Vierdeurs De Porsche Mission E Cross Turismo debuteerde in maart 2018 op de Autosalon van Genève. Het studiemodel kreeg lovende reacties. Porsche deed een onderzoek naar de marktkansen en schat de kansen van deze vierdeurs auto positief in. Arbeidsplaatsen Nu de Mission E Cross Turismo in productie gaat, breidt Porsche het aantal arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor in Stuttgart-Zuffenhausen uit met driehonderd. De auto is een afgeleide van de Taycan, de eerste volledig elektrische auto die Porsche in 2019 op de markt brengt. Voor de introductie van de Taycan creëert de fabriek in Zuffenhausen nu al 1.200 nieuwe banen. Daar komen dus nog driehonderd arbeidsplaatsen bij. Snellaadnetwerk De productieversie van de vierdeurs Mission E Cross Turismo krijgt net als de Taycan 800-volt techniek. De auto is daarmee voorbereid om via een snellaadnetwerk opgeladen te worden. Porsche kan ook al technische gegevens noemen. De Mission E Cross Turismo krijgt 600 pk en een bereik van 500 kilometer (NEDC). Het bericht Porsche neemt Mission E Cross Turismo in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zoekopdracht Een snelle zoekopdracht zoals ‘ev charging’ of ‘EV charging stations’ binnen de app van Google Maps is volgens Andrew Foster, Group Product Manager Google Maps, voldoende om oplaadpunten en oplaadstations in de buurt te vinden. Laadmogelijkheden Om snel te kunnen beslissen naar welk oplaadpunt er gereden worden, toont Google Maps informatie over het bedrijf waar het station zich bevindt, de beschikbare soorten laadmogelijkheden, laadsnelheden en het aantal oplaadpunten. Je ziet ook informatie over het station, zoals foto’s, beoordelingen, recensies en vragen. Oplaadpunten van diverse instanties Google Maps toont oplaadpunten van diverse instanties. In de Verenigde Staten staat het om oplaadpunten van SemaConnect, EVgo en Blink, in het Verenigd Koninkrijk van Chargemaster en Pod Point, in Australië en Nieuw-Zeeland van Chargefox en wereldwijd alle superchargers van Tesla en oplaadpunten van Chargepoint. Gebruikmaken van de mogelijkheid om te zoeken naar laadpalen voor elektrische voertuigen? Update dan even de Android en iOS app. Het bericht Google Maps toont nu ook oplaadpunten voor elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat is de actieradius van de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf heeft een 35,8 kWh batterij en een elektromotor die 100 kW/136 pk levert. Op een volle acculading kan de vijfdeurs hatchback ongeveer 300 kilometer rijden. In de praktijk is dat echter 200 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. Zijn voorganger had een theoretische range van 190 kilometer. Volkswagen heeft dus flinke stappen gemaakt. De e-Golf sprint in 9,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 150 km/u. Laadtijden De batterij van de Volkswagen e-Golf is met een 40 kW-snellader in 45 minuten voor 80 procent op te laden. Volledig laden met een 7,2 kW-lader duurt maximaal 5,5 uur. Standaarduitrusting De Volkswagen e-Golf 2018 is standaard onder meer uitgerust met automatische snelheidsregeling Adaptive Cruise Control met afstandswaarschuwingssysteem Front Assist, City Emergency Braking inclusief voetgangersherkenning en Park Distance Control vóór en achter. Ook het Discover Pro infotainmentsysteem met navigatie, 9,2 inch touchscreen en stem- én gebarenbediening is standaard. Optioneel levert Volkswagen het Active Info Display met e-Golf-specifieke power-meter, de File-assistent die semi-autonoom filerijden mogelijk maakt, Emergency Assist en telefoonvoorbereiding waarmee telefoons draadloos (dus via inductie) zijn op te laden. Prijs Volkswagen e-Golf 2018 De Volkswagen e-Golf is er in Nederland vanaf 39.540 euro. Er is slechts één uitvoering leverbaar en die heet lekker makkelijk: e-Golf. Je kan de nieuwe Volkswagen e-Golf alleen krijgen met batterijkoop. Batterijhuur is niet mogelijk. Private Lease Volkswagen e-Golf De Volkswagen e-Golf rijden via Private Lease kan ook. Je betaalt 572 euro (exclusief BTW) op basis van 10.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, inclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). Normaal leasen (Full operational lease) kan ook. Je betaal dan 554 euro op basis van 20.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, exclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). De elektrische e-Golf heeft bij zakelijk gebruik uiteraard 4 procent bijtelling in 2018, alsook in 2019. Ook in 2019 is zo’n e-Golf dus interessant. Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf rijdt eigenlijk zoals elke andere Golf: comfortabel, degelijk en stil. Zelfs nog veel stiller, want een pruttelende benzine- of dieselmotor ontbreekt natuurlijk. Daarnaast heb je altijd direct de beschikking over het volledige koppel. Heerlijk bij het stoplicht en bij inhalen op de snelweg. De verpakking van de e-Golf ooit heel vertrouwd. De buitenwereld ziet nauwelijks dat je met een elektrische Golf onderweg bent. Tegenover de pluspunten (nieuwe snellaadfunctie, rijgedrag, afwerking) moeten we ook twee kanttekeningen plaatsen. Dat zijn, zoals bij veel van de elektrische auto’s die nu op de markt zijn: de prijs en de actieradius. Wil je meer weten, lees dan hier de rijtest Levertijd Volkswagen e-Golf De Volkswagen-dealer kan je precies informeren over de actuele levertijd van de e-Golf. Garantie Volkswagen e-Golf De e-Golf heeft 3 jaar garantie op lak en 12 jaar op carrosserie. Daarnaast is er 2 jaar technische fabrieksgarantie. Verder biedt Volkswagen 2 jaar garantie op uitgevoerde werkzaamheden en vervangen van onderdelen. Aansluitend op de fabrieksgarantie biedt Volkswagen Volkswagen Extra Garantie. • 2 jaar extra garantie maximaal 100.000 km € 319 (incl. btw) • 2 jaar extra garantie maximaal 150.000 km € 369 (incl. btw) Volkswagen e-Golf 2018: Specificaties Carrosserietype: 5-deurs hatchback Aandrijving: voorwielen Maximum vermogen: 136 pk (100 kW) Maximum koppel: 290 Nm Accutype: lithium-ion (Samsung) Accucapaciteit: 35,8 kWh Actieradius (theoretisch): 300 kilometer Actieradius (praktijk): ongeveer 200 kilometer Laadtijd bij 3,6 kW: 10 uur en 50 minuten Laadtijd bij 7,2 kW: 5 uur en 20 minuten Laadtijd bij 40 kW: 1 uur Lengte: 4.270 mm Breedte: 1.799 mm Hoogte: 1.450 mm Wielbasis: 2.631 mm Gewicht: 1.615 kilogram Inhoud bagageruimte: 341 liter 0-100 km/u: 9,1 seconden Topsnelheid: 150 km/u Het bericht Volkswagen e-Golf: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .
17,6 kWh accupakket Nederland is niet de eerste markt waar de benzinemotor verdwijnt. Sinds 2017 kan je in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen geen Smart met benzinemotor bestellen. De Smart Fortwo en Forfour EQ zijn de enige modellen in de prijslijst. Beide auto’s beschikken over een 17,6 kWh accupakket en een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Binnen 40 minuten kan je de auto’s weer opladen met een wallbox. Een schaap in wolfskleren Naast het verdwijnen van de benzinemotor, komt Smart met drie nieuwe uitrustingsniveaus. Voortaan kun je de Fortwo EQ en de Forfour EQ bestellen als Comfort, Comfort Plus en Brabus Style. Airconditioning, Bluetooth en een laadkabelpakket zijn standaard op de Comfort-uitvoeringen. Wil je leder of navigatie, dan ben je al snel aangewezen op de Comfort Plus. De Brabus Style is een stuk sportiever met nappaleder, matgrijze lak en lichtmetalen wielen. Elektrische