AI Eerst maar eens even die naam ophelderen. De afkorting AI is natuurlijk niet heel moeilijk. Deze letters staan voor kunstmatige intelligentie of AI (Artifical Intelligence). De auto kan immers zelfstandig rijden volgens level 4. Dat betekent dat de auto volledig zelfstandig door specifieke gebieden kan rijden. Dit kunnen snelwegen zijn of stadsgedeeltes met de geschikte infrastructuur. De bestuurder kan tijdens de rit werken of relaxen. Als de auto het specifieke gebied verlaat, dient de rijder de besturing over te nemen. Vandaar dat de AI:ME nog altijd een stuur en pedalen heeft. ME De ‘ME’ in de naam slaat op de proactieve, slimme diensten waardoor een ‘persoonlijke’ rijbeleving ontstaat en passagiers hun reistijd beter kunnen benutten. Et voilà, de naam Audi AI:ME is een feit. AI:ME: twee tot vier zitplaatsen Het studiemodel heeft een 170 pk (125 kW) sterke elektromotor op de achteras en een 65 kWh-batterij in de bodemsectie met een onbekende actieradius. De AI:ME is 4,30 meter lang, 1,90 meter breed, 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Er is volgens Audi plaats voor twee personen en veel bagage, maar indien gewenst is de AI:ME ook als vierzitter te gebruiken. Kamerplant Het interieur van de AI:ME is ontworpen als een woonruimte, vandaar dat er materialen zijn gebruikt die je doorgaans ook in de gemiddelde woonkamer tegenkomt. Dus fraaie houtsoorten en een comfortabel tapijt. In het plafond brengt Audi gezellig wat planten onder voor de nodig extra zuurstof aan boord. Eyetracking Hypermoderne systemen zijn er genoeg. Zo zijn de communicatie- en interactiesystemen – met een multifunctionele 3D OLED-monitor als centraal element – te bedienen via eyetracking, stemcommando’s en touchpads. VR-brillen maken het mogelijk om films en games optimaal te beleven. Noise Compensation kan geluiden van buitenaf volledig wegfilteren. En dankzij elektrochromatisch glas zijn de ramen te verduisteren. Ook kan de AI:ME het stressniveau van de inzittenden meten. Slimme algoritmes leren de passagiers zo kennen. Op basis daarvan worden bepaalde settings aangepast en/of specifieke diensten aangeboden. Communicatiemiddel De LED-verlichting van de AI:ME dient ook als communicatiemiddel. De AI:ME kan hiermee eenvoudig te begrijpen symbolen op het wegdek of op een muur projecteren. Zo laat hij voetgangers bijvoorbeeld weten dat ze kunnen oversteken. Als de AI:ME vóór zich bijvoorbeeld alarmlichten ‘ziet’, kan hij dit signaal met de eigen verlichting versterken voor extra zichtbaarheid. Ten slotte: omdat vóór- en achterlichten minder zichtbaar worden naarmate weggebruikers de auto in de stad naderen, beschikt de AI:ME over in de carrosserie geïntegreerde LED-elementen. Daarmee wordt de auto vanuit elk standpunt beter zichtbaar. Vierde studiemodel De AI:ME is na de Aicon limousine en PB18 e-tron supercar de derde Audi die voor een zeer specifiek doel is ontwikkeld. In september presenteert Audi nog een vierde studiemodel. Het bericht Audi AI:ME: een woonkamer op wielen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eerste elektrische hatchback Peugeot brengt de nieuwe 208 in verschillende smaken op de markt. Naast diverse diesel- en benzinemotoren verschijnt er nu voor het eerst een volledig elektrische variant op de markt. Deze zogenoemde e-208 is uitgerust met een 50 kWh lithium-ion accupakket en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Daarmee heeft de elektrische hatchback een WLTP-range van 340 kilometer. De elektrische 208 onderscheidt zich door extra logo’s op de achterspatborden en een in de carrosseriekleur gespoten grille. Snelladen is mogelijk Via een normaal stopcontact duur het 16 uur om de accu volledig op te laden. Heb je de beschikking over een Wall Box dan laad je met een vermogen van 11 kW de accu in 5 uur en 15 minuten op. Bij een vermogen van 7,4 kW is dat 8 uur. Bij een snellader van 100 kW duurt het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren. Allure en GT Geïnteresseerden (zakelijk en privé) kunnen via de online reserveringsmodule een e-208 bemachtigen. Daarbij kunnen zij kiezen uit de Allure of GT-variant. Tot de standaarduitrusting behoren 16-inch lichtmetalen wielen, Peugeot Connect Navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. De e-208 is het enige model dat ook als sportieve GT-uitvoering op de markt komt. Dan wordt de standaarduitrusting aangevuld met 17-inch lichtmetalen wielen, met alcantara beklede stoelen en een extra uitrustingspakket. Ook voor particuliere klanten De elektrische hatchback is vooral voor zakelijk rijders interessante vanwege de 4% bijtelling. Peugeot wil ook particuliere klanten overtuigen om bijvoorbeeld via private lease de overstap naar elektrisch rijden te maken. Klanten krijgen een uniek reserveringsnummer waarmee zij tot juni hun bestelling kunnen wijzigen. Leasemaatschappijen zijn uitgesloten van deelname. Het bericht Peugeot e-208 nu al te reserveren verscheen eerst op ZERauto.nl .
