Nieuws

Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric

Document uitgelekt In een Duitse Hyundai-presentatie zijn al de nodige feiten gepresenteerd. Het document moest eigenlijk intern blijven, maar is toch op straat terechtgekomen. Groter accupakket voor Ioniq Electric Uit het document – hierboven getoond – blijkt dat Hyundai de aandrijflijn van de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid laat voor wat het is. Dat is een ander verhaal bij de Ioniq Electric. Het 28 kWh grote lithium-ion accupakket van het huidige model wordt vervangen door een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh. Dat resulteert volgens Hyundai in een theoretische actieradius van 378 kilometer, bijna 100 kilometer meer dan de huidige. Dezelfde elektromotor De elektromotor van de Hyundai Ioniq Electric blijft hetzelfde en levert dus ook straks 120 pk en 295 Nm. Of het grotere accupakket gevolgen heeft voor de vanafprijs van de Ioniq Electric is nog niet bekend. Voor de huidige versie vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Uiterlijke aanpassingen In het document staat ook dat Hyundai de grille, koplampen, achterlichten, achterbumper, wielen, zijskirts en dashboard van alle Ioniq-familieleden onder handen neemt. Uiteraard introduceert Hyundai ook nieuwe exterieurkleuren en stoffen voor de bekleding. Verder installeert Hyundai een nieuw instrumentarium en een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch display. Het bericht Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

“Andere naam voor PHEV’s van Audi”

Andere naam Welke naam Audi de toekomstige plug-inhybrides geeft, kan en mag Fahr-Becker niet zeggen. Audi komt in ieder geval snel met een andere naam. De naam e-tron wordt dan alleen nog voor volledig elektrische Audi’s gebruikt. En dat zijn er een heleboel. Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd. Goedkoper e-tron model wenselijk Alle batterij-elektrische modellen van Audi krijgen de naam e-tron. “Er zal sprake zijn van een combinatie van een modelnaam en e-tron”, stelt Fahr-Becker die naast de e-tron SUV ook andere e-trons ontwerpt. Bovendien heeft hij de meest recente Audi RS6 Avant ontworpen. “Belangrijk is dat we ook met een goedkoper e-tron-model komen in een lager segment met een goede range en uitstekend ruimte-aanbod. Er zijn nog een hoop plaatsen die we met een e-tron-model kunnen invullen.” Op safe spelen Wat design van e-tron-modellen betreft speelt Audi op safe. “In eerste instantie wilden we gaan voor een geheel nieuw design. Iets geks en expressief, om te benadrukken dat het een ander type auto is. Maar na diverse gesprekken met Audi-klanten hebben we besloten om dit niet te doen. Klanten vragen juist om een normaal ogende elektrische auto met degelijke looks. In het geval van de e-tron SUV hebben we toen besloten om een auto te ontwerpen met fijne proporties, een lange wielbasis en een lange motorkap. Kleine EV-details verklappen echter dat het een elektrische auto is, zoals de oranje/geel-kleurige remklauwen als knipoog naar de kleur van stroomkabels. Maar er zijn meer details. Kijk maar naar de wielen, de koplampen, de grille en het zijpaneel in de deuren. Met dat laatste benadrukken we dat het accupakket in de bodemsectie is verwerkt ligt”, stelt Fahr-Becker. Grille ontwerpen pittige klus Het ontwerpen van de grille van de e-tron SUV was volgens de ontwerper de moeilijkste klus. “De grille moest benadrukken dat het een SUV is. Bovendien moet de grille overal ter wereld in de smaak vallen en vooral niet te agressief ogen, want dat past niet bij het karakter van de auto. Het vinden van die balans was vrij moeilijk. De grille moest niet ogen als een gigantische luchtinlaat, vandaar de lichtere kleur”, zegt hij. “We wilden de single frame grille behouden, maar we hebben niet zoveel koeling nodig als bij een auto met brandstofmotor. Toch moet ook een elektroauto gekoeld worden. De batterij wordt namelijk warm. Met een volledig dichte neus zouden we ons familiegezicht verliezen. Dus die moest blijven. Het geeft aan wie we zijn. Om eerlijk te zijn willen we veel van deze auto’s verkopen. We willen klanten overtuigen van de actieradius. Dan mag design absoluut niet in de weg staan. Het is belangrijk dat iedereen de auto aanstaat.” Vier of zes hoeken? Nu hebben A-modellen van Audi een vierhoekige grille en Q-modellen een zeshoekige grille. “In de basis geldt dit ook voor e-tron-modellen”, zegt Fahr-Becker. “De e-tron SUV is in feite lid van de Q-familie en heeft dus ook een grille met zes hoeken. De e-tron GT krijgt als A5 Sportback-achtige auto juist een vierhoekige grille. We experimenteren met een zwarte grille om het uiterlijk sportiever te maken. Dat is nog in ontwikkeling. Weet in ieder geval dat we nog met een Audi e-tron S-Line komen met een iets sportievere uitstraling. Daarnaast komt er nog een performanceversie van de e-tron SUV.” De Audi e-tron RS? Krijgt zo’n snellere Audi e-tron SUV RS-badges? “In ieder geval een S-badge”, stelt Fahr-Becker. “Technisch gezien is dit een veel snellere auto met ook veel bredere banden. Verder introduceren we binnenkort nog 22-inch lichtmetalen wielen voor de e-tron SUV. Die zien er geweldig uit.” Heel efficiënt zijn grotere wielen natuurlijk niet, toch? “Dat klopt, maar optisch ziet het er te gek uit. De klant mag bepalen.” Het bericht “Andere naam voor PHEV’s van Audi” verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 januari 2019