deelauto’s Om jezelf niet een ongeluk te zoeken naar een laadpaal, komt Smart met de EQ control-app. Met deze applicatie kun je de auto voorverwarmen, de actieradius checken, een laadpaal zoeken en het laden betalen. De applicatie gebruikt hierbij het Plugsurfing-netwerk om de beschikbaarheid van laadpalen te controleren. De elektrische Smarts moeten ook dienstdoen als deelauto. Via de eigen carsharingservice van Mercedes-Benz (Car2go) kun je alleen nog elektrische auto’s delen . In Amsterdam, Parijs, Stuttgart en Madrid kun je gebruik maken van zo’n elektrische deelauto. Meer dan 70 miljoen kilometers reden gebruikers van Car2go al elektrisch. Elektrisch sinds 2007 Overigens is de elektrische Smart niet nieuw. Sinds 2007 experimenteert het merk al met elektrische auto’s . Die auto’s hadden vooral als doel om elektrisch rijden te promoten in 18 landen. Smart maakte niet meer dan 2.000 exemplaren van die testauto’s. Het is te hopen dat we de nieuwe elektrische Smart wat vaker op de weg zien. De Fortwo EQ is er vanaf 23.670 euro. Wil je liever de vierdeursvariant, dan betaal je voor de Forfour EQ minimaal 24.050 euro. Het bericht Vaarwel benzinemotor, hallo elektrische Smart! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Duizend waterstoftrucks voor Zwitserland Hyundai levert in totaal duizend waterstoftrucks aan Zwitserland. De Koreaanse autobouwer werkt hiervoor samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat een complete waterstoftankstationinfrastructuur op poten zal zetten in de nabije toekomst. H2 Energy levert daarbij waterstof uit hernieuwbare bronnen. De waterstoftruck van Hyundai is gebaseerd op de Hyundai Xcient, maar is op diverse fronten aangepast. Perfecte keuze “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”, zegt Freymüller. “Vandaar dat Hyundai vol inzet op waterstoftrucks. We starten met het leveren van duizend Heavy Duty Fuel Cell trucks in Zwitserland. De levering start in 2019 en eind 2023 moeten alle duizend exemplaren geleverd zijn.” 3.400 Nm! Er zal keuze zijn uit een 4×2-trekker of een 6×2-configuratie. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (470 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 3.400 Nm. Twee parallel gemonteerde brandstofcellen en acht waterstofreservoirs zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken duurt niet langer dan 15 minuten. Er kan in totaal 32,86 kilogram aan waterstof in de acht tanks. Tanken gebeurt met 350 bar. “Grotere afstanden zijn dus snel en schoon te overbruggen”, zegt Freymüller. Stapelen! Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. “Op deze manier gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel is dat er bij een waterstoftruck geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen. Ten opzichte van een EV-truck is het laadvermogen van een waterstoftruck veel hoger”, zegt Freymüller. “Bijzonder is dat klanten de trucks niet kopen maar naar gebruik betalen, een zogeheten pay-for-use-model. Op deze manier nemen we de last weg bij de klant. Je betaalt voor het gebruik, inclusief kosten per kilometer.” Complex Er zijn volgens Freymüller plannen om de waterstoftrucks ook buiten Zwitserland te leveren, maar de uitrol van deze innovatieve trucks is complex vanwege verschillende belastingklimaten in alle landen. “We moeten per land de marktkansen onderzoeken. Dat kost tijd. Nederland is net als Zwitserland, Noorwegen en Duitsland proactief op het gebied van waterstoftechnologie. We moeten uitzoeken wat de marktkansen van onze waterstoftrucks zijn. Alles moet kloppen, in het bijzonder de tankinfrastructuur.” Het bericht Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks” verscheen eerst op ZERauto.nl .