XC90 T8 Twin Engine Om te beginnen met het grootste model: de XC90 T8 Twin Engine had voorheen een 10,4 kWh lithium-ion accupakket met 40 kilometer elektrisch rijbereik. Dankzij de nieuwe 11,6 kWh batterij haalt de XC90 nu 45 tot 47 kilometer. V90 en S90 T8 Twin Engine De V90 en S90 gaan er ook op vooruit. De Volvo V90 had net als de XC90 een lithium-ion accupakket van 10,4 kWh, goed voor een elektrische actieradius van 44 tot 47 kilometer. Met het nieuwe 11,6 kWh lithium-ion accupakket komt de Volvo V90 nu 48 tot 50 kilometer ver. De S90 T8 Twin Engine komt met de 11,6 kWh accu zo’n 50 tot 53 kilometer ver. Dat was met het 10,7 kWh accupakket 44 tot 47 kilometer. XC60 T8 Twin Engine Ook de Volvo XC60 T8 Twin Engine krijgt ook de accu-upgrade. In plaats van de 10,4 kWh batterij monteert Volvo nu de 11,6 kWh batterij. Dat levert 46 tot 51 elektrisch rijbereik op versus 41 tot 45 kilometer voorheen. S60 en V60 De T8 Twin Engine-versies van de nieuwe Volvo S60 en V60 hebben direct het grotere 11,6 kWh accupakket gekregen. Het bericht Opnieuw accu-upgrade voor diverse T8 Twin Engine-modellen van Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geëlektrificeerde sportsedan De Infiniti Qs Inspiration Concept is een voorproefje van de geëlektrificeerde sportsedan, eentje met een plug-in hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving. Ook dit studiemodel heeft een PHEV-aandrijflijn waarover Infiniti voorlopig nog geen details vrijgeeft. Wel kan Infiniti melden dat de auto op een nieuw modulair platform staat en een verhoogde instap heeft. Auto Shanghai 2019 De conceptcar debuteert in ieder geval op de Auto Shanghai 2019, geopend van dinsdag 16 april tot donderdag 25 april. Het bericht Realistisch: Infiniti Qs Inspiration Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische range De looks en specificaties van de Mitsubishi e-Yi Concept zijn gelijk aan de Engelberg Tourer Concept . Dat betekent dat het studiemodel een volledig elektrische range heeft van 70 kilometer (WLTP), een gecombineerde actieradius van meer dan 700 kilometer (WLTP) en een 2,4-liter benzinemotor die speciaal voor een PHEV-aandrijflijn is ontwikkeld. Eupheme EV Ook presenteert Mitsubishi op de Auto Shanghai 2019 een volledig elektrische SUV. Huh? Heeft Mitsubishi die dan? Niet in Europa, maar wel in China. Daar levert het Japanse merk namelijk de Mitsubishi Eupheme EV, gebaseerd op de Outlander. Er bestaat ook een Eupheme PHEV. Beide modellen worden door de joint-venture GAC Mitsubishi Motors lokaal geproduceerd. Het bericht Nieuwe Mitsubishi e-Yi Concept is oude bekende verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwsbrief De crossover van Kia is eerder dan de bedoeling op internet verschenen. Een foto dook op in een verstuurde nieuwsbrief over de show. En dat blijft natuurlijk niet onopgemerkt. De compacte crossover van Kia heeft sportieve styling met een opvallende grote rode C-stijl. Verder is de letter Z overduidelijk aanwezig in het ontwerp. Zijspiegels heeft het model ook niet. Dat duidt op de aanwezigheid van zijcamera’s. Hete chilipeper Overigens heet deze Kia niet habanero, zoals de gelijknamige hete chilipeper. Kia geeft die naam een kwinkslag door er Habaniro van te maken. Die naam sluit bovendien mooi aan op het de huidige Niro-familie, bestaande uit de Niro Hybrid, Niro Plug-in Hybrid en de e-Niro. Naar verwachting geeft Kia deze Habaniro Concept dus een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar details zijn nog niet bekend. Nog even afwachten dus. Toekomstplannen Er staat in ieder geval een hoop op stapel bij Kia. Denk aan een brandstofcelauto (FCEV) in 2020. In 2025 wenst Kia in totaal zestien voertuigen met een elektrische aandrijving te hebben, waarvan vijf hybrides en plug-in hybrides, vijf volledig batterij-elektrische auto’s en een op volume gerichte FCEV in 2020. Habanero Tot slot nog even een overzicht van