 waren dat er volgens VWE Automotive in totaal 2.085. De Nissan Leaf staat op de tweede plaats met 519 exemplaren in 2017 en in de eerste zes maanden van 2018 al 1.417 units (+173 procent!). De Volkswagen e-Golf maakt de top-drie compleet met 1.302 exemplaren in de eerste helft van 2018 (in 2017 in totaal 949 auto’s). Opvallende stijger: Opel Ampera-e Een andere opvallende stijger is de Opel Ampera-e . In 2017 registreerde Opel 228 exemplaren. In de eerste zes maanden van 2018 zijn dat er al 564 (+147 procent!). Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace Dit overzicht met registratiecijfers ziet er eind dit jaar vast en zeker heel anders uit. Het kan dan goed zijn dat de Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace strijden om de toppositie. Jaguar verwacht dit jaar een kleine 4.000 exemplaren van de I-Pace op Nederlands kenteken te zetten. Hyundai mikt op minimaal 2.700 exemplaren van de Kona Electric. De verkoop van de elektrische Audi e-tron – een concurrent van de I-Pace – is al begonnen, maar de leveringen starten pas in 2019. Gouden jaar 2018 is een gouden jaar voor elektrische auto’s in Nederland. De oorzaak: 4 procent bijtelling. In 2018 mogen zakelijke rijders bij zakelijk gebruik rekenen met 4 procent bijtelling, ongeacht de vanafprijs van de auto. In 2019 wordt dat anders. Dan reken je van 1 tot 50.000 euro met 4 procent bijtelling en alles daarboven met 22 procent. Voor een batterij elektrische auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro reken je dus over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. En plug-in hybrides? In 2015 werden er nog meer dan 40.000 plug-in hybrides geregistreerd in Nederland vanwege gunstige bijtellingsregels. In 2017 waren die fiscale prikkels weg en daalde het aantal tot slechts 1.120. Het leek helemaal voorbij te zijn met de plug-in hybrides. Toch is de verkoop van nieuwe plug-in hybrides dit jaar toch weer iets gestegen. In de eerste helft van dit jaar zijn er maar liefst 173 procent meer nieuwe plug-in hybrides verkocht dan in de eerste helft van 2017. De oorzaak is de nieuwe Volvo XC60. Er zijn dit jaar al 480 Volvo XC60 T8 Twin Engines geregistreerd, waarmee dit model 28 procent van de totale plug-in verkoop voor zijn rekening neemt. Het bericht De populairste elektrische auto’s van dit moment verscheen eerst op ZERauto.nl .
42,5 kWh Dat meldt Bimmertoday op basis van ‘betrouwbare bronnen’. De huidige BMW i3 (94 Ah) heeft een accucapaciteit van 33,2 kWh-accu, of 94 Ah zoals BMW het zelf noemt. De nieuwe batterij heeft een capaciteit van 120 Ah, wat overeenkomt met ongeveer 42,5 kWh. Daarmee zou de BMW i3 meer dan 300 kilometer moeten kunnen afleggen op één acculading, gemeten volgens de nieuwe WLTP-methode. De WLTP-waarde van de 94 Ah-versie bedraagt 255 kilometer. LEES OOK: Autotest – vernieuwde BMW i3s (2018) BMW i3s De BMW i3 werd vorig jaar nog stevig vernieuwd. Het eigenaardige model kreeg een aangescherpt design, verbeterde infotainment en nieuwe in- en exterieuropties. Ook werd een tweede, sportievere versie aan het aanbod toegevoegd in de vorm van de BMW i3s. De accucapaciteit van de BMW i3 bleef echter ongewijzigd. Nu lijkt de accu binnenkort alsnog te worden vernieuwd. Wordt vervolgd. LEES OOK: Volledig elektrische BMW Concept iX3 oogt klaar voor productie Het bericht “BMW i3 krijgt aanzienlijk grotere actieradius” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nissan LEAF Nismo Het is voor het eerst dat de performance-afdeling van Nissan zich op de elektrische LEAF gestort heeft. De productieversie althans. Het resultaat is een Nissan LEAF met een opvallende uitstraling. De bestverkochte EV van Europa is voorzien van een compleet sportpakket met alle toeters en bellen. De motor en het accupakket zijn ongewijzigd. Nissan zegt wel de wielophanging, de stuurinrichting en de motorrespons te hebben aangepast voor een sportiever rijgedrag. De Nissan LEAF Nismo is vooralsnog alleen te koop in Japan. Laten we hopen dat deze uitvoering ook naar Nederland komt. Dat maakt het aanbod van elektrische auto’s toch net even wat spannender, nietwaar? Meer weten over de Nissan LEAF? Lees hier alle details . Benieuwd naar onze mening? Lees hier de rijtest . Het bericht Uitbundige Nissan LEAF Nismo gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .