Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Limited edition: Mercedes-Benz EQC Edition 1886

Nieuw tijdperk “De EQC is de voorloper van ons toekomstige Mercedes-Benz EQ-voertuigportfolio”, stelt Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor de verkoop van Mercedes-Benz Cars. “Met de EQC Edition 1886 herinneren we bij de verkoopstart aan de uitvinding van de eerste automobiel en benadrukken we de pioniersgeest die ons vandaag de dag meer dan ooit drijft en kenmerkt. Destijds hebben we voor de eerste keer voor een revolutie op het gebied van individuele mobiliteit gezorgd. En ook met de EQC stappen we een nieuw tijdperk in.” Hightechzilver metallic Mercedes-Benz levert de EQC Edition 1886 alleen in de kleur hightechzilver metallic en rust hem standaard uit met een grote Black Panel-grille met hoogglanzend zwarte lamellen en rand, een  speciaal opschrift ‘EQC Edition 1886’ op de voorspatschermen en 20-inch tienspaaks lichtmetalen wielen in hoogglanzend zwart met witte decorelementen. Opschriften In het interieur vinden we ‘EQC Edition 1886’ opschriften in de rugleuningen. Dit opschrift is ook te vinden als badge op de middenconsole. Sierdelen in matrixlook zilver en vloermatten met ‘EQC’-stiksel maken het feest compleet. Servicepakketten, waaronder Onderhoudsservice De Mercedes-Benz EQC Edition 1886 wordt standaard geleverd met de servicepakketten ‘Onderhoudsservice’, ‘Haal- en brengservice’ en ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’. De ‘Onderhoudsservice’ omvat alle nodige onderhoudswerkzaamheden in een periode van maximaal zes jaar of 160.000 kilometer. Daarbij ligt de nadruk op de inspectie van veiligheidsrelevante onderdelen en de controle van elektrische componenten. Haal- en brengservice In combinatie met de ‘Onderhoudsservice’ maakt de ‘Haal- en brengservice’ het inplannen van bezoeken aan de werkplaats comfortabeler. De EQC Edition 1886 wordt gedurende een periode van zes jaar (of maximaal zes keer) afgehaald voor onderhoudswerkzaamheden en wanneer de klant dat wil ook weer teruggebracht. Het gebruik van de ‘Haal- en brengservice’ is mogelijk vanaf het eigen huisadres, de werkplek of willekeurig welke andere locatie binnen een bepaalde afstand van een Mercedes-Benz werkplaats. Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen Een ander servicepakket, de ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’, behoedt de eigenaar van de auto na afloop van de standaard Mercedes-Benz garantie voor nieuwe voertuigen tot een voertuigleeftijd van zes jaar voor onverwachte reparatiekosten. De verlengde garantie is de optimale aanvulling op het standaard accucertificaat voor de hoogspanningsaccu, dat voor een periode van maximaal acht jaar of 160.000 kilometerm geldt. Dit garandeert een foutloos functionerende hoogspanningsaccu en dekt ook een significant verlies van accucapaciteit af. Alle drie de servicepakketten zijn voor een periode van zes jaar gebonden aan de auto en gaan bij verkoop over op de volgende eigenaar. Dat alles heeft ook positieve invloed op de restwaarde van de auto. Het bericht Limited edition: Mercedes-Benz EQC Edition 1886 verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 april 2019

Renault EZ-FLEX: bezorgbusje van de toekomst?

