Elektrische aandrijving Jaguar Classic zal originele E types op aanvraag ombouwen en voorzien van elektrische aandrijving. De bouw – of beter gezegd ombouw – vindt plaats bij Classic Works in Coventry, fameus om de buitengewoon fraaie E-type Reborn restoraties. Eigenaren van een E-type kunnen ook hun eigen auto laten voorzien van elektrische aandrijving. Jaguar voert aanpassingen zo uit dat het altijd mogelijk is om de auto weer te voorzien van zijn oorspronkelijke aandrijflijn met verbrandingsmotor. 170 kilometer range Jaguar Classic verwacht een actieradius van 170 kilometer te kunnen realiseren op een volle acculading. Het lage gewicht van de auto en zijn geringe luchtweerstand zijn daarbij een voordeel. Er bestaat een prototype met een 40 kWh lithium-ion batterij die in zes tot zeven uur weer volledig is op te laden. De elektromotor ligt direct achter de batterij, op de plek van de oorspronkelijke versnellingsbak. Een nieuwe aandrijfas loodst de kracht naar het originele differentieel en de eindoverbrenging. Nagenoeg geheel origineel De Jaguar E-type Zero concept is nagenoeg geheel origineel, met uitzondering van de elektrische aandrijflijn, het aangepaste instrumentarium en het dashboard met touchscreen infotainment dan. LED-koplampen zijn eveneens bestelbaar. Conversie relatief makkelijk Toevallig heeft de elektrische aandrijflijn vrijwel dezelfde afmetingen en gewicht als de benzinemotor en versnellingsbak. Om die reden konden de structuur, wielophanging en remmen van het origineel ongewijzigd blijven. Met andere woorden: de conversie is relatief makkelijk uit te voeren. 2020 Exacte technische specificaties en prijzen maakt Jaguar Classic later bekend. Jaguar Classic wil eerst de belangstelling van potentiële E-type Zero kopers polsen. Naar verwachting worden de eerste exemplaren medio 2020 in productie genomen. Het bericht Jaguar gaat elektrische E-types bouwen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Designcentra Het ontwerp van de Prototype 10 gebeurde onder supervisie van Infiniti’s designcentrum in Japan, het Verenigd Koninkrijk en in San Diego (Californië). Het is een eenzitter, precies als de Prototype 9 die Infiniti eerder al in 2017 presenteerde. Details over de aandrijflijn van deze Prototype 10 zijn onbekend. Het bericht Infiniti Prototype 10: futuristische eenzitter verscheen eerst op ZERauto.nl .
Naamgeving Audi heeft de PB18 e-tron ontworpen in de Audi designstudio in Malibu. De naamgeving is de verklaren. De letters PB in de typeaanduiding verwijzen naar Pebble Beach waar Audi de auto heeft gepresenteerd. Het getal ‘18’ staat voor de link met de succesvolle R18 e-tron LMP1-racer. Toevallig is ook het onderstel in grote lijnen afkomstig van de R18 LMP-racer. Drive-by-wire pedalen De 4,53 meter lange 2,00 meter brede en 1,15 meter hoge Audi PB18 e-tron heeft een bijzondere interieuropstelling. In principe zit de bestuurder in het midden van de cockpit. De bestuurdersstoel en de drive-by-wire pedalen en besturing zijn echter te verschuiven. Zo ontstaat ruimte voor een passagier en is de auto ook geschikt voor dagelijks gebruik. Hij heeft zelfs een bagageruimte van 470 liter. Saillant detail: de bestuurder kijkt uit op een transparant OLED-scherm, dat onder meer de ideale lijn op het circuit kan aangeven. Drie elektromotoren De PB18 e-tron heeft een middenmotorarchitectuur met het zwaartepunt net achter de twee stoelen. Hij heeft twee elektromotoren voor de achteras (gezamenlijk 350 kW) en één voor de vooras (150 kW). Het systeemvermogen bedraagt 500 kW (680 pk) en met de boostfunctie is er zelfs tijdelijk 570 kW (775 pk) voorhanden. Het systeemkoppel komt uit op 830 Nm en de 0-100-tijd bedraagt iets meer dan twee seconden. 95 kWh grote solid-state batterij Voor het aansturen van de drie elektromotoren zorgt een Torque Control Manager en het ESC. “Dit maakt een on-demand verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen mogelijk, met optimale dynamiek en stabiliteit als resultaat”, aldus Audi. Alle elektrische energie is afkomstig van een 95 kWh grote solid-state batterij. De actieradius bedraagt ruim 500 km (WLTP). Met 800 Volt-laden, waar de PB18 e-tron geschikt voor is, duurt een complete laadcyclus slechts 15 minuten. Audi Wireless Charging is ook mogelijk, dit is draadloos laden via inductie. Het bericht Audi PB18 e-tron: 775 pk sterke elektrische supercar verscheen eerst op ZERauto.nl .
Laadinfrastructuur Dit alles blijkt uit een publicatie van RAI Vereniging over de elektrische auto’s en laadinfrastructuur. Om aan de toekomstige emissiedoelstellingen te kunnen voldoen, moet de komende jaren blijvend worden geïnvesteerd in (snelle) laadinfrastructuur. “Aandeel elektrische personenauto’s in het Nederlandse wagenpark: 1,4%” Publiek Volgens RAI Vereniging loopt Nederland in de EU voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar 122.036. Hiervan zijn 32.875 publiek. Nederland heeft daarmee het grootste publieke laadnetwerk van de EU gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittannië (14.256). Fiscale stimulering De enorme groei van laadinfrastructuur is vooral te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s. Dankzij deze stimulering telde Nederland in juni van dit jaar totaal 122.305 elektrische personenauto’s. Hiervan zijn 93.186 PHEV’s en 29.119 volledig elektrische auto’s. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog volledig elektrische auto’s gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent. De verkoop van PHEV’s is sinds de piek in 2015 met 39.763 registraties, daardoor gedaald naar 1.100 PHEV’s in de eerste zes maanden van 2018. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. Werden in heel 2017 nog 7.958 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, halverwege dit jaar stond de teller al op 7.947. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s de showroom verlaten. Uitbreiden laadcapaciteit In het regeerakkoord is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast zijn er Green Deals gesloten waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek. Om deze doelstellingen te kunnen bereiken, moet fors ingezet worden op de aanleg van meer laadinfrastructuur op straat, semipubliek, privaat en snellaadpunten. Het gaat daarbij om een noodzakelijke toename van publieke laadpunten van 33.000 in 2017 naar zo’n 1,8 miljoen in 2030 en voor snelladers van 750 naar 1.500 in 2030. Nieuwverkopen Full EV 2018 (t/m juni) Tesla Model S: 1.761 Nissan Leaf: 1.239 Volkswagen Golf: 1.178 Tesla Model X: 1.042 Hyundai Ioniq: 792 BMW i3: 634 Renault Zoe: 561 Opel Ampera-e: 525 Smart Forfour: 56 Volkswagen Up: 30 Smart Fortwo: 27 Peugeot Partner: 24 Kia Soul: 16 Citroën C-Zero: 15 Peugeot iOn: 14 Jaguar I-Pace: 12 Citroën Berlingo: 7 Nissan overig: 3 Mercedes-Benz B-klasse: 2 Overige merken: 9 Totaal Full Ev’s 7.947 Nieuwverkopen PHEV 2018 (t/m juni) Porsche Panamera: 220 Volvo XC60: 135 Mitsubishi Outlander: 130 BMW 5 Serie: 111 Mini Countryman: 68 Hyundai Ioniq: 57 BMW 3 Serie: 55 Toyota Prius: 53 BMW i8: 37 Volvo XC90: 33 BMW 2 Serie Active Tourer: 29 Mercedes-Benz GLC: 27 Volkswagen Golf 19 BMW 7 Serie”” 18 Volkswagen Passat 17 Mercedes C-klasse”” 15 Volvo V90 12 Mercedes-Benz E-Klasse: 11 Volvo S90: 9 BMW X5: 8 Audi Q7: 7 Kia Optima: 5 Audi A3: 4 Porsche Cayenne: 3 Volvo V60: 3 Overige merken: 14 Totaal PHEV’s 1.100 Het bericht Meeste publieke laadpalen in EU staan in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
32-inch Smart TV Hoe smal is de iEV X dan? Nou, hij is slechts 78 centimeter breed. Dat is nog smaller dan een 32-inch Smart TV! Verder is de iEV X slechts 1,60 meter lang en 1,35 meter hoog. Deze afmetingen zijn van toepassing als er slechts één persoon in de iEV X rijdt. Series Flexible Robotic Platform Het autootje fungeert namelijk ook als tweezitter. Dankzij het Series Flexible Robotic Platform schuift de iEV X uit elkaar naar een lengte van 1,90 meter om plaats te bieden aan een tweede passagier. En met een beetje fantasie kan er nóg een extra passagier óf bagage bij. Het platform schuift dan nog verder uit elkaar naar 2,20 meter. Bekijk vooral de video om te zien hoe het precies werkt. https://ksr-video.imgix.net/projects/3388814/video-898707-h264_high.mp4 Meerdere versies Er zijn meerdere versies van de iEV X in de maak. De eerste is de iEV X. Deze kan – afhankelijk van regulering – 25 tot 45 km/u rijden en heeft een rijbereik van 50 kilometer op een enkele lading van de lithium-ion batterij. De iEV X+ kan 60 km/u rijden en komt op één lading 120 kilometer ver. Beide versies hebben ook een zonnepaneel om de batterij op te laden. iEV XX Op de website van iEV wordt ook al een iEV XX genoemd. Die heeft een afwijkend design, haalt 80 km/u en kan tot 200 kilometer op een enkele acculading rijden. De XX lijkt wat minder realistisch dan de X en X+. De XX heeft een 72V lithium-ion batterij