Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Porsche stelt productiedoel van Taycan bij

Grote belangstelling Bijzonder natuurlijk, omdat de Taycan nog niet eens op de markt is. Porsche merkt nu al op dat de belangstelling voor de Taycan heel groot is. Via het dealernetwerk van Porsche zijn al duizenden orders genoteerd. In Noorwegen is er zelfs sprake van een stop op het schrijven van orders. Porsche noteert wel de gegevens van geïnteresseerden zodat ze later een exemplaar kunnen bemachtigen. Aanbetaling Voor de Porsche Taycan is een aanbetaling van 2.500 euro vereist. Indien de klant de Taycan toch niet wenst te bezitten, dan krijgt hij of zij het geld terug. Frankfurt De productieversie van de Porsche Taycan debuteert op de IAA-autoshow in Frankfurt die van 12 tot 22 september 2019 wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. De Taycan sprint naar verluidt in 3,5 seconden naar 100 km/u, in minder dan 12 seconden 0 naar 200 km/u en krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet meer dan 500 kilometer bedragen. Hij is uitgerust met een elektrisch systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt. Geen zware batterij Porsche kiest ervoor om geen zware batterij in de Taycan te monteren, maar juist te gaan voor extreem snel laden. Het model heeft een 800 Volt-batterij die binnen vijftien minuten weer vol genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer. Een ander voordeel van het 800 Volt-systeem is dat de elektrische kabels een stuk dunner konden worden, wat weer gewicht bespaard. Porsche ontwikkelde voor de Taycan een slim oplaadsysteem en een efficiënte warmtewisselaar, die de batterij snel op zijn ideale werktemperatuur kan krijgen en hem koelt als er plotseling veel kracht wordt gevraagd. 21 prototypes De Porsche Taycan wordt onder meer getest in extreem hete en koude klimaten. Porsche heeft zestig medewerkers en eenentwintig gecamoufleerde prototypes naar het westen van Zuid-Afrika gestuurd, waar de temperatuur iedere dag op ongeveer 40 graden uitkomt. In die hitte hebben de auto’s zo’n 40.000 kilometer afgelegd. Als de Taycan eind 2019 op de markt komt, zullen prototypes al miljoenen testkilometers hebben gemaakt. Flink gegroeid Het personeelsbestand van Porsche is gegroeid van 176 werknemers in 1938 tot 30.500 anno 2018 – ongeveer een derde van hen werkt in Zuffenhausen. De jaarlijkse productie is gestegen van 1.601 auto’s in 1953 tot 255.683 in 2017, waarvan meer dan een vijfde in Zuffenhausen van de band rolt. Het pand in Zuffenhausen is gegroeid van de grootte van een voetbalveld tot een oppervlakte van ongeveer 670.000 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer 62 voetbalvelden. Tweede brug Porsche maakt efficiënt gebruik van elke vierkante meter van zijn hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Dat is een hele uitdaging binnen een stedelijk gebied. Om de zaken ingewikkelder te maken, is het fabrieksterrein opgesplitst door een spoorlijn en een grote openbare weg, de Schwieberdinger Strasse. Porsche transporteert sinds de jaren tachtig de kant en klaar gelakte carrosserieën van Werk 1 via een transportbrug op een hoogte van ongeveer 35 meter over die weg naar de eindassemblage afdeling in Werk 2. Binnenkort komt daar een tweede brug bij voor het transport van de nieuwe 100 procent elektrische Porsche Taycan, waarvoor een compleet nieuwe fabriek is gebouwd achter de plek waar het allemaal begon. Investering Tussen nu en 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij het merk zich richt op zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Porsche heeft daarmee zijn oorspronkelijke investeringsbedrag verdubbeld van 3 miljard naar 6 miljard euro. Van die extra 3 miljard gaat zo’n 500 miljoen euro naar de ontwikkeling van de Taycan. Porsche steekt ongeveer 1 miljard euro in de elektrificatie van zijn bestaande modellen, honderden miljoenen in de uitbreiding van fabrieken en zo’n 700 miljoen euro in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility. Praktische Actieradius tussen 325 – 635 km Stad – Winter 440 km Snelweg – Winter 325 km Gecombineerd – Winter 380 km Stad – Zomer 635 km Snelweg – Zomer 415 km Gecombineerd – Zomer 510 km Accu en Opladen Accu Capaciteit 90.0 kWh Locatie Laadpoort Linkerzijde – Voor Laadaansluiting Type 2 Laadvermogen 11 kW AC Laadtijd (0->450 km) 9u45m Laadsnelheid 47 km/u Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl Het bericht Porsche stelt productiedoel van Taycan bij verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric

