Nieuw familiegezicht Skoda EV’s Skoda speelt met de Vision iV Concept in op de trend van sportieve SUV’s. Naast de typische concept car-elementen zoals 22-inch lichtmetalen wielen en digitale zijspiegels (bekend van de Audi e-tron) zijn er volgens Olivier Stefani, Head of Skoda Design wel degelijk designelementen aanwezig die in de toekomst terugkeren op productiemodellen van het Tsjechische merk. ”De doorlopende verlichting op de neus van de auto wordt in de toekomst het familiegezicht van de elektrische Skoda-modellen. Het oogt erg modern en het geeft de auto een zelfverzekerde uitstraling.” Ook aan de achterkant van de scherp getekende coupé vinden we doorlopende LED-verlichting. In 2022 tien elektrische modellen Het is niet de eerste keer dat Skoda naar een elektrische vierdeurs coupé-SUV hint. In 2017 presenteerde het merk de Skoda Vision E, die ook elektrisch was en qua design veel overeenkomsten heeft met de Vision iV Concept. In 202 moet de elektrische SUV op de markt komen. Skoda investeert de komende jaren meer dan twee miljard euro in elektrische mobiliteit. Dit jaar lanceert het merk de SuperB PHEV, die het startsein vormt voor maar liefst tien elektrische modellen. In 2022 moet Skoda zijn elektrische gamma compleet hebben. Lees ook: Skoda Vision RS is sportieve plug-in hybride Het bericht Skoda teaset de Vision iV Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Parijs Doelen Volkswagen is vastbesloten om de klimaatdoelen van het Parijs Akkoord van 2015 te halen en wil dat 20% van hun nieuwe auto's in 2025 elektrisch zijn. Hoe gaan ze zo'n ambitieus doel halen? Het VER-bestuur bezocht het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg. In 2020 komen er een reeks nieuwe volledig elektrische modellen (350-550km range & vanaf +-€30.000). Interview Een interview met Strategy Director Maik Stephan over de plannen van Volkswagen! (Engelstalig) https://www.youtube.com/watch?v=3N7YWjtHDf4 Autostadt In Autostadt Wolfsburg een fabriek met 1 miljoen auto’s met 60.000 werknemers (waarvan 30.000 in productie) die elke 80 seconden een auto maken! Deze video geeft een goede indruk van de productie. Daarnaast is de Autostad Wolfsburg een soort super dealership waar alle merken van VW zich presenteren. De 800 auto’s in 2 gigantische auto-liften waren geweldig. Ook de historische collectie was top. Was niet onder de indruk, maar er waren een paar leuke zaken rondom komende EV autos. Een uitgebreide rondleiding! https://www.youtube.com/watch?v=HptEitupTPk
Overgang naar elektrische mobiliteit versnellen Thijssen rijdt zelf sinds juli 2018 met een Tesla-taxi door Nijmegen en wil elektrisch taxivervoer in de stad opschalen. ”Citax is een vertrouwde naam in de stad Nijmegen en onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric willen we het elektrisch taxivervoer vleugels geven”, aldus Thijssen. De vorige eigenaren van Citax blijven naast Thijssen betrokken in het bedrijf. Het nieuwe bedrijf begint met een Tesla Model S, maar heeft een duidelijke missie voor het taxivervoer in de stad. “Wij willen duurzaam ondernemen en de overgang naar volledig elektrische mobiliteit versnellen, ten koste van diesel.” Als vangnet heeft het bedrijf ook een Mercedes-Benz met hybride aandrijflijn in gebruik. Eind 2019 tien elektrische taxi’s Voor de zomer van 2019 verwacht Thijssen al uit te breiden naar vijf elektrische taxi’s en voor het eind van het jaar moeten er maar liefst tien elektrische taxi’s in Nijmegen rijden. Thijssen zegt: “De eerste auto’s zijn besteld en onderweg naar Nederland. Volgend jaar verwachten we op te schalen naar twintig