Andere naam
Welke naam Audi de toekomstige plug-inhybrides geeft, kan en mag Fahr-Becker niet zeggen. Audi komt in ieder geval snel met een andere naam. De naam e-tron wordt dan alleen nog voor volledig elektrische Audi’s gebruikt. En dat zijn er een heleboel. Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd.
Goedkoper e-tron model wenselijk
Alle batterij-elektrische modellen van Audi krijgen de naam e-tron. “Er zal sprake zijn van een combinatie van een modelnaam en e-tron”, stelt Fahr-Becker die naast de e-tron SUV ook andere e-trons ontwerpt. Bovendien heeft hij de meest recente Audi RS6 Avant ontworpen. “Belangrijk is dat we ook met een goedkoper e-tron-model komen in een lager segment met een goede range en uitstekend ruimte-aanbod. Er zijn nog een hoop plaatsen die we met een e-tron-model kunnen invullen.”
Op safe spelen
Wat design van e-tron-modellen betreft speelt Audi op safe. “In eerste instantie wilden we gaan voor een geheel nieuw design. Iets geks en expressief, om te benadrukken dat het een ander type auto is. Maar na diverse gesprekken met Audi-klanten hebben we besloten om dit niet te doen. Klanten vragen juist om een normaal ogende elektrische auto met degelijke looks. In het geval van de e-tron SUV hebben we toen besloten om een auto te ontwerpen met fijne proporties, een lange wielbasis en een lange motorkap. Kleine EV-details verklappen echter dat het een elektrische auto is, zoals de oranje/geel-kleurige remklauwen als knipoog naar de kleur van stroomkabels. Maar er zijn meer details. Kijk maar naar de wielen, de koplampen, de grille en het zijpaneel in de deuren. Met dat laatste benadrukken we dat het accupakket in de bodemsectie is verwerkt ligt”, stelt Fahr-Becker.
Grille ontwerpen pittige klus
Het ontwerpen van de grille van de e-tron SUV was volgens de ontwerper de moeilijkste klus. “De grille moest benadrukken dat het een SUV is. Bovendien moet de grille overal ter wereld in de smaak vallen en vooral niet te agressief ogen, want dat past niet bij het karakter van de auto. Het vinden van die balans was vrij moeilijk. De grille moest niet ogen als een gigantische luchtinlaat, vandaar de lichtere kleur”, zegt hij. “We wilden de single frame grille behouden, maar we hebben niet zoveel koeling nodig als bij een auto met brandstofmotor. Toch moet ook een elektroauto gekoeld worden. De batterij wordt namelijk warm. Met een volledig dichte neus zouden we ons familiegezicht verliezen. Dus die moest blijven. Het geeft aan wie we zijn. Om eerlijk te zijn willen we veel van deze auto’s verkopen. We willen klanten overtuigen van de actieradius. Dan mag design absoluut niet in de weg staan. Het is belangrijk dat iedereen de auto aanstaat.”
Vier of zes hoeken?
Nu hebben A-modellen van Audi een vierhoekige grille en Q-modellen een zeshoekige grille. “In de basis geldt dit ook voor e-tron-modellen”, zegt Fahr-Becker. “De e-tron SUV is in feite lid van de Q-familie en heeft dus ook een grille met zes hoeken. De e-tron GT krijgt als A5 Sportback-achtige auto juist een vierhoekige grille. We experimenteren met een zwarte grille om het uiterlijk sportiever te maken. Dat is nog in ontwikkeling. Weet in ieder geval dat we nog met een Audi e-tron S-Line komen met een iets sportievere uitstraling. Daarnaast komt er nog een performanceversie van de e-tron SUV.”
De Audi e-tron RS?
Krijgt zo’n snellere Audi e-tron SUV RS-badges? “In ieder geval een S-badge”, stelt Fahr-Becker. “Technisch gezien is dit een veel snellere auto met ook veel bredere banden. Verder introduceren we binnenkort nog 22-inch lichtmetalen wielen voor de e-tron SUV. Die zien er geweldig uit.” Heel efficiënt zijn grotere wielen natuurlijk niet, toch? “Dat klopt, maar optisch ziet het er te gek uit. De klant mag bepalen.”
Het bericht “Andere naam voor PHEV’s van Audi” verscheen eerst op ZERauto.nl.