hete pepers. De habanero staat op de tweede rij. Het bericht Heet nieuws van Kia: dit is de Kia Habaniro Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Actieradius van 300 kilometer BYD (Build Your Dreams) onthulde de nieuwe K12A bij het hoofdkantoor in Shenzhen, China. De dubbel gelede bus heeft een topsnelheid van 70 km/u en een actieradius van 300 kilometer. Byd meldt trots dat de K12A de eerste elektrische bus is met intelligente vierwielaandrijving. De aandrijflijn bepaalt afhankelijk van de wegomstandigheden welke wielen worden aangedreven, geen overbodige luxe in Colombia. Een ware opmars De elektrische bus is aan een ware opmars bezig. Eerder werd bekend dat er in de provincies Groningen en Drenthe 164 en in Utrecht 55 elektrische bussen in gebruik worden genomen. Bij de luchthaven Schiphol rijden er op dit moment al meer dan 100 elektrische bussen rond. In 2017 spraken twaalf prominente steden -waaronder Parijs en Los Angeles- af dat er vanaf 2025 alleen maar elektrische bussen worden aangeschaft. Los Angeles heeft ondertussen zestig elektrische BYD-bussen besteld en in Parijs wordt er druk getest met elektrische bussen. De inzet van elektrische bussen moet in de Franse stad leiden tot een CO2-reductie van 50% in 2025. Grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China De absolute koploper op het gebied van elektrisch openbaar vervoer is China. Naar schatting rijden 99% van alle elektrische bussen ter wereld in China. Alleen al in de stad Shenzhen (de thuisbasis van BYD) rijden er 16.000 elektrische bussen rond. BYD is een grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China. Tijdens het BYD New Architecture Event in Beijing presenteerde het merk zes nieuwe, elektrische modellen met een volledig elektrische en plug-in hybride aandrijflijn. Naast auto’s en bussen produceert het merk ook treinen en batterijopslagsystemen. Lees ook: Elektrische bussen worden massaal verkocht in China Het bericht Dit is ’s werelds langste volledige elektrische bus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Twee elektromotoren De Karma Revero wordt aangedreven auto door twee elektromotoren op de achteras. Een benzinemotor van BMW fungeert als range-extender en kan het lithium-ion accupakket onderweg opladen. Vierdeurs coupé De plug-in hybride Revero – ontworpen door Pininfarina – wordt een snelle vierdeurs coupé. Volgens Bob Kruse, de Chief Technology Officer van Karma, sprint de auto in slechts 4,5 seconden van 0 naar 96 km/u. Auto Shanghai 2019 Karma stelt de nieuwe Revero later in april voor op de Auto Shanghai 2019, samen met nog twee andere nog te onthullen nieuwkomers. Naar verwachting staat de Revero in de tweede helft van 2019 bij de Amerikaanse en Chinese dealers. Of de auto een carrière krijgt in Europa is nog niet duidelijk. Het bericht BMW-driecilinder voor nieuwe Karma Revero verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kracht van vijftien laptops Volkswagen heeft de zelfrijdende e-Golfs uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Volkswagen: “Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.” Deep learning Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dat is nog noodzakelijk omdat het systeem zelflerend is en nog veel moet leren. In een complexe situatie moet de kunstmatige intelligentie correct reageren zonder vals alarm te slaan. Volkswagen maakt gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Het uiteindelijke doel van Volkswagen Group Research is om Level 5-technologie te ontwikkelen. Auto’s kunnen dan helemaal zelfstandig rijden. Nieuw testtraject Volkswagen rijdt nu nog op een testtraject van drie kilometer, maar er wordt in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat in 2020 in gebruik wordt genomen. “Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is”, aldus Volkswagen. De vijf niveaus van autonoom rijden: Level 1 – Assistentie – De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control. Level 2 – Gedeeltelijk autonoom – De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist. Level 3 – Semi-autonoom – De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist. Level 4 – Verregaand autonoom – De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren. Level 5 – Volledig autonoom- De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden. Het bericht Deze Volkswagen e-Golfs rijden zelfstandig verscheen eerst op ZERauto.nl .
