Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden

Header: bewerking door ZERauto.nl Dual Motor All-Wheel Drive en de Performance In de configurator staan voorlopig twee varianten: de Dual Motor All-Wheel Drive (58.800 euro) met een WLTP-range van 560 kilometer, een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100-tijd van 4,8 seconden. De tweede optie is de Dual Motor All-Wheel Drive Performance (69.700 euro) met een WLTP-range van 530 kilometer, een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van slechts 3,5 seconden. Vijf kleuren Tesla levert de basisversie en Performance-uitvoering in de volgende vijf kleuren. Tesla Model 3 – Solid Black (standaard kleur) Tesla Model 3 – Midnight Silver Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Deep Blue Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Pearl White Multi-Coat (2.100 euro) Tesla Model 3 – Multi-Coat Red (2.700 euro) Wielen 18-inch lichtmetalen Aero-wielen zijn standaard. Optioneel levert Tesla 19-inch Sportvelgen (1.600 euro). De Performance-variant is altijd uitgerust met 20-inch lichtmetalen Performance-wielen inclusief Michelin Pilot Sport 4S-banden, als ook performanceremmen, een koolstofvezel achterspoiler, verlaagde rijhoogte en een heuse Track mode. Interieur: Wit of Zwart Voor het interieur is er keuze uit een zwarte of witte afwerking. De zwarte variant is standaard en heeft standaard: Standaard bij Zwart interieur Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Standaard bij Wit interieur Kies je voor de witte interieurafwerking (1.050 euro meerprijs), dan krijg je: Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Autopilot Voor Autopilot betaal je 5.300 euro af fabriek. Na levering betaal je voor deze upgrade 7.400 euro. Prijzen kunnen na de levering worden gewijzigd. Geavanceerde Autopilot biedt extra Driver Assistance-functies. Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten, actief blijven en gereed zijn om op elk moment in te grijpen. Deze basissystemen biedt Autopilot: Automatische noodstop:  Detecteert objecten die de auto kunnen raken en remt automatisch af. Waarschuwing voor frontale botsing:  Waarschuwt voor dreigende botsingen met rijdende of stilstaande voertuigen Waarschuwing zijdelingse botsing:  Waarschuwt de bestuurder voor potentiële botsingen met obstakels naast de auto. Met de geavanceerde Autopilot stuurt, accelereert en remt de Model 3 voor je in, in vrijwel elke rijstrook. Daarnaast wisselt het systeem ook van rijstrook op de meeste snelwegen, om in te halen of naar op- en afritten te navigeren. En met de regelmatige draadloze software-updates heb je altijd toegang tot de meest geavanceerde functionaliteiten van Tesla. Levering De levering van de Tesla Model 3 start in maart 2019. Het bericht Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 januari 2019

Sneak preview: Volkswagen ID (2020)

