De VER maakt zich zorgen om de toekomst van EV

Gepubliceerd op: 19 januari 2023

Betaalbaarheid en toegankelijkheid elektrisch rijden onder druk 

Als Vereniging Elektrische Rijders spannen we ons in voor een versnelde transitie naar elektrisch rijden. Om dit zo snel mogelijk voor een zo groot mogelijke groep mogelijk te maken.

We maken ons echter grote zorgen.

Alle seinen voor elektrisch rijden staan op rood. Laadprijzen schieten omhoog met grote regionale  verschillen en aan iedere laadpaal, terwijl de prijs aan de pomp verlaagd blijft. Elektrische auto’s gaan het volle pond betalen aan motorrijtuigenbelasting. Aanschafsubsidie -en bijtellingsvoordeel worden steeds  kleiner en verdwijnen. Het toekomstige ‘Betalen naar Gebruik’ (een herziening van het  motorrijtuigenbelastingstelsel) gaat vooral om “EV’s laten betalen”. De doelstelling emissieloze nieuwverkoop 2030 is niet binnen bereik. 

De VER ontvangt zorgwekkende signalen. Van onze leden, elektrisch rijders van het eerste uur, die zich zorgen maken of ze wel elektrisch kunnen blijven rijden. En van mensen die de overstap overwegen, maar aangeven dat ze het nu niet meer aandurven. Zo wordt de transitie dus vertraagd in plaats van versneld. 

Als VER vinden we dit natuurlijk onacceptabel. Daarom blijven we ons inspannen voor onze doelen. 

Wat doet de VER

Om te beginnen lobby en publiciteit. Onze standpunten dragen we uit in de pers en op sociale media. Daarnaast sturen we brieven naar de Tweede Kamer en voeren we gesprekken met kamerleden, de Minister en de Staatssecretaris. Op 24 januari is er bijvoorbeeld weer een Commissie Debat Duurzaam Vervoer. Ter voorbereiding op dit debat, hebben we kamerleden een brief gestuurd. 

Deze brief vindt u HIER. We stellen daarin onder andere een aantal opties voor waarmee we wél de transitie naar elektrisch rijden kunnen versnellen. Goed voor klimaat, lokale luchtkwaliteit én autorijder. 

Wat kun je zelf doen 

• Slim betaalbaar laden 
Allereerst, je kunt gelukkig zelf wel een aantal zaken doen, waardoor je goedkoper kan laden. Hieronder enkele tips en adviezen:  

1. Thuisladen (voor wie dat mogelijk is): met zonnepanelen kan je nog steeds uitkomen onder het energieplafond ondanks de hoge stroomprijs. Heb je (nog) geen panelen, laad dan vooral tijdens daltarief; dat  scheelt tegenwoordig meer dan je denkt. 
2. Overweeg een dynamisch stroomcontract. Daarmee kun je nog meer jouw laadmomenten afstemmen op het moment dat stroom het goedkoopste is.  
3. Publiek laden is soms goedkoper dan thuis. Bijvoorbeeld 31 ct/kWh in regio Rotterdam of bij Vattenfall in Limburg & Brabant (€0,40) of Gelderland en Overijssel (€0,30). Kijk dan goed dat je het laadpasje gebruikt dat je deze kosten berekent (want sommige passen rekenen je aan dezelfde paal dubbeltjes meer). 
4. Maar in sommige regio's is snelladen zelfs goedkoper dan publiek of thuis (56 ct/kWh bij McDonalds).
5. Voor publiek laden geldt in ieder geval: bestudeer vooraf welk pasje bij welke paal tot de beste tarieven leidt. Ook dat maakt tegenwoordig heel erg veel uit. Tarieven variëren afhankelijk van de combinatie laadpaalexploitant en pasaanbieder en is sterk verschillend per concessiegebied. Het aanbod  laadpasaanbieders is immens. Kijk vooral op www.laadpastop10.nl. Je kunt hier voor jouw specifieke situatie en locatie de beste aanbieders vinden. 
6. Tot slot soms kan laden op specifieke locaties (of op het werk) nog steeds veel goedkoper of zelf gratis zijn.

Ga naar onze Facebook groep voor meer adviezen uit onze community en deel vooral ook jouw eigen tips!

• Benader de lokale politici
Zoals gezegd, voeren wij intensief lobby. Maar je kunt ook zélf de politiek benaderen. Bijvoorbeeld als je in een gemeente woont waar de laadtarieven aanzienlijk veel hoger zijn dan in andere gemeenten. Hiervoor hebben we een voorbeeldbrief gemaakt die je kunt gebruiken. 

• Versterk onze vereniging
Blijf lid, word lid en spoor andere mensen aan om lid te worden. Onze stem wordt in Den Haag en in de pers goed gehoord. Maar ook hier geldt: met hoe meer we zijn, hoe meer gewicht we in de schaal kunnen leggen.  

Formule E-Team 

Het Formule E-Team, waar de VER ook onderdeel van is, schreef in december ook al een brief aan het secretariaat van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Klimaat met daarin een aantal adviezen en deed een onderzoek. Die brief + onderbouwing lees je hier.