Audi: “Laadstatus in koplampen tonen was niet toegestaan.”

Grille nog steeds een functie Oorspronkelijk was het idee om de Audi e-tron op de Q5 te baseren. Uiteindelijk werd er toch besloten om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen. Uiteraard met het herkenbare Audi-design, maar ook met een paar bijzondere designelementen. Voorop de e-tron prijkt de kenmerkende single frame grille, sinds 2005 het familiegezicht van Audi. Bij een brandstofauto zorgt de grille voor de broodnodige koeling, maar hoe los je dat op bij een elektrische auto die veel minder koeling nodig heeft? Andreas Mindt: “Veel mensen denken onterecht dat een elektrische auto geen koeling nodig heeft, maar de accu’s hebben toch echt koeling nodig. In theorie hadden we een veel kleinere grille kunnen ontwerpen, maar deze lage brede single frame grille heeft meerdere functies. De koelopeningen zorgen voor de nodige ventilatie en de aerodynamische lamellen dragen bij aan de stroomlijn van de auto.” CW-waarde van slechts 0,28 Naast koeling, is aerodynamica een van de belangrijkste onderwerpen bij een elektrische auto, een goede stroomlijn zorgt tenslotte voor een grotere actieradius. Mindt besloot dan ook om af te wijken van het traditionele SUV-design en de e-tron een ranke, gestrekte uitstraling te geven. Dankzij de aflopende daklijn, lamellen in de grille en gladde carrosserie heeft de e-tron een CW-waarde van slechts 0,28. De elektrische Audi oogt dan ook meer als een kruising tussen een stationwagen en een SUV. Ondanks de lengte van 4,9 meter, de breedte van 1,94 meter en de korte overhang oogt hij vrij compact. Veiligheid staat voorop Niet alleen de lamellen in de grille, maar ook de velgen en de buitenspiegels dragen bij aan de aerodynamica. Audi is een van de eerste autofabrikanten ter wereld die een productiemodel uitrust met zijcamera’s. De kleine camera’s weten de CW-waarde zelfs met 0,01 te verminderen en je wint er 3 kilometer range mee. Het is wel opvallend dat Audi op de portieren conventionele handgrepen monteert, maar volgens Mindt was dat een logische keuze: “De keuze voor conventionele handgrepen is gebaseerd op veiligheid. Wij willen dat je in geval van nood te allen tijde het portier kan opentrekken. Inklapbare deurgrepen zijn daarbij minder praktisch en geven meer kans op storingen.” Privacywetgeving stond in de weg De e-tron die Mindt als voorbeeld gebruikt, is met zijn carrosseriekleur Antigua Blue een opvallende verschijning. De wielen hebben een opvallend ‘gesloten’, design waarbij de biezen op de velg direct opvallen. Die verwijzen naar een designkenmerk dat uiteindelijk niet het productiemodel haalde. “De biezen op de velg zie je ook terugkomen in de koplampen en achterlichten. Oorspronkelijk was het idee om in de verlichting de laadstatus van de accu te werken. Vanwege de privacywetgeving in Duitsland, moesten we daarvan afwijken. De details zijn echter gebleven”, aldus Mindt. Ondanks de bijzondere details, blijft de Audi e-tron het redelijk conventionele alternatief voor de excentriekere Jaguar I-Pace of een Tesla Model S. Ben je benieuwd hoe de nieuwe Audi e-tron rijdt? Lees dan de rijtest ! Het bericht Audi: “Laadstatus in koplampen tonen was niet toegestaan.” verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2019