Document uitgelekt In een Duitse Hyundai-presentatie zijn al de nodige feiten gepresenteerd. Het document moest eigenlijk intern blijven, maar is toch op straat terechtgekomen. Groter accupakket voor Ioniq Electric Uit het document – hierboven getoond – blijkt dat Hyundai de aandrijflijn van de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid laat voor wat het is. Dat is een ander verhaal bij de Ioniq Electric. Het 28 kWh grote lithium-ion accupakket van het huidige model wordt vervangen door een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh. Dat resulteert volgens Hyundai in een theoretische actieradius van 378 kilometer, bijna 100 kilometer meer dan de huidige. Dezelfde elektromotor De elektromotor van de Hyundai Ioniq Electric blijft hetzelfde en levert dus ook straks 120 pk en 295 Nm. Of het grotere accupakket gevolgen heeft voor de vanafprijs van de Ioniq Electric is nog niet bekend. Voor de huidige versie vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Uiterlijke aanpassingen In het document staat ook dat Hyundai de grille, koplampen, achterlichten, achterbumper, wielen, zijskirts en dashboard van alle Ioniq-familieleden onder handen neemt. Uiteraard introduceert Hyundai ook nieuwe exterieurkleuren en stoffen voor de bekleding. Verder installeert Hyundai een nieuw instrumentarium en een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch display. Het bericht Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

“Andere naam voor PHEV’s van Audi”

Andere naam Welke naam Audi de toekomstige plug-inhybrides geeft, kan en mag Fahr-Becker niet zeggen. Audi komt in ieder geval snel met een andere naam. De naam e-tron wordt dan alleen nog voor volledig elektrische Audi’s gebruikt. En dat zijn er een heleboel. Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd. Goedkoper e-tron model wenselijk Alle batterij-elektrische modellen van Audi krijgen de naam e-tron. “Er zal sprake zijn van een combinatie van een modelnaam en e-tron”, stelt Fahr-Becker die naast de e-tron SUV ook andere e-trons ontwerpt. Bovendien heeft hij de meest recente Audi RS6 Avant ontworpen. “Belangrijk is dat we ook met een goedkoper e-tron-model komen in een lager segment met een goede range en uitstekend ruimte-aanbod. Er zijn nog een hoop plaatsen die we met een e-tron-model kunnen invullen.” Op safe spelen Wat design van e-tron-modellen betreft speelt Audi op safe. “In eerste instantie wilden we gaan voor een geheel nieuw design. Iets geks en expressief, om te benadrukken dat het een ander type auto is. Maar na diverse gesprekken met Audi-klanten hebben we besloten om dit niet te doen. Klanten vragen juist om een normaal ogende elektrische auto met degelijke looks. In het geval van de e-tron SUV hebben we toen besloten om een auto te ontwerpen met fijne proporties, een lange wielbasis en een lange motorkap. Kleine EV-details verklappen echter dat het een elektrische auto is, zoals de oranje/geel-kleurige remklauwen als knipoog naar de kleur van stroomkabels. Maar er zijn meer details. Kijk maar naar de wielen, de koplampen, de grille en het zijpaneel in de deuren. Met dat laatste benadrukken we dat het accupakket in de bodemsectie is verwerkt ligt”, stelt Fahr-Becker. Grille ontwerpen pittige klus Het ontwerpen van de grille van de e-tron SUV was volgens de ontwerper de moeilijkste klus. “De grille moest benadrukken dat het een SUV is. Bovendien moet de grille overal ter wereld in de smaak vallen en vooral niet te agressief ogen, want dat past niet bij het karakter van de auto. Het vinden van die balans was vrij moeilijk. De grille moest niet ogen als een gigantische luchtinlaat, vandaar de lichtere kleur”, zegt hij. “We wilden de single frame grille behouden, maar we hebben niet zoveel koeling nodig als bij een auto met brandstofmotor. Toch moet ook een elektroauto gekoeld worden. De batterij wordt namelijk warm. Met een volledig dichte neus zouden we ons familiegezicht verliezen. Dus die moest blijven. Het geeft aan wie we zijn. Om eerlijk te zijn willen we veel van deze auto’s verkopen. We willen klanten overtuigen van de actieradius. Dan mag design absoluut niet in de weg staan. Het is belangrijk dat iedereen de auto aanstaat.” Vier of zes hoeken? Nu hebben A-modellen van Audi een vierhoekige grille en Q-modellen een zeshoekige grille. “In de basis geldt dit ook voor e-tron-modellen”, zegt Fahr-Becker. “De e-tron SUV is in feite lid van de Q-familie en heeft dus ook een grille met zes hoeken. De e-tron GT krijgt als A5 Sportback-achtige auto juist een vierhoekige grille. We experimenteren met een zwarte grille om het uiterlijk sportiever te maken. Dat is nog in ontwikkeling. Weet in ieder geval dat we nog met een Audi e-tron S-Line komen met een iets sportievere uitstraling. Daarnaast komt er nog een performanceversie van de e-tron SUV.” De Audi e-tron RS? Krijgt zo’n snellere Audi e-tron SUV RS-badges? “In ieder geval een S-badge”, stelt Fahr-Becker. “Technisch gezien is dit een veel snellere auto met ook veel bredere banden. Verder introduceren we binnenkort nog 22-inch lichtmetalen wielen voor de e-tron SUV. Die zien er geweldig uit.” Heel efficiënt zijn grotere wielen natuurlijk niet, toch? “Dat klopt, maar optisch ziet het er te gek uit. De klant mag bepalen.” Het bericht “Andere naam voor PHEV’s van Audi” verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 januari 2019