Elektrische revolutie De productie van de Volkswagen ID gaat eind 2019 in productie. Dat betekent dat Volkswagen nu in de voorbereidingsfase zit. Op de openbare weg voert Volkswagen de laatste testwerkzaamheden uit met gecamoufleerde prototypes. Daarnaast is Volkswagen druk met het voorbereiden van zijn fabrieken voor de elektrische revolutie van het merk. Niet alleen de Glazen Fabriek in Dresden krijgt een make-over, ook de Volkswagen-fabriek in Zwickau. MEB-platform De ID hatchback is het eerste lid van een complete ID-modelfamilie. Zo komen er nog SUV’s, een compacte sedan en estate maar ook een nieuwe Microbus, de ID. Buzz. Tegen 2025 moeten er meer dan dertig elektrische Volkswagen-modellen leverbaar zijn. Die komen allemaal te staan op het nieuwe MEB-platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische modellen van de Volkswagen Group. Kortom: er staat een hoop op stapel. Maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen. Eerst komt de ID hatchback. Formaatje Golf Deze hatchback van het formaatje Golf krijgt wielen tot wel 20-inch groot met speciale, smalle banden om het rijgeluid zoveel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk range uit het batterijpakket te peuteren. Door het ontbreken van grote componenten is er veel wieluitslag mogelijk. Het resultaat is een draaicirkel van nog geen 10 meter. Het interieur biedt volgens Volkswagen de ruimte van een Passat. 300 Nm De elektromotor van de Volkswagen ID heeft een maximaal koppel van 300 Nm en levert 125 kW (170 pk). Een definitieve actieradius noemt Volkswagen nog niet, maar het merk kan al wel melden dat de resterende reikwijdte ongeveer 168 kilometer bedraagt met een batterij die een lading van minder dan 50 procent aangeeft. En dat is met functionerende airco. Op een volle acculading zou de ID tot wel 550 kilometer ver moeten komen, maar echt zeker is dat nog niet. Head-up display In het interieur brengt Volkswagen een fors centraal display onder evenals een head-up display. De prijzen, beschikbaarheid en specificaties van deze volledig elektrische Volkswagen ID worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. De vanafprijs wordt vergelijkbaar met die van de huidige e-Golf met 300 kilometer range (WLTP). Reken dus op ongeveer 40.000 euro voor de ID Hatchback. Of er een nieuwe e-Golf komt, valt te betwijfelen. In feite mag je de ID Hatchback zien als opvolger van de e-Golf. Planning en highlights Volkswagen I.D.-familie Volkswagen I.D. Hatchback – presentatie 2019 – marktintroductie lente 2020 Gaat mogelijk I.D. Neo heten. Afmetingen van de Volkswagen Golf. Binnenruimte van een Volkswagen Passat. Achterwielaandrijving met de elektromotor op de achteras. 125 kW (170 pk) sterke elektromotor. Tot wel 550 kilometer range. Volkswagen I.D. Crozz – presentatie 2020 – marktintroductie 2020 SUV met coupélooks en vierwielaandrijving. Krijgt twee elektromotoren met gezamenlijk 225 kW (306 pk). Actieradius van maximaal 500 kilometer. CleanAir-ventilatiesysteem zorgt voor frisse lucht in interieur. Krijgt ‘slim’ interieur met augmented reality. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Volkswagen I.D. Buzz – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Remake van de legendarische Volkswagen Transporter T1, beter bekend als de Bulli. Krijgt retro design. Elektrische aandrijflijn met twee elektromotoren levert 275 kW (374 pk) Krijgt vierwielaandrijving. Actieradius van maximaal 600 kilometer. Twee bagageruimtes en maximale flexibiliteit. Plek voor tot wel acht stoelen. Volkswagen I.D. Vizzion – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Grote premium sedan die volledig autonoom kan rijden 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en de wielbasis bedraagt 3,100 meter. De bagageruimte bedraagt 565 liter. Wordt aangedreven door twee elektromotoren met samen 225 kW (306 pk), 75 kW vóór en 150 kW achter. Fors accupakket met capaciteit van 111 kWh. Actieradius tot wel 665 kilometer. Van stilstand naar 100 km/u op in 6,3 seconden. Afgeregelde topsnelheid van 180 km/u.   Het bericht Sneak preview: Volkswagen ID (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 januari 2019

Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst?