Last hurrah In een interview met het Britse AutoCar zegt Callum: “We vragen ons af of de volgende generatie F-Type een last hurrah moet zijn voor de old-school sportwagen die we al jaren kennen en waarderen, of dat we nu over moeten schakelen op onze eerste volledig elektrische sportauto. Het is een zeer moeilijke beslissing. De elektrische oplossing van dit dilemma ziet er in de loop van de tijd interessanter uit.” Interessante uitdaging “De kick van een elektrische auto is vrij verleidelijk en als je je manier van denken aanpast om daarvan te genieten – dus langzamer rijden in bochten, maar een kick krijgen als je eerder gas geeft – is het in veel opzichten net zo aangenaam als een V8-motor. Dan is er nog het rijbereik, maar dat wordt steeds minder een probleem. De belangrijkste uitdaging die nog rest is de inherente verhoging van een auto die nodig is voor het verpakken van de batterijen. Maar ik zie dat als een interessante uitdaging, niet als een onoverkomelijke uitdaging.” Knoop doorhakken De huidige generatie F-Type gaat naar verwachting nog drie jaar mee. Het ontwikkelingswerk van de volgende F-Type start al binnenkort, dus Jaguar moet binnenkort al de knoop doorhakken. Het bericht Volgende Jaguar F-Type wellicht elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Feiten en cijfers Benieuwd naar de feiten en cijfers over het Taycan-testprogramma? We zetten hieronder enkele highlights op een rij. Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers. Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland. Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius. Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent. Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven. Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd. Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs. Prestaties De Porsche Taycan sprint in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/u en kan volgens de NEDC-cyclus ruim 500 kilometer rijden. Nu is die NEDC-range natuurlijk achterhaald. De WLTP-cijfers zijn nog niet bekend. Dankzij de 800 Volt-architectuur van de Taycan kan zijn lithium-ion batterij in 4 minuten worden opgeladen voor een NEDC-bereik van zo’n 100 kilometer. Het bericht Puntjes op de i voor elektrische Porsche Taycan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Electric Intelligence EQ is het nieuwe label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit en staat voor ‘Electric Intelligence’. Een van de eerste EQ-modellen is de volledig elektrische EQC. Deze elektrische SUV heeft twee elektromotoren aan de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. De auto vormt een concurrent van de Jaguar i-Pace en de Audi e-tron. 30 dealers in Nederland De auto kopen wordt in de Benelux dus mogelijk bij 65 dealers, waarvan 34 in België, 30 in Nederland en 1 in Luxemburg. Deze dealers mogen zich expert in elektromobiliteit noemen. “De overige Mercedes-Benz vestigingen fungeren als servicepunt om EQ-voertuigen in te nemen en vervolgens voor onderhoud bij een EQ-dealer onder te brengen. Op deze manier houdt de klant contact met zijn eigen, dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer”, aldus Mercedes-Benz. Verkoopaandeel Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht dat elektromodellen in 2025 een verkoopaandeel van 15 tot zelfs 25 procent zullen hebben bij Mercedes-Benz, afhankelijk van de individuele klantvoorkeuren en de ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur. 2022 In 2022 zal het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars geëlektrificeerd zijn. Het merk biedt elektrische alternatieven aan in elk segment, van een compacte Smart tot een SUV als de EQC. In totaal gaat het om meer dan 130 varianten. “Het elektro-offensief vindt plaats onder de vlag van het nieuwe technologie- en productmerk EQ en staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem voor elektromobiliteit, dat is opgebouwd uit producten, services, technologieën en innovaties.” CASE Het EQ-label is een elementair onderdeel van de Mercedes-Benz bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit, gebundeld onder de term CASE. De vier letters staan voor de vier strategische pijlers ‘connectiviteit’ (Connected), ‘autonoom rijden’ (Autonomous), ‘flexibel gebruik’ (Shared & Services) en ‘elektrische aandrijving’ (Electric). Het bericht Niet alle Mercedes-Benz-dealers verkooppunt van EQ-modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .