De elektrische Audi e-tron komt begin 2019 op de markt. De SUV krijgt een 95 kWh-batterijpakket, goed voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP-test. Inmiddels weten we hoeveel het model gaat kosten, dat hij beschikt over twee laadsystemen en optioneel leverbaar wordt met digitale buitenspiegels. Nu laat Audi weten dat de e-tron ongeveer een derde van de kilometers rijdt op teruggewonnen remenergie.
De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken.
Alleen op de elektromotoren bedraagt de remkracht al 0,3 G, voldoende voor 90% van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken, maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen.
LEES OOK: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)
Bij een snelheid van 100 km/u kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Volgens Audi komt geen enkel ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van de elektrische Formule E-wagens, die in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie terugwinnen.
De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven.
LEES OOK: Audi brengt PlayStation-racer tot leven
Het bericht Audi e-tron uniek in energie terugwinnen verscheen eerst op ZERauto.nl.