Audi kondigt nieuwe elektrische modellen aan

Audi PB 18 e-tron in productie In een afgeladen Theater Amsterdam trok Audi e-tron ambassadeur Humberto Tan voor klanten, prospects en genodigden het doek van de nieuwe Audi e-tron. Naast de onthulling interviewde Humberto astronaut André Kuipers, Audi-ontwerper Andreas Mindt en Audi CEO Bram Schot. Laatstgenoemde was erg enthousiast over de Audi PB 18 e-tron Concept uit juni 2018. Schot onthulde zelfs dat er serieuze plannen zijn om de elektrische supercar in productie te nemen. Er wordt gesproken over een maximale oplage van vijftig stuks. Wanneer we de supercar mogen verwachten, is nog niet bekend. Compacte e-tron op komst Audi onthulde ook dat er een compact model van de e-tron op komst is. De kleine e-tron wordt mogelijk een crossover en staat op de planning voor 2021 of 2022. Over een naam, aandrijflijn en het design van de auto is nog niks bekend. Wie niet wil wachten op de compacte, elektrische SUV kan bij Audi terecht voor de e-tron GT . Het merk kondigde in november 2018 aan dat de vierdeurscoupé in productie gaat, de auto moet in 2021 in de showroom verschijnen. Audi naar de maan Het meest opmerkelijke nieuws van de avond kwam van het Duitse Part-Time Scientists. Deze ingenieurs werken al jaren met Audi aan een ruimtevaartprogramma. In Amsterdam kon het team bekend maken dat ze in 2020 naar de maan willen met de Audi Lunar. Deze kleine ruimtebuggy maakt een reis van 345.000 kilometer om foto’s te maken van de landingslocatie van Apollo 17. De innovatieve technologieën die in het kleine voertuig verstopt zitten, moeten uiteindelijk hun weg vinden naar de productiemodellen van Audi. Lees ook: Autotest – Audi e-tron (2019) Het bericht Audi kondigt nieuwe elektrische modellen aan verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 januari 2019

Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam

Free-floating De deelauto’s van  Fetch Car Sharing  zijn overal in de hoofdstad beschikbaar. Ze zijn ‘free-floating’, wat betekent dat ze overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. Wel zorgt het serviceteam van Fetch dat er auto’s op strategische locaties beschikbaar zijn en dat de batterij van de modellen voldoende zijn opgeladen. Alles met betrekking tot het aanmelden, zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten van de auto en afmelden, gaat via de Fetch-app . Dus die moet je eerste even downloaden. De meest voor de hand liggende betaalwijze is achteraf, per rit, via je bankieren-app. Amsterdam wordt overspoeld met elektrische #Renault #ZOE deelauto's van #Fetch Car Sharing. 100 stuks direct beschikbaar, nog eens 100 vanaf maart. Moet je wel even de Fetch-app installeren. pic.twitter.com/Za44wcfsEC — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Renault ZOE De elektrische Renault ZOE is volgens Fetch Car Sharing de perfecte auto voor deelgebruik. Het formaat van de ZOE is precies goed. Niet te groot, niet te klein, eenvoudig te parkeren en voldoende ruim voor vijf inzittenden inclusief bagage. Dat niet alleen. Met een volgeladen batterij moet de Renault ZOE in de praktijk een actieradius van zo’n 300 km kunnen halen. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde deelautogebruiker nodig heeft. Dus is het niet altijd noodzakelijk dat de ZOE na een ritje direct aan de lader gehangen moet worden. Snel opladen Mocht dat wel nodig zijn, dan kan dat met de unieke Caméléon-lader van Renault. De batterij van de ZOE wordt hiermee twee tot drie keer sneller opgeladen dan bij een vergelijkbare elektrische auto. Dus ideaal voor een deelauto die vaak kortstondig wordt opgeladen. De klant kan de auto zelf ontkoppelen en het laadsnoer in de kofferbak leggen, of andersom. In de auto ligt een universele laadpas waarmee kan worden opgeladen bij een openbaar laadpunt, ook in België en Duitsland, en bij de snellaadstations van Fastned. Auto’s die met minder dan 40 km bereik worden achtergelaten, worden eerst opgeladen voordat ze weer via de app zijn te reserveren. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je een auto reserveert waarmee je de stad niet uit kunt. Nieuwe speler met ervaring Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland, maar dat geldt niet voor de drijvende kracht achter deze onderneming. Zusterbedrijf Car4Share exploiteerde eerder in Amsterdam al een deelautoproject. Fetch zegt over alle kennis en ervaring te beschikken die in die periode is opgedaan. Renault is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa. Het Franse merk heeft meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn, Rome en Stockholm. Renault weet als geen ander wat het te wachten staat en welke service geleverd moet worden om zo’n groot deelautoproject feilloos te laten functioneren. Bovendien hebben Fetch Car Sharing en Renault de gezamenlijke ambitie om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland. Gemeente Amsterdam En dan hebben we nog gemeente Amsterdam die volledige medewerking moet verlenen om zo’n deelautoproject mogelijk te maken. Maar het enthousiasme is groot. Wethouder Sharon Dijksma was persoonlijk aanwezig bij de officiële start van de deelautodienst. De gemeente heeft ambitieuze plannen om Amsterdam ‘leefbaarder’ te maken. Meer elektrisch vervoer, minder auto’s, minder parkeerplaatsen en hogere parkeertarieven moeten hieraan bijdragen. Als deelautogebruiker heb je hier in ieder geval geen last van. Het blijkt zelfs dat 15 tot 20% van de deelautogebruikers zijn of haar privéauto verkoopt. Een deelauto die je snel reserveert met je smartphone voldoet voor veel mensen aan hun mobiliteitsbehoefte. En daarmee komt de duurzaamheidsdoelstelling van gemeente Amsterdam weer een stukje dichterbij. Volgens wethouder Dijksma wordt er gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor elektrische deelauto's voor meerdere steden in NL. Dus ophalen in de ene stad en vrij achterlaten in de andere, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. #Fetch pic.twitter.com/B39WxqFHBP — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Het bericht Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 januari 2019

Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni

LEAF e+ De versie met 62 kWh-batterij gaat als Nissan LEAF e+ door het leven. Deze biedt niet alleen een grotere actieradius ten opzichte van de LEAF met 40 kWh-batterij, maar is met een vermogen van 160 kW (217 pk) ook aanzienlijk krachtiger. De 40 kWh-versie ( rijtest ) is 110 kW (150 pk) sterk en heeft een WLTP-actieradius van 270 km. Met deze vernieuwingen bouwt Nissan voort op het succes van de LEAF die met 39.000 exemplaren in 2018 uitgroeide tot de bestverkochte elektrische auto van Europa. In het nieuwe modeljaar krijgt de LEAF ook een nieuw infotainmentsysteem met 8-inch beeldscherm, extra connectiviteitsfuncties en een nieuw navigatiesysteem. Tevens is vanaf de verkoopstart de nieuwe NissanConnect EV-app beschikbaar. Concurrentie Met een actieradius van 385 kilometer lijkt de Nissan LEAF e+ in ieder geval niet de efficiëntste in zijn klasse. De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor – misschien wel de grootste concurrent van de LEAF e+ – laat een grotere WLTP-actieradius van 455 km noteren. Daartegenover staat wel een lange levertijd die inmiddels is opgelopen tot meer dan een jaar. De beschikbaarheid van de Nissan LEAF is tot dusver nooit een issue geweest. Nissan start dus in juni met de levering van de LEAF e+. De prijzen volgen in maart. De LEAF met 40 kWh-batterij is leverbaar vanaf 37.290 euro, dus een prijs vanaf zo’n 40.000 euro voor de 62 kWh-versie is niet ondenkbaar. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s 2018: alle cijfers Het bericht Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 januari 2019

Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden

Header: bewerking door ZERauto.nl Dual Motor All-Wheel Drive en de Performance In de configurator staan voorlopig twee varianten: de Dual Motor All-Wheel Drive (58.800 euro) met een WLTP-range van 560 kilometer, een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100-tijd van 4,8 seconden. De tweede optie is de Dual Motor All-Wheel Drive Performance (69.700 euro) met een WLTP-range van 530 kilometer, een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van slechts 3,5 seconden. Vijf kleuren Tesla levert de basisversie en Performance-uitvoering in de volgende vijf kleuren. Tesla Model 3 – Solid Black (standaard kleur) Tesla Model 3 – Midnight Silver Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Deep Blue Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Pearl White Multi-Coat (2.100 euro) Tesla Model 3 – Multi-Coat Red (2.700 euro) Wielen 18-inch lichtmetalen Aero-wielen zijn standaard. Optioneel levert Tesla 19-inch Sportvelgen (1.600 euro). De Performance-variant is altijd uitgerust met 20-inch lichtmetalen Performance-wielen inclusief Michelin Pilot Sport 4S-banden, als ook performanceremmen, een koolstofvezel achterspoiler, verlaagde rijhoogte en een heuse Track mode. Interieur: Wit of Zwart Voor het interieur is er keuze uit een zwarte of witte afwerking. De zwarte variant is standaard en heeft standaard: Standaard bij Zwart interieur Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Standaard bij Wit interieur Kies je voor de witte interieurafwerking (1.050 euro meerprijs), dan krijg je: Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Autopilot Voor Autopilot betaal je 5.300 euro af fabriek. Na levering betaal je voor deze upgrade 7.400 euro. Prijzen kunnen na de levering worden gewijzigd. Geavanceerde Autopilot biedt extra Driver Assistance-functies. Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten, actief blijven en gereed zijn om op elk moment in te grijpen. Deze basissystemen biedt Autopilot: Automatische noodstop:  Detecteert objecten die de auto kunnen raken en remt automatisch af. Waarschuwing voor frontale botsing:  Waarschuwt voor dreigende botsingen met rijdende of stilstaande voertuigen Waarschuwing zijdelingse botsing:  Waarschuwt de bestuurder voor potentiële botsingen met obstakels naast de auto. Met de geavanceerde Autopilot stuurt, accelereert en remt de Model 3 voor je in, in vrijwel elke rijstrook. Daarnaast wisselt het systeem ook van rijstrook op de meeste snelwegen, om in te halen of naar op- en afritten te navigeren. En met de regelmatige draadloze software-updates heb je altijd toegang tot de meest geavanceerde functionaliteiten van Tesla. Levering De levering van de Tesla Model 3 start in maart 2019. Het bericht Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 januari 2019