Toekomstige uitdagingen Steden worden steeds groter en drukker. Naar verwachting woont over tien jaar 60% van de wereldwijde bevolking in steden. Tegelijkertijd blijft het aantal online bestellingen en dus het aantal pakketbezorgingen fors toenemen. En dan hebben we ook nog te maken met milieuzones die steeds meer gemeenten invoeren. Op het gebied van stedelijke distributie staan dus allerlei uitdagingen te wachten. Renault loopt hierop vooruit en heeft een bestelbusje ontwikkeld dat moet voldoen aan alle toekomstige eisen voor ‘last-mile delivery’. Het model wordt bij grote klanten ingezet om de wereld van stedelijke distributie beter te begrijpen. De zogeheten Renault EZ-FLEX zit ook vol met sensoren en ander meetapparatuur om het gebruiksgedrag nauwkeurig te monitoren. Ook worden gebruikers gevraagd om feedback te leveren. Met alle informatie hoopt Renault voertuigen te kunnen ontwikkelen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek. LEES OOK: Renault start levering elektrische Matser Z.E. Eenvoudig in gebruik De Renault EZ-FLEX is een futuristisch ogend busje met elektrische aandrijving. Het model is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. De laadruimte biedt een inhoud van drie kubieke meter. Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in smalle straatjes extra eenvoudig. De EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die naar eigen zeggen ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Verder is de laadruimte ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Behalve voor pakketbezorgers is de Renault EZ-FLEX ook geschikt voor bijvoorbeeld energiebedrijven, servicemonteurs en retailers die voornamelijk in stedelijk gebied rijden en dagelijks misschien wel honderden keren stoppen. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter bedrijfswagen Het bericht Renault EZ-FLEX: bezorgbusje van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 april 2019

Productie Sono Motors Sion vindt plaats in Europa bij NEVS

National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV. NEVS heeft een hoofdkantoor, R&D-afdeling en productiefaciliteit in het Zweedse Trollhättan. Sono Motors mag van die fabriek gebruikmaken voor het produceren van de Sion. Komt later Sono Motors verwacht binnen acht jaar 260.000 exemplaren van de Sion te kunnen produceren. Als de productie op stoom is, mikt het Duitse bedrijf op 43.000 exemplaren op jaarbasis. Naar verwachting start de productie in de tweede helft van 2020. Daarmee komt de Sion wel later dan verwacht op de markt. “We zijn niet blij met deze vertraging, maar het was geen moeilijke beslissing om te nemen. We hebben 10 maanden vertraging bij het veiligstellen van een 8-jarig partnerschap waardoor we onze beloftes waar kunnen maken”, aldus Hausch in een reactie. NEVS Will Manufacture The Sion in Sweden | Sono Motors Sinds 2012 Het idee voor de Sion ontstond al in 2012. Sindsdien is de auto in ontwikkeling en werd het ontwerp meerdere keren gewijzigd. Recent presenteerde Sono Motors het definitieve ontwerp voor de Sion en kon het bedrijf aan de slag gaan met het ontwikkelen van de juiste productietools. De Sion van Sono Motors wordt de eerste op grotere schaal geproduceerde auto ter wereld met meerdere zonnepanelen in de carrosserie. 34 kilometer extra range Volgens Sono Motors leveren die zonnepanelen op een zonnige dag 34 kilometer extra range op. Op een volle acculading moet de Sion 250 kilometer kunnen halen. Het opladen via een regulier oplaadpunt duurt 3,5 uur en met een snellader is de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol. Bijzonder is dat de Sion van Sono Motors ook energie kan leveren aan een andere Sion of aan huishoudelijke apparaten en gereedschappen zoals een boor. 35 kWh De auto is uitgerust met een 35 kWh lithium-ion accupakket en een 120 kW en 290 Nm sterke elektromotor, goed voor een topsnelheid van 140 km/u. Het geremde trekgewicht komt uit op 750 kilogram en de bagageruimte is 650 liter groot of zelfs 1.250 liter met neergeklapte achterbank. De vanafprijs De vanafprijs van de Sion begint bij 25.500 euro, berekend op een basisprijs van 16.000 euro en een accuprijs van 9.500 euro. Op het moment van schrijven heeft het bedrijf al 9.792 orders mogen ontvangen voor de Sion.   Het bericht Productie Sono Motors Sion vindt plaats in Europa bij NEVS verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 april 2019