en 100W Solar Energy (X: 40W – X+ 60W). Hij is ook iets groter: 95 centimeter breed, 210 centimeter lang en 135 centimeter hoog. Het gewicht komt uit op 165 kilogram. Speciale rijstroken De iEV X-serie is ontworpen voor speciale rijstroken, zoals de fietsstrook of normale stadswegen, dus niet voor snelwegen. Voor de iEV X+ met een top van 80 km/u kan een uitzondering gemaakt worden als het voertuig goedkeuring krijgt. Deze mag dan wel de snelweg op. On-Board Charger Het opladen van de iEV X duurt dankzij een On-Board Charger ongeveer 3 uur. Met een optionele Quick charger is dat 30 minuten. De iEV X+ kan zichzelf opladen dankzij een slim Robotic Charging System. Voldoende geld De prijzen? De iEV X kost je 4.250 euro en de iEV X+ 8.250 euro. Voor de XX vraag iEV dan weer 12.250 euro. Naar verwachting kan iEV de eerste exemplaren in 2019 uitleveren, op voorwaarde dat er voldoende geld wordt opgehaald. Op Kickstarter is het bedrijf een ophaalactie gestart in de hoop om 162.500 euro te verzamelen. Lukt dat niet, dan moet iEV een andere manier vinden om de portemonnee te spekken. Een interessant project is het absoluut. Meer weten? Check deze website. iEV X Specificaties iEV X+ Specificaties Het bericht Dit elektrische iEV-autootje kost slechts 4 mille verscheen eerst op ZERauto.nl .
SUV’s Dat Opel zijn toekomstvisie presenteert door middel van een SUV is geen toeval: 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s is naar verwachting een SUV. Het studiemodel heeft bovendien niet voor niets een X in de naam. Deze X benadrukt Opels plan om zijn greep op de SUV-markt verder te verstevigen. Gedurfd design en praktische bruikbaarheid Opel GT X Experimental verenigt volgens de autobouwer “Duitse technologie, kwaliteit en precisie met fraaie en visionaire innovaties”. Met het model geeft Opel een kijkje in de toekomst van hoe nieuwe Opels van rond 2025 er uitzien. Daarbij mikt Opel op gedurfd design en praktische bruikbaarheid. 50 kWh lithium-ion-batterij Het studiemodel is 4.063 mm lang, 1.830 mm breed en 1.528 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.625 mm. Een redelijk compacte SUV dus. Zoals aangegeven is de GT X Experimental een elektrische aangedreven auto. Hij beschikt over een compacte 50 kWh lithium-ion-batterij die je met een stekker maar ook met inductie kan opladen. Over de actieradius is niets bekend. Level 3 De auto beschikt over autonome rijfuncties level 3. Dat betekent dat hij in elk opzicht autonoom kan rijden, maar dat de bestuurder moet kunnen reageren wanneer ingrijpen noodzakelijk is. Hij rolt op rolt op 17-inch lichtmetalen wielen Instappen Instappen is vrij eenvoudig, omdat alle deuren tot 90 graden kunnen open. De panoramische voorruit reikt in het dak tot boven de achterbank. Zodoende is het interieur lekker licht. Het exterieurdesign oogt heel clean. Zaken als de deurgrepen en zijspiegels zijn weggelaten. In plaats van zijspiegels heeft de auto uitklapbare camera’s die zijn geïntegreerd in het gele designaccent langs de motorkap. Pure Panel Het beeld van de camera’s wordt weergegeven op twee schermen, uiterst links en rechts van het dashboard. In het interieur bespeuren we ook nog een ‘Pure Panel’: een enkel, breed scherm waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. Knoppen zijn in de toekomst overbodig. Opel Vizor Het frontdesign van de GT X Experimental wordt in de loop van het volgende decennium een heel belangrijk designelement voor alle Opel-modellen. Opel noemt dit nieuwe design de Opel Vizor. “Het omkadert alle hightech en merkelementen in het front, achter donker plexiglas, zoals het LED Blitz-logo die in diverse kleuren weergeeft welke status de auto heeft, en de LED Matrix-verlichting, de vleugelvormige dagrijverlichting en alle camera’s en sensors van de assistentiesystemen en de autonome rijfuncties”, aldus Opel. Diverse studiemodellen In de afgelopen jaren heeft Opel diverse studiemodellen gepresenteerd. In 2013 verscheen de Monza. Dit studie gaf vorm aan Opels streven naar meer efficiency (indeling, minder gewicht en aandrijflijn). De GT Concept van 2016 bracht efficiency naar een nog hoger niveau met zijn design gebaseerd op Opels merkwaarden bereikbaarheid, eenvoud en puurheid. De GT X Experimental toont dat Opel in de toekomst kiest voor gedurfd(er) design. Opel Monza Concept – 2013 Opel GT Concept – 2016 Het bericht Opel GT X Experimental: De Opel van de nabije toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .
Infiniti Project 10 De Infiniti Project 10 is een elektrisch aangedreven 1-zitter die puur als conceptauto is ontwikkeld. Het relatief kleine Infiniti wil hiermee aantonen dat het serieuze plannen heeft om grote rol te spelen op het gebied van krachtige en verleidelijke EV’s. “ Ons nieuwe concept spreekt van een elektrische toekomst, iets dat wordt weerspiegeld in zijn vorm en details. We hebben inspiratie gevonden in een optimistisch tijdperk waarin auto’s worden gekenmerkt door de liefde voor autorijden”, benadrukt designbaas Karim Habib. De Infiniti Project 10 wordt, net als allerlei andere bijzondere conceptmodellen, op 23 augustus onthuld op het Pebble Beach Concours d’Elegance in California. LEES OOK: Wordt dit de eerste elektrische Infiniti? Het bericht De elektrische toekomst volgens Infiniti verscheen eerst op ZERauto.nl .
Design rond koplampen Bollinger is een Amerikaanse start-up gevestigd in Hobart in New York. Het bedrijf zit momenteel in de laatste ontwikkelingsfase van de B1. In een video maakt Bollinger Motors duidelijk dat de B1 op het laatste moment nog een facelift krijgt. Het design rond de koplampen wijzigt. 360 pk – 640 Nm De B1 krijgt vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 360 pk en 640 Nm koppel. Hij wordt leverbaar twee batterijtypes. De instapper heeft een batterij met een capaciteit van 60 kWh, goed voor een range van 190 kilometer. De 100 kWh batterij heeft 320 kilometer range. Robert Bollinger De B1 is een idee van industrieel ontwerper Robert Bollinger die het bedrijf in 2014 begon. Inmiddels werken er tien mensen bij het bedrijf. Het bedrijf heeft al 10.000 geïnteresseerden voor de Bollinger B1 en is momenteel zoekende naar productiecapaciteit. De verkoop begint in de Verenigde Staten. Vanaf 2020 staat ook export naar andere markten gepland, waaronder het Midden-Oosten. Vóór de facelift Na de facelift Het bericht Elektrische Bollinger B1 krijgt nu al facelift verscheen eerst op ZERauto.nl .
Alles is mogelijk Tropos Motors ontwikkelt voertuigen die speciaal ontworpen zijn voor de bedrijfssector, wagenparksector, hulpvoertuigensector, landbouwesector en de last mile delivery branche. Eigenlijk is alles mogelijk, want er zijn tientallen varianten. Straatvegers, ambulanceversies, je kan het zo gek niet bedenken. Kleine draaicirkel Het eerste model van Tropos luistert naar de naam Able. Dit is een compacte bestelauto met plaats voor twee personen. Een voordeel van de Tropos Able is de korte wielbasis en de zeer kleine draaicirkel. Dat maakt het model geschikt voor binnen én buiten. Ladderchassis Tropos installeert een of meerdere accupakketten toe in het ladderchassis. Er zijn diverse accupakketten leverbaar. Één accupakket heeft een capaciteit van 13 kWh. Met twee accupakketten (26 kWh) komt de Able ongeveer 250 kilometer ver. De topsnelheid bedraagt 72 km/u. De elektrische aandrijfsysteem is bijzonder krachtig met bijna 1.020 Nm trekkracht voor de achterwielen. Verenigde Staten Tropos Motors bouwt de Able in de Verenigde Staten. De prijs? Die begint bij ongeveer 20.000 dollar. Het bericht Ken je Tropos Motors al? verscheen eerst op ZERauto.nl .