Audi kondigt nieuwe elektrische modellen aan

Audi PB 18 e-tron in productie In een afgeladen Theater Amsterdam trok Audi e-tron ambassadeur Humberto Tan voor klanten, prospects en genodigden het doek van de nieuwe Audi e-tron. Naast de onthulling interviewde Humberto astronaut André Kuipers, Audi-ontwerper Andreas Mindt en Audi CEO Bram Schot. Laatstgenoemde was erg enthousiast over de Audi PB 18 e-tron Concept uit juni 2018. Schot onthulde zelfs dat er serieuze plannen zijn om de elektrische supercar in productie te nemen. Er wordt gesproken over een maximale oplage van vijftig stuks. Wanneer we de supercar mogen verwachten, is nog niet bekend. Compacte e-tron op komst Audi onthulde ook dat er een compact model van de e-tron op komst is. De kleine e-tron wordt mogelijk een crossover en staat op de planning voor 2021 of 2022. Over een naam, aandrijflijn en het design van de auto is nog niks bekend. Wie niet wil wachten op de compacte, elektrische SUV kan bij Audi terecht voor de e-tron GT . Het merk kondigde in november 2018 aan dat de vierdeurscoupé in productie gaat, de auto moet in 2021 in de showroom verschijnen. Audi naar de maan Het meest opmerkelijke nieuws van de avond kwam van het Duitse Part-Time Scientists. Deze ingenieurs werken al jaren met Audi aan een ruimtevaartprogramma. In Amsterdam kon het team bekend maken dat ze in 2020 naar de maan willen met de Audi Lunar. Deze kleine ruimtebuggy maakt een reis van 345.000 kilometer om foto’s te maken van de landingslocatie van Apollo 17. De innovatieve technologieën die in het kleine voertuig verstopt zitten, moeten uiteindelijk hun weg vinden naar de productiemodellen van Audi. Lees ook: Autotest – Audi e-tron (2019) Het bericht Audi kondigt nieuwe elektrische modellen aan verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 januari 2019

Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam

Free-floating De deelauto’s van  Fetch Car Sharing  zijn overal in de hoofdstad beschikbaar. Ze zijn ‘free-floating’, wat betekent dat ze overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. Wel zorgt het serviceteam van Fetch dat er auto’s op strategische locaties beschikbaar zijn en dat de batterij van de modellen voldoende zijn opgeladen. Alles met betrekking tot het aanmelden, zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten van de auto en afmelden, gaat via de Fetch-app . Dus die moet je eerste even downloaden. De meest voor de hand liggende betaalwijze is achteraf, per rit, via je bankieren-app. Amsterdam wordt overspoeld met elektrische #Renault #ZOE deelauto's van #Fetch Car Sharing. 100 stuks direct beschikbaar, nog eens 100 vanaf maart. Moet je wel even de Fetch-app installeren. pic.twitter.com/Za44wcfsEC — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Renault ZOE De elektrische Renault ZOE is volgens Fetch Car Sharing de perfecte auto voor deelgebruik. Het formaat van de ZOE is precies goed. Niet te groot, niet te klein, eenvoudig te parkeren en voldoende ruim voor vijf inzittenden inclusief bagage. Dat niet alleen. Met een volgeladen batterij moet de Renault ZOE in de praktijk een actieradius van zo’n 300 km kunnen halen. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde deelautogebruiker nodig heeft. Dus is het niet altijd noodzakelijk dat de ZOE na een ritje direct aan de lader gehangen moet worden. Snel opladen Mocht dat wel nodig zijn, dan kan dat met de unieke Caméléon-lader van Renault. De batterij van de ZOE wordt hiermee twee tot drie keer sneller opgeladen dan bij een vergelijkbare elektrische auto. Dus ideaal voor een deelauto die vaak kortstondig wordt opgeladen. De klant kan de auto zelf ontkoppelen en het laadsnoer in de kofferbak leggen, of andersom. In de auto ligt een universele laadpas waarmee kan worden opgeladen bij een openbaar laadpunt, ook in België en Duitsland, en bij de snellaadstations van Fastned. Auto’s die met minder dan 40 km bereik worden achtergelaten, worden eerst opgeladen voordat ze weer via de app zijn te reserveren. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je een auto reserveert waarmee je de stad niet uit kunt. Nieuwe speler met ervaring Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland, maar dat geldt niet voor de drijvende kracht achter deze onderneming. Zusterbedrijf Car4Share exploiteerde eerder in Amsterdam al een deelautoproject. Fetch zegt over alle kennis en ervaring te beschikken die in die periode is opgedaan. Renault is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa. Het Franse merk heeft meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn, Rome en Stockholm. Renault weet als geen ander wat het te wachten staat en welke service geleverd moet worden om zo’n groot deelautoproject feilloos te laten functioneren. Bovendien hebben Fetch Car Sharing en Renault de gezamenlijke ambitie om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland. Gemeente Amsterdam En dan hebben we nog gemeente Amsterdam die volledige medewerking moet verlenen om zo’n deelautoproject mogelijk te maken. Maar het enthousiasme is groot. Wethouder Sharon Dijksma was persoonlijk aanwezig bij de officiële start van de deelautodienst. De gemeente heeft ambitieuze plannen om Amsterdam ‘leefbaarder’ te maken. Meer elektrisch vervoer, minder auto’s, minder parkeerplaatsen en hogere parkeertarieven moeten hieraan bijdragen. Als deelautogebruiker heb je hier in ieder geval geen last van. Het blijkt zelfs dat 15 tot 20% van de deelautogebruikers zijn of haar privéauto verkoopt. Een deelauto die je snel reserveert met je smartphone voldoet voor veel mensen aan hun mobiliteitsbehoefte. En daarmee komt de duurzaamheidsdoelstelling van gemeente Amsterdam weer een stukje dichterbij. Volgens wethouder Dijksma wordt er gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor elektrische deelauto's voor meerdere steden in NL. Dus ophalen in de ene stad en vrij achterlaten in de andere, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. #Fetch pic.twitter.com/B39WxqFHBP — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Het bericht Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 januari 2019

Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni

LEAF e+ De versie met 62 kWh-batterij gaat als Nissan LEAF e+ door het leven. Deze biedt niet alleen een grotere actieradius ten opzichte van de LEAF met 40 kWh-batterij, maar is met een vermogen van 160 kW (217 pk) ook aanzienlijk krachtiger. De 40 kWh-versie ( rijtest ) is 110 kW (150 pk) sterk en heeft een WLTP-actieradius van 270 km. Met deze vernieuwingen bouwt Nissan voort op het succes van de LEAF die met 39.000 exemplaren in 2018 uitgroeide tot de bestverkochte elektrische auto van Europa. In het nieuwe modeljaar krijgt de LEAF ook een nieuw infotainmentsysteem met 8-inch beeldscherm, extra connectiviteitsfuncties en een nieuw navigatiesysteem. Tevens is vanaf de verkoopstart de nieuwe NissanConnect EV-app beschikbaar. Concurrentie Met een actieradius van 385 kilometer lijkt de Nissan LEAF e+ in ieder geval niet de efficiëntste in zijn klasse. De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor – misschien wel de grootste concurrent van de LEAF e+ – laat een grotere WLTP-actieradius van 455 km noteren. Daartegenover staat wel een lange levertijd die inmiddels is opgelopen tot meer dan een jaar. De beschikbaarheid van de Nissan LEAF is tot dusver nooit een issue geweest. Nissan start dus in juni met de levering van de LEAF e+. De prijzen volgen in maart. De LEAF met 40 kWh-batterij is leverbaar vanaf 37.290 euro, dus een prijs vanaf zo’n 40.000 euro voor de 62 kWh-versie is niet ondenkbaar. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s 2018: alle cijfers Het bericht Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 januari 2019