Drie keer Karma op autoshow Shanghai 2019

Karma Revero GT Het belangrijke nieuws van Karma Automotive op de autoshow van Shanghai is de nieuwe Revero GT, een elektrische sportieve sedan met een driecilinder turbobenzinemotor van BMW als range-extender. De verkoop start in de tweede helft van 2019. Karma Pininfarina GT Dan de Karma Pininfarina GT. Deze luxueuze elektrische coupé is in samenwerking met het Italiaanse designhuis Pininfarina ontworpen.  De basis wordt gevormd door de nieuwe Revero GT, maar alle bodypanelen en de carrosserie zijn anders. Productieplannen zijn er vooralsnog niet. Karma SC1 Vision Concept Met de SC1 Vision Concept geeft Karma een voorproefje van de toekomst. De roadster is net als de Revero GT en Pininfarina GT een elektrische auto. Bijzonder aan dit studiemodel is dat hij 5G-connectiviteit heeft en een speciaal infotainmentsysteem dat per aanraking, spraak, zicht of grafische elementen bediend kan worden. LEES OOK: Aston Martin lanceert elektrische Rapide E 2014 Karma Automotive is ontstaan in 2014 dankzij The Wanxiang Group, een producent van auto-onderdelen met een hoofdkantoor in het Chinese Hangzhou. Het bedrijf groeit door flinke investeringen en heeft inmiddels bijna 1.000 werknemers, werkzaam op vier verschillende locaties: Hoofdkantoor: Irvine, Californië Karma Innovation & Customization Center: Moreno Valley, Californië Detroit Technical Center: Troy, Michigan Karma China Design & Engineering Center: Hangzhou, China In 2020 naar Europa Karma Automotive richt zich eerst op de Noord-Amerikaanse markt, maar heeft ook plannen om zijn modellen buiten Amerikaans grondgebied te verkopen. Karma CEO Dr. Lance Zhou: “Karma is operationeel in Europa en in het Midden-Oosten begin 2020. Daarna volgt Azié. In 2021 zijn we actief in China.” Het bericht Drie keer Karma op autoshow Shanghai 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 april 2019

Lotus komt met elektrische hypercar Type 130

Vergevorderd stadium De Lotus Type 130 zit nog volop in de ontwikkelingsfase, maar is volgens Lotus al wel in een vergevorderd stadium. Meest dynamische Lotus ooit Lotus CEO Phil Popham: “Type 130 is de meest dynamische Lotus in onze geschiedenis. De auto markeert een keerpunt voor ons merk en is een showcase van wat we kunnen en wat van Lotus op stapel staat.” Londen De nieuwe Lotus Type 130 wordt inclusief alle specificaties en details later dit jaar gepresenteerd in Londen, de geboorteplaats van Lotus. Type De naam ‘Type’ in combinatie met een getal is iets wat we al vaker hebben gezien bij Lotus. Hieronder een overzicht van andere Type-modellen van Lotus, van de Type 14 tot de de nieuwe Type 130. Type 14 – Eerste productieauto met composiet monocoque (Elite, 1957) Type 25 – Eerste ‘fully-stressed monocoque’ Formule 1-auto, eerste Lotus die het F1-wereldkampioenschap won (1963) Type 72 – Succesvolste Formule 1-auto ooit, vormde de basis voor het design van F1-auto’s in meerdere jaren na zijn debuut (kampioenwinner in 1970, 1972 en 1973) Type 78 – Eerste Formule 1-auto ter wereld met ‘ground effects’ (1977) Type 88 – Eerste Formule 1-auto ter wereld gemaakt van koolstofvezel (1981) Type 92 – Eerste Formule 1-auto ter wereld met actieve wielophanging (1983) Type 111 – Eerste productieauto ter wereld met een gelijmde aluminium constructie (Elise, 1995) Type 130 – Eerste Britse hypercar ter wereld (2019) Het bericht Lotus komt met elektrische hypercar Type 130 verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 april 2019

Aston Martin presenteert gelimiteerde Rapide E

St Athan De Aston Martin Rapide E wordt het eerste model van het merk dat in de nieuwe St Athan productiefaciliteit wordt gebouwd. Deze fabriek is het zogeheten Home of Electrification voor Aston Martin. In de toekomst rollen hier ook de volledig elektrische modellen van luxemerk Lagonda van de band. Aston Martin heeft de 155 exemplaren gelimiteerde Rapide E samen met Williams Advanced Engineering (WAE) ontwikkeld. Unieke stijlkenmerken De Rapide E is nog altijd heel goed herkenbaar als Rapide. Aston Martin geeft het model wel een aantal unieke stijlkenmerken mee, zoals afwijkende bumpers en speciale aerodynamisch vormgegeven lichtmetalen wielen met Pirelli P-Zero-banden. Alle aanpassingen resulteren ten opzichte van de Rapide met verbrandingsmotor in een 8 procent aerodynamisch efficiëntere koets. Digitale klokkenwinkel In het interieur neemt Aston Martin afscheid van de analoge klokken. De Britten installeren nu een 10-inch digitaal display waarop alle relevante informatie wordt weergegeven zoals de laadstatus van de batterij, hoeveel energie er tijdens afremmen wordt teruggewonnen en het stroomverbruik. 65 kWh accupakket De Aston Martin Rapide beschikt over een 65 kWh accupakket, bestaande uit 5.600 lithium-ion cellen. Het accupakket is geplaatst waar de originele 6,0-liter V12, transmissie en brandstoftank waren ondergebracht. Dankzij een 800V-systeem moet de Rapide E razendsnel opgeladen kunnen worden. Aston Martin spreekt over enkele uren. De WLTP-range komt uit op 360 kilometer. Prestaties en rijmodi Voor de aandrijving van de Rapide E zorgen twee op de achteras geplaatste elektromotoren met een systeemvermogen net iets meer dan 610 pk en 950 Nm aan trekkracht. Dat is genoeg power voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0-96-tijd van minder dan vier seconden. Een sperdifferentieel zorgt voor een efficiënte vermogensafgifte op de achterwielen. De aandrijflijn van de Rapide E heeft drie rijmodi, te weten GT, Sport en Sport +. De rijmodi hebben invloed op het karakter van de aandrijflijn, maar ook op het chassis. Bestellen De Aston Martin Rapide E is per direct te bestellen. De prijs wordt alleen aan kopers gecommuniceerd. Het bericht Aston Martin presenteert gelimiteerde Rapide E verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 april 2019

Volkswagen ID. ROOMZZ in 2021 realiteit

Tweede volledig elektrische SUV Volkswagen heeft tot op heden twee SUV-modellen met een ID-badge gepresenteerd. De eerste was de ID. CROZZ. Deze ID. ROOMZZ vormt de tweede volledig elektrische SUV binnen de ID-modelreeks. Volkswagen mikt met het model op grotere gezinnen. Volkswagen rust de productieversie van de ID. ROOMZZ uit met zeven zitplaatsen. IQ.DRIVE Het studiemodel beschikt over zogeheten IQ.DRIVE-systemen waarmee de ID. ROOMZZ volledig autonoom moet kunnen rijden. Zelf sturen kan ook. De bestuurder schakelt dan de ID. Drive modus in. Als de auto zelfstandig moet rijden schakelt de bestuurder de modus ID. Pilot in door zijn hand minimaal vijf seconden te laten rusten op het VW-logo op het stuurwiel. Digitale cockpit De ID. ROOMZZ is voorzien van een digitale cockpit bestaande uit een volledig glazen frontpaneel met een geïntegreerd digitaal stuurwiel. Op touchscreens en een 5,8 inch display wordt uiteenlopende informatie getoond. Daarnaast projecteert een Augmented Reality-scherm navigatie-instructies in de virtuele ruimte vóór de auto. Twee elektromotoren Voor de aandrijving van de ID. ROOMZZ zorgen twee elektromotoren die samen 306 pk (225 kW) leveren. Op de vooras monteert Volkswagen een elektromotor met een vermogen van 75 kW. Achter is dat een elektromotor met 150 kW. In de basis worden de achterwielen aangedreven, maar indien gewenst schakelt het systeem ook de voorste elektromotor bij. 82 kWh In de bodemsectie van de SUV installeert Volkswagen een accupakket met een capaciteit van 82 kWh, goed voor een actieradius van 450 kilometer (WLTP). Het accupakket opladen kan met een stekker of met een inductieplaat. De 0-100-sprint duurt 6,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Het bericht Volkswagen ID. ROOMZZ in 2021 realiteit verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 april 2019