Aanknopingspunten Waarom Audi de elektrische e-tron in Masdar City onder de aandacht brengt? De auto is in de ogen van Audi slim, duurzaam, een voorbeeld voor de toekomst en een auto die in een CO2-neutrale fabriek in Brussel wordt gebouwd. Dat zijn stuk voor stuk mooie aanknopingspunten om de nieuwe Audi e-tron in het ‘CO2-neutrale’ Masdar City te presenteren. Aardolie Masdar City ligt in de omgeving van Abu Dhabi en staat haaks op alles waar de Verenigde Arabische Emiraten groot door zijn geworden: aardolie. In Masdar City heerst een totaal andere vibe dan elders in het land waar je wat raar opkijkt als een auto geen V8 maar een armzalige zes- of vierlitter heeft. Dat vrijwel iedereen een V8 heeft is best logisch, want een litertje benzine kost er maar 0,60 eurocent! Maar dat terzijde. Drie pilaren In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability , social sustainability en economic sustainability . “Met een duurzame omgeving doelen we op zaken als watergebruik en afval. We willen onze ecologische en CO2-voetafdruk zo laag mogelijk houden”, zegt Chris Wan, Head of Design Management van Masdar City in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl in Abu Dhabi. Leefbare community “Sociale duurzaamheid richt zich vooral op een leefbare community. We zorgen goed voor de mensen, onder meer door nieuwe ontwikkelingen die de leefbaarheid verbeteren. Tot slot is een financieel duurzame toekomst ook belangrijk. We willen vooral kosteneffectief investeren in een groene toekomst. Dat lijkt soms onmogelijk, maar het kan echt”, aldus Chris Wan. ‘Low carbon community’ Masdar City loopt wat betreft duurzame oplossingen voorop in de wereld en noemt zichzelf een ‘low carbon community’. Maar voorlopig is van een échte community nog niet echt sprake. “Masdar City is nog volop in ontwikkeling”, zegt Chris Wan. Al haast uitgevoerde projecten In totaal telt Masdar City elf bestaande al haast uitgevoerde projecten, te weten Masdar Institute of Science and Technology Phase 1 en Phase 2, Ryan International School, Siemens Middle East HQ, International Renewable Energy Agency (RENA) HQ, Incubator Building, Khazna Data Centers, Masdar 10Mw Solar Photovoltaic Plant en een District Cooling Plant. Verder staan er nog vijftien andere projecten op de rol: Oasis Residential Complex Residential Building Residential Complex Chic Hotel Residence Serviced Apartment Community Mall Masdar Visitor Centre Gems School Emirates College of Technology Office Building Accelerator Building Office Complex Building 2x Light Industrial Complex Inwoners “Het doel is dat er in de nabije toekomst 30.000 tot 40.000 mensen hier gaan wonen met een gelijk aantal mensen die hier gaan werken. Masdar City wordt een plek om te wonen, werken, spelen en leren”, stelt Wan. Gemiddelde temperatuur Een groot voordeel heeft Masdar City met het aantal zonuren. Zonnepanelen zijn in Verenigde Arabische Emiraten bijzonder effectief. Ook in de winter bedraagt de gemiddelde temperatuur nog altijd 27 graden en kleurt de hemel vrijwel altijd blauw. In de zomer is het er gemiddeld 40 tot 45 graden met pieken tot 50 graden Celsius. Je begrijpt: die zonnepanelen leveren bakken energie op. En dankzij die zonne-energie is in Masdar City vrijwel niemand aangewezen op ‘bruine’ energie. Gigantische windtoren De hoge temperaturen hebben grote invloed op de leefbaarheid. Maar door alle gebouwen slim te positioneren en straten slim te ontwerpen worden er heel veel schaduwplekken gecreëerd. “We experimenteren volop om de temperatuur in de stad te reguleren. In Masdar City staat bijvoorbeeld een gigantische windtoren die wind van boven naar beneden zuigt en voor afkoeling zorgt. Althans, dat is de bedoeling. Als het heel effectief is, volgen er meer. Als het niet werkt, dan is dit de laatste”, grapt Chris Wan. Autonoom In de stad is ook een rol weggelegd voor de autonome auto. “We willen zoveel mogelijk loopruimte voor alle inwoners creëren en auto’s en andere voertuigen om die reden zoveel mogelijk mijden. Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om goederen lokaal te kunnen lossen. Hierin kunnen volledig elektrische voertuigen die autonoom rijden een rol gaan spelen”, zegt Chris Wan. Kinderschoenen Aan ambities geen gebrek dus, in Masdar City. Het is een stad met oog voor de toekomst. Een stad waar meer steden een voorbeeld aan kunnen nemen. Alles staat nog in de kinderschoenen maar het begin is gemaakt. En dat is misschien wel het belangrijkste. Saillant detail: Ferrari World Abu Dhabi ligt op korte afstand van Masdar City. Dus een pretpark ligt om de hoek. Het bericht Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 december 2018

Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop

80 kilometer per uur In de plaats Hawthorne, vlakbij Los Angeles, lijkt er op het oog niets veranderd. Er staat normale huizen, langs normale straten met normale files. Zo’n 12 meter onder de grond rijdt echter een Tesla Model X door een tunnel van 1,8 kilometer lang. Met een snelheid van 80 kilometer aan boord schiet de Tesla door de tunnelbuis, terwijl inzittenden rustig gebruik maken van de wifi-verbinding aan boord. Dit ambitieuze project werd ontwikkeld door de Boring Company: het bouwbedrijf van Elon Musk. Een selecte groep gasten mocht als eerste reizen door de Dugout Loop; het alternatief van Elon Musk voor de steeds langere files. Speciale steunwielen Hoe werkt die tunnel dan precies? De Model X die er zijn testkilometers in maakt, is speciaal aangepast voor het rijden in de Dugout Loop. Via een speciale lift worden de auto’s naar de ingang van de tunnel gebracht. Daar parkeert de Tesla tussen rails en vervolgens ontvouwen uit de voor- en achterbumper speciale steunwielen. Die horizontale steunwielen houden de Tesla tussen de rails. Vervolgens rijdt een bestuurder met maximaal 80 km/u en met behulp van de autonome rijsystemen door de tunnel. Aan het einde van de rit klapt de Tesla zijn steunwielen weer in en wordt hij via een autolift op de openbare weg geplaatst. Auto’s op een skateboard Oorspronkelijk was het idee dat de auto’s op een soort skateboard door de tunnel reden. Uiteindelijk is dat idee achterwege gelaten en koos Tesla voor de uitgeklapte steunwielen. De speciale wieluitrusting van de Tesla wordt een optie die ongeveer 300 dollar (260 euro) gaat kosten. Vooralsnog is de wieluitrusting alleen geschikt voor de Model X, maar Musk wil de technologie ook beschikbaar maken voor andere auto’s. Op die manier kan elke zelfrijdende, elektrische auto met de steunwielen door de tunnel rijden. Op dit moment voldoen dus alleen de producten van Tesla aan dat criterium. Zijn tijd ver vooruit De vraag is dan ook voor wie de Dugout Loop precies geschikt is. Op dit moment ligt er één tunnel in Los Angeles en volgens de personen die meereden met de Model X was het een vrij omslachtig proces om erin te rijden. Een journalist van de New York Times vond de rails vrij grof afgewerkt, waardoor de rit soms oncomfortabel was. Daarnaast kun je onderweg niet stoppen of omdraaien met de auto. Of wat te denken van pech langs de weg? Op dit moment is de Dugout Loop een prachtig, ambitieus project, maar misschien zijn tijd iets te ver vooruit. Wie weet vinden we het over een paar jaar doodnormaal om autonoom door een tunnel te rijden. Lees ook: Tesla Model 3: de langverwachte prijzen Het bericht Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 december 2018

De Lightyear One komt steeds dichterbij

Solar Challenge Even een opfrisser over het merk Lightyear . Het automerk bestaat pas twee jaar en is opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Daar hadden zij veel succes met het Solar Team, dat drie keer de Solar Challenge in Australië wist te winnen. Dat is een langeafstandsrace voor duurzame auto’s die dwars door Australië gaat. De overwinningen smaakte naar meer en vijf oud-studenten startten onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het merk Lightyear. Nooit meer een laadpaal In juni 2017 presenteerde Lightyear voor het eerst zijn ideeën over een zonneauto voor consumenten. De Lightyear moet door middel van zonnepanelen op het dak zo’n 800 kilometer kunnen rijden op één acculading. Dankzij een batterij in de vloer van de auto en motoren in de wielen, moet de Lightyear One een elektrische revolutie worden. Nooit meer aan de laadpaal , zou dat echt kunnen? Gerenommeerde partners Ja, dat lijkt te kunnen. Op 13 december 2018 presenteerde Lightyear in een gloednieuwe fabriekshal in Helmond meer details van de One. In samenwerking met de gerenommeerde technische bureaus FEV en EDAG werkt het merk hard aan een aandrijflijn. Een definitief prototype is dus nog niet klaar om te testen, maar Lightyear presenteert al wel het chassis. De specificaties houdt het merk nog even voor zichzelf, maar de One lijkt een flinke auto te worden. Het chassis heeft een lengte van vijf meter en daarmee zit de auto in het vaarwater van de Tesla Model X. Italiaans design Over het design wil Lightyear nog niks zeggen, maar een Italiaans ontwerpbureau tekende voor het ontwerp van de vijfdeurscoupé. Er bestaat al een designstudie, maar die houdt Lightyear angstvallig voor zichzelf. Alleen potentiële klanten hebben afgelopen september de auto mogen bekijken. Het legt het Nederlanse merk geen windeieren, want er zijn al meer dan zeventig exemplaren verkocht. Ook Leaseplan – de grootste leasemaatschappij van Nederland – neemt een Lightyear op in zijn leasevloot. In de zomer van 2019 worden de eerste auto’s getest en in 2020 moet de eerste One de weg op. Lees ook: Wanneer mag je spreken over elektrisch rijden? Het bericht De Lightyear One komt steeds dichterbij verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 december 2018

Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE

Hoeveel exemplaren van de elektrische Jaguar I-PACE verwachten jullie in 2018 op kenteken te zetten? “Wij verwachten nog steeds de eerder gecommuniceerde aantallen van 3.500 stuks te kunnen gaan registreren in 2018.” Kunnen jullie alle klanten die een I-PACE hebben besteld een auto leveren of in ieder geval 4 procent bijtelling garanderen? “Dit is op dealerniveau besproken met de klant. Hier hebben we geen landelijk beeld van.” Hoeveel vrachtauto’s met Jaguar I-PACE-modellen aan boord zijn er dagelijks op pad? “De meeste auto’s komen in de laatste twee maanden op ons af. Er gaan zeven exemplaren van de Jaguar I-PACE op een trailer dus het zouden er zo maar zo’n 500 vrachtwagens kunnen zijn, ware het niet dat deze ook weer verdeeld worden over onze 21 Jaguar-dealers in Nederland.” Hoe regelen jullie de afleveringen? Één op één of met grotere groepen tegelijk? “Dit verschilt per dealer, sommige hebben extra personeel aangenomen en leveren één op één af. Andere dealers doen een gezellige groepssessie waarbij alle ins en outs van de auto al voor aflevering gedemonstreerd worden.” Wat is in jullie de ogen de grootste uitdaging? “Alle Jaguar I-PACE’s in de laatste twee maanden van 2018 registreren en afleveren!” Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019 met de Jaguar I-PACE nu de bijtellingsregeling in 2019 op de schop gaat? “Wij verwachten dat de Jaguar I-PACE ook in 2019 een interessante auto blijft met een gemiddelde bijtelling van 11/12 procent. Dat is nog altijd een stuk voordeliger dan een benzine of diesel met 22 procent bijtelling!” De eerste klanten rijden inmiddels rond. Wat zijn hun reacties? “Op dit moment zijn we nog druk bezig met registreren en afleveren en nog niet met het nabellen van klanten om hun ervaringen te kunnen aanhoren. Dit gaan we zeker nog doen.” Welke opties zijn het meest besteld op de Jaguar I-PACE door klanten? “Naast de typische Jaguar-opties als lederen bekleding en verwarmde stoelen – die vaak in trimlevels of optiepakketen zitten – is het optionele ‘Black Pack’ erg populair.” Het bericht Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 december 2018

Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren”

Vraag naar waterstof Hyundai verwacht een stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. De fabrikant wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden. Brandstofcelsystemen Hyundai: “Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De Hydrogen Council doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.” Brandstofcelsysteemfabriek Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen. Waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s Hyundai kijkt verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen. ix35 Fuel Cell en Nexo Hyundai levert al enige tijd auto’s met een brandstofcel. De eerste in serie geproduceerde auto was de Hyundai ix35 Fuel Cell. Die kwam eind 2012 op de markt. In 2018 introduceerde Hyundai de opvolger: de Nexo. Van die Nexo heeft Hyundai Motor Nederland tot op heden 85 orders mogen ontvangen. Twintig waterstoftankstations In Nederland is de overheid niet heel happig op waterstoftechnologie. Er bestaan al wel wat waterstoftankstations – te vinden in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond – maar een landelijk dekkend netwerk is nog altijd geen realiteit. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn. Er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen, Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Elektrische mobiliteit Op diverse plaatsen in Nederland verschijnen ook steeds meer kleinschalige waterstoftankvoorzieningen bij taxiondernemingen en groene bedrijven. Deze zijn gerealiseerd door ondernemers die toekomst zien in elektrische mobiliteit op waterstof en hebben private vulpunten laten bouwen. Deze voorzieningen leveren 700 bar. De auto profiteert daarmee van de volledige range, al duurt het iets langer om waterstof te tanken. Het bericht Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren” verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018

1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista

Battista Carrozzeria Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista. De gelijknamige elektrische straatlegale hypercar debuteert in maart 2019 op de Autosalon van Genève en komt in de loop van 2020 op de markt. Een bewuste keuze, want Pininfarina bestaat in 2020 exact negentig jaar. Dan is zo’n hypercar een mooi verjaardagscadeau. Snelste en meest krachtige auto ooit uit Italië De elektrische hypercar is al enige tijd onder codenaam PF0 in ontwikkeling. Nu mogen we officieel spreken van Battista. Automobili Pininfarina doet een gewaagde uitspraak: ‘De Battista wordt de snelste en meest krachtige auto ooit ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië’. Voorlopige specificaties De voorlopige specificaties zijn veelbelovend. De van koolstofvezel vervaardigde Battista krijgt een ongeveer 1.900 pk sterke elektrische aandrijflijn met een gecombineerd koppel van 2.300 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 2 seconden en de topsnelheid bedraagt 402 km/u. De actieradius komt uit op 483 kilometer. Geen koopje De prijs? Niet goedkoop natuurlijk. Automobili Pininfarina brengt naar verwachting 2 tot 2,5 miljoen dollar in rekening. De oplage is gelimiteerd op 150 stuks, met een verdeling van 50 exemplaren voor de Verenigde Staten, 50 voor Europa en 50 voor het Midden-Oosten en Azië. Het bericht 1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018