voertuigen in de coöperatie. De enige spelbreker voor snelle groei is een mogelijke langere levertijd.” Mobiele applicatie Citax Nijmegen Electric kijkt bij zijn dienstverlenging ook met een schuin oog naar bijvoorbeeld Uber. Bij de beroemde taxidienst kunnen gebruikers een taxirit boeken en beoordelingen over de taxirit plaatsen via een app. Ook bij de Nijmeegse taxicentrale kunnen gebruikers een taxi boeken met een applicatie. ”De klant kan daarmee volgen waar zijn taxi is en hoe snel deze ter plekke zal zijn. Bovendien vermeldt de app de ritprijs en kan de klant hiermee de chauffeur een beoordeling geven”, aldus Thijssen. Een Tesla Model S 75D, 100D en P100D hebben een range van respectievelijk 490, 632 en 613 kilometer. Dit zijn wel de cijfers volgens de NEDC-cyclus. Het daadwerkelijke bereik ligt een stuk lager. Dit jaar wil Tesla in Europa een dekkend netwerk van superchargers hebben. Het bericht Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische SUV met vierwielbesturing De GFG Kangaroo moet een zogenoemde hyper-SUV worden die in elk terrein tot sportautoprestaties in staat is. Volgens GFG heeft de auo een geavanceerd aluminium spaceframe met een koolstofvezel carrosserie, die plaats biedt aan twee personen. Een elektrische aandrijflijn stuurt zijn vermogen naar alle vier de wielen en de auto moet 0 tot 100 km/u in slechts 3,5 seconden afleggen. De topsnelheid is begrenst op 250 km/u. Over het daadwerkelijke vermogen van de elektromotor(en), het leeggewicht of de accucapaciteit is nog niks bekend. Giugiaro meldt wel dat de auto vierwielbesturing heeft. Een Chinese aandrijflijn De aandrijflijn en het onderstel zijn ontwikkeld door het Chinese CH Auto, dat in zijn thuisland elektrische supercars produceert. Het bedrijf is opgericht door ex-ingenieurs van Jeep en kwam in 2016 met de Qiantu K50 op de markt. Die heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 380 pk en 580 Nm koppel. Het is niet bekend of de Kangaroo ook die aandrijflijn krijgt. Opvolger van de Mega Track? Het is overigens niet de eerste keer dat een tweezits supercar met een SUV gekruist wordt. Begin jaren negentig was er al de Franse Mega Track, een tweezits sportauto met gigantische banden en een 6,0-liter V12-motor van Mercedes-Benz. De auto had een bodemvrijheid van 33 centimeter en permanente vierwielaandrijving. In vijf seconden accelereerde het gevaarte naar 100 km/u. De auto bleek echter niet heel populair, want er zijn niet meer dan vijf exemplaren gebouwd. We zijn benieuwd wat er van de GFG Kangaroo terecht komt. Het bericht Giugiaro teaset elektrische hyper-SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Dingolfing De productieversie van de BMW iNEXT gaat in 2021 in productie in de BMW fabriek in het Duitse Dingolfing. BMW spreekt over een SAV, een zogeheten Sports Activity Vehicle. De iNEXT wordt gezien als het nieuwe nieuwe technologische vlaggenschip van de BMW Group. ACES Het model verenigt de belangrijkste onderwerpen van toekomstige mobiliteit: autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en services/diensten (ACES). De BMW iNEXT heeft een volledig elektrische aandrijflijn en combineert bovendien de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden en intelligente connectiviteit. Wat je mag verwachten? Nou, onder meer een grille die fungeert als ‘intelligent paneel’ waarop de auto boodschappen kan weergeven. Ook krijgt het mogelijk mogelijk aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen in plaats van conventionele deurgrepen. Het bericht BMW iNEXT (2021) in actie in ijskoud Arjeplog verscheen eerst op ZERauto.nl .
