In 2025 op wintersport met een elektrische auto: hoe gaat dat?

Gepubliceerd op: 06 februari 2025
Steeds meer Nederlanders doen het, maar een grote groep heeft er nog een angst voor: op wintersport met een elektrische auto. Zijn de zorgen anno 2025 terecht?

We kennen de bezwaren allemaal. Als het koud wordt, kom je met een elektrische auto minder ver op een lading stroom. En als je dan bij al die laadstations aankomt, staan er meters lange files van mensen die, net als jij, hun auto willen volgooien met stroom. Op wintersport gaan met een elektrische auto is daardoor eigenlijk niet te doen. En dat laden is ook nog eens peperduur, toch?

Hoewel we als VER-team natuurlijk al meerdere malen elektrisch op wintersport zijn gegaan, blijft het interessant om de stand van zaken te blijven onderzoeken. Zeker omdat er steeds meer betaalbare elektrische modellen verschijnen, en het laadnetwerk wordt uitgebreid. Tegelijkertijd stijgt het aandeel elektrische auto's ook in Europa en reizen er steeds meer mensen met een EV naar de traditionele skigebieden. Dus hoe is het anno 2025 om elektrisch op wintersport te gaan? 
Doodnormale auto

Om de sceptici alvast een antwoord te kunnen geven, besluiten we de reis af te leggen met een doodnormale elektrische auto. Geen model van een premium merk met enorme accu en bloedsnelle laadtijden, geen auto van Chinese makelij en geen EV die maar een selecte groep zich kan veroorloven. Daarom kiezen we voor een nuchter Europees product: de Renault Scénic E-Tech Electric. 

Dat is een heel rationele auto, want met een vanafprijs van 46.000 euro en een 87 kWh-batterij, is het een model voor een groot publiek. Natuurlijk, niet veel mensen zijn in staat om dat bedrag bij de lokale dealer af te tikken, maar met die cataloguswaarde past het model bij heel veel leaserijders binnen het budget. Tel daar de (op dit moment) lagere bijtelling bij bovenop, en zo'n Scénic is een auto die bereikbaar is voor een grote groep Nederlanders. 

Toch een planning maken
Hoewel het door het grote aantal laadstations tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig is om een reis te plannen, doen we dat toch. We willen namelijk enkel en alleen gebruikmaken van het Ionity-netwerk, omdat de stroomprijs bij die aanbieder in combinatie met een maandelijks abonnement zeer aantrekkelijk is. Voor €12,- per maand (waarvan de eerste maand €8,- kost), laad je bij de stations van Ionity voor slechts €0,39 per kWh. 

Voorafgaand aan de reis laten we de Scénic zelf uitrekenen waar we onderweg naar het Oostenrijkse Ischgl moeten laden. Net als alle andere nieuwe Renaults draait de software op Google Automotive en wordt de navigatie dus verzorgd door Google Maps. Daar kun je onder het kopje 'Betalingsfilters' aangeven dat je bij specifieke aanbieders wilt laden, en in ons geval kiezen we er dus voor om enkel Ionity-stations te selecteren. 

Geen optimale routeplanning
Die route is op het eerste oog niet optimaal, omdat de Renault bepaalt dat we vaak met een hoge accucapaciteit bij een laadstation aankomen, en bij andere stations graag ziet dat we meer dan een uur aan de laadpaal staan. Door de tests van onder andere de Noorse Björn Nyland weten we dat de Scénic (net als andere EV's) het snelste laadt wanneer de accu flink leeg is, en door niet veel verder dan 60% te laden. Daardoor nemen we het heft in eigen handen, zoeken we in de Ionity-app naar laadstations die net binnen het bereik van de auto liggen en navigeren we naar die punten. 

Onderweg laden we bij de Ionity-stations Brohtal West en het grote station in Merklingen, waar we in beide gevallen niet hoeven te wachten op een plek, ondanks de drukte bij de stations en andere omringende laders. Tussendoor laden we overigens ook bij een Tesla Supercharger, aangezien we een file konden vermijden en dus ons geplande Ionity-station aan ons voorbij lieten gaan. Het laden gaat zorgeloos en tegen gunstige tarieven, al kost een kWh stroom bij de Tesla Supercharger ons €0,58. 
Slechts drie laadessies nodig
De Scénic is op het eerste oog absoluut geen zuinigheidswonder, want op de verbruiksmeter staat een flinke 25,1 kWh per 100 kilometer. Dat is tegelijkertijd niet heel gek, omdat we tijdens onze reis op de grenzeloze Duitse Autobahn flink doorrijden. Waar het kan, rijden we 150 tot 170 km/h, waardoor het verbruik natuurlijk ook stijgt. De Scénic houdt zich overigens perfect onder die omstandigheden: de auto ligt als een blok op de weg, is comfortabel én raakt niet in de war. Op het scherm zien we telkens dat we met een paar procent acculading bij het volgende laadstation aankomen, en dat getal loopt tijdens de reis op hoge snelheid zelfs op. Dat geeft veel vertrouwen en dus brengt de Fransoos ons zorgeloos naar elk laadstation. 

Het betekent dat we eigenlijk slechts drie laadessies nodig hebben tijdens de bijna 900 kilometer lange reis. Toch hangen we een vierde keer kort aan de stekker, omdat een plaspauze gewenst is en er precies op tijd een Ionity-stekker op ons pad komt. Daardoor komen we met 30% accucapaciteit aan op onze locatie, waardoor we daar niet direct op zoek hoeven naar een stekker. Tot onze verrassing hangt er onder ons appartement een laadpunt, waardoor we er tegen een gunstig tarief van €0,40 de auto helemaal vol laden. 

Totale kosten 
Onderaan de streep kost de heenreis van 895 kilometer ons in totaal €94,68. Hadden we enkel bij Ionity-stations geladen tegen het gereduceerde tarief, dan was dat bedrag €10,- lager uitgevallen. Let wel: daarbij hebben we dus zéker niet rekening gehouden met het verbruik en onzuinig gereden. Onderaan de streep kostte de stroom ons net geen €0,11 per kilometer. Wie zuiniger rijdt en rustiger aan doet, kan daar zo 2 tot 3 cent per kilometer van af rijden. 

Heel veel extra tijd kostten de laadstops overigens ook niet. De eerste laadsessie viel samen met een koffiepauze, en duurde met 26 minuten eigenlijk niet langer dan we zelf hadden gewild. De volgende laadsessie bij de Tesla Supercharger duurde met 20 minuten mogelijk iets langer dan onze benen nodig hadden, maar de derde laadsessie viel perfect samen met een gewilde lunchpauze. 

Meerdere abonnementen
De conclusie van die heenreis is dat elektrisch reizen anno 2025 heel eenvoudig en comfortabel is, óók als je met hoge snelheid rijdt in een 'doorsnee' elektrische auto. Wie niet per se gebonden is aan een specifiek laadnetwerk, heeft bovendien heel veel ruimte en mogelijkheden om op te laden op weg naar Oostenrijk. Daarbij is het natuurlijk mogelijk om meerdere abonnementen af te sluiten bij verschillende aanbieders, zoals Tesla, Fastned of EnbW.