Tweede generatie Nissan LEAF De tweede generatie Nissan LEAF is te koop sinds oktober 2017. De middelgrote gezinsauto is voorzien van een 40 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van 270 kilometer volgens de nieuwe, realistischere WLTP-testmethode. Later volgt nog een versie met een 60 kWh-batterij, waarmee een actieradius van meer dan 300 kilometer mogelijk is. Belangrijke eigenschap van de Nissan LEAF is dat hij de ruimte van een gezinsauto combineert met voldoende actieradius, hoogstaande techniek en een schappelijke prijs vanaf 33.990 euro. Met de vliegende verkoopstart in Europa zet hij het succes van zijn voorganger – ondanks de fors toegenomen concurrentie – onverminderd voort. De Nissan LEAF was al de bestverkochte elektrische auto ter wereld. Meer weten over de Nissan LEAF? Lees hier alle details . Benieuwd naar onze mening? Lees hier de rijtest . Het bericht Nissan LEAF bestverkochte EV in eerste halfjaar 2018 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Troef “De Ampera-e blijft voorlopig gewoon leverbaar als belangrijke troef in ons aanbod”, aldus de woordvoerder. “Hij is ook nog steeds goed leverbaar; waarbij een levertijd van zes tot negen maanden moet worden ingecalculeerd.” De Ampera-e heeft in korte tijd veel concurrentie gekregen. Denk aan de nieuwe Nissan Leaf en de Hyundai Kona Electric . Range in de praktijk De Opel Ampera-e is in Nederland leverbaar vanaf 46.669 euro en haalt op papier een range van 520 kilometer (NEDC). In de praktijk is dat ongeveer 400 kilometer als automobilisten weinig de snelweg betreden. Gunstige prijs De prijsstelling van de Ampera-e is gunstig, óók in 2019 als de bijtellingsregels wijzigen. Nu profiteren alle volledig elektrische auto’s van 4 procent bijtelling, ongeacht de prijs. Vanaf 2019 wordt dat anders. Dan geldt voor het aanschafbedrag tot 50.000 euro een bijtellingspercentage van 4 procent. Voor bedragen boven 50.000 euro reken je met 22 procent bijtelling. De Ampera-e blijft zonder al te veel opties onder de 50.000 euro en blijft dus buiten de ‘gevarenzone’. Meer op stapel “De Ampera-e zal binnen afzienbare termijn ‘familieleden’ krijgen binnen het Opel-gamma, in de vorm van een Grandland X PHEV en een volledig elektrische nieuwe generatie Corsa. In 2020 zal Opel vier geëlektrificeerde modellen in het gamma hebben en in 2024 zal er zelfs van elke model een elektrische variant in het aanbod te vinden zijn”, voegt de woordvoerder toe. Het bericht “Opel Ampera-e blijft belangrijke troef in ons aanbod” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volkswagen ID R Pikes Peak De volledig elektrische Volkswagen ID R Pikes Peak, die eind juni nog het Pikes Peak-record verpulverde , legde de Goodwood Hillclimb af in een recordtijd van 43,86 seconden. Daarmee reed de Franse coureur Romain Dumas 3,48 sneller dan het vorige elektrorecord uit 2013 en de derde snelste tijd ooit. NIO EP9 De NIO EP9 reed in 2016 een nieuw record voor elektrisch aangedreven voertuigen op de beruchte Nürburgring Nordschleife. Ditmaal ging het model voor een nieuw Goodwood-record. Dat lukte in eerste instantie ook. Met een indrukwekkende tijd van 44,32 seconden verbrak de NIO EP9 het vorige elektrorecord met drie seconden, maar werd later zelf verslagen door de Volkswagen ID R Pikes Peak. Maar overtuigend was het niet. De NIO EP9 was slechts een fractie trager dan de extreme racewagen van Volkswagen, die speciaal werd ontwikkeld voor de Pikes Peak International Hill Climb. De Nio EP9 is een productiemodel! Het bericht VIDEO: Elektrische bolides domineren Goodwood Hillclimb verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volledig elektrische Mini nu wel voor de massa De auto met batterij-elektrische aandrijflijn wordt de eerste volledig elektrische Mini die op grote schaal wordt gebouwd. Tien jaar geleden kwam Mini nog met de Mini E, maar dat was een