Nieuws

Volkswagen e-Golf: alle details

Wat is de actieradius van de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf heeft een 35,8 kWh batterij en een elektromotor die 100 kW/136 pk levert. Op een volle acculading kan de vijfdeurs hatchback ongeveer 300 kilometer rijden. In de praktijk is dat echter 200 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. Zijn voorganger had een theoretische range van 190 kilometer. Volkswagen heeft dus flinke stappen gemaakt. De e-Golf sprint in 9,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 150 km/u. Laadtijden De batterij van de Volkswagen e-Golf is met een 40 kW-snellader in 45 minuten voor 80 procent op te laden. Volledig laden met een 7,2 kW-lader duurt maximaal 5,5 uur. Standaarduitrusting De Volkswagen e-Golf 2018 is standaard onder meer uitgerust met automatische snelheidsregeling Adaptive Cruise Control met afstandswaarschuwingssysteem Front Assist, City Emergency Braking inclusief voetgangersherkenning en Park Distance Control vóór en achter. Ook het Discover Pro infotainmentsysteem met navigatie, 9,2 inch touchscreen en stem- én gebarenbediening is standaard. Optioneel levert Volkswagen het Active Info Display met e-Golf-specifieke power-meter, de File-assistent die semi-autonoom filerijden mogelijk maakt, Emergency Assist en telefoonvoorbereiding waarmee telefoons draadloos (dus via inductie) zijn op te laden. Prijs Volkswagen e-Golf 2018 De Volkswagen e-Golf is er in Nederland vanaf 39.540 euro. Er is slechts één uitvoering leverbaar en die heet lekker makkelijk: e-Golf. Je kan de nieuwe Volkswagen e-Golf alleen krijgen met batterijkoop. Batterijhuur is niet mogelijk. Private Lease Volkswagen e-Golf De Volkswagen e-Golf rijden via Private Lease kan ook. Je betaalt 572 euro (exclusief BTW) op basis van 10.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, inclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). Normaal leasen (Full operational lease) kan ook. Je betaal dan 554 euro op basis van 20.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, exclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). De elektrische e-Golf heeft bij zakelijk gebruik uiteraard 4 procent bijtelling in 2018, alsook in 2019. Ook in 2019 is zo’n e-Golf dus interessant. Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf rijdt eigenlijk zoals elke andere Golf: comfortabel, degelijk en stil. Zelfs nog veel stiller, want een pruttelende benzine- of dieselmotor ontbreekt natuurlijk. Daarnaast heb je altijd direct de beschikking over het volledige koppel. Heerlijk bij het stoplicht en bij inhalen op de snelweg. De verpakking van de e-Golf ooit heel vertrouwd. De buitenwereld ziet nauwelijks dat je met een elektrische Golf onderweg bent. Tegenover de pluspunten (nieuwe snellaadfunctie, rijgedrag, afwerking) moeten we ook twee kanttekeningen plaatsen. Dat zijn, zoals bij veel van de elektrische auto’s die nu op de markt zijn: de prijs en de actieradius. Wil je meer weten, lees dan hier de rijtest Levertijd Volkswagen e-Golf De Volkswagen-dealer kan je precies informeren over de actuele levertijd van de e-Golf. Garantie Volkswagen e-Golf De e-Golf heeft 3 jaar garantie op lak en 12 jaar op carrosserie. Daarnaast is er 2 jaar technische fabrieksgarantie. Verder biedt Volkswagen 2 jaar garantie op uitgevoerde werkzaamheden en vervangen van onderdelen. Aansluitend op de fabrieksgarantie biedt Volkswagen Volkswagen Extra Garantie. • 2 jaar extra garantie maximaal 100.000 km € 319 (incl. btw) • 2 jaar extra garantie maximaal 150.000 km € 369 (incl. btw) Volkswagen e-Golf 2018: Specificaties Carrosserietype: 5-deurs hatchback Aandrijving: voorwielen Maximum vermogen: 136 pk (100 kW) Maximum koppel: 290 Nm Accutype: lithium-ion (Samsung) Accucapaciteit: 35,8 kWh Actieradius (theoretisch): 300 kilometer Actieradius (praktijk): ongeveer 200 kilometer Laadtijd bij 3,6 kW: 10 uur en 50 minuten Laadtijd bij 7,2 kW: 5 uur en 20 minuten Laadtijd bij 40 kW: 1 uur Lengte: 4.270 mm Breedte: 1.799 mm Hoogte: 1.450 mm Wielbasis: 2.631 mm Gewicht: 1.615 kilogram Inhoud bagageruimte: 341 liter 0-100 km/u: 9,1 seconden Topsnelheid: 150 km/u Het bericht Volkswagen e-Golf: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2018

Vaarwel benzinemotor, hallo elektrische Smart!

17,6 kWh accupakket Nederland is niet de eerste markt waar de benzinemotor verdwijnt. Sinds 2017 kan je in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen geen Smart met benzinemotor bestellen. De Smart Fortwo en Forfour EQ zijn de enige modellen in de prijslijst. Beide auto’s beschikken over een 17,6 kWh accupakket en een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Binnen 40 minuten kan je de auto’s weer opladen met een wallbox. Een schaap in wolfskleren Naast het verdwijnen van de benzinemotor, komt Smart met drie nieuwe uitrustingsniveaus. Voortaan kun je de Fortwo EQ en de Forfour EQ bestellen als Comfort, Comfort Plus en Brabus Style. Airconditioning, Bluetooth en een laadkabelpakket zijn standaard op de Comfort-uitvoeringen. Wil je leder of navigatie, dan ben je al snel aangewezen op de Comfort Plus. De Brabus Style is een stuk sportiever met nappaleder, matgrijze lak en lichtmetalen wielen. Elektrische deelauto’s Om jezelf niet een ongeluk te zoeken naar een laadpaal, komt Smart met de EQ control-app. Met deze applicatie kun je de auto voorverwarmen, de actieradius checken, een laadpaal zoeken en het laden betalen. De applicatie gebruikt hierbij het Plugsurfing-netwerk om de beschikbaarheid van laadpalen te controleren. De elektrische Smarts moeten ook dienstdoen als deelauto. Via de eigen carsharingservice van Mercedes-Benz (Car2go) kun je alleen nog elektrische auto’s delen . In Amsterdam, Parijs, Stuttgart en Madrid kun je gebruik maken van zo’n elektrische deelauto. Meer dan 70 miljoen kilometers reden gebruikers van Car2go al elektrisch. Elektrisch sinds 2007 Overigens is de elektrische Smart niet nieuw. Sinds 2007 experimenteert het merk al met elektrische auto’s . Die auto’s hadden vooral als doel om elektrisch rijden te promoten in 18 landen. Smart maakte niet meer dan 2.000 exemplaren van die testauto’s. Het is te hopen dat we de nieuwe elektrische Smart wat vaker op de weg zien. De Fortwo EQ is er vanaf 23.670 euro. Wil je liever de vierdeursvariant, dan betaal je voor de Forfour EQ minimaal 24.050 euro. Het bericht Vaarwel benzinemotor, hallo elektrische Smart! verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2018

Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”

Duizend waterstoftrucks voor Zwitserland Hyundai levert in totaal duizend waterstoftrucks aan Zwitserland. De Koreaanse autobouwer werkt hiervoor samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat een complete waterstoftankstationinfrastructuur op poten zal zetten in de nabije toekomst. H2 Energy levert daarbij waterstof uit hernieuwbare bronnen. De waterstoftruck van Hyundai is gebaseerd op de Hyundai Xcient, maar is op diverse fronten aangepast. Perfecte keuze “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”, zegt Freymüller. “Vandaar dat Hyundai vol inzet op waterstoftrucks. We starten met het leveren van duizend Heavy Duty Fuel Cell trucks in Zwitserland. De levering start in 2019 en eind 2023 moeten alle duizend exemplaren geleverd zijn.” 3.400 Nm! Er zal keuze zijn uit een 4×2-trekker of een 6×2-configuratie. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (470 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 3.400 Nm. Twee parallel gemonteerde brandstofcellen en acht waterstofreservoirs zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken duurt niet langer dan 15 minuten. Er kan in totaal 32,86 kilogram aan waterstof in de acht tanks. Tanken gebeurt met 350 bar. “Grotere afstanden zijn dus snel en schoon te overbruggen”, zegt Freymüller. Stapelen! Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. “Op deze manier gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel is dat er bij een waterstoftruck geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen. Ten opzichte van een EV-truck is het laadvermogen van een waterstoftruck veel hoger”, zegt Freymüller. “Bijzonder is dat klanten de trucks niet kopen maar naar gebruik betalen, een zogeheten pay-for-use-model. Op deze manier nemen we de last weg bij de klant. Je betaalt voor het gebruik, inclusief kosten per kilometer.” Complex Er zijn volgens Freymüller plannen om de waterstoftrucks ook buiten Zwitserland te leveren, maar de uitrol van deze innovatieve trucks is complex vanwege verschillende belastingklimaten in alle landen. “We moeten per land de marktkansen onderzoeken. Dat kost tijd. Nederland is net als Zwitserland, Noorwegen en Duitsland proactief op het gebied van waterstoftechnologie. We moeten uitzoeken wat de marktkansen van onze waterstoftrucks zijn. Alles moet kloppen, in het bijzonder de tankinfrastructuur.” Het bericht Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks” verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 oktober 2018