Innovatieve Olympische en Paralympische Spelen
Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020’ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers.
Mobility for All
De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD.
Waterstof
Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxemerk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen.
Transport
Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden.
Het bericht Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio verscheen eerst op ZERauto.nl.