Prestigieuze luxe automobielen Hispano Suiza is van oorsprong een Spaans merk en was vooral bekend door enkele prestigieuze luxe automobielen, zoals de J12 en H6. In 2000 liet het merk nog van zich horen met de presentatie van de Hispano-Suiza HS21 Concept. In 2001 verscheen de K8 op het toneel en in 2002 bracht het merk de Hispano-Suiza HS21-GTS als ultieme circuitwapen uit. Carmen Nu waagt het merk nog een poging met de Carmen, een knipoog naar Carmen Mateu, de kleindochter van Damià Mateu: een van de oprichters van Hispano Suiza. Hispano Suiza spreekt over een ‘super-stiff, hand-laid’ koolstofvezel monocoque. De elektrisch aangedreven grand tourer moet in het Spaanse Barcelona worden gebouwd, exact de locatie waar het merk in 1904 werd opgericht. QEV Technologies Het design van de Carmen wordt geïnspireerd op de H6 Dubonnet Xenia, een coupé die in 1938 werd gebouwd. De constructie van het model valt onder verantwoordelijkheid van QEV Technologies: een bedrijf gespecialiseerd in elektrische performancemodellen. Dit bedrijf werkt ook samen met het Mahindra Formula E team en lijkt dus van wanten te weten. Ook heeft Grup Peralada, een Spaans conglomeraat, zich aangesloten bij het Hispano Suiza-project. Het bericht Hispano Suiza keert terug, focus op elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrisch rijden Playmobil heeft goed gekeken naar het origineel, want de kleine Mission E lijkt sprekend op zijn grote broer. De wielen, deurklinken en logo’s zijn uiteraard aanwezig, maar de echte verrassing bevindt zich onder de ‘motor’kap. Daar zit namelijk een elektromotor en een servo waarmee de Mission E daadwerkelijk kan rijden. De batterijen moet je nog wel zelf aanschaffen, want wij verwachten niet dat de meegeleverde laadpaal echt werkt. De LED-verlichting kan daarnaast echt branden. Vanaf 69 euro De kleine Mission E maakt zijn debuut in een Playmobil film die aankomende zomer in de bioscoop verschijnt. Het is overigens niet de eerste keer dat Playmobil zich waagt aan een Porsche. Het Duitse speelgoedmerk bracht eerder al de Porsche 911, 911 Targa, 911 GT3 en Macan, inclusief paardentrailer op de markt. De Porsche Mission E van Playmobil ligt vanaf juli dit jaar in de winkels voor een prijs van 69 euro. Nog even wachten Op de echte elektrische Porsche moeten we nog even wachten. De Taycan maakt zijn debuut op de IAA in Frankfurt, die van 12 tot 22 september wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. Dankzij twee elektromotoren met gezamenlijk 600 pk moet de nieuwe Porsche in 3,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Porsche rust de Taycan met een batterij van 800 volt uit, waarmee de auto binnen vijftien minuten tot een actieradius van 400 kilometer kan laden. De totale actieradius moet uitkomen op 500 kilometer per acculading. Het bericht Playmobil brengt de Porsche Mission E uit verscheen eerst op ZERauto.nl .
De deal NEVS investeert een bedrag van 150 miljoen euro in Koenigsegg en krijgt daarmee 20 procent van de Zweedse supercarproducent in handen. Ook wordt een joint venture gestart waarin NEVS 150 miljoen dollar (ongeveer 130 miljoen euro) investeert. NEVS krijgt daarmee 65 procent van de joint venture in handen. De resterende 35 procent komt in handen van Koenigsegg door een materiële bijdrage. Koenigsegg deelt intellectueel eigendom, technologie licenties en productontwerpen met NEVS. Chinese markt Door de samenwerking krijgt NEVS veel kennis in handen en heeft Koenigsegg een betere toegang tot de Chinese markt. Evergrande – het moederbedrijf van NEVS – heeft in China een belangrijke positie. Het concern heeft een groot distributieplatform en diverse verkoopkanalen. Evergrande is namelijk de eigenaar van de grootste autodealers in China. Marktsegment “Deze samenwerking creëert de beste omstandigheden voor Koenigsegg om de groei op de markt voor hyperauto’s te versnellen, en stelt ons in staat om samen met NEVS een nieuw marktsegment te veroveren. We kijken er erg naar uit om samen met NEVS producten te ontwikkelen die een duurzame toekomst verzekeren”, aldus Christian von Koenigsegg, oprichter en CEO van Koenigsegg. Exacte plannen zijn nog niet vrijgegeven. National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV . NEVS heeft een hoofdkantoor en R&D-afdeling in het Zweedse Trollhättan. Er werken ongeveer 650 mensen. Tianjin NEVS groeit hard in China. De bouw van de eerste fabriek van het bedrijf – gelegen in Tianjin – werd in 2018 voltooid. Eind 2018 kreeg NEVS ook goedkeuring van de Chinese overheid om in de fabriek in Tianjin auto’s te bouwen en lokaal te verkopen in China. In de loop van 2019 start er de productie van de NEVS 9-3 EV . Tegelijkertijd werkt NEVS aan een nieuwe fabriek in Shanghai waar de productie van batterij-elektrische auto’s in de loop van 2020 moet starten. Evergrande Health NEVS richt zich ook op autonoom rijdende voertuigen. De eerste exemplaren moeten kort na 2020 in zowel Europa als in China verschijnen. In januari 2019 werd bekend dat het Chinese Evergrande Health – met meer dan 140.000 werknemers – een aandeel van 51 procent had gekocht in NEVS. Een meerderheidsbelang dus. De oprichter en topman van NEVS, Kai Johan Jiang, bezit met zijn bedrijf NE Holding 49 procent van de aandelen. Koenisegg, sinds 1994 Koenigsegg werd in 1994 opgericht door Christian von Koenigsegg met als missie om de perfecte supercar te ontwikkelen. Sinds jaar en dag behoort Koenigsegg tot de top in het hypercarsegment met modellen als de CCX, Agera, Agera RS en Regera. Koenigsegg heeft diverse technologische patenten in handen, onder meer voor slimme omvormers en een geometrisch turbosysteem. Koenigsegg is gevestigd in het Zweedse Ängelholm en telt iets meer dan 115 werknemers. Het bericht Koenigsegg en NEVS bundelen de krachten verscheen eerst op ZERauto.nl .
