Artikelen in deze sectie Kan je met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Hoe werkt laden in het buitenland? Ik woon in een appartement, hoe zorg ik voor een oplader? Wat kost het laten plaatsen van een thuislader? Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto? Wat kost het opladen thuis, bij openbare laadpalen en bij snellaadstations? En wat is de precieze prijs voor het opladen op de verschillende plaatsen? Hoe werkt het opladen van een elektrische auto? Hoeveel netwerkcapaciteit heeft onze VVE nodig voor het opladen van electrische auto's? Hoe betaalt de gebruiker van de laadpaal voor de afgenomen stroom? Welke mogelijkheden zijn er indien onze VVE niet over de financiele reserves beschikt om het gezamenlijke deel of de gehele laadinfrastructuur aan te leggen? Opladen en huren Wie kan onze VVE advies geven over het plaatsen van laadpalen, of ons selectie- en installatietraject begeleiden? Heb ik iets aan een thuisaccu? Waar kan ik onderweg snelladen? Wat zijn openbare laadpalen, waar kan ik ze vinden en hoe gebruik ik ze? Welke laadpas moet ik kiezen? Hoe lang duurt het voordat mijn elektrische auto is opgeladen? DC-> Gelijkstroom laden AC-> Wisselstroom laden Laadstations 1 en 3 fase kW & kWh Waarom duurt het opladen van een elektrische auto zo lang vergeleken met een benzineauto? Hoe vraag ik een openbare laadpaal aan? Hebben water, vocht en weer invloed op het laadproces? Welke verschillende soorten laadkabels voor elektrische auto's zijn er? Wat voor elektriciteitaansluiting heb ik thuis en voor wat voor thuislader moet ik kiezen? Dynamische Energie contracten
Welke verschillende soorten laadkabels voor elektrische auto's zijn er?
 

Stekkers en kabels

Tegenwoordig heeft elke auto een laadkabel met een zogenaamde Type 2-stekker. Deze stekker kan bij elke laadpaal in Europa gebruikt worden. Dit wordt ook wel AC-laden genoemd, oftewel laden met wisselstroom (alternating current). Er zijn regionaal een paar kleine uitzonderingen, zoals in de Franse stad Bordeaux waar nog wat laadpalen met een Type 3-stopcontact voorkomen. Deze uitzonderingen zijn inmiddels zo beperkt dat dit voor berijders geen belemmering meer is.
Dit artikel volledig lezen? Maak hier een gratis account aan al een account of een abonnement?Inloggen