RVO In opdracht van het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maandelijks een cijferoverzicht samen. Het overzicht brengt de aantallen elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland in beeld. Verkoop-marktaandeel BEV's verdubbeld Het verkoop-marktaandeel van ‘battery electric vehicle’ (BEV) personenauto’s in september was relatief hoog. Het verkoop-marktaandeel van BEV personenauto’s was in jan t/m sept 2018 meer dan twee keer zo hoog dan in jan t/m sept 2017. Best verkochte modellen Er zijn meerdere nieuwe automodellen beschikbaar en aangekondigd. De TOP 3 verkochte elektrische personenauto’s: Tesla Model S, Tesla Model X en Nissan Leaf. Ook zijn er bijna 500 reguliere (semi-) publieke laadpunten bijgekomen. Infographic Bekijk uitgebreid rapport: Totaaloverzicht Cijfers Elektrisch Vervoer september 2018 Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Mobiliteitstafel VER-bestuurder Maarten van Biezen rapporteert voor ons rechtstreeks vanaf de Mobiliteitstafel over plannen en resultaten. Hoe staat het er nu voor? Maarten: ‘Het kabinet ondersteunt de voorstellen van de Mobiliteitstafel voor een snelle ingroei en fiscale stimulering op weg naar zero emissie-autoverkoop in 2030. Het kabinet vraagt extra aandacht voor de tweedehandsmarkt, voor mogelijkheden om nationale normen te hanteren en voor samenwerking met koploperlanden in Europa. Een tussentijdse evaluatie moet duidelijk maken of het beleid na 2025 voldoende is om het nationale doel van zero emissie autoverkoop in 2030 te realiseren.’ Lees verder over de plannen van het kabinet Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
LSEVs In China zijn ze in 2017 al meer dan 1.75 miljoen keer verkocht: de LSEV's. LSEV's zijn kleine elektrische auto's (Low Speed Electric Vehicles) die meestal niet harder gaan dan 40km/uur en al te koop zijn vanaf €1.000. In China zijn de auto's in twee provincies toegestaan en gaan daar als een trein. De auto's zijn uitermate geschikt voor drukke steden en mensen met een kleiner budget. In sommige steden heeft elk gezin er een. Ook in Europa? David Li van het Szoil innovatie lab in Shenzhen (de Silicon Valley van hardware in China) gaf een presentatie over de LSEV's in Nederland. Wanneer kunnen we in Europa in deze auto's rijden? En wat is daar voor nodig? Een geweldig interview met David Li! https://www.youtube.com/watch?v=RSeKIZZlRm4 Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Snellaadstations FASTNED heeft een netwerk van meer dan 80 snellaadstations in Nederland, België en Duitsland. Vooralsnog is er, naast Tesla en Shell, weinig concurrentie op dit gebied te bekennen in ons land. Oprichter Bart Lubbers Een interview met Bart Lubbers, oprichter en directeur van FASTNED. Hoe gaat het met FASTNED? Ze gaan de diepte in over de toekomst van laadstations, de staat van EV in Nederland, het Klimaatakkoord en de rechtszaak tegen Shell. Wanneer komt er echt competitie voor FASTNED? Bart Lubbers investeerde meer dan 25 miljoen en kreeg enkel hulp van particuliere fondsen. Heeft hij genoeg geduld om tot 2030 te wachten op rendement? Toekomst voor FASTNED Het was erg druk bij het station waar je in de nabije toekomst wellicht in wel 5 minuten kan laden – terwijl je een kopje koffie drinkt bij de FASTNED shop, in plaats van bij het tankstation om de hoek. Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER of ben je zelf nog geen lid? Word gratis lid!
EV-land Japan Japan wordt vaak gezien als koploper op het gebied van EV, laadpunten en batterijen. Hoe is dat in de praktijk? Nu al is 1 op de 4 nieuwe auto's een EV of PHEV en zijn er 28.000 laadpunten. Tijdens de EVS31 kwam de top uit de mobiliteitsbranche samen en was er een grote exhibitie met nieuwe innovatie. Ook een Nederlandse delegatie was van de partij. VER-lid Robert van Gent vertelt vanuit Japan wat hij daar allemaal heeft gezien! https://www.youtube.com/watch?v=1EZoo78nT7U Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Van Stella naar Lightyear One Kort geleden is het design van de Lightyear One getoond. Deze auto op zonne-energie is een spin-off van de beroemde Stella (3 maal World Solar Challenge Champion) en is volop in ontwikkeling. Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, blikt in een video-interview (engels) vooruit op de plannen van het nieuwe Helmondse bedrijf. https://www.youtube.com/watch?v=rA-d2jUZBAw Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Sion Hij komt er aan, de betaalbare Sono Sion (€20.000) van onze oosterburen. De elektrische auto heeft een prima bereik (250 km) en veel slimme extra’s zoals zonnecellen. De Sion wordt vanaf 2019 geleverd. Sono Sono is nog een erg jong bedrijf. In 2016 haalden zij door middel van een crowdfunding €800.000 op. In 2017 was het prototype klaar en op basis op daarvan zijn er meer dan 7.300 van besteld. Sono ziet Nederland als een belangrijke markt. Vanaf volgend jaar is de Sion te vinden op de weg. De batterijen worden in Duitsland ontwikkeld en de auto gebruikt enkele onderdelen van BMW. Prototype test De automannen van de ANWB reden met een prototype en kwamen erg enthousiast terug. https://www.youtube.com/watch?v=jDkIu0FjTmo Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!