Camerabuitenspiegels Wie de virtual mirrors aanvinkt op de optielijst is overigens verplicht om ook Top View 360° camera’s (1388 euro) en Assistentiepakket ‘City’ te bestellen. Je betaalt daardoor niet 1857 euro extra, maar 4.875 euro. Oled-touchscreens De virtuele buitenspiegels zijn optisch en aerodynamisch heel bijzonder. Beelden van het camerasysteem buiten de auto zijn op de oled-touchscreens in het interieur te zien. Met andere woorden, deze camerabuitenspiegels vervangen de gebruikelijke glazen spiegels. Een voordeel van de virtuele spiegels ten opzichte van conventionele exemplaren is dat de auto een lagere cW-waarde heeft, dat de aero-akoestiek beter is en dat ook in de regen, met sneeuw en bij een laagstaande zon het zicht naar achteren goed is. Op het touchscreen, dat reageert als een hand dichterbij komt, kan de bestuurder de beeldweergave instellen en tussen de beelden van beide cameraspiegels switchen. Vergeleken met gewone spiegels zijn er extra camera-instellingen voor een nog beter zicht: Voor fileparkeren is er een stand om in te zoomen op de stoeprand. Bij het oprijden van een kruising is er een stand die links (bij linksaf slaan) of rechts (rechtsaf slaan) de dode hoek verkleint. Verder is er een stand speciaal voor gebruik op snelwegen. AutoRAI TV: Zo werken de zijcamera’s van de Audi e-tron 95 kWh De Audi e-tron 55 quattro – zoals het model volmondig heet – heeft een hoogvoltage-batterij met een capaciteit van 95 kWh, op papier goed voor een range van 417 kilometer (WLTP). De e-tron heeft twee elektromotoren met een systeemoutput van 300 kW en 664 Nm aan koppel. Genoeg power om in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Kleuren De e-tron van Audi is ook samen te stellen in een online configurator. Er zijn diverse kleuren mogelijk. Standaard levert Audi de kleur Briljant Zwart. Metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 1.400 euro. Er is keuze uit de metallictinten Catalunyarood, Floretzilver, Galaxisblauw, Gletsjerwit, Manhattangrijs, Mythoszwart, Siambeige en Typhoongrijs. Op het programma staan ook twee Audi exclusive lakkleuren, te weten Suzukagrijs en Ipanemabruin. Voor beide tinten vraagt Audi 4.061 euro. Verder levert Audi de pareleffectkleur Goodwoodgroen (4.061 euro) en kristaleffectlak Arablauw (4.061 euro). Via Audi Exclusive is de Audi e-tron in elke kleur te krijgen. Ook hier betaal je 4.061 euro voor. Wielen Er zijn verschillende wieldesigns leverbaar. Standaard levert Audi 19-inch Aero-wielen. Voor 20-inch exemplaren betaal je 966 tot 1.146 euro extra en voor 21-inch wielen ben je 2.231 euro meer kwijt. In een later stadium komt Audi nog met 22-inch wielen . LED-koplampen zijn standaard. Voor Matrix LED koplampen betaal je 1.751 euro. Van de Audi e-tron komt later nog een performanceversie . Rijtest Audi e-tron Meer weten over de nieuwe Audi e-tron? Check dan de rijtest! Of bekijk de speciale modelpagina van de Audi e-tron. Het bericht Audi maakt meerprijs zijcamera’s Audi e-tron bekend verscheen eerst op ZERauto.nl .