StreetScooter Work De StreetScooter Work is in eigen huis ontwikkeld door Deutsche Post DHL Group. De elektrische bedrijfswagen werd aanvankelijk alleen gebouwd voor eigen gebruik, maar werd later ook aan andere bedrijven aangeboden. En met succes, want de StreetScooter Work is uitgegroeid tot de bestverkopende elektrische bedrijfswagen in Duitsland. Reden voor de Louwman Group om als officieel dealer- en servicepartner van StreetScooter in Nederland aan de slag te gaan. De bedrijfswagen is leverbaar met een gesloten laadbox (Work Box), als pick-up met open laadbak (Work Pickup) en als chassis-cabine voor verschillende soorten maatwerk (Work Pure). Tevens zijn er per uitvoering drie varianten. De eerste heeft een 20 kWh-batterij en een actieradius van 118 km volgens oude NEDC-meetmethode. De tweede een 40 kWh-batterij en een NEDC-bereik van 232 km. De derde (L) is een verlengde versie met een hoger laadvermogen en een 40 kWh-batterij. De topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 85 km/u. De standaard StreetScooter Work Box heeft een laadvolume van 4,3 kubieke meter, terwijl de Work L Box een volume van 8 kuub biedt. Ander voorbeeld: de Pickup heeft laadvermogen van 585 kg en de Work L Pickup 895 kg. De prijzen beginnen bij 31.950 euro voor de StreetScooter Work Pure en lopen op tot 45.450 euro voor de Work L Box. De prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Het bericht Louwman start verkoop elektrische StreetScooter verscheen eerst op ZERauto.nl .
De elektrische Audi e-tron komt begin 2019 op de markt. De SUV krijgt een 95 kWh-batterijpakket, goed voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP-test. Inmiddels weten we hoeveel het model gaat kosten , dat hij beschikt over twee laadsystemen en optioneel leverbaar wordt met digitale buitenspiegels . Nu laat Audi weten dat de e-tron ongeveer een derde van de kilometers rijdt op teruggewonnen remenergie. De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken. Alleen op de elektromotoren bedraagt de remkracht al 0,3 G, voldoende voor 90% van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken, maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen. LEES OOK: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) Bij een snelheid van 100 km/u kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Volgens Audi komt geen enkel ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van de elektrische Formule E-wagens , die in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie terugwinnen. De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven. LEES OOK: Audi brengt PlayStation-racer tot leven Het bericht Audi e-tron uniek in energie terugwinnen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Microlino De Microlino werd met veel enthousiasme ontvangen toen in 2016 het eerste prototype gepresenteerd werd. Vooral het kekke design viel direct in de smaak. De Microlino is een moderne interpretatie van de klassieke BMW Isetta uit de jaren vijftig, met een grote openslaande deur aan de voorkant. Nou ja, groot is wat overdreven. De Microlino is slechts 2,4 meter lang, 1,5 meter hoog en 1,5 meter breed en is daarmee zelfs kleiner dan de Smart. Daarmee kun je de Microlino overdwars parkeren en omdat je aan de voorkant uitstapt, sta je meteen op de stoep. Binnen zit je lekker knus op een tweezitsbankje in plaats van in aparte stoelen. En dankzij de slimme constructie van de portier met geïntegreerd stuurwiel en dashboard is er zelfs nog ruimte over voor 300 liter bagage. De Microlino wordt leverbaar in twee varianten, beide met een 15 kW (20 pk) sterke elektromotor en een begrensde topsnelheid van 90 km/u. Er komt een versie met een 8 kWh lithium-ion accu waarmee naar eigen zeggen in de praktijk 120 kilometer kan worden gereden. De versie met 14,4 kWh-batterij haalt een afstand van ruim 200 km. Dat is best aardig, wat deels ook te danken is aan het voertuiggewicht van slechts 450 kg. Het opladen duurt 1 tot 4 uur, afhankelijk van het type stekker. De Microlino is ontworpen door het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems AG en gaat in de loop van dit jaar in productie bij het Italiaanse bedrijf Tazzari EV . De elektrische retromobiel gaat ongeveer 12.000 euro kosten. Video: bedenker Wim Ouboter vertelt alles over de Microlino Het bericht Super coole Microlino mag de weg op verscheen eerst op ZERauto.nl .