pilotproject. De auto was toen niet voor de massa te koop. Dat wordt in 2019 anders. Klassieke Mini De BMW Group kondigde de ontwikkeling van een productiemodel van een volledig elektrische Mini aan in 2017. In 2019 vindt zowel de onthulling als marktlancering plaats, exact 60 jaar na de verkoopstart van de klassieke Mini. De Mini Electric Concept – in 2017 gepresenteerd op de IAA-autoshow in Frankfurt – geeft een voorproefje van de volledige elektrische Mini driedeurs hatchback. Mini Electric Concept Gele accentstrip Op de schetsen zien we elementen van de gesloten grille en de wielen. De grille is voorzien van een gele accentstrip met een E-badge in dezelfde kleur. Het wiel neemt Mini zonder al te veel aanpassingen over van de Mini Electric Concept. Specificaties zijn nog niet bekend. Productie Mini produceert de aandrijflijn van de volledig elektrische driedeurs hatchback straks in de fabrieken in Dingolfing en Landshut, gelegen in Beieren (Duitsland). De volledige elektrische Mini wordt vervolgens gebouwd in de Mini-fabriek in Oxford (Groot-Brittannië): de hoofdproductielocatie voor de driedeurs hatchback. Het bericht Eerste designschetsen elektrische Mini hatchback verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vereniging Elektrische Rijders werd de volledig elektrische Jaguar I-Pace gepresenteerd. Hij staat vanaf NU bij de dealer in de showroom en in Nederland zijn er al 2.500 orders geplaatst. Iedereen uit alle andere Europese landen klaagt, omdat ze allemaal naar ons gaan. Alleen nog geen 3 fase, dus het duurt meer dan 20 uur om hem thuis volledig op te laden. Wil je een keer een testrit doen? Dat kan je wel vergeten, want ze gaan zo hard, dat alleen de gene die hem daadwerkelijk bestellen erin mogen rijden. Wat is het verschil tussen deze Jaguar en een Tesla? Ik interviewde Niels Brugman van Jaguar en twee VER-leden! https://www.youtube.com/watch?v=7gjWRA_spH8 Eerder vergeleek CARWOW de Jaguar met Tesla, wie is als eerst over de finishline? https://www.youtube.com/watch?v=tRlq3mSMtYo Onlangs reden Jaguar met 100 journalisten in I-PACE's door Europa en Youtube staat vol met prachtige reviews zoals deze van Edmunds: https://www.youtube.com/watch?v=VaWQCAqA3kE
851% duurder uit kan zijn?! Dat is hetzelfde als dat een liter benzine van €1,85 plots €15,75 kost, een volle tank kost dan €630 euro! Maarten Hachmang stoorde zich hier mateloos aan en startte LaadpasTop10.nl met inmiddels duizenden bezoekers! Welke laadpas kun je het beste gebruiken op welke plek? Maarten verzameld ingestuurde facturen van echte EV rijders en vergelijkt de prijzen en zet ze op een rijtje. Voor Europa moet je ook nog eens per regio een nieuwe pas aanvragen. Hoe kan dit? Wat is de goedkoopste laadpas? En welke is in Europa goed te gebruiken? Vincent Everts interviewde Maarten tijdens het 'Toekomst van het Laden'-evenement van de Vereniging Elektrische Rijders ! https://www.youtube.com/watch?v=_qMr2-qhsP0
Records te verpulveren Reken dus op flink wat spektakel tijdens het Goodwood Festival of Speed (12 – 15 juli). De absoluut snelste tijd op Goodwood staat momenteel op naam van de Duitse coureur Nick Heidfeld, die in 1999 in zijn McLaren-Mercedes MP4/13 Formule 1-auto het 1,86 kilometer lange parcours in 41,60 seconden aflegde. Het huidige elektrorecord werd in 2013 op 47,34 seconden gezet door de Engelsman Jonny Cocker in zijn Lola-Drayson B12 69/EV. Volkswagen hoopt beide records te verpulveren. Twin-Golf Pikes Peak Leuk detail: naast de Volkswagen I.D. R Pikes Peak komt op Goodwood tevens de Twin-Golf Pikes Peak uit 1987 in actie, voorzien van twee brandstofmotoren die gezamenlijk 625 pk leveren. Deze knotsgekke Golf wordt de Goodwood Hill opgereden door Hans-Joachim Stuck en Jochi Kleint. Pikes Peak International Hill Climb De Volkswagen I.D. R Pikes Peak verbrak onlangs tijdens de 2018-editie van de Pikes Peak International Hill Climb het baanrecord . Niet alleen het record voor elektrisch aangedreven voertuigen, maar ook het vorige overall record uit 2013. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min, 16 seconden sneller dan het vorige record. Hieronder de video van die bloedsnelle run op het 19,99 kilometer lange parcours. VIDEO: Volkswagen I.D. R Pikes Peak – record run, helicopter footage Het bericht Volkswagen I.D. R Pikes Peak is op oorlogspad naar Goodwood verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meer modellen in petto De elektrische NEVS 9-3 Electric is de eerste auto van NEVS. In de toekomst moeten er nog meer elektrische auto’s verschijnen. Maar zover is het nog niet. NEVS richt zich eerst op Chinese klanten. Pas daarna gaat NEVS het portfolio uitbreiden en de elektrische auto’s in meer landen verkopen. Van 50.000 naar 220.000 auto’s NEVS bouwt de productiecapaciteit van de fabriek in Tianjin rustig op. In Fase 1 van het zogeheten Tianjin Project bedraagt de jaarproductiecapaciteit 50.000 exemplaren. Met een orderportefeuille van ongeveer 300.000 auto’s levert dat in ieder geval al zes jaar werk op. Maar NEVS hoopt verder te groeien en de productie spoedig te kunnen verhogen. De doelstelling van Fase 2 bedraagt 220.000 exemplaren op jaarbasis. Het zijn tot nu toe vooral Chinese bedrijven en overheidsorganisaties die een auto hebben besteld. NEVS uitbouwen NEVS werd opgericht in 2012 en nam alle bezittingen van het failliete Saab over met het doel om de 9-3 opnieuw te lanceren met een elektrische aandrijflijn. In januari 2017 kreeg NEVS goedkeuring van de Chinese overheid om de 9-3 in Tianjin te bouwen. De productie kon in december 2017 starten. Nu heeft NEVS tijd nodig om het bedrijf uit te bouwen. Nog meer fabrieken Met het oog op alle plannen heeft NEVS plannen om een tweede fabriek in China te openen. Ook een fabriek in Turkije staat in de plannen. De voormalig Saab-fabriek in Trollhättan wordt in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. In die fabriek produceert NEVS auto’s voor de wereld. NEVS bouwt auto’s lokaal in China om hoge importkosten te voorkomen. Nog niet winstgevend Winstgevend is het NEVS nog niet. Over 2017 noteerde NEVS een verlies van 996 MSEK, omgerekend is dat 97 miljoen euro in de min. In 2016 noteerde NEVS een verlies van 93 miljoen euro. “Alles verloopt volgens plan. We zitten in een periode van grote investeringen in nieuwe modellen en een compleet nieuwe fabriek in China”, zegt Stefan Tilk, CEO van NEVS. Bij NEVS werken nu ongeveer 962 mensen. Test driving NEVS 9-3 electric PPV in the sunshine #Trollhättan #EVpower #FutureMobility A post shared by NEVS (@nevsofficial) on Jun 12, 2018 at 6:39am PDT Het bericht NEVS 9-3 Electric in actie in Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
150 miljoen euro steun Thunder Power heeft een oogje op een fabriek in Gosselies in Waals België. België ziet de komst van Thunder Power wel zitten. De investeringsmaatschappij voor Wallonië Sogepa heeft zelfs al 150 miljoen euro steun toegezegd. Caterpillar Op het industrieterrein dat Thunder Power voor ogen heeft, zat tot 2016 een grote productiefaciliteit van Caterpillar, producent van bulldozers en wegenbouwmachines. Doordat Caterpillar uit de regio vertrok, verloren destijds 2.300 mensen hun baan. Thunder Power zou weer voor extra werkgelegenheid kunnen zorgen. Het bericht Thunder Power wil fabriek in België openen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Ideaal voor bezorg- en servicediensten Bestelwagens brengen de meeste tijd door in steden. En het worden er steeds meer, vooral door de explosieve toename van pakketbezorgingen. Er rijdt elke dag wel een koeriersbusje door de straat. Maar we willen ook dat de luchtkwaliteit in onze steden verbetert. Er is dus steeds meer behoefte aan elektrisch aangedreven bestelwagens. Het aanbod van