394 pk gecombineerd Het plug-in hybridesysteem van de drie PHEV-versies van de vernieuwde 7 Serie bestaat uit een zescilinder-in-lijn benzinemotor met een maximumvermogen 286 pk (210 kW) en een elektromotor met een nominaal vermogen van 113 pk (83 kW) en een nominaal koppel van 265 Nm.Als de Sport-modus is geactiveerd, komt het systeemvermogen uit op 394 pk (290 kW) en maar liefst 600 Nm aan koppel. Sprintcijfers De prestaties zijn best indrukwekkend. De BMW 745e accelereert in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de BMW 745Le in 5,3 seconden en de BMW 745Le xDrive in 5,1 seconden. De topsnelheid is in alle gevallen elektronisch begrensd op 250 km/u. Puur elektrisch rijden Puur elektrisch rijden kan ook dankzij een 12,0 kWh lithium-ion accupakke die onder de achterbank is gemonteerd. In Hybrid-modus kunnen de BMW 745e, BMW 745Le en BMW 745Le xDrive tot snelheden van 110 km/u volledig elektrisch rijden, dat 20 km/u sneller dan voorgaande modellen. In de Electric-modus is het vermogen van de elektromotor voldoende voor een snelheid van 140 km/u. De elektrische actieradius van de BMW 745e ligt tussen 54 en 58 kilometer; die van de BMW 745Le op 52 tot 55 kilometer en die van de BMW 745Le xDrive tussen de 50 en 54 kilometer. Bagageruimte De 46 liter grote brandstoftank bevindt zich boven de achteras. Het bagagevolume komt uit op 420 liter maar kan worden vergroot dankzij de standaard neerklapbare achterbankleuningen (40:20:40). Prijzen maakt BMW later bekend. Het bericht Vernieuwde BMW 7 Serie in drie PHEV-varianten verscheen eerst op ZERauto.nl .
Extended Range Modellen die voorheen als ‘100D’ werden verkocht, krijgen nu de aanduiding Extended Range. De Tesla Model S P100D en Tesla Model X P100D gaan voortaan als Model S Performance en Model X Performance door het leven. Instapversies De instapversies van de twee modellen zijn versimpeld: Model S en Model X. Ook deze instappers hebben een 100 kWh-accupakket, maar bij deze versies is de accucapaciteit softwarematig begrensd. Die softwarebegrenzing is na afloop – tegen betaling uiteraard – te verwijderen. De Tesla Model S en Model X met het accupakket van 75 kWh zijn niet meer leverbaar. Geen grote verrassing Als een grote verrassing komt deze naamswijziging niet. Tesla gebruikt voor de Model 3 ook eenvoudige aanduidingen. Er is bij de Tesla Model 3 keuze uit een Long Range batterij en een Long Range Performance-versie. In beide gevallen is er sprake van Dual Motor All-Wheel Drive. All-Wheel Drive De all-wheel drive van Tesla bestaat uit twee onafhankelijke motoren. In tegenstelling tot conventionele all-wheel drive-systemen, regelen deze twee motoren digitaal het koppel naar de voor- en achterwielen. De auto kan ook met één motor rijden. Wanneer een van de motoren uitvalt, is het gewoon mogelijk om verder te rijden. In dat laatste geval naar de garage natuurlijk. Het bericht Tesla wijzigt namen topversies Model S en Model X verscheen eerst op ZERauto.nl .
MEB-platform Het platform van de elektrische buggy laat zich raden. Juist, het modulaire MEB-platform (Modularer Elektrobaukasten) dat voor alle elektrische Volkswagens de basis vormt. Het platform leent zich volgens Volkswagen uitstekend voor de ontwikkeling van nichemodellen waarvan maar weinig exemplaren worden gebouwd. Net als de woestijnbuggy’s van weleer heeft de nieuwe buggy vrijstaande wielen, geschoeid met offroadbanden. Een dak en deuren ontbreken. Lekker spartaans dus. Productieplannen Of Volkswagen serieuze productieplannen heeft is nog niet bekend. Uit inside informatie blijkt in ieder geval dat het merk serieus de marktkansen van een elektrische buggy onderzoekt. Zoals gezegd: Volkswagen kan tegen beperkte kosten nichemodellen produceren in een kleine oplage, dus het maken van een business case lijkt niet het probleem. Meyers Manx Volkswagen heeft tot en met de jaren tachtig wereldwijd ongeveer 250.000 one-offs en kleinseriemodellen op basis van Kever-chassis’ gebouwd. Het gaat hier om speciale varianten en cabriolets van Hebmüller en Rometsch tot bekende woestijnbuggy’s als de Meyers Manx. Het bericht Aftellen voor volledig elektrische buggy van Volkswagen verscheen eerst op ZERauto.nl .