elektrische bedrijfswagens is nog vrij beperkt, maar komende herfst komt er dus een veelbelovend model bij. De Mercedes-Benz eVito heeft een 41,4 kWh-batterij en een actieradius van 150 kilometer (volgens WLTP-test). De elektromotor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en 300 Nm trekkracht. De topsnelheid kan worden afgestemd op het gebruik van de eVito. Als uitsluitend in de stad gereden wordt, is een topsnelheid van 80 km/u voldoende. Dat bespaart energie en maximaliseert de actieradius. Als de elektrische bus voor langere afstanden wordt ingezet, is een topsnelheid van 120 km/u mogelijk. LEES OOK: Renault start levering elektrische Master Z.E. in Europa Twee versies De Mercedes-Benz eVito is niet de eerste elektrische bestelwagen, maar wel in deze klasse. Alle andere elektrische bedrijfswagens zijn groter of kleiner. De eVito wordt leverbaar in twee lengtevarianten, met een laadruimte van 6,0 of 6,6 m 3 . Het basismodel is 5,14 meter lang met een laadvermogen van 1.073 kg. De langere versie meet 5,37 meter in lengte en mag 1.048 kg aan lading meesjouwen. Het maximaal toegestane gewicht bedraagt 3.200 kg. De elektrische Mercedes-Benz eVito komt medio september op de Europese markt. De Nederlandse prijs is nog onbekend. Mercedes-Benz benadrukt wel dat de TCO (Total Cost of Ownership) hetzelfde is als voor de dieselvarianten van de Vito. Volgend jaar komt ook de elektrische Mercedes-Benz eSprinter op de markt. LEES OOK: Elektrische Mercedes-Benz EQC komt in 2019 Het bericht De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektromotor ondersteunt V8 In de Abt Audi RS6-E Concept krijgt de welbekende V8-motor hulp van een elektromotor, verstopt in de transmissie. Met een druk op de knop geeft de auto tijdelijk een flinke vermogensboost. Wat zeggen we: je hebt de beschikking over 413 extra peekaa’s ten opzichte van een standaard RS6. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 13,6 kWh-batterij. ‘Magische knop’ Weet dat Abt de V8-motor ook al wat kietelt. Standaard heeft zo’n RS6 een vermogen van 560 pk of 605 pk voor de RS6 Performance. Na een beurt bij Abt stijgt dat vermogen naar 730 pk. Met een druk op de ‘magische knop’ heb je volgens Abt 288 pk en 317 Nm extra vermogen tot je beschikking. Snel is de Abt Audi RS6-E Concept zeker. Hij sprint in 3,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u. 1.000 HP ABT RS6-E Concept | ABT Sportsline 1000HP ABT Audi RS6-E | The world’s first Hybrid RS6! | Daniel Abt Het bericht Knotsgekke hybride: Abt Audi RS6-E Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Belang van de Nederlandse markt De productieverhoging voor de Nederlandse markt is volgens de Nederlandse importeur een teken van erkenning van het belang van de Nederlandse markt. Tevens voorkomt de Nederlandse importeur met deze stap dat de I-Pace nog voor zijn marktintroductie al uitverkocht zou zijn. 4 procent bijtelling “We zijn bijzonder trots dat Jaguar het belang van de Nederlandse markt erkent en het aantal productieallocaties verhoogt”, zegt Marc Bienemann, Managing Director Jaguar Land Rover Benelux. De I-Pace staat vanaf vandaag in de Nederlandse showrooms en kost op z’n minst 80.330 euro. Zakelijke rijders profiteren bij registratie van de I-Pace in 2018 van maximaal vijf jaar 4 procent bijtelling. 400 pk De Jaguar I-Pace – een concurrent van de Audi e-tron – is uitgerust met twee elektromotoren. Samen goed voor 400 pk (294 kW) en 696 Nm koppel. De volledig elektrische I-Pace sprint in 4,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. In de bodemplaat verwerkt Jaguar een 90 kWh lithium-ion-batterij, waarmee de auto een actieradius heeft van 480 kilometer (WLTP). Hoeveel range dat in de praktijk oplevert? Dat vertellen we in deze uitgebreide rijtest van de Jaguar I-Pace . Het bericht Nederland krijgt extra exemplaren Jaguar I-Pace verscheen eerst op ZERauto.nl .